Sunday, September 18, 2011

LESSON PLAN WEEK 35(05 SEPTEMBER 2011-09 SEPTEMBER 2011)


 

Hari

Isnin

Tarikh

05 September 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

ULANGKAJI TOPIK TINGKATAN 1/2/3

Konsep

-

Hasil Pembelajaran

Memahami/mengulangkaji topic-topik yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Memahami topik di Bahagian A: Kedudukan dan Bahagian B

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan topick dan demi topik
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Refleksi

  • Pelajar perlu lebih banyak membaca untuk menambah pengetahuan sedia ada sebelum menghadapi PMR


 

Day

Monday

Date

05 September 2011

Class/Form

3D (44 students)

Time

03:25 – 04:35 (2 periods)

Topic

Summary Writing

Theme

The differences between the African and the Asian elephants

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

Isnin

Tarikh

05 September 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk


5.1 Petempatan Awal

Konsep

Kedudukan

Hasil Pembelajaran

Memahami petempatan awal dan faktor-faktor yang mempengaruhinya.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyatakan lokasi petempatan awal
  • Pinggir pantai, delta dan muara/ sungai
  • Pinggir sungai
  • Bukit/gua
  • Tanah pamah


 

  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi petempatan awal.


 

Aras 2:

  • Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi petempatan awal
  • Fizikal
  • Keperluan asas

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Hari

Selasa

Tarikh

06 September 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3M (37 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

ULANGKAJI TOPIK TINGKATAN 1/2/3

Konsep

-

Hasil Pembelajaran

Memahami/mengulangkaji topic-topik yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Memahami topik di Bahagian A: Kedudukan dan Bahagian B

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan topick dan demi topik
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Refleksi

  • Pelajar perlu lebih banyak membaca untuk menambah pengetahuan sedia ada sebelum menghadapi PMR


 

Hari

Selasa

Tarikh

06 September 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

03:25 – 04:00 ( 1 masa)

Tajuk


5.2 Faktor yang Mempengaruhi Petempatan

Konsep

Kedudukan

Hasil Pembelajaran

Memaham faktor-faktor yang mempengaruhi Petempatan Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi petempatan Negara Malaysia:
  • Sejarah
  • Fizikal
  • Ekonomi
  • Social
  • Politik

Aras 2:

  • Menjelaskan factor-faktor yang mempengaruhi petempatan Negara Malaysia:
  • Sejarah
  • Fizikal
  • Ekonomi
  • Social
  • Politik(governan)

Aras 3:

  • Merumus tentang peranan kerajaan mempengaruhi petempatan Negara Malaysia seperti;
  • Projek perumahan
  • Bandar baru
  • Rancangan kemajuan tanah

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklum daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Day

Tuesday

Date

07 September 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

3L (42 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic


 

Revision – Robinson Crusoe

Theme

Characteristic/theme/moral values/plot and setting of Robinson Crusoe

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Robinson Crusoe

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

WEDNESDAY

Date

07 September 2011

Class/Form

3L (42 students)

Time

12:50 -02:00 (2 periods)

Topic

Summary Writing

Theme

The Differences between African and Asian Elephant

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Day

Wednesday

Date

07 September 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

Time

03:25 -04:00 (1 period)

Topic


 

Revision – Robinson Crusoe

Theme

Characteristic/summary/theme/moral values/plot/ and setting of Robinson Crusoe and Friday

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Robinson Crusoe

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

07 September 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

04:35-05:00 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

8.3 Sumbngan Kegiatan Ekonomi Terhadap Pembangunan Negara (Ulangkaji Bab Tingkatan 1/2/3)

Konsep

Saling-kaitan

Hasil Pembelajaran

Memahami kepentingan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:

  • Peluang pekerjaan
  • Peningkatan taraf hidup
  • Pendapatan Negara
  • Peningkatan infrastruktur
  • Pengurangan import
  • Pemindahan teknologi
  • Proses pembandaran


 

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:

  • Peluang pekerjaan
  • Peningkatan taraf hidup
  • Pendapatan Negara
  • Peningkatan infrastruktur
  • Pengurangan import
  • Pemindahan teknologi
  • Proses pembandaran

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
  

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia


 

Day

Thursday

Date

08 September 2011

Subject

English Language

Form

3D(44 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

Topic

Speeches

Theme

Essay Writing

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on the speeches given

Lesson Development

Introduction :


Body:


  •  


     

Conclusion:


Post Activity

Based on the notes and speeches given below, write a composition of less than 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

:walk straight/ next to/

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Khamis

Tarikh

08 September 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

04:35-05:10 ( 1 masa)

Tajuk


5.3 Pola-pola petempatan

Konsep

Memahami pelbagai pola petempatan Negara Malayia

Hasil Pembelajaran

Memahami migrasi penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyenaraikan pelbagai pola petempatan Negara Malaysia
  • Berselerak
  • Berjajar
  • Berpusat
  • berkelompok

Aras 2:

  • Menyatakan cirri-ciri pola petempatan Negara Malaysia:
  • Berselerak
  • Berjajar
  • Berpusat
  • berkelompok

Aras 3:

  • Membandingkan dan membezakan pola petempatan Negara Malaysia:
  • Berselerak
  • Berjajar
  • Berpusat
  • berkelompok

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Day

Thursday

Date

08 September 2011

Subject

English Literature

Form

3L (42 students)

Time

05:45 -06:20 (1 period)

Topic


 

Revision- Robinson Crusoe

Theme

Characteristic/summary/theme/moral values/plot and setting of Robinson Crusoe

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary of chapter 10
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Robinson Crusoe

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

FRIDAY

Date

09 September 2011

Subject

English Language

Form

3L(44 students)

Time

02:00-03:10(2 periods)

Topic

Speeches

Theme

Essay Writing

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on speeches given

Lesson Development

Introduction :


Body:


  •  


     

Conclusion:


Post Activity

Based on the notes given below, write a composition of less than 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

:walk straight/ next to/

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Jumaat

Tarikh

09 September 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

3M (39 pelajar)

Masa

03:10-03:45 (1 masa)

05:10-06:20 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

8.3 Sumbngan Kegiatan Ekonomi Terhadap Pembangunan Negara

Konsep

Saling-kaitan (Ulangkaji Tajuk Tingkatan 1/2/3)

Hasil Pembelajaran

Memahami kepentingan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:

  • Peluang pekerjaan
  • Peningkatan taraf hidup
  • Pendapatan Negara
  • Peningkatan infrastruktur
  • Pengurangan import
  • Pemindahan teknologi
  • Proses pembandaran


 

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:

  • Peluang pekerjaan
  • Peningkatan taraf hidup
  • Pendapatan Negara
  • Peningkatan infrastruktur
  • Pengurangan import
  • Pemindahan teknologi
  • Proses pembandaran

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
  

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments: