Tarikh | 24 January 2011 |
Hari | ISNIN |
Masa | 12:50 – 02:00 (2 masa) |
Mata Melajaran | Geografi |
Tingkatan | 2C (38 pelajar) |
Tajuk Pelajaran | Kedudukan |
Tema | Kemahiran Geografi Ujian Topikal |
Konsep |
|
Aspek Pembelajaran | Memahami Kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud serta mengenali zon waktu |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
|
Penerapan Nilai | Nilai Kecintaan Terhadap Alam Semulajadi |
Aktiviti | Menunjuk cara/Pelajar menjawab soalan-soalan dari Bab 1: Kedudukan
|
Pendekatan | KBKK/Pengajaran Masteri |
Rujukan | Buku Teks Tingkatan 3 dan Buku Rujukan |
Refleksi | Pelajar-pelajar masih ramai belum menguasai konsep latitud dan longitud. Perlu penerangan yang mendalam serta latihan tambahan diperlukan. Tajuk mengira waktu diperkenalkan. Walau bagaimanapun pelajar keliru dengan arah yang mana harus ditolak dan ditambah. |
Day | MONDAY |
Date | 24 January 2011 |
Subject | English Language |
Time | 03:25 – 04:35 (2 periods) |
Form | 3L (39 students) |
Topic | Paper 1 (40%) – They Touch Our Lives |
Theme | People (TOPICAL TEST 1) |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use Ask for questions and respond politely to question |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development | Section A: Graphic and Stimuli Section B: Grammar Section C: Closest In meaning Section D: Comprehension Questions
Section E: Literature Component
|
Post Activity | Write corrections on paper 1. |
Moral Value | Responsibility |
Language Content | Grammar items |
Pedagogical Strategies | CCTS |
Resource Materials | Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak |
Reflections | Need extra work! |
Hari | MONDAY |
Tarikh | 24 Februari 2011 |
Tingkatan | 3C |
Masa | 04:35-05:10 (1 masa) |
Tajuk | Arah |
Konsep | Bearing Arah
|
Hasil Pembelajaran | Menentukan bearing dengan menggunakan jangka susut di atas peta lakar berdasarkan peta topografi |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1: Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berasaskan peta topografi |
Unsur Patriotisme | - |
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran |
|
Pendekatan | Pembelajaran Masteri |
BBM | Peta Topo Alat-alat Geometri |
Refleksi | Objektif belum tercapai sepenuhnya memandangkan masa tidak mencukupi untuk guru menunjuk cara secara individu kepada pelajar. Masa hanya diperuntukkan 1 masa.(Bersambung) |
Day | TUESDAY |
Date | 25 January 2011 |
Form | 3D(45 students) |
Time | 02:00 – 03:10 (2 periods) |
Subject | English Language |
Theme | They Touch Your Lives |
Topic | ESSAY WRITING/COMPOSITION Malaysia's Fourth Prime Minister – Tun Mahathir Mohammad |
Learning Outcomes | Language For Interpersonal Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development |
|
Post Activity | Write an essay about Tun Mahathir Mohammad based on the notes given not less than 120 words. |
Moral Values | Friendly and Equally |
Language Content | Grammar "Simple Past Tense" Studied, graduated... |
Resource materials | English Text book (Form 3) |
Reflections | Objectives achieved! Students managed to differentiate simple present and simple past. |
Day | TUESDAY |
Date | 25 January 2011 |
Subject | English Language |
Time | 03:25 – 04:35 (1 period) |
Form | 3L (42 students) |
Topic | Paper 1 (40%) – They Touch Our Lives (TOPICAL TEST 1) |
Theme | People (CORRECTIONS) |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use Ask for questions and respond politely to question |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development | Section A: Graphic and Stimuli Section B: Grammar Section C: Closest In meaning Section D: Comprehension Questions
Section E: Literature Component
|
Post Activity | Write corrections on paper 1. |
Moral Value | Responsibility |
Language Content | Grammar items |
Pedagogical Strategies | CCTS |
Resource Materials | Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak |
Reflections | Need extra work! |
Tarikh | 25 January 2011 |
Hari | SELASA |
Masa | 05:45 – 06:20 (1 masa) |
Mata Melajaran | Geografi |
Tingkatan | 2C (37/39 pelajar) |
Tajuk Pelajaran | Kedudukan |
Tema | Kemahiran Geografi Ujian Topikal 1 (PEMBETULAN UJIAN TOPIKAL) |
Konsep |
|
Aspek Pembelajaran | Memahami Kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud serta mengenali zon waktu |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
|
Penerapan Nilai | Nilai Kecintaan Terhadap Alam Semulajadi |
Aktiviti | Menunjuk cara/Pelajar menjawab soalan-soalan dari Bab 1: Kedudukan
|
Pendekatan | KBKK/Pengajaran Masteri |
Rujukan | Buku Teks Tingkatan 3 dan Buku Rujukan |
Refleksi | Untuk mengetahui sejauh mana tahap pemahaman pelajar dalam Tajuk Kedudukan. |
Day | Wednesday |
Date | 26 January 2011 |
Form | 3D(45 students) 3L(44 students) |
Time | 12:50 – 02:00 (2 periods) 05:45 – 06:20 (1 period) |
Subject | English (Literature Component) |
Topic | Novel- Dr Jekyll and Mr. Hyde Chapter Four : In Search For Mr. Hyde |
Language aspect | As quiet as the grave (pg 7) As empty as a church (pg 8) The speed of an angry cat ( pg 9) |
Skills |
b). Recognizing elements in the story such as characters and setting and discussing how it relates to one's life. c). Understanding other people's culture, traditions, customs and beliefs. |
Specific Objectives | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Activities |
|
