Sunday, March 4, 2012
LESSON PLAN WEEK 10 (06 MARCH 2012 – 10 MARCH 2012)
MINGGU PEPERIKSAAN GERAK GEMPUR PRA-PMR 1 (RUJUK JADUAL)
JADUAL WAKTU
PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR 1 2012
HARI/TARIKH | WAKTU | KOD KERTAS | MATA PELAJARAN | TEMPOH | JENIS KERTAS |
ISNIN 05.03.2012 | 0730 – 0830 0900 – 1100 1115 – 1230
| 02/2 02/1 21/1 | BAHASA MALAYSIA 2 BAHASA MALAYSIA 1 SEJARAH | 2 JAM 1 JAM 1 JAM 15 MIN | SUBJEKTIF OBJEKTIF OBJEKTIF |
SELASA 06.03.2012 | 0730 – 0830 0900 – 1030 1100 – 1215 | 12/2 12/1 23/1 | BAHASA INGGERIS 2 BAHASA INGGERIS 1 GEOGRAFI | 1 JAM 30 MIN 1 JAM 1 JAM 15 MIN | SUBJEKTIF OBJEKTIF OBJEKTIF |
RABU 07.03.2012 | 0730 - 0900 0930 – 1030 1100 – 1230 1100 – 1230 1100 – 1230 1100 – 1230 | 55/2 55/1 76/1 77/1 78/1 79/1 | SCIENCE 2 SCIENCE 1 KHB – KT KHB – ERT KHB – PERTANIAN KHB – PK | 1 JAM 30 MIN 1 JAM 1 JAM 30 MIN 1 JAM 30 MIN 1 JAM 30 MIN 1 JAM 30 MIN | SUBJEKTIF OBJEKTIF OBJEKTIF OBJEKTIF OBJEKTIF OBJEKTIF |
KHAMIS 08.03.2012 | 0730 – 0915 0945 – 1100 1130 – 1230 1130 – 1230 | 50/2 50/1 037/1 32/1 | MATHEMATIC 2 MATHEMATIC 1 BAHASA IBAN 1 BAHASA CINA 1 | 1 JAM 45 MIN 1 JAM 45 MIN 1 JAM 1 JAM | SUBJEKTIF OBJEKTIF OBJEKTIF OBJEKTIF |
JUMAAT 09.03.12 | 0730 – 0930 0730 – 0930 0730 - 0915 | 45/1 32/2 037/2 | PENDIDIKAN ISLAM BAHASA CINA 2 BAHASA IBAN 2 | 2 JAM 2 JAM 1 JAM 15 MIN | SUBJEKTIF SUBJEKTIF SUBJEKTIF |
- Kertas Peperiksaan disediakan oleh GURU PENYELARAS TING.3
- Tiada persediaan mengajar untuk tingkatan tiga kerana tiada aktiviti pembelajaran dijalankan.
Hari | ISNIN / jUMAAT |
Tarikh | 05 MARCH 2012 10 MARCH 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 2C (37 pelajar) |
Masa | 03:45 – 05:45 ( 2 masa) 04:00 – 05:10 (2 MASA) |
Tajuk | Graf, Carta dan Rajah |
Konsep | Graf |
Hasil Pembelajaran | Mengaplikasikan maklumat dalam bentuk rajah(peta minda/rajah kitaran) |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1:
Aras 2:
|
Aktiviti Pembelajaran | 1. Membincangkan teknik-teknik melukis rajah (peta minda dan kitaran) 2. Menghasilkan buku skrap pelbagai rajah |
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | Gambarajah (Peta Minda dan KItaran) |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 1. |
LESSON PLAN WEEK 9 (27 FEBRUARY 2011 – 03 MARCH 2012)
Hari | ISNIN |
Tarikh | 27 Februari 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3D (43 pelajar) |
Masa | 02:00 – 03:10 ( 2 masa) |
Tajuk | Graf, Carta dan Rajah |
Konsep | Graf |
Hasil Pembelajaran | Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah. |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1:
Aras 2:
Aras 3:
|
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | Jadual/ Graf |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 2. |
Day | MONDAY |
Date | 27 FEBRUARY 2012 |
Subject | English Language |
Time | 03:25 – 04:00 (1 period) 05:45 – 06:20 (1 period) |
Form | 3L (43 students) 3F (43 students) |
Topic | Grammar |
Theme | The Present Perfect Tense |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use Ask for questions and respond politely to question |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to: Use the present perfect tense is made up of:
|
Lesson Development |
|
Post Activity | 1. Fill in the10 blanks with the present perfect tense of the verb in the brackets. |
Moral Value | Responsibility |
Language Content | Grammar items |
Pedagogical Strategies | CCTS |
Resource Materials | Common error in Grammar |
Reflections | Need extra work! Not enough time to discuss in class with the students. |
Hari | Isnin |
Tarikh | 27 Februari 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 2A (29 pelajar) |
Masa | 04:35 – 05:45 ( 2 masa) |
Tajuk | Graf, Carta dan Rajah |
Konsep | Graf – Graf Bar Garisan |
Hasil Pembelajaran | Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah. |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1:
Aras 2:
Aras 3:
|
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | Jadual/ Graf |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 1. (bersambung) |
Day | Tuesday |
Date | 28 February 2012 |
Subject | English Literature |
Form | 3L (44 students) 3F (42 students) |
Time | 02:00 – 03:10 (2 periods) 05:45 – 06:20 (1 period) |
Topic | Novel- Around the world in 80 days |
Theme | Chapter 1-4 (Character of Phileas Fogg) |
Language Outcomes | Language For Aesthetics Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Post Activity | Describing characters in the story and writing a simple paragraph of each other. |
Moral Values | Responsibility/Caring |
Language Content | Grammar – Simple Past Tense |
Resource Materials | Novel- Around the world in 80 days |
Pedagogical Strategies | MI CCTS CX |
Reflections | Need extra work! |
Hari | SELASA |
Tarikh | 28 Februari 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3N (32 pelajar) |
Masa | 04:35 – 05:10 ( 1 masa) |
Tajuk | Graf, Carta dan Rajah |
Konsep | Graf |
Hasil Pembelajaran | Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah. |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1:
Aras 2:
Aras 3:
|
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | Jadual/ Graf |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 2. |
Day | WEDNESDAY |
Date | 29 February 2012 |
Subject | English Language |
Time | 02:00 – 03:10 (2 periods) 05:10 – 06;20 (2 periods) |
Form | 3L (42 students) 3F (43 students) |
Topic | Paper 1 (40%) – Past Year Question |
Theme | Revision |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use Ask for questions and respond politely to question |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development | Section A: Graphic and Stimuli Section B: Grammar Section C: Closest In meaning Section D: Comprehension Questions
|
Post Activity | Answer 40 objective questions 1 to 40. |
Moral Value | Responsibility |
Language Content | Grammar items |
Pedagogical Strategies | CCTS |
Resource Materials | Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak |
Reflections | Need extra work! |
Hari | RABU |
Tarikh | 29 Februari 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3D (42 pelajar) |
Masa | 03:25 – 04:35 ( 2 masa) |
Tajuk | Kerja Kursus Geografi |
Konsep | 1. Kemusnahan Hutan 2. Perniagaan Runcit |
Hasil Pembelajaran | Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Tajuk 1: Kemusnahan Ekosistem hutan. 1. Menyatakan jenis-jenis pencemaran. 2. Faktor-faktor yang menyebabkan kemusnahan. 3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji 4. Faktor-faktor mengatasi: Tajuk 2: Perniagaan runcit 1. Apakah perniagaan yang terdapat dikawasan dikaji 2. Pasar Tani 3. Kesan-kesan negative/positif 4. Cara / cadangan mengatasi |
Aktiviti Pembelajaran | Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan: 1. Tajuk : Kemusnahan Ekosistem Hutan 2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman 3. Penghargaan:
4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan 5.Objektif Kajian:
6. Kawasan kajian:
|
Unsur Patriotisme | Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar) |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan. |
Day | Thursday |
Date | 01 March 2012 |
Subject | English Literature |
Form | 3L (43 students) 3F (43 students) |
Time | 04:35 – 05:10 (1 period) 05:10-06:20 (2 periods) |
Topic | REVISION ON Poem- Leisure and the Fighter's Lines |
Theme | Theme of the novels |
Language Outcomes | Language For Aesthetics Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Post Activity | List out in about 8 to 10 themes in the story and writing a simple paragraph of each other. Give evidences for each character to support your answer. |
Moral Values | Responsibility/Caring |
Language Content | Grammar – Simple Past Tense |
Resource Materials | Poem – Leisure and The Fighter's Lines |
Pedagogical Strategies | MI CCTS CX |
Reflections | Need extra work! |
Hari | Khamis |
Tarikh | 01 March 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3N (32 pelajar) |
Masa | 12:50 – 02:00 ( 2 masa) |
Tajuk | Graf, Carta dan Rajah |
Konsep | Graf |
Hasil Pembelajaran | Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah. |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1:
Aras 2:
Aras 3:
|
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | Jadual/ Graf |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 2. |
Hari | Jumaat |
Tarikh | 02 March 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3N (32 pelajar) |
Masa | 03:10 -03:45 ( 1 masa) |
Tajuk | Kerja Kursus Geografi |
Konsep | 1. Kemusnahan Hutan 2. Perniagaan Runcit |
Hasil Pembelajaran | Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Tajuk 1: Kemusnahan Ekosistem hutan. 1. Menyatakan jenis-jenis pencemaran. 2. Faktor-faktor yang menyebabkan kemusnahan. 3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji 4. Faktor-faktor mengatasi: Tajuk 2: Perniagaan runcit 1. Apakah perniagaan yang terdapat dikawasan dikaji 2. Pasar Tani 3. Kesan-kesan negative/positif 4. Cara / cadangan mengatasi |
Aktiviti Pembelajaran | Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan: 1. Tajuk : Kemusnahan Ekosistem Hutan 2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman 3. Penghargaan:
4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan 5.Objektif Kajian:
6. Kawasan kajian:
|
Unsur Patriotisme | Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar) |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan. |
Hari | Jumaat |
Tarikh | 02 MARCH 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 2C (28 pelajar) |
Masa | 04:00 – 05:10 ( 2 masa) |
Tajuk | Graf, Carta dan Rajah |
Konsep | Graf – Graf Bar Garisan |
Hasil Pembelajaran | Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah. |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1:
Aras 2:
Aras 3:
|
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | Jadual/ Graf |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 1. |
Day | SATURDAY |
Date | 03 MARCH 2012 |
Subject | English Language |
Time | 02:00 – 02:25 (1 period) |
Form | 3L (42 students) |
Topic | Grammar |
Theme | The Present Perfect Tense |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use Ask for questions and respond politely to question |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to: Use the present perfect tense is made up of:
|
Lesson Development |
|
Post Activity | 1. Fill in the10 blanks with the present perfect tense of the verb in the brackets. |
Moral Value | Responsibility |
Language Content | Grammar items |
Pedagogical Strategies | CCTS |
Resource Materials | Common error in Grammar |
Reflections | Need extra work! Not enough time to discuss in class with the students. |
Hari | Sabtu |
Tarikh | 03 March 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3N (32 pelajar) |
Masa | 03:10 – 03:41 (2 masa) |
Tajuk | Ulangkaji Topik – topik Tingkatan 1 dan 2 dan Bahagian Kemahiran Tingkatan 3 |
Konsep | Persediaan Untuk PRA-PMR 1 2012 |
Hasil Pembelajaran | Mengulangkaji topik dan tajuk tajuk tang telah diajar. |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
1. Menunjuk cara memilih jawapan jika kurang pasti 2. Membincangkan topiK-topik yang selalu keluar 3. Mengenalpati topik-topik yang telah diajar |
Aktiviti Pembelajaran | Tingkatan 3: Bahagian Kemahiran
Tingkatan 1: Bab 6: - Gunug Lipat Muda/Gunung Lipat Tua(Banjaran Titiwangsa)/Proses pemendapan Ombak/BAtu Tunggul/Pola Saliran(Hulu Sungai)/Profil Sungai Bab 7 : - Pertanian Di Pulau Jawa(Kenapa berteres)/Kawasan yang menjalakan pertanian padi 2 kali setahun/Tanah Tinggi Cameron (Pelancongan dan Pertanian) Bab 9: - Sistem Suria/Pembiasan angin lazim(putaran bumi)/kejadian 4 musim/Hemsfera Utara/Hemisfera Selatan/Ciri-ciri Iklim Di Malaysia(panas dan lembab sepanjang tahun/2600 jumlah hujan)/Kws hujan Kurang?Bayu Darat (mana tekanan rendah/tinggi) -Kawasan Kundis –Gurun Thar/Nama tempat tinggal orang Eskimo/ Bab 11: - Hujan Asid(Pulau Haba Bnadar(bangunan konkrit menghalang) Bab 12: - Jenis-jenis Hutan(Hutan Pantai – tapak kuda/ mengkuang) dan Hutan Paya (mengkuang) Bab 13: - Jenis binatang yg tinggal digurun.../Thailand(Hutan Monsun Tropika(mengalami musim yang nyata/ daun luruh pd musim kering) Bab 16: Pemeliharaan dan Pemuliharaan Hutan Tingkatan 2: Bab 7: - Taburan Bab 8: - Taburan Penduduk(Kadar Kematian/Kelahiran dan Migrasi) Bab 9: - Migrasi Bab 11: - Hubaungan Kependudukan Dengan Sumber Bab 12: - Petempatan (Pola Petampatan) Bab 13: - Perbandaran Bab 15: - Sistem Pengangkutan Bab 16: - Sistem Perhubungan (NIT) |
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | SOALAN-SOALAN TAHUN LEPAS (2009 – 2010)- JPN(GERAK GEMPUR) |
Refleksi | Murid-murid menghadapi masalah untuk mengingat kembali topic-topik yang telah diajar dari Tingkatan 1 dan 2. |
Hari | Sabtu |
Tarikh | 03 MARCH 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 2C (28 pelajar) |
Masa | 04:00 – 05:10 ( 2 masa) |
Tajuk | Graf, Carta dan Rajah |
Konsep | Graf – Graf Bar Garisan |
Hasil Pembelajaran | Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah. |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1:
Aras 2:
Aras 3:
|
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Berusaha membangunkan Negara Malaysia -Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia. |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) ICT |
BBM | Jadual/ Graf |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 1. |