Sunday, September 2, 2012

LESSON PLAN WEEK 35 (03 SEPTEMBER 2012 – 07 SEPTEMBER 2012)

Hari

Isnin

Tarikh

03 September 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (43 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

ULANGKAJI TOPIK TINGKATAN 1/2/3

Konsep

-

Hasil Pembelajaran

Memahami/mengulangkaji topic-topik yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Memahami topik di Bahagian A: Kedudukan dan Bahagian B

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan topick dan demi topik
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Refleksi

  • Pelajar perlu lebih banyak membaca untuk menambah pengetahuan sedia ada sebelum menghadapi PMR


 

Day

Monday

Date

03 SEPTEMBER 2012

Class/Form

3F (43 students)

3L (38 STUDENTS)

Time

03:25 – 04:35 (2 periods)

02:00 – 03:10 (2 PERIODS)

Topic

Summary Writing

Theme

The differences between the African and the Asian elephants

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

Isnin

Tarikh

03 September 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk


5.1 Petempatan Awal

Konsep

Kedudukan

Hasil Pembelajaran

Memahami petempatan awal dan faktor-faktor yang mempengaruhinya.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyatakan lokasi petempatan awal
  • Pinggir pantai, delta dan muara/ sungai
  • Pinggir sungai
  • Bukit/gua
  • Tanah pamah


 

  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi petempatan awal.


 

Aras 2:

  • Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi petempatan awal
  • Fizikal
  • Keperluan asas

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Hari

Selasa

Tarikh

04 September 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (28 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

ULANGKAJI TOPIK TINGKATAN 1/2/3

Konsep

-

Hasil Pembelajaran

Memahami/mengulangkaji topic-topik yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Memahami topik di Bahagian A: Kedudukan dan Bahagian B

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan topick dan demi topik
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Refleksi

  • Pelajar perlu lebih banyak membaca untuk menambah pengetahuan sedia ada sebelum menghadapi PMR


 

Hari

Selasa

Tarikh

04 September 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (37 pelajar)

Masa

03:25 – 04:00 ( 1 masa)

Tajuk


5.2 Faktor yang Mempengaruhi Petempatan

Konsep

Kedudukan

Hasil Pembelajaran

Memaham faktor-faktor yang mempengaruhi Petempatan Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi petempatan Negara Malaysia:
  • Sejarah
  • Fizikal
  • Ekonomi
  • Social
  • Politik

Aras 2:

  • Menjelaskan factor-faktor yang mempengaruhi petempatan Negara Malaysia:
  • Sejarah
  • Fizikal
  • Ekonomi
  • Social
  • Politik(governan)

Aras 3:

  • Merumus tentang peranan kerajaan mempengaruhi petempatan Negara Malaysia seperti;
  • Projek perumahan
  • Bandar baru
  • Rancangan kemajuan tanah

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklum daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Day

Tuesday

Date

04 SEPTEMBER 2012

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

3L (42 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic


 

Revision – AROUND THE WOELD IN 80 DAYS

Theme

Characteristic/theme/moral values/plot and setting of Robinson Crusoe

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

WEDNESDAY

Date

05 September 2012

Class/Form

3L (38 students)

Time

12:50 -02:00 (2 periods)

Topic

Summary Writing

Theme

The Differences between African and Asian Elephant

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Day

Wednesday

Date

05 September 2012

Subject

English Literature

Form

3F (34 students)

Time

03:25 -04:00 (1 period)

Topic


 

Revision – AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

Theme

Characteristic/summary/theme/moral values/plot/ and setting of Robinson Crusoe and Friday

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

05 September 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (37 pelajar)

Masa

04:35-05:00 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

8.3 Sumbngan Kegiatan Ekonomi Terhadap Pembangunan Negara (Ulangkaji Bab Tingkatan 1/2/3)

Konsep

Saling-kaitan

Hasil Pembelajaran

Memahami kepentingan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:

  • Peluang pekerjaan
  • Peningkatan taraf hidup
  • Pendapatan Negara
  • Peningkatan infrastruktur
  • Pengurangan import
  • Pemindahan teknologi
  • Proses pembandaran


 

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:

  • Peluang pekerjaan
  • Peningkatan taraf hidup
  • Pendapatan Negara
  • Peningkatan infrastruktur
  • Pengurangan import
  • Pemindahan teknologi
  • Proses pembandaran

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
  

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia


 

Day

Thursday

Date

06 September 2012

Subject

English Language

Form

3D(44 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

Topic

LETTER WRITING

Theme

Essay Writing

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on The letter given

Lesson Development

Introduction :


Body:


  •  


     

Conclusion:


Post Activity

Based on the notes and letter given below, write a composition of less than 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

:walk straight/ next to/

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Khamis

Tarikh

06 September 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

04:35-05:10 ( 1 masa)

Tajuk


5.3 Pola-pola petempatan

Konsep

Memahami pelbagai pola petempatan Negara Malayia

Hasil Pembelajaran

Memahami migrasi penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyenaraikan pelbagai pola petempatan Negara Malaysia
  • Berselerak
  • Berjajar
  • Berpusat
  • berkelompok

Aras 2:

  • Menyatakan cirri-ciri pola petempatan Negara Malaysia:
  • Berselerak
  • Berjajar
  • Berpusat
  • berkelompok

Aras 3:

  • Membandingkan dan membezakan pola petempatan Negara Malaysia:
  • Berselerak
  • Berjajar
  • Berpusat
  • berkelompok

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Day

Thursday

Date

06 September 2012

Subject

English Literature

Form

3L (42 students)

Time

05:45 -06:20 (1 period)

Topic


 

Revision- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

Theme

Characteristic/summary/theme/moral values/plot and setting of Robinson Crusoe

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary of chapter 10
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Jumaat

Tarikh

07 September 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (43 pelajar)

3N (28 pelajar)

Masa

03:10-03:45 (1 masa)

05:10-06:20 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

8.3 Sumbngan Kegiatan Ekonomi Terhadap Pembangunan Negara

Konsep

Saling-kaitan (Ulangkaji Tajuk Tingkatan 1/2/3)

Hasil Pembelajaran

Memahami kepentingan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:

  • Peluang pekerjaan
  • Peningkatan taraf hidup
  • Pendapatan Negara
  • Peningkatan infrastruktur
  • Pengurangan import
  • Pemindahan teknologi
  • Proses pembandaran


 

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:

  • Peluang pekerjaan
  • Peningkatan taraf hidup
  • Pendapatan Negara
  • Peningkatan infrastruktur
  • Pengurangan import
  • Pemindahan teknologi
  • Proses pembandaran

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
  

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia


 


 

LESSON PLAN WEEK 34(27 AUGUST 2012 – 31 AUGUST 2012)

Hari

ISNIN

Tarikh

27 Ogos 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (43 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk

PEMBETULAN PEPERIKSAAN PRA-PMR 2 (2012)

Konsep

(Membincangkan tajuk 1-30)

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah

2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal keluar semasa peperiksaan yang sebenar

3. Mengkaji soalan-soalan yang ppopular

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina soalan
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mencari jawapan
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk perbincangan
  4. Menerangkan cara menjawab soalan
  5. Menulis pembetulan di buku Latihan

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Day

Monday

Date

27 August 2012

Subject

English Language

Time

03:25 – 04:35 (2 periods)

Form

3F (43 students)

Topic

Paper 1 (40%) – (PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR 2)

Theme

(PRA-PMR 2 2012)

CORRECTIONS (QUESTION 1-40)

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Answer the questions in Section A,B,C,D and E.

Lesson Development

Section A: Graphic and Stimuli

Section B: Grammar

Section C: Closest In meaning

Section D: Comprehension Questions

  1. Advertisement
  2. Passage

Post Activity

Answer 40 objective questions 1 to 40.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Isnin

Tarikh

27 Ogos 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk

PEMBETULAN UJIAN BULANAN

Konsep

1. Kedudukan – Latitud dan longitude/mengira waktu tempatan/garisan Greenwich

2, Arah – 4 arah utama dan 4 arah sampingan/Bearing sudutan

3. Skala (lurus/pecahan wakilan)

4.Peta pelancongan

5. Semua Tajuk B

-Petempatan

Hasil Pembelajaran

Menguji tahap pemahaman dan pencapaian pelajar terhadap tajuk=tajuk yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

1. Membezakan latitude/ lngitud dan mengira waktu

2.Mencari arah dan tahu berapa darjah setiap arah

3.Mencari skala

4. Mengetahui simbol-simbil yang digunakan dalam peta pelancongan

5. Petempatan

Aktiviti Pembelajaran

5. Menjawab soalan-soalan objektif (1 – 20)

6. Menjawab soalan subjektif (21-40)

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam setiap topic yang diajar.


 

Hari

Selasa

Tarikh

28 Ogos 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (28 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk

PEMBETULAN PEPERIKSAAN PRA-PMR 2 (2012)

Konsep

(Membincangkan tajuk 1-30)

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah

2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal kelu

ar semasa peperiksaan yang sebenar

3. Mengkaji soalan-soalan yang popular

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina soalan
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mencari jawapan
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk perbincangan
  4. Menerangkan cara menjawab soalan
  5. Menulis pembetulan di buku Latihan

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Hari

Selasa

Tarikh

28 Ogos 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

03:25 – 03:10 ( 1 masa)

Tajuk

PEMBETULAN
UJIAN BULANAN (SOALAN 1-20)

Konsep

1. Kedudukan – Latitud dan longitude/mengira waktu tempatan/garisan Greenwich

2, Arah – 4 arah utama dan 4 arah sampingan/Bearing sudutan

3. Skala (lurus/pecahan wakilan)

4.Peta pelancongan

-Petempatan

Hasil Pembelajaran

Menguji tahap pemahaman dan pencapaian pelajar terhadap tajuk=tajuk yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

1. Membezakan latitude/ lngitud dan mengira waktu

2.Mencari arah dan tahu berapa darjah setiap arah

3.Mencari skala

4. Mengetahui simbol-simbil yang digunakan dalam peta pelancongan

-petempatan

Aktiviti Pembelajaran

5. Menjawab soalan-soalan objektif (1 – 20)

6. Menjawab soalan subjektif (21-40)

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk mengira waktu


 

Day

Tuesday

Date

28 August 2012

Subject

English Literature

Form

3F (43 students)

3L (38 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

CORRECTIONS PAPER 2

Novel- Around the World In 80 days

Theme

Character that you like to be your friend:

Which novel you recommend to you friend?

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (characteristic)

Post Activity

Describing character in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

WEDNESDAY

Date

29 August 2012

Subject

English Language

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

Form

3L (42 students)

Topic

Paper 1 (40%) – (Question 1-40)

Theme

(PRA-PMR 2012)

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Answer the questions in Section A,B,C,D and E.

Lesson Development

Section A: Graphic and Stimuli

Section B: Grammar

Section C: Closest In meaning

Section D: Comprehension Questions

  1. Advertisement
  2. Passage

Post Activity

Answer 40 objective questions 1 to 40.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

29 Ogos 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (29 pelajar)

Masa

04:35-05:10 ( 1 masa)

Tajuk

Ulangkaji Tingkatan 1,2,3

Konsep

(Membincangkan tajuk 1-30)

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah

2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal keluar

ar semasa peperiksaan yang sebenar

3. Mengkaji soalan-soalan yang popular

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina soalan
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mencari jawapan
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk perbincangan
  4. Menerangkan cara menjawab soalan
  5. Menulis pembetulan di buku Latihan

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Day

WEDNESDAY

Date

29 August 2012

Subject

English Literature

Form

3L (38 students)

Time

03:25-04:10 (1 period)

Topic

SECTION C

CORRECTIONS – (PRA-PMR 2012)

Theme

Chapter One – Chapter 13

(Character – Around The World In 80 days)

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (characteristic)

Post Activity

List out in about 8 to 10 characters of Robinson Crusoe in the story and writing a simple paragraph of each other. Give evidences for each character to support your answer.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

THURSDAY

Date

30 August 2012

Form

3L(38 students)

3F (43 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

Subject

English Language

Topic/Theme

Guided Writing (Corrections)

Speech/Talk

Language Outcomes

Language for Personal Use

(Read the questions carefully)

  • Listen to dialogue : Give important details)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write an essay/ composition based on the notes and pictures given.

Lesson Development

  1. Introduction: Pre – writing (Brainstorming technique: Listing
  2. Content: Planning
  • Paragraphing
  • Expansion of notes
  1. Writing (write the draft)
  2. Editing (check the grammar and spelling error)
  3. Rewriting (write the final draft)

 

Activity

Write an essay/composition based on the notes and pictures given not less than 120 words.

Moral Values

Be polite/responsibility

Language Content

Grammar

Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense

Pedagogical Strategies

CCTS

MI

Resource Materials

PMR Examination (Percubaan PMR 2)    

Reflections

Students lack of vocabulary. Need more reading.


 

Day

THURSDAY

Date

30 August 2012

Class/Form

3L (38 students)

3F(43 students)

Time

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

Summary Writing Corrections (PRA-PMR 2012)

Theme

Why Marine Creatures are slowly dying

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary "Health" in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Bank soalan

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

Khamis

Tarikh

30 Ogos 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (43 pelajar)

3N(26 pelajar)

Masa

03:10-03:45 ( 1 masa)

05:10-06:20 (2 masa)

Tajuk

Ulangkaji Tingkatan 1,2,3

Konsep

(Membincangkan tajuk 30 ke 60)

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah

2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal keluar

ar semasa peperiksaan yang sebenar

3. Mengkaji soalan-soalan yang popular

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina soalan
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mencari jawapan
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk perbincangan
  4. Menerangkan cara menjawab soalan
  5. Menulis pembetulan di buku Latihan

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.

Cuti umum bersempena menyambut hari kemerdekaan