Minggu : 1 (Monday) Tarikh: 03 Januari 2011
Masa : 03:25 – 04:35 Form : 3L (44 students)
Subjeject : English Language
- berkenalan dengan pelajar-pelajar 3D,3G,dan 3F
- memberitahu bilangan buku latihan yang diperlukan
1. Composition
2. Literature – Dr. Jekyll and Mr. Hyde
3. Grammar
-mengenalpasti murid-murid yang melanggar peraturan
1. tidak memekai tag nama
2. tidak menggunakan pakaian seragam yang lengkap
3.tidak memakai stokin dan kasut putih
Memastikan pelajar tidak mewarnakan rambut
Getting to know the level of students by giving them tasks. Asked them to write about themselves based on their knowlwdge in 30 minutes time.
Reflection: Most of them take time to think of what they want to write. Need more attention and more work on essay writing.
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
Masa : 12:05 – 02:00 (2 masa) Subjek: Geografi
Tingkatan :2C (44 students) Hari : Isnin (03 January 2011)
- Berkenalan dengan pelajar
- Memberitahu peralatan-peralatan yang mesti dibawa semasa pembelajaran geografi
- Pelajar mesti menyediakan satu buku nota
- Kerja kursus akandiperkenalkan pada bulan Februari (digubal oleh Kementerian Pendidikan (bahagian Peperiksaan)
- Wajib untuk pelajar Tingkatan 2 dan tugasan dibuat secara individu
- Mengenalpasti tajuk-tajuk yang diajar dalam Tingkatan 2
- Pelajar diuji tajuk-tajuk yamg telah dipelajari dalam Tingkatan 1
Refleksi: Pelajar amat aktif dan memberansangkan dalam memberikan jawapan.
Hari: Isnin Tarikh: 03 Januari 2011
Kelas: 3C (37 orang) Masa: 04:35 – 05:10 (1 masa)
Mata Pelajaran : Geografi
Tema: Kemahiran Geografi
Tajuk: Kedudukan Geografi (Rujukan Grid)
Konsep: Kedudukan
Hasil Pembelajaran: Mengenalpasti kedudukan dengan menggunakan Rujukan Grid berasaskan Peta Topografi
Objektif Tingkahlaku: Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1: - mengenalpasti kedudukan Garisan Timuran dan Garisan Utaraan berasaskan peta Topografi
-menyatakan rujukan grid 4 angka dan 6 angka berasaskan cirri-ciri geografi yang diberi
- menamakan cirri-ciri geografi berasaskan Grid 4 angka dan 6 angka
- pelajar dapat menentukan kedudukan daerah, negeri, Negara dan benua.
Aktiviti: 1. Menjelaskan garisan Timuran dan Garisan Utaraan
2. Menunjukcara membaca grid 4 angka dan 6 angka
3.Mengenalpasti kedudukan Malaysia dalam peta dunia
Unsur Patriotisme: Berbangga dengan kedudukan Malaysia di Iklim yang sesuai jauh dari bencana alam dan kedudukan di tengah-tengah jalan laut dan udara
Pendekatan: Kecerdasan Pelbagai
ABM: Peta Dunia/Glob dan Buku Teks
Refleksi: Objektif Tercapai! Tiada masalah untuk pelajar-pelajar cerdas.
Day : Tuesday Date : 04 Januari 2011
Form : 3D (45 students) Time:02:00 -03:10 (2 periods)
3L (40 students) :04:35-05:10 (1 period)
Subjects: English Language
- Getting to know the level of students by giving them tanks. Asked them to write about themselves based their own idea/knowledge in 30 minutes time.
Reflections: 1. Most of them still confuse when to use 'simple past tense, and 'simple present'
E.g: I is born in Serian.
I was born in Serian.
2. Cannot use proper 'singular' and 'plural'
He/she/It - is
They/We/Ali and Ahmad - a
Tarikh | 04 January 2011 |
Hari | Selasa |
Masa | 05:45-06:20 (1 masa) |
Mata Melajaran | Geografi |
Tingkatan | 2C (38 pelajar) |
Tajuk Pelajaran | Kedudukan |
Tema | Kemahiran Geografi |
Konsep |
|
Aspek Pembelajaran | Memahami Kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud serta mengenali zon waktu |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
|
Penerapan Nilai | Nilai Kecintaan Terhadap Alam Semulajadi |
Aktiviti | Menunjuk cara:
|
Pendekatan | KBKK/Pengajaran Masteri |
Rujukan | Buku Teks Tingkatan 3 dan Buku Rujukan |
Refleksi | Pelajar-pelajar masih ramai belum menguasai konsep latitud dan longitud |
Day : Wednesday Date :05 January 2011
Form : 3D (45 students) Time :12:50-02:00 (2 periods)
3L (44 students) 05:45-06:20 (1 period)
Subject: English (Literature Component)
Topic: Introduction of the Novel – Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Chapter One : Night In The City
Chapter Two: The Signature – Written by Robert Louis Stevenson
Skills: Language For Aesthetic Use (Describe characters in a novel physical appearance)
Language Aspects: As quiet as the grave (pg 7)
As empty as a church (pg 8)
The speed of an angry cat (pg 9)
"ugh! Filthy brute!" (pg 10)
Skills: 1. Listen to, read, view and respond to literary works by:
(a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's opinion
(b). Recognizing elements in a story such as characters and setting and discussing how it relates to one's life.
(c). Understanding other people's culture, traditions, customs and beliefs.
Specific Objectives: By the end of the lesson, students should be able to:
- Finding out meaning of un familiar words using contextual clues or dictionary
- Retelling the story in one own words
- Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.
- Describing characters in the story and writing simple paragraph on each character.
Activities: 1. Identify at least 8 out of 12 main ideas from the summary chapter One and Two in 20 minutes time.
2.Rearrange the following events in correct sequence in about 8 out of 10 events.
CCTS: Identify main ideas and supporting details
Moral Values: Kindness, Concerned, Human Decency, Sympathy, Pity, Justice, Civic Minded.
Teaching materials: Textbook and reference Book (Dr. Jekyll and Mr. Hyde)
Reflections: Not Achieved. The novel is quite tough. Teacher needs to explain in Bahasa Malaysia certain words that students could not understand especially Form 3L)
Hari: Rabu Tarikh: 05 Januari 2011
Kelas: 3M (44 orang) Masa: 03:25-04:35 (2 masa)
Mata Pelajaran : Geografi
Tema: Kemahiran Geografi
Tajuk: Kedudukan Geografi (Rujukan Grid)
Konsep: Kedudukan
Hasil Pembelajaran: Mengenalpasti kedudukan dengan menggunakan Rujukan Grid berasaskan Peta Topografi
Objektif Tingkahlaku: Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1: - mengenalpasti kedudukan Garisan Timuran dan Garisan Utaraan berasaskan peta Topografi
-menyatakan rujukan grid 4 angka dan 6 angka berasaskan cirri-ciri geografi yang diberi
- menamakan cirri-ciri geografi berasaskan Grid 4 angka dan 6 angka
- pelajar dapat menentukan kedudukan daerah, negeri, Negara dan benua.
Aktiviti: 1. Menjelaskan garisan Timuran dan Garisan Utaraan
2. Menunjukcara membaca grid 4 angka dan 6 angka
3.Mengenalpasti kedudukan Malaysia dalam peta dunia
Unsur Patriotisme: Berbangga dengan kedudukan Malaysia di Iklim yang sesuai jauh dari bencana alam dan kedudukan di tengah-tengah jalan laut dan udara
Pendekatan: Kecerdasan Pelbagai
ABM: Peta Dunia/Glob dan Buku Teks
Refleksi: Objektif Tercapai! Tiada masalah untuk pelajar-pelajar cerdas.
Day: Thursday Date: 06 January 2011
Form: 3D( 45 students ) Time : 04:35-05:10 (1 period)
3L (44 students) 05:10-06:20 (1 period)
Subject: English (Literature Component)
Topic: Introduction of the Novel – Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Chapter One : Night In The City
Chapter Two: The Signature – Written by Robert Louis Stevenson
Skills: Language For Aesthetic Use (Describe characters in a novel physical appearance)
Language Aspects: As quiet as the grave (pg 7)
As empty as a church (pg 8)
The speed of an angry cat (pg 9)
"ugh! Filthy brute!" (pg 10)
Skills: 1. Listen to, read, view and respond to literary works by:
(a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's opinion
(b). Recognizing elements in a story such as characters and setting and discussing how it relates to one's life.
(c). Understanding other people's culture, traditions, customs and beliefs.
Specific Objectives: By the end of the lesson, students should be able to:
- Finding out meaning of un familiar words using contextual clues or dictionary
- Retelling the story in one own words
- Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.
- Describing characters in the story and writing simple paragraph on each character.
Activities: 1. Identify at least 8 out of 12 main ideas from the summary chapter One and Two in 20 minutes time.
2.Rearrange the following events in correct sequence in about 8 out of 10 events.
CCTS: Identify main ideas and supporting details
Moral Values: Kindness, Concerned, Human Decency, Sympathy, Pity, Justice, Civic Minded.
Teaching materials: Textbook and reference Book (Dr. Jekyll and Mr. Hyde)
Reflections: Not Achieved. The novel is quite tough. Teacher needs to explain in Bahasa Malaysia certain words that students could not understand)
Hari: Khamis Tarikh: 06 January 2011
Kelas/Tingkatan: 3C (44 pelajar) Masa : 12:05-02:00 (2 masa)
Mata Pelajaran: Geografi
Tema: Kemahiran Geografi
Tajuk: Kedudukan Geografi (Rujukan Grid)
Konsep: Kedudukan
Hasil Pembelajaran: Mengenalpasti kedudukan dengan menggunakan Rujukan Grid berasaskan peta Topografi
Objektif Tingkahlaku: Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1: - mengenalpasti kedudukan Garisan Timuran dan Garidan Utaraan berasaskan peta topografi
-menyatakan rujukan Grid 4 angka dan 6 angka berasaskan cirri-ciri geografi berasaskan 4 angka dan 6 angka
-menamakan cirri-ciri geografi berasaskan berasaskan Grid 4 angka dan 6 angka
-pelajar dapat menentukan kedudukan daerah, negeri, Negara dan Benua
Aras 2: -Menunjuk cara penggunaan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka berasaskan cirri-ciri geografi yang diberi
Aras 3:-Membandingkan dan membezakan penggunaan grid 4 angka dan 6 angka
Unsur patriotism: Berbangga dengan kedudukan Malaysia di Iklim yang sesuai jauh dari bencana alam dan kedudukan di tengah-tengah jalan laut dan udara
Aktiviti: 1. Menjelaskan garisan Timuran dan Harisan Utaraan
2. Menunjukcara membaca grid 4 angka dan 6 angka
3. Mengenalpasti kedudukan Malaysia dalam Peta Dunia
Pendekatan : Kecerdasan Pelbagai
ABM: PeGlob dan Buku Teks
Refleksi: Objektif tercapai. Pelajar-pelajar aktif menjawab soalan-soalan yang dikemukakan.
Tarikh | 06 January 2011 |
Hari | Khamis |
Masa | 05:45-06:20 (1 masa) |
Mata Melajaran | Geografi |
Tingkatan | 2C (38 pelajar) |
Tajuk Pelajaran | Kedudukan |
Tema | Kemahiran Geografi |
Konsep |
|
Aspek Pembelajaran | Memahami Kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud serta mengenali zon waktu |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
|
Penerapan Nilai | Nilai Kecintaan Terhadap Alam Semulajadi |
Aktiviti | Menunjuk cara:
|
Pendekatan | KBKK/Pengajaran Masteri |
Rujukan | Buku Teks Tingkatan 3 dan Buku Rujukan |
Refleksi | Pelajar-pelajar masih ramai belum menguasai konsep latitud dan longitud |
Hari: Jumaat Tarikh: 07 January 2011
Kelas/Tingkatan: 3C (44 pelajar) Masa : 02:00-03:10 (2 masa)
3M(40 pelajar) 05:10-06:20 (2 masa)
Mata Pelajaran: Geografi
Tema: Kemahiran Geografi
Tajuk: Kedudukan Geografi (Rujukan Grid)
Konsep: Kedudukan
Hasil Pembelajaran: Mengenalpasti kedudukan dengan menggunakan Rujukan Grid berasaskan peta Topografi
Objektif Tingkahlaku: Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1: - mengenalpasti kedudukan Garisan Timuran dan Garidan Utaraan berasaskan peta topografi
-menyatakan rujukan Grid 4 angka dan 6 angka berasaskan cirri-ciri geografi berasaskan 4 angka dan 6 angka
-menamakan cirri-ciri geografi berasaskan berasaskan Grid 4 angka dan 6 angka
-pelajar dapat menentukan kedudukan daerah, negeri, Negara dan Benua
Aras 2: -Menunjuk cara penggunaan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka berasaskan cirri-ciri geografi yang diberi
Aras 3:-Membandingkan dan membezakan penggunaan grid 4 angka dan 6 angka
Unsur patriotism: Berbangga dengan kedudukan Malaysia di Iklim yang sesuai jauh dari bencana alam dan kedudukan di tengah-tengah jalan laut dan udara
Aktiviti: 1. Menjelaskan garisan Timuran dan Harisan Utaraan
2. Menunjukcara membaca grid 4 angka dan 6 angka
3. Mengenalpasti kedudukan Malaysia dalam Peta Dunia
Pendekatan : Kecerdasan Pelbagai
ABM: PeGlob dan Buku Teks
Refleksi: Objektif tercapai. Pelajar-pelajar aktif menjawab soalan-soalan yang dikemukakan.
Day: Friday Date: 07 January 2011
Form: 3D( 45 students ) Time : 03:10-03:45 (1 period)
Subject: English (Literature Component)
Topic: Introduction of the Novel – Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Chapter One : Night In The City
Chapter Two: The Signature – Written by Robert Louis Stevenson
Skills: Language For Aesthetic Use (Describe characters in a novel physical appearance)
Language Aspects: As quiet as the grave (pg 7)
As empty as a church (pg 8)
The speed of an angry cat (pg 9)
"ugh! Filthy brute!" (pg 10)
Skills: 1. Listen to, read, view and respond to literary works by:
(a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's opinion
(b). Recognizing elements in a story such as characters and setting and discussing how it relates to one's life.
(c). Understanding other people's culture, traditions, customs and beliefs.
Specific Objectives: By the end of the lesson, students should be able to:
- Finding out meaning of un familiar words using contextual clues or dictionary
- Retelling the story in one own words
- Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.
- Describing characters in the story and writing simple paragraph on each character.
Activities: 1. Identify at least 8 out of 12 main ideas from the summary chapter One and Two in 20 minutes time.
2.Rearrange the following events in correct sequence in about 8 out of 10 events.
CCTS: Identify main ideas and supporting details
Moral Values: Kindness, Concerned, Human Decency, Sympathy, Pity, Justice, Civic Minded.
Teaching materials: Textbook and reference Book (Dr. Jekyll and Mr. Hyde)
Reflections: Objectives achieved!
No comments:
Post a Comment