Sunday, March 4, 2012

WEEK 11 (MID-SEMESTER 1 HOLIDAY)

12/03/2012 – 16 /03/12 = CUTI PERTERTENGAHAN SEMESTER 1

LESSON PLAN WEEK 10 (06 MARCH 2012 – 10 MARCH 2012)

MINGGU PEPERIKSAAN GERAK GEMPUR PRA-PMR 1 (RUJUK JADUAL)

JADUAL WAKTU

PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR 1 2012

HARI/TARIKH

WAKTU

KOD KERTAS

MATA PELAJARAN

TEMPOH

JENIS KERTAS

ISNIN

05.03.2012

0730 – 0830

0900 – 1100

1115 – 1230


 

02/2

02/1

21/1

BAHASA MALAYSIA 2

BAHASA MALAYSIA 1

SEJARAH

2 JAM

1 JAM

1 JAM 15 MIN

SUBJEKTIF

OBJEKTIF

OBJEKTIF

SELASA

06.03.2012

0730 – 0830

0900 – 1030

1100 – 1215

12/2

12/1

23/1

BAHASA INGGERIS 2

BAHASA INGGERIS 1

GEOGRAFI

1 JAM 30 MIN

1 JAM

1 JAM 15 MIN

SUBJEKTIF

OBJEKTIF

OBJEKTIF

RABU

07.03.2012

0730 - 0900

0930 – 1030

1100 – 1230

1100 – 1230

1100 – 1230

1100 – 1230

55/2

55/1

76/1

77/1

78/1

79/1

SCIENCE 2

SCIENCE 1

KHB – KT

KHB – ERT

KHB – PERTANIAN

KHB – PK

1 JAM 30 MIN

1 JAM

1 JAM 30 MIN

1 JAM 30 MIN

1 JAM 30 MIN

1 JAM 30 MIN

SUBJEKTIF

OBJEKTIF

OBJEKTIF

OBJEKTIF

OBJEKTIF

OBJEKTIF

KHAMIS

08.03.2012

0730 – 0915

0945 – 1100

1130 – 1230

1130 – 1230

50/2

50/1

037/1

32/1

MATHEMATIC 2

MATHEMATIC 1

BAHASA IBAN 1

BAHASA CINA 1

1 JAM 45 MIN

1 JAM 45 MIN

1 JAM

1 JAM

SUBJEKTIF

OBJEKTIF

OBJEKTIF

OBJEKTIF

JUMAAT

09.03.12

0730 – 0930

0730 – 0930

0730 - 0915

45/1

32/2

037/2

PENDIDIKAN ISLAM

BAHASA CINA 2

BAHASA IBAN 2

2 JAM

2 JAM

1 JAM 15 MIN

SUBJEKTIF

SUBJEKTIF

SUBJEKTIF

  • Kertas Peperiksaan disediakan oleh GURU PENYELARAS TING.3
  • Tiada persediaan mengajar untuk tingkatan tiga kerana tiada aktiviti pembelajaran dijalankan.

Hari

ISNIN / jUMAAT

Tarikh

05 MARCH 2012

10 MARCH 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

03:45 – 05:45 ( 2 masa)

04:00 – 05:10 (2 MASA)

Tajuk

Graf, Carta dan Rajah

Konsep

Graf

Hasil Pembelajaran

Mengaplikasikan maklumat dalam bentuk rajah(peta minda/rajah kitaran)

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mengumpul maklumat
  • Melukis dan melebel rajah berdasarkan maklumat

Aras 2:

  • Mentafsir rajah

Aktiviti Pembelajaran

1. Membincangkan teknik-teknik melukis rajah (peta minda dan kitaran)

2. Menghasilkan buku skrap pelbagai rajah

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Gambarajah (Peta Minda dan KItaran)

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 1.

LESSON PLAN WEEK 9 (27 FEBRUARY 2011 – 03 MARCH 2012)

Hari

ISNIN

Tarikh

27 Februari 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (43 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk

Graf, Carta dan Rajah

Konsep

Graf

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual
  • Melukis dan melengkapkan
  1. Graf Bar majmuk
  2. Graf Bar Gabungan

Aras 2:    

  • Membaca
  1. Graf Bar majmuk
  2. Graf Bar Gabungan

Aras 3:

  • Mentafsir dan merumus grafik

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina jadual
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat dan menyusun data dalam bentuk jadual.
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk membina graf
  4. Menerangkan cara mentafsir graf
  5. Pembentangan hasil kerja secara berkumpulan.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 2.


 

Day

MONDAY

Date

27 FEBRUARY 2012

Subject

English Language

Time

03:25 – 04:00 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Form

3L (43 students)

3F (43 students)

Topic

Grammar

Theme

The Present Perfect Tense

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Use the present perfect tense is made up of:

  • Has/have + past participle (active form)
  • Has/have + been + past participle (passive form)

Lesson Development

  • To refer to a recently completed action.

    Examples:

    1. The train from Peneng has just arrived.

    2. The house next door has recently been sold.

  • To refer to a past action which occurred at an unspecified or unknown time.

    Examples:

    1. Have you read 'Treasure Island', yet?

    2. Ann has been to Perth many times.

  • To refer to a past action that is counting at the moment of speaking.

    Examples:

    1. I have lived in this house since I was five.

    2. Mrs. Gan has taught in this school for many years.

Post Activity

1. Fill in the10 blanks with the present perfect tense of the verb in the brackets.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Common error in Grammar

Reflections

Need extra work! Not enough time to discuss in class with the students.


 

Hari

Isnin

Tarikh

27 Februari 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

04:35 – 05:45 ( 2 masa)

Tajuk

Graf, Carta dan Rajah

Konsep

Graf – Graf Bar Garisan

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual
  • Melukis dan melengkapkan
  1. Graf Bar Garisan


 

Aras 2:    

  • Membaca
  1. Graf Bar Garisan


 

Aras 3:

  • Mentafsir dan merumus grafik

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina jadual
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat dan menyusun data dalam bentuk jadual.
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk membina graf
  4. Menerangkan cara mentafsir graf
  5. Pembentangan hasil kerja secara berkumpulan.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 1. (bersambung)


 

Day

Tuesday

Date

28 February 2012

Subject

English Literature

Form

3L (44 students)

3F (42 students)

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

Novel- Around the world in 80 days

Theme

Chapter 1-4 (Character of Phileas Fogg)

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (characteristic)

Post Activity

Describing characters in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around the world in 80 days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

SELASA

Tarikh

28 Februari 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (32 pelajar)

Masa

04:35 – 05:10 ( 1 masa)

Tajuk

Graf, Carta dan Rajah

Konsep

Graf

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual
  • Melukis dan melengkapkan
  1. Graf Bar majmuk
  2. Graf Bar Gabungan

Aras 2:    

  • Membaca
  1. Graf Bar majmuk
  2. Graf Bar Gabungan

Aras 3:

  • Mentafsir dan merumus grafik

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina jadual
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat dan menyusun data dalam bentuk jadual.
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk membina graf
  4. Menerangkan cara mentafsir graf
  5. Pembentangan hasil kerja secara berkumpulan.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 2.


 

Day

WEDNESDAY

Date

29 February 2012

Subject

English Language

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

05:10 – 06;20 (2 periods)

Form

3L (42 students)

3F (43 students)

Topic

Paper 1 (40%) – Past Year Question

Theme

Revision

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Answer the questions in Section A,B,C, and D

Lesson Development

Section A: Graphic and Stimuli

Section B: Grammar

Section C: Closest In meaning

Section D: Comprehension Questions

  1. Advertisement – Ana's Pizza Place
  2. Passage – Learning how to say "Thank You"

Post Activity

Answer 40 objective questions 1 to 40.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak

Reflections

Need extra work!


 

Hari

RABU

Tarikh

29 Februari 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (42 pelajar)

Masa

03:25 – 04:35 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Kemusnahan Hutan

2. Perniagaan Runcit

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Kemusnahan Ekosistem hutan.

1. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.

2. Faktor-faktor yang menyebabkan kemusnahan.

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Tajuk 2: Perniagaan runcit

1. Apakah perniagaan yang terdapat dikawasan dikaji

2. Pasar Tani

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Kemusnahan Ekosistem Hutan

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep
  • Faktor yang mempempengaruhi
  • Kepentingan
  • Kesan
  • Cadangan mengurangkan kesan kemusnahan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Day

Thursday

Date

01 March 2012

Subject

English Literature

Form

3L (43 students)

3F (43 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:10-06:20 (2 periods)

Topic

REVISION ON Poem- Leisure and the Fighter's Lines

Theme

Theme of the novels

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (characteristic)

Post Activity

List out in about 8 to 10 themes in the story and writing a simple paragraph of each other. Give evidences for each character to support your answer.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Poem – Leisure and The Fighter's Lines

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Khamis

Tarikh

01 March 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (32 pelajar)

Masa

12:50 – 02:00 ( 2 masa)

Tajuk

Graf, Carta dan Rajah

Konsep

Graf

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual
  • Melukis dan melengkapkan
  1. Graf Bar majmuk
  2. Graf Bar Gabungan/Garisan

Aras 2:    

  • Membaca
  1. Graf Bar majmuk
  2. Graf Bar Gabungan/Garisan

Aras 3:

  • Mentafsir dan merumus grafik

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina jadual
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat dan menyusun data dalam bentuk jadual.
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk membina graf
  4. Menerangkan cara mentafsir graf
  5. Pembentangan hasil kerja secara berkumpulan.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 2.


 

Hari

Jumaat

Tarikh

02 March 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (32 pelajar)

Masa

03:10 -03:45 ( 1 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Kemusnahan Hutan

2. Perniagaan Runcit

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Kemusnahan Ekosistem hutan.

1. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.

2. Faktor-faktor yang menyebabkan kemusnahan.

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Tajuk 2: Perniagaan runcit

1. Apakah perniagaan yang terdapat dikawasan dikaji

2. Pasar Tani

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Kemusnahan Ekosistem Hutan

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep
  • Faktor yang mempempengaruhi
  • Kepentingan
  • Kesan
  • Cadangan mengurangkan kesan kemusnahan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Hari

Jumaat

Tarikh

02 MARCH 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (28 pelajar)

Masa

04:00 – 05:10 ( 2 masa)

Tajuk

Graf, Carta dan Rajah

Konsep

Graf – Graf Bar Garisan

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual
  • Melukis dan melengkapkan
  1. Graf Bar Garisan


 

Aras 2:    

  • Membaca
  1. Graf Bar Garisan


 

Aras 3:

  • Mentafsir dan merumus grafik

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina jadual
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat dan menyusun data dalam bentuk jadual.
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk membina graf Garisan
  4. Menerangkan cara mentafsir graf Garisan
  5. Pembentangan hasil kerja secara berkumpulan.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 1.


 

Day

SATURDAY

Date

03 MARCH 2012

Subject

English Language

Time

02:00 – 02:25 (1 period)

Form

3L (42 students)

Topic

Grammar

Theme

The Present Perfect Tense

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Use the present perfect tense is made up of:

  • Has/have + past participle (active form)
  • Has/have + been + past participle (passive form)

Lesson Development

  • To refer to a recently completed action.

    Examples:

    1. The train from Peneng has just arrived.

    2. The house next door has recently been sold.

  • To refer to a past action which occurred at an unspecified or unknown time.

    Examples:

    1. Have you read 'Treasure Island', yet?

    2. Ann has been to Perth many times.

  • To refer to a past action that is counting at the moment of speaking.

    Examples:

    1. I have lived in this house since I was five.

    2. Mrs. Gan has taught in this school for many years.

Post Activity

1. Fill in the10 blanks with the present perfect tense of the verb in the brackets.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Common error in Grammar

Reflections

Need extra work! Not enough time to discuss in class with the students.


 

Hari

Sabtu

Tarikh

03 March 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (32 pelajar)

Masa

03:10 – 03:41

(2 masa)

Tajuk

Ulangkaji Topik – topik Tingkatan 1 dan 2 dan Bahagian Kemahiran Tingkatan 3

Konsep

Persediaan Untuk PRA-PMR 1 2012

Hasil Pembelajaran

Mengulangkaji topik dan tajuk tajuk tang telah diajar.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:


 

1. Menunjuk cara memilih jawapan jika kurang pasti

2. Membincangkan topiK-topik yang selalu keluar

3. Mengenalpati topik-topik yang telah diajar

Aktiviti Pembelajaran

Tingkatan 3: Bahagian Kemahiran

  • Bearing sukuan
  • Rujukan Grid 6 angka
  • Selang kontur
  • Jarak melengkung

Tingkatan 1:

Bab 6: - Gunug Lipat Muda/Gunung Lipat Tua(Banjaran Titiwangsa)/Proses pemendapan Ombak/BAtu Tunggul/Pola Saliran(Hulu Sungai)/Profil Sungai

Bab 7 : - Pertanian Di Pulau Jawa(Kenapa berteres)/Kawasan yang menjalakan pertanian padi 2 kali setahun/Tanah Tinggi Cameron (Pelancongan dan Pertanian)

Bab 9: - Sistem Suria/Pembiasan angin lazim(putaran bumi)/kejadian 4 musim/Hemsfera Utara/Hemisfera Selatan/Ciri-ciri Iklim Di Malaysia(panas dan lembab sepanjang tahun/2600 jumlah hujan)/Kws hujan Kurang?Bayu Darat (mana tekanan rendah/tinggi)

-Kawasan Kundis –Gurun Thar/Nama tempat tinggal orang Eskimo/

Bab 11: - Hujan Asid(Pulau Haba Bnadar(bangunan konkrit menghalang)

Bab 12: - Jenis-jenis Hutan(Hutan Pantai – tapak kuda/ mengkuang) dan Hutan Paya (mengkuang)

Bab 13: - Jenis binatang yg tinggal digurun.../Thailand(Hutan Monsun Tropika(mengalami musim yang nyata/ daun luruh pd musim kering)

Bab 16: Pemeliharaan dan Pemuliharaan Hutan

Tingkatan 2:

Bab 7: - Taburan

Bab 8: - Taburan Penduduk(Kadar Kematian/Kelahiran dan Migrasi)

Bab 9: - Migrasi

Bab 11: - Hubaungan Kependudukan Dengan Sumber

Bab 12: - Petempatan (Pola Petampatan)

Bab 13: - Perbandaran

Bab 15: - Sistem Pengangkutan

Bab 16: - Sistem Perhubungan (NIT)

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

SOALAN-SOALAN TAHUN LEPAS (2009 – 2010)- JPN(GERAK GEMPUR)

Refleksi

Murid-murid menghadapi masalah untuk mengingat kembali topic-topik yang telah diajar dari Tingkatan 1 dan 2.


 

Hari

Sabtu

Tarikh

03 MARCH 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (28 pelajar)

Masa

04:00 – 05:10 ( 2 masa)

Tajuk

Graf, Carta dan Rajah

Konsep

Graf – Graf Bar Garisan

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual
  • Melukis dan melengkapkan
  1. Graf Bar Garisan


 

Aras 2:    

  • Membaca
  1. Graf Bar Garisan


 

Aras 3:

  • Mentafsir dan merumus grafik

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina jadual
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat dan menyusun data dalam bentuk jadual.
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk membina graf Garisan
  4. Menerangkan cara mentafsir graf Garisan
  5. Pembentangan hasil kerja secara berkumpulan.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 1.