Thursday, January 13, 2011

LESSON PLAN WEEK 1 (03 JANUARY 2011 – 07 JANUARY 2011)


 

Minggu : 1     (Monday)                    Tarikh: 03 Januari 2011

Masa :     03:25 – 04:35          Form : 3L (44 students)

Subjeject : English Language


 

- berkenalan dengan pelajar-pelajar 3D,3G,dan 3F

- memberitahu bilangan buku latihan yang diperlukan

1. Composition

2. Literature – Dr. Jekyll and Mr. Hyde

3. Grammar


 

-mengenalpasti murid-murid yang melanggar peraturan

1. tidak memekai tag nama

2. tidak menggunakan pakaian seragam yang lengkap

3.tidak memakai stokin dan kasut putih

Memastikan pelajar tidak mewarnakan rambut


 

Getting to know the level of students by giving them tasks. Asked them to write about themselves based on their knowlwdge in 30 minutes time.

Reflection:    Most of them take time to think of what they want to write. Need more attention and more work on essay writing.

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Masa : 12:05 – 02:00 (2 masa)                    Subjek: Geografi

Tingkatan :2C (44 students)                 Hari : Isnin (03 January 2011)

  • Berkenalan dengan pelajar
  • Memberitahu peralatan-peralatan yang mesti dibawa semasa pembelajaran geografi
  • Pelajar mesti menyediakan satu buku nota
  • Kerja kursus akandiperkenalkan pada bulan Februari (digubal oleh Kementerian Pendidikan (bahagian Peperiksaan)
  • Wajib untuk pelajar Tingkatan 2 dan tugasan dibuat secara individu
  • Mengenalpasti tajuk-tajuk yang diajar dalam Tingkatan 2
  • Pelajar diuji tajuk-tajuk yamg telah dipelajari dalam Tingkatan 1


 

Refleksi: Pelajar amat aktif dan memberansangkan dalam memberikan jawapan.


 


 


 


 


 

Hari:    Isnin                        Tarikh:    03 Januari 2011

Kelas:    3C (37 orang)                    Masa:    04:35 – 05:10 (1 masa)

Mata Pelajaran :    Geografi

Tema:        Kemahiran Geografi

Tajuk:        Kedudukan Geografi (Rujukan Grid)

Konsep:    Kedudukan

Hasil Pembelajaran:    Mengenalpasti kedudukan dengan menggunakan Rujukan Grid berasaskan Peta Topografi

Objektif Tingkahlaku:    Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:        - mengenalpasti kedudukan Garisan Timuran dan Garisan Utaraan berasaskan peta Topografi

        -menyatakan rujukan grid 4 angka dan 6 angka berasaskan cirri-ciri geografi yang diberi

        - menamakan cirri-ciri geografi berasaskan Grid 4 angka dan 6 angka

        - pelajar dapat menentukan kedudukan daerah, negeri, Negara dan benua.

Aktiviti:        1. Menjelaskan garisan Timuran dan Garisan Utaraan

        2. Menunjukcara membaca grid 4 angka dan 6 angka

        3.Mengenalpasti kedudukan Malaysia dalam peta dunia

Unsur Patriotisme:    Berbangga dengan kedudukan Malaysia di Iklim yang sesuai jauh dari bencana alam dan kedudukan di tengah-tengah jalan laut dan udara

Pendekatan:    Kecerdasan Pelbagai

ABM:        Peta Dunia/Glob dan Buku Teks

Refleksi:    Objektif Tercapai! Tiada masalah untuk pelajar-pelajar cerdas.    


 


 


 

Day    : Tuesday                    Date    : 04 Januari 2011

Form : 3D (45 students)                 Time:02:00 -03:10 (2 periods)             

3L (40 students) :04:35-05:10 (1 period)


 

Subjects: English Language

  • Getting to know the level of students by giving them tanks. Asked them to write about themselves based their own idea/knowledge in 30 minutes time.

Reflections:     1. Most of them still confuse when to use 'simple past tense, and 'simple present'

         E.g: I is born in Serian.

         I was born in Serian.

        2. Cannot use proper 'singular' and 'plural'

         He/she/It - is

They/We/Ali and Ahmad     - a

Tarikh

04 January 2011

Hari

Selasa

Masa

05:45-06:20 (1 masa)

Mata Melajaran

Geografi

Tingkatan

2C (38 pelajar)

Tajuk Pelajaran

Kedudukan

Tema

Kemahiran Geografi

Konsep

  • Kedudukan Garisan Tarikh Antarabangsa (GTA)
  • Garisan Meridian Pangkal (GMP)
  • Latitud dan Longitud

Aspek Pembelajaran

Memahami Kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud serta mengenali zon waktu

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Mengenal latitud dan longitud
  • Menyatakan kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud

Penerapan Nilai

Nilai Kecintaan Terhadap Alam Semulajadi

Aktiviti

Menunjuk cara:

  • Menentukan kedudukan latitud dan longitud pada glob
  • Menentukan kedudukan latitud dan longitud berdasarkan peta
  • Menentukan kedudukan sesuatu tempat berdasarkan titik persilangan

Pendekatan

KBKK/Pengajaran Masteri

Rujukan

Buku Teks Tingkatan 3 dan Buku Rujukan

Refleksi

Pelajar-pelajar masih ramai belum menguasai konsep latitud dan longitud


 

Day    :     Wednesday                    Date    :05 January 2011

Form     :    3D (45 students)                Time    :12:50-02:00 (2 periods)

        3L (44 students)                     05:45-06:20 (1 period)

Subject:            English (Literature Component)

Topic:            Introduction of the Novel – Dr. Jekyll and Mr. Hyde

            Chapter One :    Night In The City    

            Chapter Two:    The Signature – Written by Robert Louis Stevenson

Skills:            Language For Aesthetic Use (Describe characters in a novel physical appearance)

Language Aspects:    As quiet as the grave (pg 7)

            As empty as a church (pg 8)

            The speed of an angry cat (pg 9)

            "ugh! Filthy brute!" (pg 10)

Skills:    1. Listen to, read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story such as characters and setting and discussing how it relates to one's life.

    (c). Understanding other people's culture, traditions, customs and beliefs.

Specific Objectives:    By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Finding out meaning of un familiar words using contextual clues or dictionary
  2. Retelling the story in one own words
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.
  4. Describing characters in the story and writing simple paragraph on each character.


 

Activities:    1. Identify at least 8 out of 12 main ideas from the summary chapter One and Two in 20 minutes time.

        2.Rearrange the following events in correct sequence in about 8 out of 10 events.


 


 

CCTS:    Identify main ideas and supporting details

Moral Values:     Kindness, Concerned, Human Decency, Sympathy, Pity, Justice, Civic Minded.

Teaching materials:    Textbook and reference Book (Dr. Jekyll and Mr. Hyde)

Reflections:    Not Achieved. The novel is quite tough. Teacher needs to explain in Bahasa Malaysia certain words that students could not understand especially Form 3L)


 


 


 


 


 


 

Hari:    Rabu                        Tarikh:    05 Januari 2011

Kelas:    3M (44 orang)                    Masa:    03:25-04:35 (2 masa)

Mata Pelajaran :    Geografi

Tema:        Kemahiran Geografi

Tajuk:        Kedudukan Geografi (Rujukan Grid)

Konsep:    Kedudukan

Hasil Pembelajaran:    Mengenalpasti kedudukan dengan menggunakan Rujukan Grid berasaskan Peta Topografi

Objektif Tingkahlaku:    Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:        - mengenalpasti kedudukan Garisan Timuran dan Garisan Utaraan berasaskan peta Topografi

        -menyatakan rujukan grid 4 angka dan 6 angka berasaskan cirri-ciri geografi yang diberi

        - menamakan cirri-ciri geografi berasaskan Grid 4 angka dan 6 angka

        - pelajar dapat menentukan kedudukan daerah, negeri, Negara dan benua.

Aktiviti:        1. Menjelaskan garisan Timuran dan Garisan Utaraan

        2. Menunjukcara membaca grid 4 angka dan 6 angka

        3.Mengenalpasti kedudukan Malaysia dalam peta dunia

Unsur Patriotisme:    Berbangga dengan kedudukan Malaysia di Iklim yang sesuai jauh dari bencana alam dan kedudukan di tengah-tengah jalan laut dan udara

Pendekatan:    Kecerdasan Pelbagai

ABM:        Peta Dunia/Glob dan Buku Teks

Refleksi:    Objektif Tercapai! Tiada masalah untuk pelajar-pelajar cerdas.    


