CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 11
- CUTI HARI Raya
&
- Cuti Hari kemerdekaan
CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 11
&
Hari | ISNIN |
Tarikh | 22 Ogos 2011 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3C (37 pelajar) |
Masa | 02:00 – 03:10 ( 2 masa) |
Tajuk | PEMBETULAN PEPERIKSAAN PRA-PMR 2 (2011) |
Konsep | (Membincangkan tajuk 1-30) |
Hasil Pembelajaran | Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah. |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat: 1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah 2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal keluar semasa peperiksaan yang sebenar 3. Mengkaji soalan-soalan yang ppopular |
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | Jadual/ Graf |
Refleksi | Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2. |
Day | Monday |
Date | 22 August 2011 |
Subject | English Language |
Time | 03:25 – 04:35 (2 periods) |
Form | 3D (424students) |
Topic | Paper 1 (40%) – (PEPERIKSAAN SERAGAM SELURUH SARAWAK) |
Theme | (PRA-PMR 2 2011) from JPN CORRECTIONS (QUESTION 1-40) |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use Ask for questions and respond politely to question |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development | Section A: Graphic and Stimuli Section B: Grammar Section C: Closest In meaning Section D: Comprehension Questions
Section E: Literature Component
|
Post Activity | Answer 40 objective questions 1 to 40. |
Moral Value | Responsibility |
Language Content | Grammar items |
Pedagogical Strategies | CCTS |
Resource Materials | Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak |
Reflections | Need extra work! |
Hari | Isnin |
Tarikh | 22 Ogos 2011 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 2C (37 pelajar) |
Masa | 05:10 – 06:20 ( 2 masa) |
Tajuk | PEMBETULAN UJIAN BULANAN |
Konsep | 1. Kedudukan – Latitud dan longitude/mengira waktu tempatan/garisan Greenwich 2, Arah – 4 arah utama dan 4 arah sampingan/Bearing sudutan 3. Skala (lurus/pecahan wakilan) 4.Peta pelancongan 5. Semua Tajuk B -Petempatan |
Hasil Pembelajaran | Menguji tahap pemahaman dan pencapaian pelajar terhadap tajuk=tajuk yang telah diajar |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: 1. Membezakan latitude/ lngitud dan mengira waktu 2.Mencari arah dan tahu berapa darjah setiap arah 3.Mencari skala 4. Mengetahui simbol-simbil yang digunakan dalam peta pelancongan 5. Petempatan |
Aktiviti Pembelajaran | 5. Menjawab soalan-soalan objektif (1 – 20) 6. Menjawab soalan subjektif (21-40) |
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | Jadual/ Graf |
Refleksi | Masih ada para pelajar yang lemah dalam setiap topic yang diajar. |
Hari | Selasa |
Tarikh | 23 Ogos 2011 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3M (35 pelajar) |
Masa | 02:00 – 03:10 ( 2 masa) |
Tajuk | PEMBETULAN PEPERIKSAAN PRA-PMR 2 (2011) |
Konsep | (Membincangkan tajuk 1-30) |
Hasil Pembelajaran | Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah. |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat: 1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah 2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal kelu ar semasa peperiksaan yang sebenar 3. Mengkaji soalan-soalan yang popular |
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | Jadual/ Graf |
Refleksi | Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2. |
Hari | Selasa |
Tarikh | 23 Ogos 2011 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 2C (37 pelajar) |
Masa | 03:25 – 03:10 ( 1 masa) |
Tajuk | PEMBETULAN |
Konsep | 1. Kedudukan – Latitud dan longitude/mengira waktu tempatan/garisan Greenwich 2, Arah – 4 arah utama dan 4 arah sampingan/Bearing sudutan 3. Skala (lurus/pecahan wakilan) 4.Peta pelancongan -Petempatan |
Hasil Pembelajaran | Menguji tahap pemahaman dan pencapaian pelajar terhadap tajuk=tajuk yang telah diajar |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: 1. Membezakan latitude/ lngitud dan mengira waktu 2.Mencari arah dan tahu berapa darjah setiap arah 3.Mencari skala 4. Mengetahui simbol-simbil yang digunakan dalam peta pelancongan -petempatan |
Aktiviti Pembelajaran | 5. Menjawab soalan-soalan objektif (1 – 20) 6. Menjawab soalan subjektif (21-40) |
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | Jadual/ Graf |
Refleksi | Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk mengira waktu |
Day | Tuesday |
Date | 23 August 2011 |
Subject | English Literature |
Form | 3D (44 students) 3L (42 students) |
Time | 04:35 – 05:10 (1 period) 05:45 – 06:20 (1 period) |
Topic | CORRECTIONS PAPER 2 Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Character) Robinson Crusoe |
Theme | Character that you like to be your friend: Which novel you recommend to you friend? |
Language Outcomes | Language For Aesthetics Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Post Activity | Describing character in the story and writing a simple paragraph of each other. |
Moral Values | Responsibility/Caring |
Language Content | Grammar – Simple Past Tense |
Resource Materials | Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde |
Pedagogical Strategies | MI CCTS CX |
Reflections | Need extra work! |
Day | WEDNESDAY |
Date | 23 August 2011 |
Subject | English Language |
Time | 12:50 – 02:00 (2 periods) |
Form | 3L (42 students) |
Topic | Paper 1 (40%) – (Question 1-40) |
Theme | (PRA-PMR 2011) from Jabatan Negeri Sarawak |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use Ask for questions and respond politely to question |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development | Section A: Graphic and Stimuli Section B: Grammar Section C: Closest In meaning Section D: Comprehension Questions
Section E: Literature Component
|
