Monday, November 25, 2013

LESSON PLAN WEEK 38 (16 SEPTEMBER 2013 – 20 SEPTEMBER 2013)

 Isnin
Tarikh16 September 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A (37 pelajar)
Masa0200 - 0310 (2 masa)
TajukULANGKAJI TOPIK TINGKATAN 1/2/3
Konsep-
Hasil PembelajaranMemahami/mengulangkaji topic-topik yang telah diajar
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
  • Memahami topik di Bahagian A: Kedudukan dan Bahagian B
Aktiviti Pembelajaran
  • Membincangkan topick dan demi topik
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Refleksi
  • Pelajar perlu lebih banyak membaca untuk menambah pengetahuan sedia ada sebelum menghadapi PMR

 

DayMonday
Date16 September 2013
Class/Form3D (37 students)
Time03:25 – 04:35 (2 periods)
TopicSummary Writing
ThemeHow the parent factor affects juvenile delinquency
Language OutcomesLanguage For Interpersonal Use
-Listen to dialogue: give important details
-Ask for and listen politely to questions
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)
Lesson Development
  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words
Post ActivityWrite a summary in about 60 words.
Moral ValuesLoving, Caring
Language ContentWords substitution:
Example: all of sudden – substitute to "suddenly"
Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....
Pedagogical StrategiesCX and MI
Resource MaterialsReference Book – Best Techniques in PMR
Reflections Objectives achieved!

 

Hari Isnin
Tarikh16 September 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A & 3L (37 pelajar)
Masa05:10 – 06:20 ( 2 masa)
Tajuk
Tema 6: Pengangkutan dan Perhubungan
6.4 Kepentingan jaringan pengangkutan dan Perhubungan
KonsepInteraksi Lingkungan Pengaruh
Hasil PembelajaranMemahami keperluan pengangkutan dan Perhubungan aawal di Negara Maju
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
  • Menyatakan kepentingan jaringan pengangkutan dan perhubungan terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Ekonomi – perdagangan
  • Social – interaksi kawasan
  • Polotik – keselamatan (governan)


Aras 2:
  • Menghuraikan kepentingan jeringan dan perhubungan terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Ekonomi – perdagangan
  • Social – interaksi kawasan
  • Politik – keselamatan(governan)


Aras 3: Membuat rumusan tentang kepentingan pengangkutan dan perhubungan negarab Malaysia dan Kanada.
Aktiviti Pembelajaran
  • Mengumpul maklumat daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.
Unsur PatriotismeBerusaha membangunkan Negara Malaysia
Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KBKK (Aplikasi)
ICT
BBMJadual/ Graf
RefleksiMasih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk

 

  • PEMBELAJARAN TITANGGUHKAN KE HARI SELASA MEMANDANGKAN 16 SEPTEMBER (CUTI UMUM UTK SARAWAK – HARI MALAYSIA)
Hari Selasa
Tarikh17 September 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A (37 pelajar)
Masa0200 - 0310 (2 masa)
TajukULANGKAJI TOPIK TINGKATAN 1/2/3
Konsep-
Hasil PembelajaranMemahami/mengulangkaji topic-topik yang telah diajar
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
  • Memahami topik di Bahagian A: Kedudukan dan Bahagian B
Aktiviti Pembelajaran
  • Membincangkan topick dan demi topik
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Refleksi
  • Pelajar perlu lebih banyak membaca untuk menambah pengetahuan sedia ada sebelum menghadapi PMR

 

Hari Selasa
Tarikh17 September 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A (37 pelajar)
Masa03:25-04:00 ( 1 masa)
Tajuk
Tema 6: Pengangkutan dan Perhubungan
6.4 Kepentingan jaringan pengangkutan dan Perhubungan (ULANGKAJI)
KonsepInteraksi Lingkungan Pengaruh
Hasil PembelajaranMemahami keperluan pengangkutan dan Perhubungan aawal di Negara Maju
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
  • Menyatakan kepentingan jaringan pengangkutan dan perhubungan terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Ekonomi – perdagangan
  • Social – interaksi kawasan
  • Polotik – keselamatan (governan)


Aras 2:
  • Menghuraikan kepentingan jeringan dan perhubungan terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Ekonomi – perdagangan
  • Social – interaksi kawasan
  • Politik – keselamatan(governan)


Aras 3: Membuat rumusan tentang kepentingan pengangkutan dan perhubungan negarab Malaysia dan Kanada.
Aktiviti Pembelajaran
  • Mengumpul maklumat daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.
Unsur PatriotismeBerusaha membangunkan Negara Malaysia
Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KBKK (Aplikasi)
ICT
BBMJadual/ Graf
RefleksiMasih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk

 

DayTuesday
Date17 September 2013
SubjectEnglish Literature
Form3D (37 students)
3N (25 students)
Time04:35 – 05:10 (1 period)
05:45 – 06:20 (1 period)
Topic

Revision (AROUND THE WORLD IN 80 DAYS)
ThemeCharacteristic/theme/moral values/plot and setting
Language OutcomesLanguage For Aesthetics Use
  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)
Post ActivityDescribing the story and writing a simple paragraph of each other.
Moral ValuesResponsibility/Caring
Language ContentGrammar – Simple Past Tense
Resource MaterialsNovel- Robinson Crusoe
Pedagogical StrategiesMI
CCTS
CX
ReflectionsNeed more reading.

 

DayWEDNESDAY
Date18 September 2013
Class/Form3N (35 students)
Time12:50 -02:00 (2 periods)
TopicSummary Writing
ThemeHow the parent factor affects juvenile delinquency
Language OutcomesLanguage For Interpersonal Use
-Listen to dialogue: give important details
-Ask for and listen politely to questions
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)
Lesson Development
  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words
Post ActivityWrite a summary in about 60 words.
Moral ValuesLoving, Caring
Language ContentWords substitution:
Example: all of sudden – substitute to "suddenly"
Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....
Pedagogical StrategiesCX and MI
Resource MaterialsReference Book – Best Techniques in PMR
Reflections Objectives achieved!

 

DayWednesday
Date18 September 2013
SubjectEnglish Literature
Form3D (37 students)
Time03:25 -04:00 (1 period)
Topic

Revision – AROUND THE WORLD IN 80 DAYS    
ThemeCharacteristic/summary/theme/moral values/plot/ and setting
Language OutcomesLanguage For Aesthetics Use
  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary
  4. Answer the questions based on the text given
Post ActivityDescribing the story and writing a simple paragraph of each other.
Moral ValuesResponsibility/Caring
Language ContentGrammar – Simple Past Tense
Resource MaterialsNovel
Pedagogical StrategiesMI
CCTS
CX
ReflectionsNeed extra work!

 

Hari Rabu
Tarikh19 September 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3L (37 pelajar)
Masa04:35-05:00 (1 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
8.3 Sumbngan Kegiatan Ekonomi Terhadap Pembangunan Negara (Ulangkaji Bab Tingkatan 1/2/3)
KonsepSaling-kaitan
Hasil PembelajaranMemahami kepentingan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Peluang pekerjaan
  • Peningkatan taraf hidup
  • Pendapatan Negara
  • Peningkatan infrastruktur
  • Pengurangan import
  • Pemindahan teknologi
  • Proses pembandaran


Aras 2:
Menghuraikan dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Peluang pekerjaan
  • Peningkatan taraf hidup
  • Pendapatan Negara
  • Peningkatan infrastruktur
  • Pengurangan import
  • Pemindahan teknologi
  • Proses pembandaran
Aktiviti Pembelajaran
  • Membincangkan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
  
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Carta
Surat khabar
Majalah
Refleksi
  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia

 

DayThursday
Date19 September 2013
SubjectEnglish Language
Form3D(37 students)
Time12:50-02:00 (2 periods)
TopicRevision - ARTICLES
ThemeEssay Writing
Language OutcomesLanguage For Interpersonal Use
-Ask for question and respond politely to question)
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
Write an essay based on the text given
Lesson DevelopmentIntroduction :

Body:

  •  

     
Conclusion:

Post ActivityBased on the notes and speeches given below, write a composition of less than 120 words.
Moral ValueResponsibility
Language ContentSimple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore
:walk straight/ next to/
Pedagogical StrategiesMI
CCTS
ReflectionsNeed Extra work!

 

Hari Khamis
Tarikh19 September 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A (37 pelajar)
Masa04:35 – 5:10 ( 1 masa)
Tajuk
Tema 6: Pengangkutan dan Perhubungan
6.4 Kepentingan jaringan pengangkutan dan Perhubungan
KonsepInteraksi Lingkungan Pengaruh
Hasil PembelajaranMemahami keperluan pengangkutan dan Perhubungan aawal di Negara Maju
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
  • Menyatakan kepentingan jaringan pengangkutan dan perhubungan terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Ekonomi – perdagangan
  • Social – interaksi kawasan
  • Polotik – keselamatan (governan)


Aras 2:
  • Menghuraikan kepentingan jeringan dan perhubungan terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Ekonomi – perdagangan
  • Social – interaksi kawasan
  • Politik – keselamatan(governan)


Aras 3: Membuat rumusan tentang kepentingan pengangkutan dan perhubungan negarab Malaysia dan Kanada.
Aktiviti Pembelajaran
  • Mengumpul maklumat daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.
Unsur PatriotismeBerusaha membangunkan Negara Malaysia
Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KBKK (Aplikasi)
ICT
BBMJadual/ Graf
RefleksiMasih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk

 

DayThursday
Date19 September 2013
SubjectEnglish Literature
Form3N (25 students)
Time05:45 -06:20 (1 period)
Topic

Revision- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS
ThemeCharacteristic/summary/theme/moral values/plot and setting
Language OutcomesLanguage For Aesthetics Use
  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary
  4. Answer the questions based on the text given
Post ActivityDescribing the story and writing a simple paragraph of each other.
Moral ValuesResponsibility/Caring
Language ContentGrammar – Simple Past Tense
Resource MaterialsNovel
Pedagogical StrategiesMI
CCTS
CX
ReflectionsNeed Extra Work.

 

DayFRIDAY
Date20 September 2013
SubjectEnglish Language
Form3D(37 students)
Time02:00-03:10(2 periods)
TopicRevision
ThemeEssay Writing
Language OutcomesLanguage For Interpersonal Use
-Ask for question and respond politely to question)
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
Write an essay.
Lesson DevelopmentIntroduction :

Body:

  •  

     
Conclusion:

Post ActivityBased on the note given below, write a composition of less than 120 words.
Moral ValueResponsibility
Language ContentSimple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore
:walk straight/ next to/
Pedagogical StrategiesMI
CCTS
ReflectionsNeed Extra work.

 

Hari Jumaat
Tarikh20 September 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A (37 pelajar)
3L (39 pelajar)
Masa03:10-03:45 (1 masa)
05:10-06:20 (2 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
8.3 Sumbngan Kegiatan Ekonomi Terhadap Pembangunan Negara
KonsepSaling-kaitan (Ulangkaji Tajuk Tingkatan 1/2/3)
Hasil PembelajaranMemahami kepentingan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Peluang pekerjaan
  • Peningkatan taraf hidup
  • Pendapatan Negara
  • Peningkatan infrastruktur
  • Pengurangan import
  • Pemindahan teknologi
  • Proses pembandaran


Aras 2:
Menghuraikan dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Peluang pekerjaan
  • Peningkatan taraf hidup
  • Pendapatan Negara
  • Peningkatan infrastruktur
  • Pengurangan import
  • Pemindahan teknologi
  • Proses pembandaran
Aktiviti Pembelajaran
  • Membincangkan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
  
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Carta
Surat khabar
Majalah
Refleksi
  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


No comments: