Week 33 (16 august 2010 – 20 AUGUST 2010)
Day | Monday |
Date | 16 August 2010 |
Class/Form | 3G (42 students) |
Time | 02:00-03:15 (2 periods) |
Topic | Summary Writing |
Theme | Environment – (Revision) |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use -Listen to dialogue: give important details -Ask for and listen politely to questions |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development |
|
Post Activity | Write a summary "Environment" in about 60 words. |
Moral Values | Loving, Caring |
Language Content | Words substitution: Example: all of sudden – substitute to "suddenly" Sequence Connectors: Firstly, next, after that .... |
Pedagogical Strategies | CX and MI |
Resource Materials | Soalan Ramalan PMR 2009 |
Reflections | Objectives achieved! |
Hari | Isnin |
Tarikh | 16 Ogos 2010 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3C (36 pelajar) 3L (29 pelajar) |
Masa | 03:25-04:00 (1 masa) 04:25-05:45 (2 masa) |
Tajuk | Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar |
Konsep |
|
Hasil Pembelajaran | Memahami Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar Negara Malaysia |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1: Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia (kepupusan sumber, pencemaran, perubahan pandang darat/landskap, kesan rumah hijau, penipisan ozon, pulau haba dan hujan asid.
Aras 2: Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia. (kepupusan sumber, pencemaran, perubahan pandang darat/landskap, kesan rumah hijau, penipisan ozon, pulau haba dan hujan asid)
Aras 3: Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia. |
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme |
|
Nilai Murni | Bersyukur dengan kurniaan Tuhan |
Pendekatan | Konstruktisme Konstektual Kemahiran berfikir Kajian masa depan |
BBM | Buku Teks Lembaran Kerja Carta Surat khabar |
Refleksi | Murid-murid boleh menguasai tajuk tersebut kerana telah belajar dalam tajuk terdahulu secara tidak langsung. |
Day | Tuesday |
Date | 17 August 2010 |
Subject | English Literature |
Form | 3G (39 students) 3D (36 students) |
Time | 02:00-03:10 (2 periods) 05:45-06:20 (1 period) |
Topic | Novel- Robinson Crusoe |
Theme | Themes (Revision) |
Language Outcomes | Language For Aesthetics Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Post Activity | Describing what themes you have learnt in the story and writing a simple paragraph of each other. |
Moral Values | Responsibility/Caring |
Language Content | Grammar – Simple Past Tense |
Resource Materials | Novel- Robinson Crusoe |
Pedagogical Strategies | MI CCTS CX |
Reflections | Need extra work! |
Hari | Wednesday |
Tarikh | 18 Ogos 2010 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3C (36 pelajar) |
Masa | 05:45-06:20 (1 masa) |
Tajuk | Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar |
Konsep |
|
Hasil Pembelajaran | Memahami Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar Negara Malaysia |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1: Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia (kepupusan sumber, pencemaran, perubahan pandang darat/landskap, kesan rumah hijau, penipisan ozon, pulau haba dan hujan asid.
Aras 2: Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia. (kepupusan sumber, pencemaran, perubahan pandang darat/landskap, kesan rumah hijau, penipisan ozon, pulau haba dan hujan asid)
Aras 3: Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia. |
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme |
|
Nilai Murni | Bersyukur dengan kurniaan Tuhan |
Pendekatan | Konstruktisme Konstektual Kemahiran berfikir Kajian masa depan |
BBM | Buku Teks Lembaran Kerja Carta Surat khabar |
Refleksi | Murid-murid boleh menguasai tajuk tersebut kerana telah belajar dalam tajuk terdahulu secara tidak langsung. |
Day | Wednesday |
Date | 18 August 2010 |
Form | 3D(36 students) 3G(39 students) |
Time | 12:50-02:00 (2 periods) 04:35-05:10 (1 period) |
Subject | English Language |
Topic/Theme | Guided Writing (Revision) |
Language Outcomes | Language for Personal Use (Read the questions carefully)
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development |
|
Activity | Write an essay/composition based on the notes and pictures given not less than 120 words. |
Moral Values | Be polite/responsibility |
Language Content | Grammar Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense |
Pedagogical Strategies | CCTS MI |
Resource Materials | PMR Examination Collections |
Reflections | Students lack of vocabulary. Need more reading. |
Masa | 03:25 – 04:35 (2 masa)/ Rabu (18/8/10) |
Tingkatan | 3F/G |
Bidang Pelajaran | 6 |
Nilai | Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi |
Tajuk | Mematuhi Peraturan dan Undang-undang |
Objektif | Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
|
Aktiviti | 1. Perbincangan dengan pelajar (sudut perbincangan) - Apakah perasaan anda apabila melihat gambar diatas? -Siapakah yang bertanggungjawab menangani masalah tersebut? -Pada pendapat anda, apakah perasaan pihak berkuasa untuk menangani masalah ini? 2. Menyalin nota dari papan hitam 3. Membuat Latihan |
BBM | Buku Rujukan Latih Tubi Minda KBSM Pendidikan Miral Tingkatan 3 |
Refleksi | Pelajar telah mempunyai pengetahuan sedia ada dan sentiasa dipraktikkan dalam diri mereka. |
Day | Thursday |
Date | 19 August 2010 |
Subject | English Literature |
Form | 3D (36 students) 3G (39 students) |
Time | 04:35-05:10(1 periods) 05:45-06:20 (1 period) |
Topic | Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde |
Theme | Lesson /Moral Values(Revision) |
Language Outcomes | Language For Aesthetics Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Post Activity | Describing what lesson/moral values you have learnt in the story and writing a simple paragraph of each other. |
Moral Values | Responsibility/Caring |
Language Content | Grammar – Simple Past Tense |
Resource Materials | Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde |
Pedagogical Strategies | MI CCTS CX |
Reflections | Need extra work! |
Hari | Khamis |
Tarikh | 19 Ogos 2010 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3L (29 pelajar) 3C(36 pelajar) |
Masa | 12:50-02:00 (2 masa) 02:00 -03:10(2 masa) |
Tajuk | Langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar |
Konsep | Pemeliharaan dan Pemuliharaan |
Hasil Pembelajaran | Memahami langkah-langkah kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1: Menyenaraikan langkah-langkah mengurabgkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia
Aras 2: Menghuraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia |
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme |
|
Nilai Murni | Bersyukur dengan kurniaan Tuhan |
Pendekatan | Konstruktisme Konstektual Kemahiran berfikir Kajian masa depan |
BBM | Buku Teks Lembaran Kerja |
Refleksi | Murid-murid boleh menguasai tajuk tersebut kerana telah belajar dalam tajuk terdahulu secara tidak langsung. |
Day | Friday |
Date | 20 August 2010 |
Subject | English Literature |
Form | 3D (36 students) |
Time | 02:00 – 03:15 (2 periods) |
Topic | Novel- Robinson Crusoe |
Theme | Talk about elements in the novel |
Language Outcomes | Language For Aesthetics Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Post Activity | Describing what characteristic you have learnt in the story and writing a simple paragraph of each other. |
Moral Values | Responsibility/Caring |
Language Content | Grammar – Simple Past Tense |
Resource Materials | Novel- Robinson Crusoe |
Pedagogical Strategies | MI CCTS CX |
Reflections | Need extra work! |
Masa | 02:00 – 03:15 (2 masa)/ Jumaat (20/8/10) |
Tingkatan | 3F/G |
Bidang Pelajaran | 6 |
Nilai | Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi |
Tajuk | Mematuhi Peraturan dan Undang-undang |
Objektif | Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
|
Aktiviti | 1. Perbincangan dengan pelajar (sudut perbincangan) - Apakah perasaan anda apabila melihat gambar diatas? -Siapakah yang bertanggungjawab menangani masalah tersebut? -Pada pendapat anda, apakah perasaan pihak berkuasa untuk menangani masalah ini? 2. Menyalin nota dari papan hitam 3. Membuat Latihan |
BBM | Buku Rujukan Latih Tubi Minda KBSM Pendidikan Miral Tingkatan 3 |
Refleksi | Pelajar telah mempunyai pengetahuan sedia ada dan sentiasa dipraktikkan dalam diri mereka. |
No comments:
Post a Comment