Sunday, August 7, 2011

LESSON PLAN WEEK 31 (01 AUGUST 2011 – 005 AUGUST 2011)

Hari

Isnin

Tarikh

01 July 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

8.6 Kepentingan Kerjasama Ekonomi Antarabangsa

Konsep

Saling bergantungan saling kaitan

Hasil Pembelajaran

Memahami kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa:

  • Pemindahan teknologi
  • Hubungan perdagangan
  • Pelaburan/modal
  • Pasaran
  • Buruh
  • Bahan mentah


 

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa


 

Aras 3:

Merumus tentang kerjasama ekonomi antarabangsa pada masa depan

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kepentingan kerjasama ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Refleksi

  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia


 

Day

Monday

Date

01 July 2011

Class/Form

3D (44 students)

Time

03:25 – 04:35 (2 periods)

Topic

Summary Writing

Theme

The causes of deforestation

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

Isnin

Tarikh

01 July 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk


4.5 hubungan Kependudukan Dengan Sumber

Konsep

Penduduk berlebihan /kurang penduduk/penduduk optimum

Hasil Pembelajaran

Memahami hubungan kependudukan dengan sumber serta implikasinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mentakrifkan konsep penduduk berlebihan, kurang penduduk dan penduduk optimum

Aras 2:

  • Menyenaraikan cirri dan contoh
  • Penduduk berlebihan
  • Kurang penduduk


 

Aras 3:

  • Menyatakan kesan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan kependudukan

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubah penduduk daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia memberi sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Bertanggungjawab dan bersama-sama nenyelesaikan masalah kependudukan demi kesejahteraan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Perlu banyak membaca untuk pengetahuan am.


 

*Hari Isnin cuti bersempena dgn bulan ramada

Hari

Selasa

Tarikh

02 July 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3M (37 pelajar)

Masa

01:15 -02:20 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

8.6 Kepentingan Kerjasama Ekonomi Antarabangsa

Konsep

Saling bergantungan saling kaitan

Hasil Pembelajaran

Memahami kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa:

  • Pemindahan teknologi
  • Hubungan perdagangan
  • Pelaburan/modal
  • Pasaran
  • Buruh
  • Bahan mentah


 

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa


 

Aras 3:

Merumus tentang kerjasama ekonomi antarabangsa pada masa depan

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kepentingan kerjasama ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Refleksi

  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia


 

Hari

Selasa

Tarikh

02 July 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

02:35-03:05 ( 1 masa)

Tajuk


4.5 hubungan Kependudukan Dengan Sumber

Konsep

Penduduk berlebihan /kurang penduduk/penduduk optimum

Hasil Pembelajaran

Memahami hubungan kependudukan dengan sumber serta implikasinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mentakrifkan konsep penduduk berlebihan, kurang penduduk dan penduduk optimum

Aras 2:

  • Menyenaraikan cirri dan contoh
  • Penduduk berlebihan
  • Kurang penduduk


 

Aras 3:

  • Menyatakan kesan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan kependudukan

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubah penduduk daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia memberi sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Bertanggungjawab dan bersama-sama nenyelesaikan masalah kependudukan demi kesejahteraan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Perlu banyak membaca untuk pengetahuan am.


 

Day

Tuesday

Date

02 July 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

3L (42 students)

Time

03:35 – 04:10 (1 period)

04:40 – 05:10 (1 period)

Topic


 

Revision – Robinson Crusoe

Theme

Characteristic of Robinson Crusoe and Friday

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Robinson Crusoe

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

WEDNESDAY

Date

03 July 2011

Class/Form

3L (42 students)

Time

12:05 – 01:15 (2 periods)

Topic

Summary Writing

Theme

The causes of Deforestation

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Day

Wednesday

Date

03 JUNE 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

Time

02:35 – 03:05 (1 period)

Topic


 

Revision – Robinson Crusoe

Theme

Characteristic of Robinson Crusoe and Friday

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary of chapter 10
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Robinson Crusoe

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

03 July 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3M (37 pelajar)

Masa

03:35 – 04:10 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

8.6 Kepentingan Kerjasama Ekonomi Antarabangsa

Konsep

Saling bergantungan saling kaitan

Hasil Pembelajaran

Memahami kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa:

  • Pemindahan teknologi
  • Hubungan perdagangan
  • Pelaburan/modal
  • Pasaran
  • Buruh
  • Bahan mentah


 

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa


 

Aras 3:

Merumus tentang kerjasama ekonomi antarabangsa pada masa depan

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kepentingan kerjasama ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Refleksi

  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia


 

Day

Thursday

Date

04 July 2011

Subject

English Language

Form

3D(44 students)

3L (42 students)

Time

12:05 – 01:15 (2 periods)

01:15 – 02:20 (2 periods)

Topic

Note – expansion - story

Theme

Essay Writing

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on the notes given

Lesson Development

Introduction :


Body:


  •  


     

Conclusion:


Post Activity

Based on the given below, write a composition of less than 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

:walk straight/ next to/

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Khamis

Tarikh

04 July 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

04:35-05:10 ( 1 masa)

Tajuk


4.5 hubungan Kependudukan Dengan Sumber

Konsep

Penduduk berlebihan /kurang penduduk/penduduk optimum

Hasil Pembelajaran

Memahami hubungan kependudukan dengan sumber serta implikasinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mentakrifkan konsep penduduk berlebihan, kurang penduduk dan penduduk optimum

Aras 2:

  • Menyenaraikan cirri dan contoh
  • Penduduk berlebihan
  • Kurang penduduk


 

Aras 3:

  • Menyatakan kesan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan kependudukan

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubah penduduk daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia memberi sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Bertanggungjawab dan bersama-sama nenyelesaikan masalah kependudukan demi kesejahteraan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Perlu banyak membaca untuk pengetahuan am.


 

Day

Jumaat

Date

05 July 2011

Subject

English Literature

Form

3L (42 students)

Time

03:10-03:45 (1 period)

Topic


 

Revision- Robinson Crusoe

Theme

Characteristic of Robinson Crusoe and Friday

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary of chapter 10
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Robinson Crusoe

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Jumaat

Tarikh

05 July 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3M (37 pelajar)

3C (35 pelajar)

Masa

12:50-02:30 (1 masa)

05:10-06:20 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

8.6 Kepentingan Kerjasama Ekonomi Antarabangsa

Konsep

Saling bergantungan saling kaitan

Hasil Pembelajaran

Memahami kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa:

  • Pemindahan teknologi
  • Hubungan perdagangan
  • Pelaburan/modal
  • Pasaran
  • Buruh
  • Bahan mentah


 

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa


 

Aras 3:

Merumus tentang kerjasama ekonomi antarabangsa pada masa depan

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kepentingan kerjasama ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Refleksi

  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia


 


 


 


 


 


 


 


 


 

1 comment:

Gladdy Peter said...

Rose,
TQVM for the invitation. Swell effort you did there. Keep it up have a great day ahead!