CCTS | Identify main ideas and supporting details |
Moral Values | Kindness, Concerned, Human decency, sympathy, pity, justice and civic minded |
Teaching Materials | Text book and reference books (Dr. Jekyll and Mr. Hyde) |
Reflections | The objectives not Achieved. Some students in 3L need extra explanations. The novel is quite tough. Teacher needs to explain in Bahasa Malaysia. |
Hari | Rabu |
Tarikh | 26 Januari 2011 |
Kelas | 3M (38 pelajar) |
Masa | 03:25 – 04:35 (1 masa) |
Mata Pelajaran | Geografi UJIAN TOPIKAL 1. KEDUDUKAN – JENIS2 RUJUKAN GRID - JENIS2 KETINGGIAN - KONTUR DAN BENTUK MUKA BUMI |
Tajuk |
|
Hasil Pembelajaran | Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berterusan berasaskan peta topografi |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1:-menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi -menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta Topografi Aras 2: -membandingkan dan membezakan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar berasaskan peta topografi Aras 3- Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat |
Aktiviti | a). Membincangkan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi b). Menjelaskan maksud selang kontur @ sela kontur c). Melengkapkan pengurusan grafik tentang symbol-simbol ketinggian dalam peta topografi |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Buku Teks, Kertas Graf |
Refleksi | Objektif tercapai. Pelajar dapat menjawab setiap aktiviti yang diberikan dengan aktif. |
Hari | Khamis |
Tarikh | 27 Januari 2011 |
Kelas | 3C (39 pelajar) |
Masa | 12:50 – 02 :00 (2 masa) |
Mata Pelajaran | Geografi UJIAN TOPIKAL 1. KEDUDUKAN – JENIS2 RUJUKAN GRID - JENIS2 KETINGGIAN - KONTUR DAN BENTUK MUKA BUMI |
Tajuk |
|
Hasil Pembelajaran | Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berterusan berasaskan peta topografi |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1:-menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi -menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta Topografi Aras 2: -membandingkan dan membezakan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar berasaskan peta topografi Aras 3- Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat |
Aktiviti | a). Membincangkan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi b). Menjelaskan maksud selang kontur @ sela kontur c). Melengkapkan pengurusan grafik tentang symbol-simbol ketinggian dalam peta topografi |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Buku Teks, Kertas Graf |
Refleksi | Terpakse dibatalkan kerana menghadiri Mesyuarat Sumber Manusia dan akan dibuat selepas cuti Tahun Baru Cina. |
Hari | Khamis |
Tarikh | 27 Januari 2011 |
Kelas | 2C (39 pelajar) |
Masa | 03:25 – 04:10 (1 masa) |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tajuk | Arah |
Hasil Pembelajaran | Menentukan arah dengan menggunakan bearing sudutan |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Arah 1:
|
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat. |
Aktiviti | a). Menunjuk cara mengukur bearing dengan menggunakan jangka sudut |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi)/Konstruktivisme |
BBM | Buku Teks, Peta Topografi |
Refleksi | Dibatalkan kerana Pelajar-pelajar menghadiri Perhimpunan dan akan disambung selepas Tahun Baru Cina, |
Day | THURSDAY |
Date | 27 January 2011 |
Subject | English Language |
Time | 03:25 – 04:35 (1 period) 05:10 – 06:20 (2 periods) |
Form | 3D (44 students) 3L (39 students) |
Topic | Grammar |
Theme | Subject – Verb Agreement (Concord) |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use Ask for questions and respond politely to question |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to: Use proper subject Verb-Agreement |
Lesson Development |
|
Post Activity | Write in about 10 sentences about subject – verb agreements. |
Moral Value | Responsibility |
Language Content | Grammar items |
Pedagogical Strategies | CCTS |
Resource Materials | Common error in Grammar |
Reflections | Dibatalkan kerana pelajar-pelajar menghadiri perhimpunan dan akan disambung esok 28/01/2011 |
Hari | Jumaat |
Tarikh | 28 Februari 2011 |
Tingkatan | 3C (35 pelajar) 3M(37 pelajar) |
Masa | 02:00 – 02:30 (1 masa) 05:10 - 06:20 ( 2 masa) |
Tajuk | Arah |
Konsep | Bearing Arah
|
Hasil Pembelajaran | Menentukan bearing dengan menggunakan jangka susut di atas peta lakar berdasarkan peta topografi |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1: Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berasaskan peta topografi |
Unsur Patriotisme | - |
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran |
|
Pendekatan | Pembelajaran Masteri |
BBM | Peta Topo Alat-alat Geometri |
Refleksi | Objektif tercapai. |
Day | Friday |
Date | 28 January 2011 |
Subject | English Language |
Time | 03:10 – 03:45 (1 period) |
Form | 3D (44 students) |
Topic | Grammar |
Theme | Subject – Verb Agreement (Concord) |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use Ask for questions and respond politely to question |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to: Use proper subject Verb-Agreement |
Lesson Development |
|
Post Activity | Write in about 10 sentences about subject – verb agreements. |
Moral Value | Responsibility |
Language Content | Grammar items |
Pedagogical Strategies | CCTS |
Resource Materials | Common error in Grammar |
Reflections | Objectives achieved! |