Monday, June 25, 2012

LESSON PLAN WEEK 26 (25 JUNE 2012 – 29 JUNE 2012)

Hari  

Isnin

Tarikh 

25 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3D(43 pelajar)

Masa 

0335 -0435 (2 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep 

7.4 Kesan Penerokaan Sumber terhadap Alam Sekitar (Pandang Darat)

Hasil Pembelajaran

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia:

  • Perubahan pandang Darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia

  • Perubahan pandang darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aktiviti Pembelajaran 

  • Membincangkan kesan –kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media
  • Pelajar meninjau ke luar bilik darjah fenomena alam yang berlaku

Unsur Patriotisme 

  • Mempertahankan Negara Malaysia
  • Perihatin terhadap kesan ePenerokaan Sumber

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Objektif tercapai. 


 

Day 

Monday

Date 

25 JUNE 2012

Class/Form 

3L (38 students)

3F (43 students)

Time 

03:25 – 04;00 (1 period)

05:45-06:20 (1 period)

Topic 

Summary Writing

Theme 

Fraser Hill

Language Outcomes 

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions 

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development 

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity 

Write a summary in about 60 words.

Moral Values 

Loving, Caring 

Language Content 

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies 

CX and MI 

Resource Materials 

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections  

Objectives achieved! 


 

Hari  

ISNIN

Tarikh 

25 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

2A (29 pelajar)

Masa 

04:35 – 05:45 ( 2 masa)

Tajuk 


Perubahan Penduduk

Konsep 

Kadar Kelahiran / Kadar Kematian / Migrasi

Hasil Pembelajaran 

Memahami perubahan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mendefinisikan perubahab penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi:
  • Kadar kematian
  • Kadar kelahiran
  • Migrasi

Aras 2:

  • Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi :
  • Kadar kelahiran
  • Kadar kematian
  • migrasi

Aktiviti Pembelajaran

Simulasi tentang perubahan penduduk

Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk

Meramaklan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa depan

Unsur Patriotisme 

Bersatu dalam kepelbagaian – berbangga dengan perpaduan penduduk Negara Malaysia yang bertanggungjawab untuk mengekalkannya.

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM 

Jadual/ Graf

Refleksi 

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk  


 

Hari  

Selasa

Tarikh 

26 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3N (30 pelajar)

Masa 

04:00 -04:35 (1 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep 

7.4 Kesan Penerokaan Sumber terhadap Alam Sekitar (Pandang Darat)

Hasil Pembelajaran 

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia:

  • Perubahan pandang Darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia

  • Perubahan pandang darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aktiviti Pembelajaran 

  • Membincangkan kesan –kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media
  • Pelajar meninjau ke luar bilik darjah fenomena alam yang berlaku

Unsur Patriotisme 

  • Mempertahankan Negara Malaysia
  • Perihatin terhadap kesan ePenerokaan Sumber

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Murid-murid terpaksa menggunakan pendekatan berbeza kerana lemah. 


 

Day

Tuesday

Date

26 JUNE 2012

Subject

English Literature

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Time

02:00 – 03:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic


 

Novel- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

Theme

CHAPTER 10: THE VOYAGE FROM INDIA TO HONG KONG

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Day 

WEDNESDAY

Date 

27 JUNE 2012

Class/Form 

3L (38 students)

3F (43 STUDENTS)

Time 

02:00 – 03:10 (2 periods)

05:10-06:20 (2 PERIODS)

Topic 

Summary Writing

Theme 

Fraser Hill

Language Outcomes 

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions 

Objectives of the lesson 

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development 

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values 

Loving, Caring 

Language Content 

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that .... 

Pedagogical Strategies 

CX and MI 

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections  

Objectives achieved! 


 

Day

Wednesday

Date

27 JUNE 2012

Subject

English Literature

Form

3L (38 students)

3F (43 STUDENTS)

Time

02:00 -03:10 (2 periods)

05:10 -06:20 (2 PERIODS)

Topic


 

Novel- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

Theme

CHAPTER 10: THE VOYAGE FROM INDIA TO HONG KONG

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary of chapter 10
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari  

Rabu

Tarikh 

28 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3D (43 pelajar)

Masa 

03:25 – 04:35 (2 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep 

7.4 Kesan Penerokaan Sumber terhadap Alam Sekitar (Pandang Darat)

Hasil Pembelajaran 

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia:

  • Perubahan pandang Darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia

  • Perubahan pandang darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aktiviti Pembelajaran 

  • Membincangkan kesan –kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media
  • Pelajar meninjau ke luar bilik darjah fenomena alam yang berlaku

Unsur Patriotisme 

  • Mempertahankan Negara Malaysia
  • Perihatin terhadap kesan ePenerokaan Sumber

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Pelajar 3D tiada masalah dalam memahami pelajaran diatas.


 

Hari  

Khamis

Tarikh 

28 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3M (30 pelajar)

Masa 

12:50-02:00 (2 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep 

7.4 Kesan Penerokaan Sumber terhadap Alam Sekitar (Pandang Darat)

Hasil Pembelajaran 

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia:

  • Perubahan pandang Darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia

  • Perubahan pandang darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aktiviti Pembelajaran 

  • Membincangkan kesan –kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media
  • Pelajar meninjau ke luar bilik darjah fenomena alam yang berlaku

Unsur Patriotisme 

  • Mempertahankan Negara Malaysia
  • Perihatin terhadap kesan ePenerokaan Sumber

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Pelajar 3D tiada masalah dalam memahami pelajaran diatas.


 

Day

Thursday 

Date

28 JUNE 2012

Subject

English Language  

Form

3L(38 students)

3F(43 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:10 – 06:20 (2 periods)

Topic

Pictorial Maps 

Theme

Essay Writing 

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question) 

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on the picture given

Lesson Development

Introduction :

  • Family Day carried out on a grand scale

Body:

  • Bought tickets near entrance
  • Watched show on stage – games stall
  • Taste different types of food
  • Canteen area full of interesting stalls


     

Conclusion:

  • Look forward to the next family day

Post Activity

Based on the notes and pictures given below, write a composition of less than 120 words. 

Moral Value

Responsibility 

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

:walk straight/ next to/

Pedagogical Strategies

MI

CCTS 

Reflections 

Need Extra work! 


 

Hari  

Jumaat

Tarikh 

29 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

2C (37 pelajar)

Masa 

04:00 – 05:10 ( 2 masa)

Tajuk 


Perubahan Penduduk

Konsep 

Kadar Kelahiran / Kadar Kematian / Migrasi

Hasil Pembelajaran 

Memahami perubahan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mendefinisikan perubahab penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi:
  • Kadar kematian
  • Kadar kelahiran
  • Migrasi

Aras 2:

  • Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi :
  • Kadar kelahiran
  • Kadar kematian
  • migrasi

Aktiviti Pembelajaran 

Simulasi tentang perubahan penduduk

Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk

Meramaklan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa depan

Unsur Patriotisme 

Bersatu dalam kepelbagaian – berbangga dengan perpaduan penduduk Negara Malaysia yang bertanggungjawab untuk mengekalkannya.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM 

Jadual/ Graf

Refleksi 

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk 


 

Hari  

JUMAAT

Tarikh 

29 JUly 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan 

3N (37 pelajar)

Masa 

03:10 – 03:45 (1 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep 

7.4 Kesan Penerokaan Sumber terhadap Alam Sekitar (Pandang Darat)

Hasil Pembelajaran

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia:

  • Perubahan pandang Darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia

  • Perubahan pandang darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aktiviti Pembelajaran 

  • Membincangkan kesan –kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media
  • Pelajar meninjau ke luar bilik darjah fenomena alam yang berlaku

Unsur Patriotisme 

  • Mempertahankan Negara Malaysia
  • Perihatin terhadap kesan ePenerokaan Sumber

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Pelajar lemah sangat-sangat memerlukan bimbingan dan perkayakan aktiviti.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

LESSON PLAN WEEK 25 (18 JUNE 2012 – 22 JUNE 2012)

Hari  

Isnin

Tarikh 

18 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3D(43 pelajar)

Masa 

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep 

7.3 KEPENTINGAN PELBAGAI SUMBER (tanih/mineral/air/tenaga dan hutan)

Hasil Pembelajaran 

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia seperti:

  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia:

  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur

Aras 3:

Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan sumber kepada pembangunan Negara Malaysia seperti:

  • Perbandaran
  • Perindustrian
  • Insfrastruktur

Aktiviti Pembelajaran 

  • Melabelkan jenis-jenis tanih berdasarkan tanaman di Malaysia
  • Mengumpul maklumat tentang pelbagai jenis mineral dan kepentingannya
  • Membincangkan kepentingan penerokaan sumber air /tenaga dan hutan di Malaysia

Unsur Patriotisme 

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Murid-murid diberi latihan pengukuhan selepas diberi penerangan tentang tajuk tersebut 


 

Day

Monday 

Date

18 JUNE 2012

Subject

English Language  

Form

3L(38 students)

3F (43 students) 

Time

03:25 – 04:00(1period)

05:45-06:20 (1 period 

Topic

Answering objectives question (1-40) 

Theme

Paper One 

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question) 

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Answering objectives question 

Lesson Development

Section A : Graphic and stimuli

Section B : Choose the best meaning

Section C : Best meaning

Section D : Linear Text

Passage - Non Linear Text

Post Activity

Answering the 40 objectives question. 

Moral Value

Responsibility 

Language Content

Simple Past Tense 

Pedagogical Strategies

MI

CCTS 

Reflections 

Need Extra work! 


 

Hari  

Isnin

Tarikh 

18 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

2A (29 pelajar)

Masa 

04:35 -05:45 ( 2 masa)

Tajuk 


Dinamik penduduk

Konsep 

Kepadatan Taburan

Hasil Pembelajaran 

Mengenal pasti taburan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Mengenalpasti taburan penduduk Negara Malaysia

  • Padat
  • Sederhana
  • Jarang

Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Aras 2:

Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran 

Membincangkan taburan penduduk Negara Malaysia melalui peta

Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Unsur Patriotisme 

Bersatu dalam kepelbagaian – berbangga dengan perpaduan penduduk Negara Malaysia yang bertanggungjawab untuk mengekalkannya.

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM 

Jadual/ Graf

Refleksi 

Objektif tercapai.


 

Hari  

Selasa

Tarikh 

19 JUN 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan 

3N (30 pelajar)

Masa 

04:35 -05:10 (1 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep 

7.3 KEPENTINGAN PELBAGAI SUMBER (tanih/mineral/air/tenaga dan hutan)

Hasil Pembelajaran 

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia seperti:

  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia:

  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur

Aras 3:

Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan sumber kepada pembangunan Negara Malaysia seperti:

  • Perbandaran
  • Perindustrian
  • Insfrastruktur

Aktiviti Pembelajaran 

  • Melabelkan jenis-jenis tanih berdasarkan tanaman di Malaysia
  • Mengumpul maklumat tentang pelbagai jenis mineral dan kepentingannya
  • Membincangkan kepentingan penerokaan sumber air /tenaga dan hutan di Malaysia

Unsur Patriotisme 

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Murid-murid ini pelajar lemah. Perlu bimbingan yang lebih dari cikgu.


 

Day

Tuesday

Date

19 JUNE 2012

Subject

English Literature

Form

3L(38 students)

3LF(43 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic


 

Novel- AROUND THE WORD IN 80 DAYS

Theme

CHAPTER 9: PHILEAS FOGG SPENDS A LOT OF MONEY

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel-

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

Wednesday 

Date

20 JUNE 2012

Subject

English Language  

Form

3L(38 students)

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

Topic

Answering objective questions (1-40) 

Theme

Paper One 

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question) 

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Answering objectives question 

Lesson Development

Section A : Graphic and stimuli

Section B : Choose the best meaning

Section C : Best meaning

Section D : Article

Passage

Post Activity

Answering the 40 objectives question. 

Moral Value

Responsibility 

Language Content

Simple Past Tense 

Pedagogical Strategies

MI

CCTS 

Reflections 

Need Extra work! 


 

Day

Wednesday

Date

20 JUNE 2012

Subject

English Literature

Form

3F (43 students)

Time

05:10-06:20(2 periods)

Topic


 

Novel- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

Theme

CHAPTER 8:THE TRIP DOWN THE GANGES

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary of chapter 10
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel-

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari  

Rabu

Tarikh 

20 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3D (43 pelajar)

Masa 

03:25 -04:35 (2 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep 

7.3 KEPENTINGAN PELBAGAI SUMBER (tanih/mineral/air/tenaga dan hutan)

Hasil Pembelajaran

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia seperti:

  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia:

  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur

Aras 3:

Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan sumber kepada pembangunan Negara Malaysia seperti:

  • Perbandaran
  • Perindustrian
  • Insfrastruktur

Aktiviti Pembelajaran 

  • Melabelkan jenis-jenis tanih berdasarkan tanaman di Malaysia
  • Mengumpul maklumat tentang pelbagai jenis mineral dan kepentingannya
  • Membincangkan kepentingan penerokaan sumber air /tenaga dan hutan di Malaysia

Unsur Patriotisme 

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Murid-murid tiada masalah kerana sambungan dari Tingkatan 2.


 

Hari  

Khamis

Tarikh 

21 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3N (30 pelajar)

Masa 

02:00-03:10 (2 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep 

7.3 KEPENTINGAN PELBAGAI SUMBER (tanih/mineral/air/tenaga dan hutan)

Hasil Pembelajaran

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia seperti:

  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia:

  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur

Aras 3:

Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan sumber kepada pembangunan Negara Malaysia seperti:

  • Perbandaran
  • Perindustrian
  • Insfrastruktur

Aktiviti Pembelajaran 

  • Melabelkan jenis-jenis tanih berdasarkan tanaman di Malaysia
  • Mengumpul maklumat tentang pelbagai jenis mineral dan kepentingannya
  • Membincangkan kepentingan penerokaan sumber air /tenaga dan hutan di Malaysia

Unsur Patriotisme 

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Murid-murid tiada masalah kerana sambungan dari Tingkatan 2.


 

Day

Thursday 

Date

21 JUNE 2012

Subject

English Language  

Form

3F(43 students)

3L (38 students)

Time

05:10-06:20 (2 periods)

04:35-05:10 (1 period)

Topic

Picture Series 

Theme

Essay Writing 

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question) 

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on the picture given

Lesson Development

Introduction :

  • Saw a lorry carrying cages of live chickens
  • In trying to avoid an oncoming car – crashed into lamp – post

Body:

  • Cages of chickens flung out
  • Lorry driver ran after his chickens
  • Ran after boy trying to run off with a cage full of chicken
  • Managed to get back all the chickens

Conclusion:

  • Lorry driver -grateful

Post Activity

Based on the notes and pictures given below, write a composition of nt less than 120 words. 

Moral Value

Responsibility 

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore 

Pedagogical Strategies

MI

CCTS 

Reflections 

Need Extra work! 


 

Hari  

Jumaat

Tarikh 

22 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

2A (30 pelajar)

Masa 

04:00 – 05:10 ( 2 masa)

Tajuk 


Dinamik penduduk

Konsep 

Kepadatan Taburan

Hasil Pembelajaran 

Mengenal pasti taburan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Mengenalpasti taburan penduduk Negara Malaysia

  • Padat
  • Sederhana
  • Jarang

Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Aras 2:

Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran 

Membincangkan taburan penduduk Negara Malaysia melalui peta

Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Unsur Patriotisme 

Bersatu dalam kepelbagaian – berbangga dengan perpaduan penduduk Negara Malaysia yang bertanggungjawab untuk mengekalkannya.

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM 

Jadual/ Graf

Refleksi 

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk mengira waktu 


 

Hari  

JUMAAT

Tarikh 

22 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3N(30 pelajar)

Masa 

03:10 -03:45 ( 1 masa)

Tajuk 

Kerja Kursus Geografi (Final Touch sebelum penghantaran)

Konsep 

1. Perniagaan Runcit (Pasar Malam)

Hasil Pembelajaran 

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perniagaan Runcit

1. Menyatakan jenis-jenis perniagaan

2. Faktor-faktor yang menyebabkan perkembangan

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

Aktiviti Pembelajaran 

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Perniagaan Runcit (Pasar Malam)

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan
  • Kepentingan
  • Kesan perkembangan
  • Cadangan mengurangkan kesan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

7. Kaedah Kajian

8. Dapatan Kajian

9. Rumusan

Unsur Patriotisme 

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

BBM 

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi 

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.