Sunday, May 22, 2011

LESSON PLAN WEEK 21 (23 MAY 2011 – 27 MAY 2011)

JADUAL PEPERIKSAAN SEMESTER 1 MEI 2011

TINGKATAN 1, 2 DAN 3

23 MAY 2011

BAHASA INGGERIS 11

I JAM 30 MINIT

ISNIN

0100 – 0230

 
 

BAHASA INGGERIS 1

1 JAM

 

0300 - 0400

 
 

SEJARAH

1 JAM 15 MINIT

 

0415 - 0530

 
   

24 MAY 2011

SCIENCE 2

1 JAM 30 MINIT

SELASA

0100 - 0230

 
 

SCIENCE 1

1 JAM

 

0300 – 0400

 
 

KHB

1 JAM 30 MINIT

 

0415 - 0545

 
   

25 MAY 2011

MATHEMATICS 2

1 JAM 30 MINIT

RABU

0100 – 0245

 
 

MATHEMATICS 1

1 JAM 45 MINIT

 

0325 – 0440

 
 

PSV

1 JAM

 

0500 - 0600

 
   

26 MAY 2011

B.CINA 1 /B.IBAN 1

1 JAM 30 MINIT

KHAMIS

0100 – 0245

 
 

B. CINA 2 /P. ISLAM

2 JAM

 

0230 -0430

 
 

B. IBAN 2

1 JAM 15 MINIT

 

GEOGRAFI

 
 

0445 – 0600

 
   

27 MAY 2011

P.MORAL

1 JAM

JUMAAT

0200 – 0300

 
 

PJK

1 JAM

 

0330 - 0430

 
 

PSK

1 JAM

 

0445 - 0545

 

MINGGU PEPERIKSAAN

LESSON PLAN WEEK 20 (16 MAY 2011 – 20 MAY 2011)

Hari

Isnin

Tarikh

16 MAY 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

Bahagian A: Kedudukan

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

(ULANGKAJI)

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

Monday

Date

16 MAY 2011

Subject

English Language

Form

3D(37 students)

Time

03:25 – 04:25 (2 periods)

Topic

Essay Writing

Theme

Welcome Speeches

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write a speech to six foreign exchange students in your school during assembley

Lesson Development

Introduction:

  • Extend a warm welcome – introduce

Body:

  • Just arrived in Malaysia – staying for a month
  • Placed with the Form 3 students
  • Objective of their stay – Malaysian way of life
  • All six had to undergo series of tests – excel academically and in sports

Conclusion:

  • Make their stay happy and memorable

Post Activity

Write an essay: You are the prefect our school. You have been asked by your school principal to give a speech to six foreign exchange students in your school during school assembley.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Isnin

Tarikh

16 May 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 (2 masa)

Tajuk

Bahagian A: Kedudukan

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Perubahan Penduduk

Konsep

Kadar Kelahiran (Ulangkaji bersama topic- topic lain)

Hasil Pembelajaran

Memahami perubahan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mendefinasikan perubahan penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi

    1. Kadar Kelahiran

    2.Kadar Kemiskinan

    3.Migrasi

Aktiviti Pembelajaran

  • Simulasi tentang perubahan penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk
  • Meramalkan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa hadapan

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bertanggungjawab mengekalkan keamanan negara

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah membaca tentang isu-isu semasa di majalah dan suratkhabar


 

Hari wesak (17 May 2011)

CuTI UMUM

Day

Wednesday

Date

18 MAY 2011

Subject

English Language

Form

3L(37 students)

Time

03:25 – 04:25 (2 periods)

Topic

Essay Writing

Theme

Welcome Speeches

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write a speech to six foreign exchange students in your school during assembley

Lesson Development

Introduction:

  • Extend a warm welcome – introduce

Body:

  • Just arrived in Malaysia – staying for a month
  • Placed with the Form 3 students
  • Objective of their stay – Malaysian way of life
  • All six had to undergo series of tests – excel academically and in sports

Conclusion:

  • Make their stay happy and memorable

Post Activity

Write an essay: You are the prefect our school. You have been asked by your school principal to give a speech to six foreign exchange students in your school during school assembley.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Day

WEDNESDAY

Date

18 May 2011

Form

3D (42 students)

Time

04:25 – 05:10 (1 period)

Subject

English Literature

Topic

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Characteristic)

Theme

Chapter Ten :

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

18 May 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C(37 pelajar) – Pelajar Sederhana

Masa

05:45 – 06:20 (1 masa)

Tajuk

Bahagian A : Kedudukan (Tingkatan 1,2,3)

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber (Ulangkaji)

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah walaupun pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)

Day

THURSDAY

Date

19 May 2011

Subject

English Language

Form

3D (44 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

Topic

PLBS/NILAM

Theme

ORAL TALK

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  • Talk spontaneously about any topics
  • Encourage them to be independent
  • Be confident in themselves
  • Motivates them to face the real world

Lesson Development

Introduction:

  • Greeting teacher in-charge and fellow friends
  • Introduce about their topic

Content/Body:

  • Able to elaborate and give a speech spontaneously

Conclusion:

  • Conclude the whole topic and give the moral values/advices

Post Activity

Be prepare for topic of speech

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need more reading so that the students not lack of knowledge!


 

Hari

Khamis

Tarikh

19 May 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

04:35 – 05:10 (1 masa)

Tajuk

Bahagian A : Kedudukan (Tingkatan 1 dan 2)

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Konsep

Kadar Kelahiran (Ulangkaji)

Hasil Pembelajaran

Memahami perubahan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mendefinasikan perubahan penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi

    1. Kadar Kelahiran

    2.Kadar Kemiskinan

    3.Migrasi

Aktiviti Pembelajaran

  • Simulasi tentang perubahan penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk
  • Meramalkan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa hadapan

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bertanggungjawab mengekalkan keamanan negara

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah membaca tentang isu-isu semasa di majalah dan suratkhabar


 

Day

Thursday

Date

19 May 2011

Form

3L (42 students)

Subject

English Literature

Time

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Characteristic)

Theme

Chapter Ten :

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

Friday

Date

20 May 2011

Subject

English Language

Form

3L (42 students)

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

Topic

PLBS/NILAM

Theme

ORAL TALK

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  • Talk spontaneously about any topics
  • Encourage them to be independent
  • Be confident in themselves
  • Motivates them to face the real world

Lesson Development

Introduction:

  • Greeting teacher in-charge and fellow friends
  • Introduce about their topic

Content/Body:

  • Able to elaborate and give a speech spontaneously

Conclusion:

  • Conclude the whole topic and give the moral values/advices

Post Activity

Be prepare for topic of speech

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need more reading so that the students not lack of knowledge!


 

Hari

JUMAAT

Tarikh

20 May 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

3M (36 PELAJAR)

Masa

03:10 – 03:45 (1 MASA)

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Pencemaran Alam Sekitar

2. Perkembangan Sistem Perhubungan

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Pencemaran Alam Sekitar

1. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.

2. Faktor-faktor yang menyebabkan pencemaran.

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Tajuk 2: Perkembangan Sistem Perhubungan

1. Apakah alat perhunungan yang terdapat dikawasan dikaji

2. Internet/Telefon

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Pencemaran Alam Sekitar di Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis system perhubungan
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan system perhubungan
  • Kepentingan system perhubungan
  • Kesan perkembangan system perhubungan
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan system perhubungan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

7. Kaedah Kajian

  • Pemerhatian
  • Soal selidik
  • Rujukan

8.0 Dapatan Kajian

8.1 Konsep dan Jenis Sistem Perhubungan

8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan system perhubungan

8.3 Kepentingan perkembangan system perhubungan di Kawasan Kajian

8.4 Kesan- kesan negative perkembangan system perhubungan (telekomunikasi) di kawasan kajian)

8.5 Cadangan mengurangkan kesan Negatif Perkembangan Sistem Perhubungan di kawasan kajian

9. Penutup

10. Lampiran

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

PEPERIKSAAN SEMESTER 1 MEI 2011 (TINGKATAN 1,2,3)

20 MAY 2011

BAHASA MELAYU 1

1 JAM

(JUMAAT)

(0200 – 0300)

 
 

BAHASA MELAYU 2

2 JAM

 

(0330 – 0530)