Hari | ISNIN |
Tarikh | 14 Januari 2011 |
Kelas | 3C (35 pelajar) |
Masa | 02:00 – 03:10 (2 masa) |
Mata Pelajaran | Geografi UJIAN TOPIKAL 1. KEDUDUKAN – JENIS2 RUJUKAN GRID - JENIS2 KETINGGIAN - KONTUR DAN BENTUK MUKA BUMI |
Tajuk |
|
Hasil Pembelajaran | Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berterusan berasaskan peta topografi |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1:-menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi -menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta Topografi Aras 2: -membandingkan dan membezakan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar berasaskan peta topografi Aras 3- Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat |
Aktiviti | a). Membincangkan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi b). Menjelaskan maksud selang kontur @ sela kontur c). Melengkapkan pengurusan grafik tentang symbol-simbol ketinggian dalam peta topografi |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Buku Teks, Kertas Graf |
Refleksi | Objektif tercapai. Pelajar dapat menjawab setiap aktiviti yang diberikan dengan aktif. |
Hari | ISNIN |
Tarikh | 14 Februari 2011 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 2C (39 pelajar) |
Masa | 05:10-06:20 ( 2 masa) |
Tajuk | Skala Dan Jarak |
Konsep | Jarak – Skala Lurus |
Hasil Pembelajaran | Menggunakan skala untuk menentukan jarak dan keluasan di atas peta lakar yang berasaskan peta topografi Mengenal skala dan jarak |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1: Mengukur jarak di antara dua tempat di atas peta dengan menggunakan skala lurus.
Aras 2: Mengukur jarak dilapangan kepada jarak diatas peta dengan menggunakan skala lurus. |
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal di Kawasan Sekitar) |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur |
Refleksi | Objektif pembelajaran tercapai. Walau bagaimanapun pelajar perlu diberi lebih banyak pendedahan. |
Day | MONDAY |
Date | 14 February 2011 |
Subject | English Literature |
Form | 3D (44 students) |
Time | 03:25 – 04:10 (2 periods) |
Topic | Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Characteristic) |
Theme | Chapter Five : Dr. Jekyll Chapter Six : The Carew Murder Cases |
Language Outcomes | Language For Aesthetics Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Post Activity | Describing characteristic in the story and writing a simple paragraph of each other. |
Moral Values | Responsibility/Caring |
Language Content | Grammar – Simple Past Tense |
Resource Materials | Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde |
Pedagogical Strategies | MI CCTS CX |
Reflections | Students read the novel before lesson. Objectives achieved! |
Public holiday
Prophet Muhammad s.a.w birthday
15 february 2011 (Tuesday)
Day | WEDNESDAY |
Date | 16 January 2010 |
Form | 3L (42 students) |
Time | 12:50 – 02:00 (2 periods) |
Subject | English Language |
Theme | Famous Leaders |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development |
|
Post Activity | Write a short composition about Tun Abdul Razak not less than 120 words based on the notes given. |
Moral Values | Brave, Honest |
Language Content | Grammar – 1. Simple Past Tense (died, studied...) 2. Sequence Connectors (firstly, next, than, after that...) |
Resource Materials | Text Book (Form 3) |
Reflections | Objectives achieved! Students managed to construct their sentences using their own ideas. |
Hari | RABU |
Tarikh | 16 Februari 2011 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3C (37 pelajar) 3M(35 pelajar) |
Masa | 05:45 - 06:20 (1 masa) 02:00 - 03:10 ( 2 masa) |
Tajuk | Skala |
Konsep | Jarak Keluasan |
Hasil Pembelajaran | Menggunakan skala untuk menentukan jarak dan keluasan di atas peta lakar yang berasaskan peta topografi |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1: Menyatakan jenis-jenis skala
Mengukur jarak dengan menggunakan skala Mengira keluasan kawasan sekata berpandukan skala peta. Aras 2: Menukarkan dan menghububgkaitkan setiap skala:
Mengira anggaran keluasan tidak sekata berpandukan skala peta |
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal di Kawasan Sekitar) |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 2. |
Day | WEDNESDAY |
Date | 16 FEBRUARY 2011 |
Subject | English Language |
Time | 04:35 – 05:10 (1 period) |
Form | 3D (45 students) |
Topic | Grammar |
Theme | Active and Passive Voice |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use Ask for questions and respond politely to question |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to: Use proper active and passive Voice |
Lesson Development |
|
Post Activity | Write in about 10 sentences can be changed from Active to Passive Voice. 1. Tense 2. Active Voice 3. Passive Voice |
Moral Value | Responsibility |
Language Content | Grammar items |
Pedagogical Strategies | CCTS |
Resource Materials | Common error in Grammar |
Reflections | Need extra work! |
Day | THURSDAY |
Date | 17 January 2010 |
Form | 3D (44 students) |
Time | 12:50 – 02:00 (2 periods) |
Subject | English Language |
Theme | Famous Person |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development |
|
Post Activity | Write a short composition about Mother Theresa not less than 120 words based on the notes given. |
Moral Values | Brave, Honest |
Language Content | Grammar – 1. Simple Past Tense (died, studied...) 2. Sequence Connectors (firstly, next, than, after that...) |
Resource Materials | Text Book (Form 3) |
Reflections | Objectives achieved! Students managed to construct their sentences using their own ideas. |
Hari | KHAMIS |
Tarikh | 17 Februari 2011 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 2C (39 pelajar) |
Masa | 04:35 – 05:10 ( 1 masa) |
Tajuk | Skala Dan Jarak |
Konsep | Jarak – Skala Lurus |
Hasil Pembelajaran | Menggunakan skala untuk menentukan jarak dan keluasan di atas peta lakar yang berasaskan peta topografi Mengenal skala dan jarak |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1: Mengukur jarak di antara dua tempat di atas peta dengan menggunakan skala lurus.
Aras 2: Mengukur jarak dilapangan kepada jarak diatas peta dengan menggunakan skala lurus. |
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal di Kawasan Sekitar) |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur |
Refleksi | Objektif pembelajaran tercapai. Walau bagaimanapun pelajar perlu diberi lebih banyak pendedahan. |
Day | THURSDAY |
Date | 17 FEBRUARY 2011 |
Subject | English Language |
Time | 05:45 – 06:20 (1 period) |
Form | 3D (45 students) |
Topic | Grammar |
Theme | Active and Passive Voice |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use Ask for questions and respond politely to question |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to: Use proper active and passive Voice |
Lesson Development |
|
Post Activity | Write in about 10 sentences can be changed from Active to Passive Voice. 1. Tense 2. Active Voice 3. Passive Voice |
Moral Value | Responsibility |
Language Content | Grammar items |
Pedagogical Strategies | CCTS |
Resource Materials | Common error in Grammar |
Reflections | Need extra work! |
Hari | JUMAAT |
Tarikh | 18 Februari 2011 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3C (37 pelajar) 3M(35 pelajar) |
Masa | 02:00 – 02:35 (1 masa) 05:10 – 06:20 ( 2 masa) |
Tajuk | Kerja Kursus Geografi |
Konsep | 1. Pencemaran Alam Sekitar 2. Perkembangan Sistem Perhubungan |
Hasil Pembelajaran | Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan Febuary hingga Mei |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Tajuk 1: Pencemaran Alam Sekitar 1. Menyatakan jenis-jenis pencemaran. 2. Faktor-faktor yang menyebabkan pencemaran. 3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji 4. Faktor-faktor mengatasi.
Tajuk 2: Perkembangan Sistem Perhubungan 1. Apakah alat perhunungan yang terdapat dikawasan dikaji 2. Internet/Telefon 3. Kesan-kesan negative/positif 4. Cara / cadangan mengatasi |
Aktiviti Pembelajaran | Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan: Penghargaan:
|
Unsur Patriotisme | Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar) |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. |
Day | FRIDAY |
Date | 18 February 2011 |
Subject | English Literature |
Form | 3D (44 students) |
Time | 03:10 – 03:45 (1 period) |
Topic | Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Characteristic) |
Theme | Chapter Five : Dr. Jekyll Chapter Six : The Carew Murder Cases |
Language Outcomes | Language For Aesthetics Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Post Activity | Describing characteristic in the story and writing a simple paragraph of each other. Write a summary on every chapter. |
Moral Values | Responsibility/Caring |
Language Content | Grammar – Simple Past Tense |
Resource Materials | Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde |
Pedagogical Strategies | MI CCTS CX |
Reflections | Students read the novel before lesson. Objectives achieved! |