Sunday, April 28, 2013

LESSON PLAN WEEK 17 (22 APRIL2013 – 26 APRIL 2013)

Hari

Isnin

Tarikh

22 APRIL 2013- 26 APRIL 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A (29 pelajar)

Masa

03:25 – 04:35 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep

Bab 8 : Kepentingan Pelbaai Sumber

Hasil Pembelajaran

Memahami Kepentingan Pelbagai Sumber kepada Negara

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Kepentingan Pelbagai Sumber

  • Menyediakan Bahan Mentah – Sumber Mineral dan Sumber Hutan
  • Menyediakan Peluang Pekerjaan
  • Meningkatkan Pendapatan Negara
  • Pembukaan Kawasan Baru
  • Pembangunan Insfrastrur

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan Kepentingan Pelbagai Sumber Kepada Pembangunan Negara Malaysia
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

Monday

Date

22 April 2013

Subject

English Language

Form

3D(37 students)

3N(25 students)

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

03:25 – 04:25 (2 periods)

Topic

Answering objectives question (1-40)

Theme

Paper One

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Answering objectives question

Lesson Development

Section A : Graphic and stimuli

Section B : Choose the best meaning

Section C : Best meaning

Section D : Article

Passage

Post Activity

Answering the 40 objectives question.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Day

TUESDAY

Date

23 April 2013

Form

3N (25 students)

Subject

English Literature

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

Topic

Novel- Around The World In 80 Days (characteristic)

Theme

Chapter Nine : Phileas Fogg Spends A Lot Of Money

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around The World In 80 Days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Selasa

Tarikh

23 APRIL 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A (29 pelajar)

Masa

05:45-06:20 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep

Bab 8 : Kepentingan Pelbaai Sumber

Hasil Pembelajaran

Memahami Kepentingan Pelbagai Sumber kepada Negara

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Kepentingan Pelbagai Sumber

  • Menyediakan Bahan Mentah – Sumber Mineral dan Sumber Hutan
  • Menyediakan Peluang Pekerjaan
  • Meningkatkan Pendapatan Negara
  • Pembukaan Kawasan Baru
  • Pembangunan Insfrastrur

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan Kepentingan Pelbagai Sumber Kepada Pembangunan Negara Malaysia
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

Wednesday

Date

24 April 2013

Form

3N (42 students)

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

Subject

English Literature

Topic

Novel- Around The World In 80 Days (Characteristic)

Theme

Chapter Nine : Phileas Fogg Spends A Lot of Money

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around Te World In 80 Days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

Wednesday

Subject

English Language

Form

3D (37 students)

Time

04:35-05:45 (2 periods)

Topic

PLBS/NILAM

Theme

ORAL TALK

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  • Talk spontaneously about any topics
  • Encourage them to be independent
  • Be confident in themselves
  • Motivates them to face the real world

Lesson Development

Introduction:

  • Greeting teacher in-charge and fellow friends
  • Introduce about their topic

Content/Body:

  • Able to elaborate and give a speech spontaneously

Conclusion:

  • Conclude the whole topic and give the moral values/advices

Post Activity

Be prepare for topic of speech

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need more reading so that the students not lack of knowledge!


 

Hari

Rabu

Tarikh

24 APRIL 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3L (34 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep

Bab 8 : Kepentingan Pelbaai Sumber

Hasil Pembelajaran

Memahami Kepentingan Pelbagai Sumber kepada Negara

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Kepentingan Pelbagai Sumber

  • Menyediakan Bahan Mentah – Sumber Mineral dan Sumber Hutan
  • Menyediakan Peluang Pekerjaan
  • Meningkatkan Pendapatan Negara
  • Pembukaan Kawasan Baru
  • Pembangunan Insfrastrur

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan Kepentingan Pelbagai Sumber Kepada Pembangunan Negara Malaysia
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

Thursday

Subject

English Language

Form

3D (37 students)

Time

04:35-05:45 (2 periods)

Topic

PLBS/NILAM

Theme

ORAL TALK

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  • Talk spontaneously about any topics
  • Encourage them to be independent
  • Be confident in themselves
  • Motivates them to face the real world

Lesson Development

Introduction:

  • Greeting teacher in-charge and fellow friends
  • Introduce about their topic

Content/Body:

  • Able to elaborate and give a speech spontaneously

Conclusion:

  • Conclude the whole topic and give the moral values/advices

Post Activity

Be prepare for topic of speech

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need more reading so that the students not lack of knowledge!


 

Hari

Khamis

Tarikh

25 April 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A (29 pelajar)

Masa

03:25 – 04:10 (1 MASA)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

Perkembangan Sistem Pengangktan Awam

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Pengangkutan awam

1. Menyatakan jenis-jenis pengangkutan awam

2. Faktor-faktor yang menyebabkan pencemaran.

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

1. Apakah alat pengangkutan awam yang terdapat dikawasan dikaji

2. Internet/Telefon

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Pencemaran Alam Sekitar di Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis system pengangkutan awam
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan system pengangkutan
  • Kepentingan system pengangkutann awam
  • Kesan perkembangan system pengangkutan awam
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan system pengangkutan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

7. Kaedah Kajian

  • Pemerhatian
  • Soal selidik
  • Rujukan

8.0 Dapatan Kajian

8.1 Konsep dan Jenis Sistem Pengangkutan awam

8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan system pengangkutan

8.3 Kepentingan perkembangan system perhubungan di Kawasan Kajian

8.4 Kesan- kesan negative perkembangan system pengangkutan di kawasan kajian)

8.5 Cadangan mengurangkan kesan Negatif Perkembangan Sistem Pengangkutan awam di kawasan kajian

9. Penutup

10. Lampiran

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Hari

Jumaat

Tarikh

26 April 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3L(34 pelajar)

Masa

02:30 – 03:10 (2 MASA)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

Perkembangan Sistem Pengangktan Awam

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Pengangkutan awam

1. Menyatakan jenis-jenis pengangkutan awam

2. Faktor-faktor yang menyebabkan pencemaran.

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

1. Apakah alat pengangkutan awam yang terdapat dikawasan dikaji

2. Internet/Telefon

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Pencemaran Alam Sekitar di Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis system pengangkutan awam
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan system pengangkutan
  • Kepentingan system pengangkutann awam
  • Kesan perkembangan system pengangkutan awam
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan system pengangkutan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

7. Kaedah Kajian

  • Pemerhatian
  • Soal selidik
  • Rujukan

8.0 Dapatan Kajian

8.1 Konsep dan Jenis Sistem Pengangkutan awam

8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan system pengangkutan

8.3 Kepentingan perkembangan system perhubungan di Kawasan Kajian

8.4 Kesan- kesan negative perkembangan system pengangkutan di kawasan kajian)

8.5 Cadangan mengurangkan kesan Negatif Perkembangan Sistem Pengangkutan awam di kawasan kajian

9. Penutup

10. Lampiran

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

LESSON PLAN WEEK 16 (15APRIL 2013 – 19 APRIL 2013)

Hari

Isnin

Tarikh

15 APRIL 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A(29 pelajar) – Pelajar Cemerlang

Masa

03:25- 04:25 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber Tenaga Di Negara Lain

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama di Negara lain

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Menyenaraikan jenis sumber tenaga Negara lain

  • Suria(Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas /Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aras 2: Menghuraikan penggunaan sumber tenaga di Negara lain:

  • Suria (Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas/Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui DI Negara Lain

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar.


 

Day

Monday

Date

15 APRIL 2013

Form

3N (25 students)

3D(37 students)

Subject

English Literature

Time

01:25-02:30 (2 periods)

04:35-05:45 (2 periods)

Topic

Novel- Around the World In 80 Days (Characteristic)

Theme

Chapter Eight: The Trip Down The Ganges

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around The World In 80 Days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

3N – Need Extra Work!

3D – Students should read the novel before lesson.


 

Day

TUESDAY

Date

16 APRIL 2013

Form

3N (25 students)

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

Subject

English Literature

Topic

Novel- around The World In 80 Days (Characteristic)

Theme

Chapter Eight : The Trip Down The Ganges / ULBS/NILAM

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around The World In 80 Days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Most students are very weak/cannot focus /hard to handle


 

Hari

Selasa

Tarikh

16 APRIL 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A(29 pelajar) – Pelajar Cemerlang

Masa

05:45 – 06:20 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber Tenaga Di Negara Lain

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama di Negara lain

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Menyenaraikan jenis sumber tenaga Negara lain

  • Suria(Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas /Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aras 2: Menghuraikan penggunaan sumber tenaga di Negara lain:

  • Suria (Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas/Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui DI Negara Lain

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar.


 

Day

WEDNESDAY

Date

17 APRIL 2013

Subject

English Language

Form

3N(25 students)

3D (37 students)

Time

12:25 – 02:00 (2 periods)

04:25 – 05:45 (2 periods)

Topic

Letter Writing

Theme

Informal Letter

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write "pro" and "cons" about the topic

Lesson Development

Pro:

1. Working – can earn some money

2. Help their family in doing housework

3.Go for tuition


 

Cons:

1. Boring

2. Forget about their studies

3. Involve with gangsters/drugs...

4. Lazy

Post Activity

Debating between groups

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/simple present tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Good efforts! Expose the students to involve in debates.


 

Hari

Rabu

Tarikh

17 APRIL 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3L(34 pelajar) – Pelajar Sederhana

Masa

03:25 – 04:25 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber Tenaga Di Negara Lain

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama di Negara lain

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Menyenaraikan jenis sumber tenaga Negara lain

  • Suria(Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas /Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aras 2: Menghuraikan penggunaan sumber tenaga di Negara lain:

  • Suria (Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas/Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui DI Negara Lain

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar.


 

Day

Thursday

Date

18 APRIL 2013

Form

3D (37 students)

Time

04:35 – 05:45 (2 periods)

Subject

English Literature

Topic

Novel- Around The World In 80 Days (Characteristic)

Theme

Chapter Eight : /ULBS/NILAM

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Khamis

Tarikh

18 APRIL 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A (29 pelajar)

Masa

04:35 – 04:00 ( 1 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Pengangkutan awam

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Pengangkutan Awam

1. Menyatakan jenis-jenis pengangkutan awam

2. Faktor-faktor

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi

5. Kesan-kesan negative/positif

6. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Pencemaran Alam Sekitar di Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis system pengangkut
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan system pengangkutan
  • Kepentingan system pengangkutan
  • Kesan perkembangan system pengangkutan
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan system pengangkutan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Day

THURSDAY

Date

18 APRIL 2013

Subject

English Language

Form

3D(37 students)

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

Topic

Argumentative Essay

Theme

Schoolchildren should be given more holidays

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write "pro" and "cons" about the topic

Lesson Development

Pro:

1. Working – can earn some money

2. Help their family in doing housework

3.Go for tuition


 

Cons:

1. Boring

2. Forget about their studies

3. Involve with gangsters/drugs...

4. Lazy

Post Activity

Debating between groups

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/simple present tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Good efforts! Expose the students to involve in debates.


 

Day

Thursday

Date

18 APRIL 2013

Subject

English Language

Form

3D (37 students)

Time

04:35 – 05:45 (2 periods)

Topic

Corrections/PLBS/NILAM

Theme

ORAL TALK

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  • Talk spontaneously about any topics
  • Encourage them to be independent
  • Be confident in themselves
  • Motivates them to face the real world

Lesson Development

Introduction:

  • Greeting teacher in-charge and fellow friends
  • Introduce about their topic

Content/Body:

  • Able to elaborate and give a speech spontaneously

Conclusion:

  • Conclude the whole topic and give the moral values/advices

Post Activity

Be prepare for topic of speech

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need more reading so that the students not lack of knowledge!


 

Hari

Jumaat

Tarikh

19 APRIL 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3L (34 pelajar)

Masa

02:30 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Pengangkutan awam

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Pengangkutan Awam

1. Menyatakan jenis-jenis pengangkutan awam

2. Faktor-faktor

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi

5. Kesan-kesan negative/positif

6. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Pencemaran Alam Sekitar di Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis system pengangkut
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan system pengangkutan
  • Kepentingan system pengangkutan
  • Kesan perkembangan system pengangkutan
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan system pengangkutan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.