 


 

Day:    Thursday                    Date:    06 January 2011

Form:    3D( 45 students    )                Time : 04:35-05:10 (1 period)

    3L (44 students)                     05:10-06:20 (1 period)


 


 

Subject:            English (Literature Component)

Topic:            Introduction of the Novel – Dr. Jekyll and Mr. Hyde

            Chapter One :    Night In The City    

            Chapter Two:    The Signature – Written by Robert Louis Stevenson

Skills:            Language For Aesthetic Use (Describe characters in a novel physical appearance)

Language Aspects:    As quiet as the grave (pg 7)

            As empty as a church (pg 8)

            The speed of an angry cat (pg 9)

            "ugh! Filthy brute!" (pg 10)

Skills:    1. Listen to, read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story such as characters and setting and discussing how it relates to one's life.

    (c). Understanding other people's culture, traditions, customs and beliefs.

Specific Objectives:    By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Finding out meaning of un familiar words using contextual clues or dictionary
  2. Retelling the story in one own words
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.
  4. Describing characters in the story and writing simple paragraph on each character.


 

Activities:    1. Identify at least 8 out of 12 main ideas from the summary chapter One and Two in 20 minutes time.

        2.Rearrange the following events in correct sequence in about 8 out of 10 events.    


 


 

CCTS:    Identify main ideas and supporting details

Moral Values:     Kindness, Concerned, Human Decency, Sympathy, Pity, Justice, Civic Minded.

Teaching materials:    Textbook and reference Book (Dr. Jekyll and Mr. Hyde)

Reflections:    Not Achieved. The novel is quite tough. Teacher needs to explain in Bahasa Malaysia certain words that students could not understand)


 

Hari:    Khamis                        Tarikh:    06 January 2011

Kelas/Tingkatan:    3C (44 pelajar)            Masa :    12:05-02:00 (2 masa)

Mata Pelajaran:    Geografi

Tema:        Kemahiran Geografi

Tajuk:        Kedudukan Geografi (Rujukan Grid)

Konsep:    Kedudukan

Hasil Pembelajaran: Mengenalpasti kedudukan dengan menggunakan Rujukan Grid berasaskan peta Topografi

Objektif Tingkahlaku:    Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:    - mengenalpasti kedudukan Garisan Timuran dan Garidan Utaraan berasaskan peta topografi

-menyatakan rujukan Grid 4 angka dan 6 angka berasaskan cirri-ciri geografi berasaskan 4 angka dan 6 angka

    -menamakan cirri-ciri geografi berasaskan berasaskan Grid 4 angka dan 6 angka

    -pelajar dapat menentukan kedudukan daerah, negeri, Negara dan Benua

Aras 2:    -Menunjuk cara penggunaan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka berasaskan cirri-ciri geografi yang diberi

Aras 3:-Membandingkan dan membezakan penggunaan grid 4 angka dan 6 angka

Unsur patriotism:    Berbangga dengan kedudukan Malaysia di Iklim yang sesuai jauh dari bencana alam dan kedudukan di tengah-tengah jalan laut dan udara

Aktiviti:        1. Menjelaskan garisan Timuran dan Harisan Utaraan

        2. Menunjukcara membaca grid 4 angka dan 6 angka

        3. Mengenalpasti kedudukan Malaysia dalam Peta Dunia

Pendekatan :    Kecerdasan Pelbagai

ABM:        PeGlob dan Buku Teks

Refleksi:    Objektif tercapai. Pelajar-pelajar aktif menjawab soalan-soalan yang dikemukakan.

