Thursday, September 23, 2010

Week 36 (30 AUGUST 2010 – 03 september 2010)

Day

Monday

Date

30 August 2010

Subject

English Literature

Form

3G (39 students)

Time

02:00-03:15 (2 periods)

Topic

Novel- Robinson Crusoe (Corrections Percubaan PMR)

Theme

Themes (Love/hope/god against evil)

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story and giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (theme))

Post Activity

Describing what themes you have learnt in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Robinson Crusoe

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari

Isnin

Tarikh

30 August 2010

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

3L (29 pelajar)

Masa

03:25-04:00 (1 masa)

04:35-05:45 (2 masa)

Tajuk

Pembetulan Peperiksaan Percubaan PMR Negeri Sarawak 2010

Konsep

Soalan 1 hingga 30

Hasil Pembelajaran

Memahami Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran :

  • Para pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam lagi tajuk-tajuk yang telah diajar.
  • Mereka dapat emperbaiki lagi pemahaman geografi yang telah diajar


 

Aktiviti Pembelajaran

  • Berbincang tentang soalan-soalan peperiksaan

Unsur Patriotisme

  • Berusaha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan tahap kemajuan kegiatan ekonomi Negara Malaysia
  • Mencintai Negara Malaysie – Bersyukur kerana Negara Malaysia ada menjalankan pelbagai jenis kegiatan ekomomi

Nilai Murni

Bersyukur dengan kurniaan Tuhan

Pendekatan

KBKK

BBM

Kertas Peperiksaan

Refleksi

Murid-murid boleh menguasai tajuk tersebut kerana telah belajar dalam tajuk terdahulu secara tidak langsung.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Cuti umum

Hari kemerdekaan

Ke

54


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Day

Wednesday

Date

01 September 2010

Form

3D(36 students)

3G (39 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

04:35-05:10 (1 period)

Subject

English Language

Topic/Theme

Guided Writing (Corrections)

Report (As a president of English Language Society write a report to a newsletter about environment that had been carried out)

Language Outcomes

Language for Personal Use

(Read the questions carefully)

  • Listen to dialogue : Give important details)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write an essay/ composition based on the notes and pictures given.

Lesson Development

  1. Introduction: Pre – writing (Brainstorming technique: Listing)
  • Share things
  • Love and care
  1. Content: Planning
  • Paragraphing
  • Expansion of notes
  1. Writing (write the draft)
  2. Editing (check the grammar and spelling error)
  3. Rewriting (write the final draft)

 

Activity

Write an essay/composition based on the notes and pictures given not less than 120 words.

Moral Values

Be polite/responsibility

Language Content

Grammar

Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense

Pedagogical Strategies

CCTS

MI

Resource Materials

PMR Examination (Percubaan PMR 1)    

Reflections

Students lack of vocabulary. Need more reading.


 


 


 


 


 

Hari

Rabu

Tarikh

01 September 2010

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (36 pelajar)

Masa

05:45-06:20 (1 masa)

Tajuk

Pembetulan Peperiksaan Percubaan PMR Negeri Sarawak 2010

Konsep

-

Hasil Pembelajaran

Memahami Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran :

  • Para pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam lagi tajuk-tajuk yang telah diajar.
  • Mereka dapat emperbaiki lagi pemahaman geografi yang telah diajar


 

Aktiviti Pembelajaran

  • Perbincangan soalan

Unsur Patriotisme

  • Berusaha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan tahap kemajuan kegiatan ekonomi Negara Malaysia
  • Mencintai Negara Malaysie – Bersyukur kerana Negara Malaysia ada menjalankan pelbagai jenis kegiatan ekomomi

Nilai Murni

Bersyukur dengan kurniaan Tuhan

Pendekatan

KBKK

BBM

Kertas Peperiksaan

Refleksi

Murid-murid boleh menguasai tajuk tersebut kerana telah belajar dalam tajuk terdahulu secara tidak langsung.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Masa

03:25-04:25 (2 masa)/Rabu (1 SEPTEMBER 2010)

Tingkatan

3F/G

Bidang Pelajaran

4 – Pendidikan Moral

Nilai

Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme

Tajuk

Taat Setia Kepada Raja Dan Negara

Objektif

Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:

  • Menyedari Kepentingan Rukun Negara
  • Menyenaraikan dan mengenal pasti prinsip rukun Negara
  • Menghayati dan mengamalkan prinsip Rukun Negara

Aktiviti

1. Perbincangan dengan pelajar

- Apakah yang anda faham tentan Rukun Negara

- Mengapakah kerajaan menggubal Rukun Negara

- Bagaimanakah anda dapat mengamalkan prinsip Rukun Negara? Bincangkan.

2. Menyalin nota dari papan hitam

3. Membuat Latihan

BBM

Buku Rujukan Latih Tubi Minda KBSM Pendidikan Miral Tingkatan 3

Refleksi

Pelajar telah mempunyai pengetahuan sedia ada dan sentiasa dipraktikkan dalam diri mereka.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Day

Thursday

Date

02 September 2010

Subject

English Literature

Form

3D (37 students)

3G (42 students)

Time

04:35-05:10 (1 period)

05:45-06:20 (1 period)

Topic

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Corrections)

By Robert Louis Stevenson

Theme

Themes (Love/Hope/Love against Evil)/why you enjoy reading the novel

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story and giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (Lesson)

Post Activity

Describing what you have learnt in the story and writing a simple paragraph of each other/ why you enjoy reading the novel

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari

Khamis

Tarikh

02 September 2010

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3L (36 pelajar)

3C(29 pelajar)

Masa

12:50-02:00 (2 masa)

02:00- 03:10(2 masa)

Tajuk

Pembetulan Peperiksaan Percubaan PMR Negeri Sarawak 2010

Konsep

-

Hasil Pembelajaran

Memahami Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran :

  • Para pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam lagi tajuk-tajuk yang telah diajar.
  • Mereka dapat emperbaiki lagi pemahaman geografi yang telah diajar


 

Aktiviti Pembelajaran

 

Unsur Patriotisme

  • Berusaha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan tahap kemajuan kegiatan ekonomi Negara Malaysia
  • Mencintai Negara Malaysie – Bersyukur kerana Negara Malaysia ada menjalankan pelbagai jenis kegiatan ekomomi

Nilai Murni

Bersyukur dengan kurniaan Tuhan

Pendekatan

KBKK

BBM

Kertas Peperiksaan

Refleksi

Murid-murid boleh menguasai tajuk tersebut kerana telah belajar dalam tajuk terdahulu secara tidak langsung.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Day

Friday

Date

04 September 2009

Subject

English Literature

Form

3F (37 students)

3D (42 students)

Time

02:00 – 02:35(1 period)

03:10- 03:35 (1 period)

Topic

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Corrections) by Robert Louis Stevenson

Robinson Crusoe by Daniel Defoe

Theme

Themes (Love/Hope/Love against Evil) – Percubaan
PMR 1

Why you enjoy reading the novel

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story and giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (Lesson)

Post Activity

Describing what you have learnt in the story and writing a simple paragraph of each other/why you enjoy reading the novel

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Masa

0200-03:15 (2 masa)/ Jumaat (05 SEPTEMBER 2010)

Tingkatan

3F/G

Bidang Pelajaran

4 – Pendidikan Moral

Nilai

Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme

Tajuk

Taat Setia Kepada Raja Dan Negara

Objektif

Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:

  • Menyedari Kepentingan Rukun Negara
  • Menyenaraikan dan mengenal pasti prinsip rukun Negara
  • Menghayati dan mengamalkan prinsip Rukun Negara

Aktiviti

1. Perbincangan dengan pelajar

- Apakah yang anda faham tentan Rukun Negara

- Mengapakah kerajaan menggubal Rukun Negara

- Bagaimanakah anda dapat mengamalkan prinsip Rukun Negara? Bincangkan.

2. Menyalin nota dari papan hitam

3. Membuat Latihan

BBM

Buku Rujukan Latih Tubi Minda KBSM Pendidikan Miral Tingkatan 3

Refleksi

Pelajar telah mempunyai pengetahuan sedia ada dan sentiasa dipraktikkan dalam diri mereka.

No comments: