Sunday, September 18, 2011

LESSON PLAN WEEK 36 (12 SEPTEMBER 2011 – 16 SEPTEMBER 2011)

Hari

Isnin

Tarikh

12 September 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

ULANGKAJI TOPIK TINGKATAN 1/2/3

Konsep

-

Hasil Pembelajaran

Memahami/mengulangkaji topic-topik yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Memahami topik di Bahagian A: Kedudukan dan Bahagian B

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan topick dan demi topik
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Refleksi

  • Pelajar perlu lebih banyak membaca untuk menambah pengetahuan sedia ada sebelum menghadapi PMR


 

Day

Monday

Date

05 September 2011

Class/Form

3D (44 students)

Time

03:25 – 04:35 (2 periods)

Topic

Summary Writing

Theme

Ways to Conserve the sea

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

Isnin

Tarikh

12 September 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk


5.4 Fungsi Petempatan Luar Bandar dan Bandar

Konsep

Kedudukan

Hasil Pembelajaran

Memahami fungsi petempatan Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyenaraikan fungsi petempatan Negara Malayia dari segi ekonomi seperti:
  • Perniagaan
  • Perdagangan
  • Pelabuhahan
  • Perindustrian
  • Pertanian
  • pelancongan

Aras 2:

  • Menyenaraikan fungsi petempatan Negara Malaysia dari segi social:
  • Pendidikan
  • Perhubangan
  • Pengangkut
  • Menyenaraikan fungsi petempatan Negara Malaysia dari segi politik seperti:
  • Pusat pentadbiran

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul makklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Hari

Selasa

Tarikh

13 September 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3M (37 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

ULANGKAJI TOPIK TINGKATAN 1/2/3

Konsep

-

Hasil Pembelajaran

Memahami/mengulangkaji topic-topik yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Memahami topik di Bahagian A: Kedudukan dan Bahagian B

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan topick dan demi topik
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Refleksi

  • Pelajar perlu lebih banyak membaca untuk menambah pengetahuan sedia ada sebelum menghadapi PMR


 

Hari

Selasa

Tarikh

13 September 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

03:25 – 04:00 ( 1 masa)

Tajuk


5.5 Pembandaran

Konsep

Pembandaran/Negara Membangun/Negara Maju

Hasil Pembelajaran

Memaham proses pembandaran Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menerangkan proses pembandaran
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi pembandaran Negara Malaysia:
  • Dasar kerajaan
  • Peluang pekerjaan
  • Migrasi
  • Menjelaskan factor-faktor yang mempengaruhi pembandaran Negara Malaysia;
  • Dasar kerajaan
  • Peluang pekerjaan
  • Migrasi
  • Menghuraikan kesan-kesan pembandaran Negara Malaysia:
  • Positif
  • Negative
  • Menghuraikan langkah-langkah untuk mengatasi masalah pembandaran Negara Malaysia
  • Menghuraikan kesan-kesan pembandaran di Negara lain:
  • Bangkok(Thailand)
  • Tokyo (Jepun)

Aras 2:

  • Menghuraikan ciri –ciri pembandaran Negara Malaya:
  • Saiz penduduk
  • Kegiatan ekonomi
  • Kemudahan asas

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklum daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Membincangkan kesan-kesan pembandaran Negara Malaysia
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Day

Tuesday

Date

13 September 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

3L (42 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic


 

Revision – Dr.Jekyll and Mr. Hyde

Theme

Characteristic/theme/moral values/plot and setting of Dr.Jekyll

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

WEDNESDAY

Date

14 September 2011

Class/Form

3L (42 students)

Time

12:50 -02:00 (2 periods)

Topic

Summary Writing

Theme

Ways to Conserve the sea

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Day

Wednesday

Date

14 September 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

Time

03:25 -04:00 (1 period)

Topic


 

Revision –Dr. Jekyll and Mr.Hyde

Theme

Characteristic/summary/theme/moral values/plot/ and setting (Dr. Jekyll and Mr. Hyde)

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

14 September 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

04:35-05:00 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

8.3 Sumbngan Kegiatan Ekonomi Terhadap Pembangunan Negara (Ulangkaji Bab Tingkatan 1/2/3)

Konsep

Saling-kaitan

Hasil Pembelajaran

Memahami kepentingan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:

  • Peluang pekerjaan
  • Peningkatan taraf hidup
  • Pendapatan Negara
  • Peningkatan infrastruktur
  • Pengurangan import
  • Pemindahan teknologi
  • Proses pembandaran


 

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:

  • Peluang pekerjaan
  • Peningkatan taraf hidup
  • Pendapatan Negara
  • Peningkatan infrastruktur
  • Pengurangan import
  • Pemindahan teknologi
  • Proses pembandaran

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
  

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia


 

Day

Thursday

Date

15 September 2011

Subject

English Language

Form

3D(44 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

Topic

reports

Theme

Essay Writing

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on the reports given

Lesson Development

Introduction :


Body:


  •  


     

Conclusion:


Post Activity

Based on the notes and report given below, write a composition of less than 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

:walk straight/ next to/

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Khamis

Tarikh

15 September 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

04:35-05:10 ( 1 masa)

Tajuk


6.1 Keperluan Pengangkutan dan perhubungan awal

Konsep

Interaksi Ketersampaian

Hasil Pembelajaran

Memahami keperluan pengangkutan dan perhubungan awal Negara Malaysia.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menyatakan cara pengangkutan dan perhubungan awal Negara Malaysia.
  • Menyenaraikan keperluan pengangkutan dan perhubungan awal Negara Malayia.

Aras 2:

  • Menghuraikan keperluan pengangkutan dan perhubungan awal Negara Malaysia.

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan system pengangkutan dan perhubnagan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Day

Thursday

Date

15 September 2011

Subject

English Literature

Form

3L (42 students)

Time

05:45 -06:20 (1 period)

Topic


 

Revision- Dr.Jekyll and Mr.Hyde

Theme

Characteristic/summary/theme/moral values/plot and setting of Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Cuti umum

(16 september 2011)

Malaysia Day


 


 

No comments: