Monday, March 9, 2009

LESSON PLAN (WEEK 8) 16 FEBRUARY 2009

Day

Monday

Date

16 February 2009

Subject

English Language

Form

3K (38 students)

3D(37 students)

3G(42 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

05:45-06:20 (1 period)

04:35-05:10 (1 period)

Topic

Corrections (Paper II) – Gerak Gempur

Theme

-

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Answer the questions on paper II (Section A,B and C)

Lesson Development

Section A: Love Your Environment

  • clean up campaign
  • school beautification
  • recycling
  • received prized

Section B: Summary Writing

Section C: Robinson Crusoe

Post Activity

Write a correction on Paper II

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!

Hari

Isnin

Tarikh

16 Februari 2009

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3B (37 pelajar)

Masa

04:35-05:10 ( 1 masa)

Tajuk

Skala

Konsep

Jarak Keluasan

Hasil Pembelajaran

Menggunakan skala untuk menentukan jarak dan keluasan di atas peta lakar yang berasaskan peta topografi

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyatakan jenis-jenis skala

  • Skala lurus
  • Skala penyata
  • Pecahan wakilan

Mengukur jarak dengan menggunakan skala

Mengira keluasan kawasan sekata berpandukan skala peta.

Aras 2:

Menukarkan dan menghububgkaitkan setiap skala:

  • Skala lurus
  • Skala penyata
  • Pecahan wakilan

Mengira anggaran keluasan tidak sekata berpandukan skala peta

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menerangkan cara-cara menukar setiap skala
  2. Menunjukcara menukar jarak antara 2 tempat mengikut skala peta
  3. Menunjukkan cara mengira keluasan skala peta

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 2.


Hari

Tuesday

Tarikh

17 Februari 2009

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3B (36 pelajar)

Masa

05:45-06:20 ( 1 masa)

Tajuk

Skala

Konsep

Jarak Keluasan

Hasil Pembelajaran

Menggunakan skala untuk menentukan jarak dan keluasan di atas peta lakar yang berasaskan peta topografi

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyatakan jenis-jenis skala

  • Skala lurus
  • Skala penyata
  • Pecahan wakilan

Mengukur jarak dengan menggunakan skala

Mengira keluasan kawasan sekata berpandukan skala peta.

Aras 2:

Menukarkan dan menghububgkaitkan setiap skala:

  • Skala lurus
  • Skala penyata
  • Pecahan wakilan

Mengira anggaran keluasan tidak sekata berpandukan skala peta

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menerangkan cara-cara menukar setiap skala
  2. Menunjukcara menukar jarak antara 2 tempat mengikut skala peta
  3. Menunjukkan cara mengira keluasan skala peta

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 2.


Day

Wednesday

Date

18 February 2009

Form

3K (44 students)

3D (37 students)

3G (44 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

03:20-04:35 (2 periods)

05:10-06:20 (2 periods)

Subject

English Language

Topic

Recount

Theme

Describe: "How you spent your holiday on the island"

Language

Language For Interpersonal Use:

  • Listen to dialogue: Give important details
  • Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write a story based on the pictures in the correct sequence according to ideas or points given

Lesson Development

  1. Study the pictures (plan your lesson)

Introduction:

  • Kota Indah – jetty – ferry – Pulau Kenchana

Body:

  • (Day 1 – 02:00 noon) – unpacked – rested –mum – cooked – fried noodles
  • 03:00 p.m – horse riding –took pictures –digital camera
  • 05:00 p.m – brother – swam – blue sea – collected seashells
  • 08:00 p.m – barbecue – chicken chops – salad – walk – beach
  • (Day 2 – 08:00 a.m ) visited – Pulau Kenchana – Lighthouse –souvenirs

Conclusion:

01:00 p.m – lunch – ferry – home - happy

Post Activity

Write A story/recount based on the notes and pictures given on:

"Describe How you spent your holiday on the island 'not less than 120 words".

Moral Values

Appreciate

Language Content

Grammar:

  1. Sequence Connectors – 'Beside', 'Consequently', 'Furthermore...
  2. Direct speech
  3. Past Tense – is usually used in telling a story

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

PMR Essay Writing

Reflections

Objectives not achieved! Need extra work.

Hari

Khamis

Tarikh

19 Februari 2009

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3B (36 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk

Skala

Konsep

Jarak Keluasan

Hasil Pembelajaran

Menggunakan skala untuk menentukan jarak dan keluasan di atas peta lakar yang berasaskan peta topografi

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyatakan jenis-jenis skala

  • Skala lurus
  • Skala penyata
  • Pecahan wakilan

Mengukur jarak dengan menggunakan skala

Mengira keluasan kawasan sekata berpandukan skala peta.

Aras 2:

Menukarkan dan menghububgkaitkan setiap skala:

  • Skala lurus
  • Skala penyata
  • Pecahan wakilan

Mengira anggaran keluasan tidak sekata berpandukan skala peta

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menerangkan cara-cara menukar setiap skala
  2. Menunjukcara menukar jarak antara 2 tempat mengikut skala peta
  3. Menunjukkan cara mengira keluasan skala peta

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 2.

Day

Thursday

Date

19 February 2009

Subject

English Literature

Form

3D (37 students)

3G (42 students)

Time

03:25 – 04:35 (2 periods)

05:45-06:20 (1 period)

Topic

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Characteristic)

Theme

Chapter Six:

Chapter Seven:

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (characteristic)

Post Activity

Describing characteristic in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!

Day

Friday

Date

20 February 2009

Form

3E (40 students)

Time

05:10-06:20 (2 periods)

Topic

  1. Computer Parts and Components

Learning Objectives

By the end of the lesson, students should be able to:

Overview of Computer system

Learning Outcomes

  1. Identify main components in the computer system:
  • Monitor
  • Keyboard
  • Speaker
  • Mouse
  • System unit
  • Printer
  1. State the functions of the main components in the computer system
  2. Explain briefly the data processing cycle of a computer system:
  • Input
  • Process
  • Output
  • Storage

Moral Value

Be patient

Resource Material

Computer

Pedagogical Strategies

CCTS

Reflections

Objectives achieved!

















No comments: