Saturday, August 20, 2011

LESSON PLAN WEEK 35 (29 AUGUST 2011 – 02 SEPTEMBER 2011)


 


 


 


 

CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 11

  • CUTI HARI Raya

    &

  • Cuti Hari kemerdekaan

LESSON PLAN WEEK 35 (22 AUGUST 2011 – 26 AUGUST 2011)

Hari

ISNIN

Tarikh

22 Ogos 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk

PEMBETULAN PEPERIKSAAN PRA-PMR 2 (2011)

Konsep

(Membincangkan tajuk 1-30)

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah

2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal keluar semasa peperiksaan yang sebenar

3. Mengkaji soalan-soalan yang ppopular

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina soalan
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mencari jawapan
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk perbincangan
  4. Menerangkan cara menjawab soalan
  5. Menulis pembetulan di buku Latihan

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Day

Monday

Date

22 August 2011

Subject

English Language

Time

03:25 – 04:35 (2 periods)

Form

3D (424students)

Topic

Paper 1 (40%) – (PEPERIKSAAN SERAGAM SELURUH SARAWAK)

Theme

(PRA-PMR 2 2011) from JPN

CORRECTIONS (QUESTION 1-40)

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Answer the questions in Section A,B,C,D and E.

Lesson Development

Section A: Graphic and Stimuli

Section B: Grammar

Section C: Closest In meaning

Section D: Comprehension Questions

  1. Advertisement – Heaven Resorts
  2. Passage – Pulau Kawan

Section E: Literature Component

  1. Poem- The Dead Crow
  2. Short Stories – How Dalat Got It's Name

Post Activity

Answer 40 objective questions 1 to 40.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Isnin

Tarikh

22 Ogos 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk

PEMBETULAN UJIAN BULANAN

Konsep

1. Kedudukan – Latitud dan longitude/mengira waktu tempatan/garisan Greenwich

2, Arah – 4 arah utama dan 4 arah sampingan/Bearing sudutan

3. Skala (lurus/pecahan wakilan)

4.Peta pelancongan

5. Semua Tajuk B

-Petempatan

Hasil Pembelajaran

Menguji tahap pemahaman dan pencapaian pelajar terhadap tajuk=tajuk yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

1. Membezakan latitude/ lngitud dan mengira waktu

2.Mencari arah dan tahu berapa darjah setiap arah

3.Mencari skala

4. Mengetahui simbol-simbil yang digunakan dalam peta pelancongan

5. Petempatan

Aktiviti Pembelajaran

5. Menjawab soalan-soalan objektif (1 – 20)

6. Menjawab soalan subjektif (21-40)

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam setiap topic yang diajar.


 

Hari

Selasa

Tarikh

23 Ogos 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3M (35 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk

PEMBETULAN PEPERIKSAAN PRA-PMR 2 (2011)

Konsep

(Membincangkan tajuk 1-30)

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah

2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal kelu

ar semasa peperiksaan yang sebenar

3. Mengkaji soalan-soalan yang popular

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina soalan
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mencari jawapan
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk perbincangan
  4. Menerangkan cara menjawab soalan
  5. Menulis pembetulan di buku Latihan

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Hari

Selasa

Tarikh

23 Ogos 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

03:25 – 03:10 ( 1 masa)

Tajuk

PEMBETULAN
UJIAN BULANAN (SOALAN 1-20)

Konsep

1. Kedudukan – Latitud dan longitude/mengira waktu tempatan/garisan Greenwich

2, Arah – 4 arah utama dan 4 arah sampingan/Bearing sudutan

3. Skala (lurus/pecahan wakilan)

4.Peta pelancongan

-Petempatan

Hasil Pembelajaran

Menguji tahap pemahaman dan pencapaian pelajar terhadap tajuk=tajuk yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

1. Membezakan latitude/ lngitud dan mengira waktu

2.Mencari arah dan tahu berapa darjah setiap arah

3.Mencari skala

4. Mengetahui simbol-simbil yang digunakan dalam peta pelancongan

-petempatan

Aktiviti Pembelajaran

5. Menjawab soalan-soalan objektif (1 – 20)

6. Menjawab soalan subjektif (21-40)

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk mengira waktu


 

Day

Tuesday

Date

23 August 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

3L (42 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

CORRECTIONS PAPER 2

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Character)

Robinson Crusoe

Theme

Character that you like to be your friend:

Which novel you recommend to you friend?

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (characteristic)

Post Activity

Describing character in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

WEDNESDAY

Date

23 August 2011

Subject

English Language

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

Form

3L (42 students)

Topic

Paper 1 (40%) – (Question 1-40)

Theme

(PRA-PMR 2011) from Jabatan Negeri Sarawak

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Answer the questions in Section A,B,C,D and E.

Lesson Development

Section A: Graphic and Stimuli

Section B: Grammar

Section C: Closest In meaning

Section D: Comprehension Questions

  1. Advertisement – Heaven Resorts
  2. Passage – Pulau Kawan

Section E: Literature Component

  1. Poem- The Dead Crow
  2. Short Stories – How Dalat Got it's Name

Post Activity

Answer 40 objective questions 1 to 40.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

24 Ogos 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (36 pelajar)

Masa

04:35-05:10 ( 1 masa)

Tajuk

Ulangkaji Tingkatan 1,2,3

Konsep

(Membincangkan tajuk 1-30)

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah

2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal keluar

ar semasa peperiksaan yang sebenar

3. Mengkaji soalan-soalan yang popular

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina soalan
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mencari jawapan
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk perbincangan
  4. Menerangkan cara menjawab soalan
  5. Menulis pembetulan di buku Latihan

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Day

WEDNESDAY

Date

24 August 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

Time

03:25-04:10 (1 period)

Topic

SECTION C

CORRECTIONS – ROBINSON CRUSOE (PRA-PMR 2011)

Theme

Chapter One – Chapter 13

(Character of Robinson Crusoe)

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (characteristic)

Post Activity

List out in about 8 to 10 characters of Robinson Crusoe in the story and writing a simple paragraph of each other. Give evidences for each character to support your answer.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

THURSDAY

Date

25 August 2011

Form

3D(44 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

Subject

English Language

Topic/Theme

Guided Writing (Corrections)

Letter Writing – Write a letter to a counselor and ask for advice

Language Outcomes

Language for Personal Use

(Read the questions carefully)

  • Listen to dialogue : Give important details)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write an essay/ composition based on the notes and pictures given.

Lesson Development

  1. Introduction: Pre – writing (Brainstorming technique: Listing
  2. Content: Planning
  • Paragraphing
  • Expansion of notes
  1. Writing (write the draft)
  2. Editing (check the grammar and spelling error)
  3. Rewriting (write the final draft)

 

Activity

Write an essay/composition based on the notes and pictures given not less than 120 words.

Moral Values

Be polite/responsibility

Language Content

Grammar

Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense

Pedagogical Strategies

CCTS

MI

Resource Materials

PMR Examination (Percubaan PMR 1)    - JPN SARAWAK

Reflections

Students lack of vocabulary. Need more reading.


 

Day

THURSDAY

Date

25 August 2011

Class/Form

3L (42 students)

Time

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

Summary Writing Corrections (PRA-PMR 2011)

Theme

Why Marine Creatures are slowly dying

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary "Health" in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

UJIAN SERAGAM JPN - SARAWAK

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

Khamis

Tarikh

25 Ogos 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

03:25 – 03:10 ( 1 masa)

Tajuk

PEMBETULAN
UJIAN BULANAN (SOALAN 21-40)

Konsep

1. Kedudukan – Latitud dan longitude/mengira waktu tempatan/garisan Greenwich

2, Arah – 4 arah utama dan 4 arah sampingan/Bearing sudutan

3. Skala (lurus/pecahan wakilan)

4.Peta pelancongan

-petempatan

Hasil Pembelajaran

Menguji tahap pemahaman dan pencapaian pelajar terhadap tajuk=tajuk yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

1. Membezakan latitude/ lngitud dan mengira waktu

2.Mencari arah dan tahu berapa darjah setiap arah

3.Mencari skala

4. Mengetahui simbol-simbil yang digunakan dalam peta pelancongan

Aktiviti Pembelajaran

5. Menjawab soalan-soalan objektif (1 – 20)

6. Menjawab soalan subjektif (21-40)

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah terutama dalam menukar skala/keluasan


 

Day

FRIDAY

Date

26 August 2011

Form

3L (42 students)

Time

02:00 – 03:10(2 periods)

Subject

English Language

Topic/Theme

Guided Writing (Corrections)

Letter Writing – Write a letter to a counselor and ask for advice

Language Outcomes

Language for Personal Use)

(Read the questions carefully)

  • Listen to dialogue : Give important details)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write an essay/ composition based on the notes and pictures given.

Lesson Development

  1. Introduction: Pre – writing (Brainstorming technique: Listing)
  • Share things
  • Love and care
  1. Content: Planning
  • Paragraphing
  • Expansion of notes
  1. Writing (write the draft)
  2. Editing (check the grammar and spelling error)
  3. Rewriting (write the final draft)

 

Activity

Write an essay/composition based on the notes and pictures given not less than 120 words.

Moral Values

Be polite/responsibility

Language Content

Grammar

Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense

Pedagogical Strategies

CCTS

MI

Resource Materials

PMR Examination (Percubaan PMR 1)    - JPN SARAWAK

Reflections

Students lack of vocabulary. Need more reading.


 


 


 


 


 


 


 

Hari

Jumaat

Tarikh

26 Ogos 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (36 pelajar)

3M(36 pelajar)

Masa

03:10-03:45 ( 1 masa)

05:10-06:20 (2 masa)

Tajuk

Ulangkaji Tingkatan 1,2,3

Konsep

(Membincangkan tajuk 1-30)

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah

2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal keluar

ar semasa peperiksaan yang sebenar

3. Mengkaji soalan-soalan yang popular

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina soalan
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mencari jawapan
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk perbincangan
  4. Menerangkan cara menjawab soalan
  5. Menulis pembetulan di buku Latihan

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.