Tarikh

06 January 2011

Hari

Khamis

Masa

05:45-06:20 (1 masa)

Mata Melajaran

Geografi

Tingkatan

2C (38 pelajar)

Tajuk Pelajaran

Kedudukan

Tema

Kemahiran Geografi

Konsep

  • Kedudukan Garisan Tarikh Antarabangsa (GTA)
  • Garisan Meridian Pangkal (GMP)
  • Latitud dan Longitud

Aspek Pembelajaran

Memahami Kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud serta mengenali zon waktu

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Mengenal latitud dan longitud
  • Menyatakan kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud

Penerapan Nilai

Nilai Kecintaan Terhadap Alam Semulajadi

Aktiviti

Menunjuk cara:

  • Menentukan kedudukan latitud dan longitud pada glob
  • Menentukan kedudukan latitud dan longitud berdasarkan peta
  • Menentukan kedudukan sesuatu tempat berdasarkan titik persilangan

Pendekatan

KBKK/Pengajaran Masteri

Rujukan

Buku Teks Tingkatan 3 dan Buku Rujukan

Refleksi

Pelajar-pelajar masih ramai belum menguasai konsep latitud dan longitud


 

Hari:    Jumaat                     Tarikh:    07 January 2011

Kelas/Tingkatan:    3C (44 pelajar)            Masa :    02:00-03:10 (2 masa)

        3M(40 pelajar)             05:10-06:20 (2 masa)

Mata Pelajaran:    Geografi

Tema:        Kemahiran Geografi

Tajuk:        Kedudukan Geografi (Rujukan Grid)

Konsep:    Kedudukan

Hasil Pembelajaran: Mengenalpasti kedudukan dengan menggunakan Rujukan Grid berasaskan peta Topografi

Objektif Tingkahlaku:    Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:    - mengenalpasti kedudukan Garisan Timuran dan Garidan Utaraan berasaskan peta topografi

-menyatakan rujukan Grid 4 angka dan 6 angka berasaskan cirri-ciri geografi berasaskan 4 angka dan 6 angka

    -menamakan cirri-ciri geografi berasaskan berasaskan Grid 4 angka dan 6 angka

    -pelajar dapat menentukan kedudukan daerah, negeri, Negara dan Benua

Aras 2:    -Menunjuk cara penggunaan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka berasaskan cirri-ciri geografi yang diberi

Aras 3:-Membandingkan dan membezakan penggunaan grid 4 angka dan 6 angka

Unsur patriotism:    Berbangga dengan kedudukan Malaysia di Iklim yang sesuai jauh dari bencana alam dan kedudukan di tengah-tengah jalan laut dan udara

Aktiviti:        1. Menjelaskan garisan Timuran dan Harisan Utaraan

        2. Menunjukcara membaca grid 4 angka dan 6 angka

        3. Mengenalpasti kedudukan Malaysia dalam Peta Dunia

Pendekatan :    Kecerdasan Pelbagai

ABM:        PeGlob dan Buku Teks

Refleksi:    Objektif tercapai. Pelajar-pelajar aktif menjawab soalan-soalan yang dikemukakan.

Day:    Friday                         Date:    07 January 2011

Form:    3D( 45 students    )                Time : 03:10-03:45 (1 period)

    
 


 


 

Subject:            English (Literature Component)

Topic:            Introduction of the Novel – Dr. Jekyll and Mr. Hyde

            Chapter One :    Night In The City    

            Chapter Two:    The Signature – Written by Robert Louis Stevenson

Skills:            Language For Aesthetic Use (Describe characters in a novel physical appearance)

Language Aspects:    As quiet as the grave (pg 7)

            As empty as a church (pg 8)

            The speed of an angry cat (pg 9)

            "ugh! Filthy brute!" (pg 10)

Skills:    1. Listen to, read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story such as characters and setting and discussing how it relates to one's life.

    (c). Understanding other people's culture, traditions, customs and beliefs.

Specific Objectives:    By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Finding out meaning of un familiar words using contextual clues or dictionary
  2. Retelling the story in one own words
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.
  4. Describing characters in the story and writing simple paragraph on each character.


 

Activities:    1. Identify at least 8 out of 12 main ideas from the summary chapter One and Two in 20 minutes time.

        2.Rearrange the following events in correct sequence in about 8 out of 10 events.    


 


 

CCTS:    Identify main ideas and supporting details

Moral Values:     Kindness, Concerned, Human Decency, Sympathy, Pity, Justice, Civic Minded.

Teaching materials:    Textbook and reference Book (Dr. Jekyll and Mr. Hyde)

Reflections:     Objectives achieved!

No comments: