Saturday, July 14, 2012

LESSON PLAN WEEK 28 (09 JULY 2012 – 13 JULY 2012)

Day

Monday

Date

09 July 2012

Class/Form

3F (43 students)

3L (38 students)

Time

12:50 -02:00 (2 periods)

05:45 -06:20 (1 period)

Topic

Summary Writing

Theme

What you should and should not do during the bad weather

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

Isnin

Tarikh

09 July 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (37 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk


Perubahan Penduduk

Konsep

Migrasi penduduk sebagai tindak balas terhadap factor ekonomi/politik/governan/ social dan fizikal

Hasil Pembelajaran

Memahami migrasi penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menerangkan migrasi penduduk
  • Menerangkan pola migrasi
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk:
  • Luar Bandar ke Bandar
  • Luar Bandar ke luar Bandar

    Contoh:

    Ekonomi:

  • Pekerjaan
  • Kadar upah

    Politik - kestabilan dasar

    Governan - polisi kerajaan

    Social - kemudahan asas

  • Pendidikan
  • Keluarga

    Fizikal - bencana alam

Aras 2:

  • Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk

Aktiviti Pembelajaran

  • Sumbangsaran factor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Objektif tercapai…


 

Hari

Isnn

Tarikh

09 July 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (43 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep

8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi Kegiatan ekonomi

Hasil Pembelajaran

Memahami factor-faktor mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia.

  • Faktor fizikal

    -bentuk muka bumi

    -tanih

    -iklim

    -bahan mentah

  • Faktor kemanusiaan

    -teknologi

    -dasar kerajaan

    -pasaran

    -modal

    -infrastruktur

    -buruh

Aras 2:

Menerangkan dengan contoh factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia:

  • Faktor fizikal

    -bentuk muka bumi

    -tanih

    -iklim

  • Faktor kemanusiaan:

    -teknilogi

    -dasar kerajaan

    -pasaran

    -modal

    -insfrastruktur

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan factor-faktor utama yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia dengan berpandukan pelbagai media
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Objektif tercapai


 

Hari

Selasa

Tarikh

10 July 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3M (37 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep

8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi Kegiatan ekonomi

Hasil Pembelajaran

Memahami factor-faktor mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia.

  • Faktor fizikal

    -bentuk muka bumi

    -tanih

    -iklim

    -bahan mentah

  • Faktor kemanusiaan

    -teknologi

    -dasar kerajaan

    -pasaran

    -modal

    -infrastruktur

    -buruh

Aras 2:

Menerangkan dengan contoh factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia:

  • Faktor fizikal

    -bentuk muka bumi

    -tanih

    -iklim

  • Faktor kemanusiaan:

    -teknilogi

    -dasar kerajaan

    -pasaran

    -modal

    -insfrastruktur

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan factor-faktor utama yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia dengan berpandukan pelbagai media
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Objektif tercapai


 

Day

Tuesday

Date

10 July 2012

Subject

English Literature

Form

3D (43 students)

3L (30 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic


 

Novel- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

Theme

CHAPTER 11: Passepartout takes too great an interest in Phileas Fogg and what comes of it.

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- around the world in 80 days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

WEDNESDAY

Date

11 July 2012

Class/Form

3L (38 students)

3F (42 students)

Time

12:50 -02:00 (2 periods)

02:00 – 03:10 (2 periods)

Topic

Summary Writing

Theme

Social issues

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

Thursday

Tarikh

12 July 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (42 pelajar)

Masa

04:35-05:45 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep

8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi Kegiatan ekonomi

Hasil Pembelajaran

Memahami factor-faktor mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia.

  • Faktor fizikal

    -bentuk muka bumi

    -tanih

    -iklim

    -bahan mentah

  • Faktor kemanusiaan

    -teknologi

    -dasar kerajaan

    -pasaran

    -modal

    -infrastruktur

    -buruh

Aras 2:

Menerangkan dengan contoh factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia:

  • Faktor fizikal

    -bentuk muka bumi

    -tanih

    -iklim

  • Faktor kemanusiaan:

    -teknilogi

    -dasar kerajaan

    -pasaran

    -modal

    -insfrastruktur

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan factor-faktor utama yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia dengan berpandukan pelbagai media
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Objektif tercapai


 

Day

Thursday

Date

12 July 2012

Subject

English Language

Form

3L(38 students)

3F(43 STUDENTS)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

02:00 -03:00 (2 PERIODS)

Topic

Comic Strip

Theme

Essay Writing

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on the picture given

Lesson Development

Introduction :


Body:


  •  


     

Conclusion:


Post Activity

Based on the notes and pictures given below, write a composition of less than 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

:walk straight/ next to/

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

JUMAAT

Tarikh

13 July 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (37 pelajar)

Masa

04:00-05:10 ( 2 masa)

Tajuk


Perubahan Penduduk

Konsep

Migrasi penduduk sebagai tindak balas terhadap factor ekonomi/politik/governan/ social dan fizikal

Hasil Pembelajaran

Memahami migrasi penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menerangkan migrasi penduduk
  • Menerangkan pola migrasi
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk:
  • Luar Bandar ke Bandar
  • Luar Bandar ke luar Bandar

    Contoh:

    Ekonomi:

  • Pekerjaan
  • Kadar upah

    Politik - kestabilan dasar

    Governan - polisi kerajaan

    Social - kemudahan asas

  • Pendidikan
  • Keluarga

    Fizikal - bencana alam

Aras 2:

  • Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk

Aktiviti Pembelajaran

  • Sumbangsaran factor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Hari

Jumaat

Tarikh

13 July 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

3M (37 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (1 masa)

05:10 – 06:20 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep

8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi Kegiatan ekonomi

Hasil Pembelajaran

Memahami factor-faktor mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia.

  • Faktor fizikal

    -bentuk muka bumi

    -tanih

    -iklim

    -bahan mentah

  • Faktor kemanusiaan

    -teknologi

    -dasar kerajaan

    -pasaran

    -modal

    -infrastruktur

    -buruh

Aras 2:

Menerangkan dengan contoh factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia:

  • Faktor fizikal

    -bentuk muka bumi

    -tanih

    -iklim

  • Faktor kemanusiaan:

    -teknilogi

    -dasar kerajaan

    -pasaran

    -modal

    -insfrastruktur

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan factor-faktor utama yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia dengan berpandukan pelbagai media
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

REFLEKSI

Objektif tercapai


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments: