Wednesday, March 20, 2013

LESSON PLAN WEEK 10 (04 MARCH 2013 – 08 MARCH 2013)

Hari

ISNIN

Tarikh

04 MARCH 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A (29 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk

PEMBETULAN PEPERIKSAAN PRA-PMR 1 (2013)

Konsep

(Membincangkan tajuk 1-30)

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah

2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal keluar semasa peperiksaan yang sebenar

3. Mengkaji soalan-soalan yang ppopular

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina soalan
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mencari jawapan
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk perbincangan
  4. Menerangkan cara menjawab soalan
  5. Menulis pembetulan di buku Latihan

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Day

Monday

Date

04 MARCH 2013

Subject

English Language

Time

03:25 – 04:35 (2 periods)

Form

3N (28 students)

Topic

Paper 1 (40%)

Theme

(PRA-PMR 1 2013)

CORRECTIONS (QUESTION 1-40)

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Answer the questions in Section A,B,C,D and E.

Lesson Development

Section A: Graphic and Stimuli

Section B: Grammar

Section C: Closest In meaning

Section D: Comprehension Questions

  1. Advertisement
  2. Passage

Post Activity

Answer 40 objective questions 1 to 40.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper

Reflections

Need extra work!


 

Day

Tuesday

Date

05 March 2013

Subject

English Literature

Form

3D (37 students)

3N (34 students)

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

05:10 – 06:20 (2 periods)

Topic

CORRECTIONS PAPER 2

Novel- Around The World In 80 Days (Character)

Theme

Interesting Events In the story

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (interesting events)

Post Activity

Describing character in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

WEDNESDAY

Date

06 MARCH 2013

Subject

English Language

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

Form

3D (37 students)

Topic

Paper 1 (40%) – (Question 1-40)

Theme

(PRA-PMR 2013)

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Answer the questions in Section A,B,C,D and E.

Lesson Development

Section A: Graphic and Stimuli

Section B: Grammar

Section C: Closest In meaning

Section D: Comprehension Questions

  1. Advertisement
  2. Passage

Post Activity

Answer 40 objective questions 1 to 40.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper

Reflections

Need extra work!


 

Hari

RABU

Tarikh

06 MARCH 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A(29 pelajar)

3L (34 pelajar)

Masa

04:35-05:10 (1 masa)

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Perkembangan Pengangkutan Awam

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perkembangan Pengangkutan Awam

1. Menyatakan jenis-jenis pengangkun awam

2. Faktor-faktor yang menyebabkan perkembangan pengangkutan awam

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Pengangkutan awam di Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis s
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan
  • Kepentingan system perhubungan
  • Kesan perkembangan system perhubungan
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan system perhubungan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Day

THURSDAY

Date

07 MARCH 2013

Form

3N (37 students)

Time

04:35-05:10(1 period)

Subject

English Language

Topic/Theme

Guided Writing (Corrections)

Write a story based on the pictures and notes given

Language Outcomes

Language for Personal Use

(Read the questions carefully)

  • Listen to dialogue : Give important details)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write an essay/ composition based on the notes and pictures given.

Lesson Development

  1. Introduction: Pre – writing (Brainstorming technique: Listing)
  • Share things
  • Love and care
  1. Content: Planning
  • Paragraphing
  • Expansion of notes
  1. Writing (write the draft)
  2. Editing (check the grammar and spelling error)
  3. Rewriting (write the final draft)

 

Activity

Write an essay/composition based on the notes and pictures given not less than 120 words.

Moral Values

Be polite/responsibility

Language Content

Grammar

Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense

Pedagogical Strategies

CCTS

MI

Resource Materials

PMR Examination (Percubaan PMR 1)    

Reflections

Students lack of vocabulary. Need more reading.


 

Hari

Khamis

Tarikh

07 MARCH 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A(29 pelajar)

3L (34 pelajar)

Masa

04:35 – 05:10 (1 masa)

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Perkembangan Pengangkutan Awam

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perkembangan Pengangkutan Awam

1. Menyatakan jenis-jenis pengangkun awam

2. Faktor-faktor yang menyebabkan perkembangan pengangkutan awam

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Pengangkutan awam di Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis s
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan
  • Kepentingan system perhubungan
  • Kesan perkembangan system perhubungan
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan system perhubungan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Day

FRIDAY

Date

08 MARCH 2013

Form

3D (37 students)

Time

05:10-06:20(2 periods)

Subject

English Language

Topic/Theme

Guided Writing (Corrections)

Pictures Series

Language Outcomes

Language for Personal Use

(Read the questions carefully)

  • Listen to dialogue : Give important details)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write an essay/ composition based on the notes and pictures given.

Lesson Development

  1. Introduction: Pre – writing (Brainstorming technique: Listing)
  • Share things
  • Love and care
  1. Content: Planning
  • Paragraphing
  • Expansion of notes
  1. Writing (write the draft)
  2. Editing (check the grammar and spelling error)
  3. Rewriting (write the final draft)

 

Activity

Write an essay/composition based on the notes and pictures given not less than 120 words.

Moral Values

Be polite/responsibility

Language Content

Grammar

Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense

Pedagogical Strategies

CCTS

MI

Resource Materials

PMR Examination (Percubaan PMR 1)

Reflections

Students lack of vocabulary. Need more reading.


 

  • Pada 07 dan 08 Mac 2013 aktiviti pengajaran tidak dpt dijalankan kerana mengikuti Perkhemahan Bomba Peringkat Zon Samarahan yang diadakan dibalai Bomba Serian.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments: