Tuesday, May 1, 2012

LESSON PLAN WEEK 17 (23 APRIL 2012 – 27 APRIL 2012)

Hari

ISNIN

Tarikh

23 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D(43 pelajar) –

Masa

02:00-03:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber Tenaga Di Negara Lain

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama di Negara lain

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Menyenaraikan jenis sumber tenaga Negara lain

  • Suria(Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas /Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aras 2: Menghuraikan penggunaan sumber tenaga di Negara lain:

  • Suria (Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas/Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui DI Negara Lain

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah walaupun pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar


 

Day

MONDAY

Date

23 APRIL 2012

Form

3F (43 students)

3L (38 STUDENTS)

Subject

English Literature

Time

12:50-02:00 (2 periods)

04:35-05:10 (1 period)

Topic

Around the World In 80 days

Theme

Chapter Six : Phileas Fogg rides an elephant/ULBS/NILAM

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around the world in 80 days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Selasa

Tarikh

24 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

02:00 -03:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Perubahan Penduduk

Konsep

Hubungan Kependudukan Dengan Sumber

Hasil Pembelajaran

Penduduk Berlebihan/Kurang Penduduk/Penduduk Optimum

Memahami hubungan kependudukan dengan sumber serta implikasinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mentakrifkan konsep penduduk berlebihan/kurang penduduk/penduduk optimum
  • Menyenaraikan cirri-ciri dan contoh (penduduk berlebihan/kurang/optimum
  • Menyatakan kesan berlebihan/kurang/optimum terhad sumber untuk memenuhi keperluan pddk:
  • Makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas

Aktiviti Pembelajaran

  • Simulasi tentang perubahan penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk
  • Meramalkan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa hadapan

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bertanggungjawab mengekalkan keamanan negara

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah membaca tentang isu-isu semasa di majalah dan suratkhabar


 

Day

TUESDAY

Date

24 APRIL 2012

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Subject

English Literature

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

05:45-06:20 (1 period)

Topic

Novel – Around The World In 80 days

Theme

Chapter SIX : Phileas Fogg, Passepartout and Sir Francis have an adventure/ULBS/NILAM

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around the world in 80 days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

SELASA

Tarikh

24 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N(30 pelajar) – Pelajar lemah

Masa

02:00-03:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber Tenaga Di Negara Lain

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama di Negara lain

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Menyenaraikan jenis sumber tenaga Negara lain

  • Suria(Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas /Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aras 2: Menghuraikan penggunaan sumber tenaga di Negara lain:

  • Suria (Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas/Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui DI Negara Lain

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah walaupun pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar


 

Day

WEDNESDAY

Date

25 APRIL 2012

Subject

English Language

Form

3L(38 students)

3F(43 Students)

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

0435 – 05:10 (1 period)

Topic

Argumentative Essay

Theme

Schoolchildren should be given more holidays

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write "pro" and "cons" about the topic

Lesson Development

Pro:

1. Working – can earn some money

2. Help their family in doing housework

3.Go for tuition


 

Cons:

1. Boring

2. Forget about their studies

3. Involve with gangsters/drugs...

4. Lazy

Post Activity

Debating between groups

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/simple present tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Good efforts! Expose the students to involve in debates.


 

Hari

RABU

Tarikh

25 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D(43 pelajar)

Masa

02:00-03:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber Tenaga Di Negara Lain

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama di Negara lain

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Menyenaraikan jenis sumber tenaga Negara lain

  • Suria(Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas /Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aras 2: Menghuraikan penggunaan sumber tenaga di Negara lain:

  • Suria (Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas/Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui DI Negara Lain

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah walaupun pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar


 

Day

KHAMIS

Date

26 APRIL 2012

Form

3L (38 students)

3F(42 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:10 – 06:20 (2 periods)

Subject

English Literature

Topic

Novel- Around the world in 80 days

Theme

Chapter Six : The Letter/ULBS/NILAM

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around the world in 80 days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Khamis

Tarikh

26 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N(30 pelajar)

Masa

12:50 – 02:00 ( 1 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Pencemaran Alam Sekitar

2. Perkembangan Sistem Perhubungan

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perniagaan Runcit

1. Menyatakan jenis-jenis perniagaan runcit

2. Faktor-faktor perniagaan runcit

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Tajuk 2: Ekosistem Hutan

2. Contah hutan dikawasan kajian

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Perniagaan runcit

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis
  • Faktor yang mempengaruhi
  • Kepentingan
  • Kesan perkembangan
  • Cadangan mengurangkan kesan negatif
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Hari

Jumaat

Tarikh

27 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

04:00 – 05:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Perubahan Penduduk

Konsep

Hubungan Kependudukan Dengan Sumber

Hasil Pembelajaran

Penduduk Berlebihan/Kurang Penduduk/Penduduk Optimum

Memahami hubungan kependudukan dengan sumber serta implikasinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mentakrifkan konsep penduduk berlebihan/kurang penduduk/penduduk optimum
  • Menyenaraikan cirri-ciri dan contoh (penduduk berlebihan/kurang/optimum
  • Menyatakan kesan berlebihan/kurang/optimum terhad sumber untuk memenuhi keperluan pddk:
  • Makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas

Aktiviti Pembelajaran

  • Simulasi tentang perubahan penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk
  • Meramalkan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa hadapan

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bertanggungjawab mengekalkan keamanan negara

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah membaca tentang isu-isu semasa di majalah dan suratkhabar


 

Hari

JUMAAT

Tarikh

27 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N(30 pelajar)

Masa

03:10-03:45 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber Tenaga Di Negara Lain

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama di Negara lain

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Menyenaraikan jenis sumber tenaga Negara lain

  • Suria(Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas /Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aras 2: Menghuraikan penggunaan sumber tenaga di Negara lain:

  • Suria (Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas/Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui DI Negara Lain

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah walaupun pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar


 

Day

FRIDAY

Date

27 APRIL 2012

Subject

English Language

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

Topic

Corrections/PLBS/NILAM

Theme

ORAL TALK

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  • Talk spontaneously about any topics
  • Encourage them to be independent
  • Be confident in themselves
  • Motivates them to face the real world

Lesson Development

Introduction:

  • Greeting teacher in-charge and fellow friends
  • Introduce about their topic

Content/Body:

  • Able to elaborate and give a speech spontaneously

Conclusion:

  • Conclude the whole topic and give the moral values/advices

Post Activity

Be prepare for topic of speech

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need more reading so that the students not lack of knowledge!


 


 


 


 


 


 


 


 


 

LESSON PLAN WEEK 16 (16 APRIL 2012 – 21 APRIL 2012)

Hari

ISNIN

Tarikh

16 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (43 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk

SUMBER TENAGA DI MALAYSIA

Konsep

SUMBER TENAGA

Hasil Pembelajaran

Memahami pelbagai penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

ARAS 1:

Menyenaraikan sumber tenaga yang dugunakan di Negara Malaysia

  • Petroleum dan gas asli
  • Kuasa hidoelektrik
  • Suria
  • Arang batu
  • Nuclear biomas/biojisim

Menamakan sumber tenaga dan taburannya di Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  1. Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat tentang penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia
  2. Membincangkan perubahan penggunaan sumber tenaga mengikut kepentingan teknologi dan perubahan semasa berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet
  3. Mengadakan tayangan video

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Day

Monday

Date

16 APRIL 2012

Subject

English Language

Time

12:50 -02:00 (2 periods)

04:35-05:10 (1 PERIOD)

Form

3F (43students)

3l (38 STUDENTS)

Topic

REPORTS

Theme

NEWS PAPER REPORTS

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Use the format of newspaper report

Lesson Development

Introduction:

SERIAN-MON....

-a pilot, flying instructors and fiancé flying towards Taman Negara

Content/body:

-caught at drainage cable

-wave their hand before crashed

-their bodies sent to hospital for post moterm

Conclusion:

-the case still under investigation

Post Activity

Write a composition on report of newspaper in 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak

Reflections

Need extra work!


 

17.04.2012 (SELASA) – PEMBELAJARAN DITANGGUHKAN

MENGHADIRI MESYUARAT PENYELARASAN TUGASAN GEOGRAFI (23/2) PERINGKAT BAHAGIAN SAMARAHAN DI PPD SAMARAHAN

Hari

SELASA

Tarikh

16 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

002:00 -03:10 ( 2 masa)

Tajuk

KESAN PERUBAHAN PENDUDUK TERHADAP ALAM SEKITAR

Konsep

1. AIR

2. HUTAN

3. TANAH

Hasil Pembelajaran

Memahami kesan – kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan –kesan penduduk terhadap penerokaan sumber

1. Tanih

2.Hutan

3. Air

Aras 2:

Menghuraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber

Aras 3:

Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber secara terancang

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media(akhbar/majalah/internet)
  • Melukis rajah tentang kesan-kesan perubahan penduduk tentang alam sekitar

Unsur Patriotisme

Mencintai Alam Sekitar

-Bertanggungjawab memelihara dan memulihara alam sekitar

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah.


 

Hari

SELASA

Tarikh

16 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (30 pelajar)

Masa

04:35 – 05:10 ( 1 masa)

Tajuk

SUMBER TENAGA DI MALAYSIA

Konsep

SUMBER TENAGA

Hasil Pembelajaran

Memahami pelbagai penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

ARAS 1:

Menyenaraikan sumber tenaga yang dugunakan di Negara Malaysia

  • Petroleum dan gas asli
  • Kuasa hidoelektrik
  • Suria
  • Arang batu
  • Nuclear biomas/biojisim

Menamakan sumber tenaga dan taburannya di Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  1. Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat tentang penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia
  2. Membincangkan perubahan penggunaan sumber tenaga mengikut kepentingan teknologi dan perubahan semasa berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet
  3. Mengadakan tayangan video

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Day

Tuesday

Date

17 APRIL 2012

Subject

English Literature

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

Around the World In 80 days (Characters)

3L (Chapter 5) – Phileas Fogg travels across the Red Sea and the Indian ocean

3F(Chapter 5) –

Theme

Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (characteristic)

Post Activity

Describing character in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around the world in 80 days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

Wednesday

Date

18 APRIL 2012

Subject

English Language

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

04:35-05:10 (1 period)

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Topic

REPORTS

Theme

NEWS PAPER REPORTS

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Use the format of newspaper report

Lesson Development

Introduction:

SERIAN-MON....

-a pilot, flying instructors and fiancé flying towards Taman Negara

Content/body:

-caught at drainage cable

-wave their hand before crashed

-their bodies sent to hospital for post moterm

Conclusion:

-the case still under investigation

Post Activity

Write a composition on report of newspaper in 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak

Reflections

Need extra work!


 

Hari

RABU

Tarikh

18 April 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D(43 pelajar)

Masa

003:35 – 04:35 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Perniagaan Runcit Di kawasan Kajian

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perniagaan Runcit Di kawasan kajian

1. Menyatakan contoh perniagaan runcit

2. Faktor-faktor yang mempengaruhi

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi

5. Kesan-kesan negative/positif

6. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1.Tajuk : Perniagaan Runcit Di kawasan kajian

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan
  • Kepentingan
  • Kesan perkembangan
  • Cadangan mengurangkan kesan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Day

Thursday

Date

19 APRIL 2012

Subject

English Literature

Form

3L (38 students)

3F(43 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:10-06:20 (2 periods)

Topic

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Character)

3D(Chapter 9) – The Face At The Window

Theme

Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (characteristic)

Post Activity

Describing character in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around the world in 80 days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

KHAMIS

Tarikh

19 April 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N(30 pelajar)

Masa

12:50-02:00 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Perniagaan Runcit Di kawasan Kajian

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perniagaan Runcit Di kawasan kajian

1. Menyatakan contoh perniagaan runcit

2. Faktor-faktor yang mempengaruhi

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi

5. Kesan-kesan negative/positif

6. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1.Tajuk : Perniagaan Runcit Di kawasan kajian

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan
  • Kepentingan
  • Kesan perkembangan
  • Cadangan mengurangkan kesan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Hari

KHAMIS

Tarikh

20 April 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N(30 pelajar)

Masa

03:10-03:45 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Perniagaan Runcit Di kawasan Kajian

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perniagaan Runcit Di kawasan kajian

1. Menyatakan contoh perniagaan runcit

2. Faktor-faktor yang mempengaruhi

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi

5. Kesan-kesan negative/positif

6. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1.Tajuk : Perniagaan Runcit Di kawasan kajian

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan
  • Kepentingan
  • Kesan perkembangan
  • Cadangan mengurangkan kesan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Hari

JUMAAT

Tarikh

20 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

04:00 – 05:10 ( 2 masa)

Tajuk

KESAN PERUBAHAN PENDUDUK TERHADAP ALAM SEKITAR

Konsep

1. AIR

2. HUTAN

3. TANAH

Hasil Pembelajaran

Memahami kesan – kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan –kesan penduduk terhadap penerokaan sumber

1. Tanih

2.Hutan

3. Air

Aras 2:

Menghuraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber

Aras 3:

Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber secara terancang

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media(akhbar/majalah/internet)
  • Melukis rajah tentang kesan-kesan perubahan penduduk tentang alam sekitar

Unsur Patriotisme

Mencintai Alam Sekitar

-Bertanggungjawab memelihara dan memulihara alam sekitar

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah.


 

KELAS GANTI SEMPENA HARI RAYA PUASA

Day

SATURDAY

Date

21 April 2012

Class/Form

3L (38 students)

3F(43 STUDENTS)

Time

04:35-05:10 (1 PERIOD)

05:10 – 06:20 (2 periodS)

Topic

Summary Writing /NILAM

Theme

Health

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary "Health" in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

UJIAN SERAGAM JPN - SARAWAK

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

SABTU

Tarikh

21 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (30 pelajar)

Masa

11:30 – 12:30 ( 2 masa)

Tajuk

SUMBER TENAGA DI MALAYSIA

Konsep

SUMBER TENAGA

Hasil Pembelajaran

Memahami pelbagai penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

ARAS 1:

Menyenaraikan sumber tenaga yang dugunakan di Negara Malaysia

  • Petroleum dan gas asli
  • Kuasa hidoelektrik
  • Suria
  • Arang batu
  • Nuclear biomas/biojisim

Menamakan sumber tenaga dan taburannya di Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  1. Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat tentang penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia
  2. Membincangkan perubahan penggunaan sumber tenaga mengikut kepentingan teknologi dan perubahan semasa berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet
  3. Mengadakan tayangan video

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.