Sunday, August 5, 2012

LESSON PLAN WEEK 32 (06 AUGUST 2012 – 10 AUGUST 2012)

SMK SERIAN 2012

JADUAL PEPERKISAAN PERCUBAAN PMR


 

TARIKH

WAKTU

KOD KERTAS

MATA PELAJARAN

MASA

6 OGOS 2012

ISNIN

12:35 – 01:15

01:30 – 02:30

01:30 – 02:30

03:00 – 05:00

02/1

037/1

03/1

02/2

B. MALAYSIA 1

B. IBAN 1

B. CINA 1

B. MALAYSIA 2

1 JAM

1 JAM

1JAM

2 JAM

7 OGOS 2012

SELASA

12:15 – 01:15

01:45 – 03:15

03:30 – 05:00

12/1

12/2

77/1

78/1

79/1

B. INGGERIS 1

B. INGGERIS 2

KHB – ERT

KHB – PERTANIAN

KHB - PK

1 JAM

1 JAM 30 MIN

1 JAM 30 MIN

1 JAM 30 MIN

1 JAM 30 MIN

8 OGOS 2012

12:15 – 01:30

02:00 – 03:00

03:30 – 05:00

23/1

55/1

55/2

GEOGRAFI

SCIENCE 1

SCIENCE 2

1 JAM 15 MIN

1 JAM

1JAM 30 MIN

9 OGOS 2012

12:15 – 01:30

01:45 – 03:00

03:15 –05:00

50/1

21/1

50/2

MATHEMATICS 1

SEJARAH

MATHEMATICS 2

1 JAM 15 MIN

1 JAM 15 MIN

1 JAM 45 MIN

10 OGOS 2012

02:30 – 04:30

02:30 – 04:30

02:30 – 03:45

45/1

32/2

037/2

PEND. ISLAM

B. CINA 2

B. IBAN 2

2 JAM

2 JAM

1 JAM 15 MIN


 

Hari

Isnin

Tarikh

06 OGOS 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk


4.4 Kesan
Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar

Konsep

Migrasi penduduk sebagai tindak balas terhadap factor ekonomi/politik/governan/ social dan fizikal

Hasil Pembelajaran

Memahami migrasi penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyenaraikan kesan-kesan penduduk terhadap penerokaan sumber
  • Tanih
  • Hutan
  • Air


     

Aras 2:

  • Menghuraikan dengan contoh kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber


 

Aras 3:

  • Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber secara terancang.

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

  • Ujian Bulanan dijalankan pada Khamis(09 Ogos 2012) utk kelas 2A
  • Masa (12:50 – 02:00)


 


 


 


 

LESSON PLAN WEEK 31 (30 JULY 2012 – 03 AUGUST 2012)

Hari

Isnin

Tarikh

30 July 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (43 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

ULANGKAJI TOPIK TINGKATAN 1/2/3

Konsep

-

Hasil Pembelajaran

Memahami/mengulangkaji topic-topik yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Memahami topik di Bahagian A: Kedudukan dan Bahagian B

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan topick dan demi topik
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Refleksi

  • Pelajar perlu lebih banyak membaca untuk menambah pengetahuan sedia ada


 

Day

Monday

Date

30 July 2012

Class/Form

3F (43 students)

3L (38 students)

Time

03:25 – 04:35 (2 periods)

04:35 -05:10 (1 period)

Topic

Summary Writing

Theme

The aims and the activities carried out in the gotong-royong

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

Isnin

Tarikh

30 JULAI 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk


4.5 Hubungan Kependudukan Dengan sumber

Konsep

Penduduk Berlebihan/Kurang Penduduk dan Penduduk optimum

Hasil Pembelajaran

Memahami hubungan dengan kependudukan dengan sumber serta implikasinya.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mentakrifkan konsep penduduk berlebihan, kurang penduduk dan penduduk optimum
  • Menyenaraikan cirri dan contoh:
  • Penduduk berlebihan
  • Kurang penduduk
  • Menyatakan kesan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memahami keperluan kependudukan
    makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas


 

Aras 2:

  • Menghuraikan cirri berserta contoh:
  • Penduduk berlebihan (Bangladesh)
  • Kurang Penduduk (Kanada)
  • Menjelaskan kesan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan kependudukan
  • Makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas


 

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul dan menghasilkan peta minda tentang cirri penduduk berlebihan dan kurang penduduk.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan. Penduduk
  • Penduduk optimum
  • Lebihan penduduk
  • kurang
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Hari

Selasa

Tarikh

31 Julai 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (28 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

ULANGKAJI TOPIK TINGKATAN 1/2/3

Konsep

-

Hasil Pembelajaran

Memahami/mengulangkaji topic-topik yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Memahami topik di Bahagian A: Kedudukan dan Bahagian B

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan topick dan demi topik
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Refleksi

  • Pelajar perlu lebih banyak membaca untuk menambah pengetahuan sedia ada


 

Day

Tuesday

Date

31 JULY 2012

Subject

English Literature

Form

3F (43 students)

3L (38 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic


 

Revision – Around the World In 80 days

Theme

Characters – Phileas Fogg / Passepartout/ Aouda

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around The World In 80 Days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

WEDNESDAY

Date

01 August 2012

Class/Form

3L (42 students)

Time

12:50 -02:00 (2 periods)

Topic

Summary Writing

Theme

Datuk Nichole Ann David

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Day

Wednesday

Date

01 August 2012

Subject

English Literature

Form

3F (43 students)

Time

03:25 -04:00 (1 period)

Topic


 

Revision – Around The World In 80 Days

Theme

Characters of Phileas Fogg/Passepartout(The Butler)/Detective Fix and Aouda

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary of chapter 10
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around The World In 80 days.

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

01 Ogos 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (28 pelajar)

Masa

04:35-5:10 (1 masa)

Tajuk

ULANGKAJI TOPIK TINGKATAN 1/2/3

Konsep

-

Hasil Pembelajaran

Memahami/mengulangkaji topic-topik yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Memahami topik di Bahagian A: Kedudukan dan Bahagian B

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan topick dan demi topik
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Refleksi

  • Pelajar perlu lebih banyak membaca untuk menambah pengetahuan sedia ada


 

Day

Thursday

Date

02 August 2012

Subject

English Language

Form

3F(43 students)

3L(38 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

03:25-04:35 (2 periods)

Topic

Guided writing

Theme

Calvin and Clavier left at home.....

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on the pie-charts given

Lesson Development

Introduction :


Body:


  •  


     

Conclusion:


Post Activity

Based on the notes given below, write a composition of less than 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

:walk straight/ next to/

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Khamis

Tarikh

02 Ogos 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (28 pelajar)

Masa

04:25-05:45 ( 2 masa)

Tajuk


4.5 Hubungan Kependudukan Dengan sumber

Konsep

Penduduk Berlebihan/Kurang Penduduk dan Penduduk optimum

Hasil Pembelajaran

Memahami hubungan dengan kependudukan dengan sumber serta implikasinya.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mentakrifkan konsep penduduk berlebihan, kurang penduduk dan penduduk optimum
  • Menyenaraikan cirri dan contoh:
  • Penduduk berlebihan
  • Kurang penduduk
  • Menyatakan kesan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memahami keperluan kependudukan
    makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas


 

Aras 2:

  • Menghuraikan cirri berserta contoh:
  • Penduduk berlebihan (Bangladesh)
  • Kurang Penduduk (Kanada)
  • Menjelaskan kesan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan kependudukan
  • Makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas


 

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul dan menghasilkan peta minda tentang cirri penduduk berlebihan dan kurang penduduk.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan. Penduduk
  • Penduduk optimum
  • Lebihan penduduk
  • kurang
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Day

Thursday

Date

02 August 2012

Subject

English Literature

Form

3L (38 students)

Time

05:45 -06:20 (1 period)

Topic


 

Revision- Around The World In 80 Days

Theme

Characters of Phileas Fogg / Passepartout (The Butler) /Detective Fix and Aouda

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around the world In 80 Days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Jumaat

Tarikh

03 Ogos 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (43 pelajar)

Masa

02:00 -03:10 (2 masa)

Tajuk

ULANGKAJI TOPIK TINGKATAN 1/2/3

Konsep

-

Hasil Pembelajaran

Memahami/mengulangkaji topic-topik yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Memahami topik di Bahagian A: Kedudukan dan Bahagian B

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan topick dan demi topik
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Refleksi

  • Pelajar perlu lebih banyak membaca untuk menambah pengetahuan sedia ada