Post Activity | Answer 40 objective questions 1 to 40. |
Moral Value | Responsibility |
Language Content | Grammar items |
Pedagogical Strategies | CCTS |
Resource Materials | Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak |
Reflections | Need extra work! |
Hari | Rabu |
Tarikh | 24 Ogos 2011 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3C (36 pelajar) |
Masa | 04:35-05:10 ( 1 masa) |
Tajuk | Ulangkaji Tingkatan 1,2,3 |
Konsep | (Membincangkan tajuk 1-30) |
Hasil Pembelajaran | Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah. |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat: 1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah 2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal keluar ar semasa peperiksaan yang sebenar 3. Mengkaji soalan-soalan yang popular |
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | Jadual/ Graf |
Refleksi | Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2. |
Day | WEDNESDAY |
Date | 24 August 2011 |
Subject | English Literature |
Form | 3D (44 students) |
Time | 03:25-04:10 (1 period) |
Topic | SECTION C CORRECTIONS – ROBINSON CRUSOE (PRA-PMR 2011) |
Theme | Chapter One – Chapter 13 (Character of Robinson Crusoe) |
Language Outcomes | Language For Aesthetics Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Post Activity | List out in about 8 to 10 characters of Robinson Crusoe in the story and writing a simple paragraph of each other. Give evidences for each character to support your answer. |
Moral Values | Responsibility/Caring |
Language Content | Grammar – Simple Past Tense |
Resource Materials | Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde |
Pedagogical Strategies | MI CCTS CX |
Reflections | Need extra work! |
Day | THURSDAY |
Date | 25 August 2011 |
Form | 3D(44 students) |
Time | 12:50-02:00 (2 periods) |
Subject | English Language |
Topic/Theme | Guided Writing (Corrections) Letter Writing – Write a letter to a counselor and ask for advice |
Language Outcomes | Language for Personal Use (Read the questions carefully)
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development |
|
Activity | Write an essay/composition based on the notes and pictures given not less than 120 words. |
Moral Values | Be polite/responsibility |
Language Content | Grammar Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense |
Pedagogical Strategies | CCTS MI |
Resource Materials | PMR Examination (Percubaan PMR 1) - JPN SARAWAK |
Reflections | Students lack of vocabulary. Need more reading. |
Day | THURSDAY |
Date | 25 August 2011 |
Class/Form | 3L (42 students) |
Time | 05:45 – 06:20 (1 period) |
Topic | Summary Writing Corrections (PRA-PMR 2011) |
Theme | Why Marine Creatures are slowly dying |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use -Listen to dialogue: give important details -Ask for and listen politely to questions |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development |
|
Post Activity | Write a summary "Health" in about 60 words. |
Moral Values | Loving, Caring |
Language Content | Words substitution: Example: all of sudden – substitute to "suddenly" Sequence Connectors: Firstly, next, after that .... |
Pedagogical Strategies | CX and MI |
Resource Materials | UJIAN SERAGAM JPN - SARAWAK |
Reflections | Objectives achieved! |
Hari | Khamis |
Tarikh | 25 Ogos 2011 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 2C (37 pelajar) |
Masa | 03:25 – 03:10 ( 1 masa) |
Tajuk | PEMBETULAN |
Konsep | 1. Kedudukan – Latitud dan longitude/mengira waktu tempatan/garisan Greenwich 2, Arah – 4 arah utama dan 4 arah sampingan/Bearing sudutan 3. Skala (lurus/pecahan wakilan) 4.Peta pelancongan -petempatan |
Hasil Pembelajaran | Menguji tahap pemahaman dan pencapaian pelajar terhadap tajuk=tajuk yang telah diajar |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: 1. Membezakan latitude/ lngitud dan mengira waktu 2.Mencari arah dan tahu berapa darjah setiap arah 3.Mencari skala 4. Mengetahui simbol-simbil yang digunakan dalam peta pelancongan |
Aktiviti Pembelajaran | 5. Menjawab soalan-soalan objektif (1 – 20) 6. Menjawab soalan subjektif (21-40) |
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | Jadual/ Graf |
Refleksi | Masih ada para pelajar yang lemah terutama dalam menukar skala/keluasan |
Day | FRIDAY |
Date | 26 August 2011 |
Form | 3L (42 students) |
Time | 02:00 – 03:10(2 periods) |
Subject | English Language |
Topic/Theme | Guided Writing (Corrections) Letter Writing – Write a letter to a counselor and ask for advice |
Language Outcomes | Language for Personal Use) (Read the questions carefully)
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development |
|
Activity | Write an essay/composition based on the notes and pictures given not less than 120 words. |
Moral Values | Be polite/responsibility |
Language Content | Grammar Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense |
Pedagogical Strategies | CCTS MI |
Resource Materials | PMR Examination (Percubaan PMR 1) - JPN SARAWAK |
Reflections | Students lack of vocabulary. Need more reading. |
Hari | Jumaat |
Tarikh | 26 Ogos 2011 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3C (36 pelajar) 3M(36 pelajar) |
Masa | 03:10-03:45 ( 1 masa) 05:10-06:20 (2 masa) |
Tajuk | Ulangkaji Tingkatan 1,2,3 |
Konsep | (Membincangkan tajuk 1-30) |
Hasil Pembelajaran | Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah. |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat: 1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah 2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal keluar ar semasa peperiksaan yang sebenar 3. Mengkaji soalan-soalan yang popular |
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | Jadual/ Graf |
Refleksi | Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2. |