Monday, April 8, 2013

LESSON PLAN WEEK 14 (01 APRIL 2013-05 APRIL 2013)

Hari

Isnin

Tarikh

01 April 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A (29 pelajar)

Masa

0325-04:35 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1Memahami Taburan Minaral Negara Malaysia

  • Menyenaraikan jenis-jenis mineral logam dan logam
  • Menamakan jenis dan kawasan mineral di Negara Malaysia
    • Petroleum dan gas asli
    • Kaolin (tanah liat)
    • Bauksit
    • Emas
    • Batu kapur
    • Bijih timah
    • Arang batu
    • Tembaga(kuprum)
  • Menandakan dan menamakan taburan mineral di atas peta Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan taburan mineral berpandukan pelbagai media spt: atlas dan internet
    • mengadakan kuiz tentang taburan mineral Negara Malaysia.
    • Mengarahkan pelajar mengklasifikasikan bahan maujud(minyak petrol)
    • Permainan kad imbasan.

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

Monday

Date

01 April 2013

Subject

English Language

Form

3N(28 students)

3D(37 students)

Time

01:30-02:20(2 periods)

04:25-05:45 (2 periods)

Topic

Writing –Summary Writing

Theme

How to prepare For a Presentation

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write a summary based on the format given.
  2. Test their ability to extracting important points from the passage
  3. Summarize into 60 words without changing original meaning

Lesson Development

1. Mark the line where you pick the point

2. pick out the main ideas and search for the secondary ideas

3. Separate the relevant from irrelevant details and substitute long expressions with single words.

Post Activity

Write a summary into 60 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Selasa

Tarikh

02 April 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A (29 pelajar)

Masa

05:45-06:20 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1Memahami Taburan Minaral Negara Malaysia

  • Menyenaraikan jenis-jenis mineral logam dan logam
  • Menamakan jenis dan kawasan mineral di Negara Malaysia
    • Petroleum dan gas asli
    • Kaolin (tanah liat)
    • Bauksit
    • Emas
    • Batu kapur
    • Bijih timah
    • Arang batu
    • Tembaga(kuprum)
  • Menandakan dan menamakan taburan mineral di atas peta Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan taburan mineral berpandukan pelbagai media spt: atlas dan internet
    • mengadakan kuiz tentang taburan mineral Negara Malaysia.
    • Mengarahkan pelajar mengklasifikasikan bahan maujud(minyak petrol)
    • Permainan kad imbasan.

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

TUESDAY

Date

02 April 2013

Form

3N (28 students)

Subject

English Literature

Time

12:50-02:30 (2 periods)

Topic

Novel- Around the World In 80 Days

Theme

Chapter Six :

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around The world In 80 Days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

Wednesday

Date

03 April 2013

Form

3D (37 students)

Time

02:30 -03:10 (2 periods)

Subject

English Literature

Topic

Novel- Around The World In 80 Days

Theme

Chapter Seven :

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Answer the questions based on Chapter six.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around The World In 80 Days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

03 April 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3L (34 pelajar)

Masa

03:25-04:35 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber Hutan

Hasil Pembelajaran

Memahami taburan hutan Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menamakan jenis dan kawasan hutan Negara Malaysia
  • Hutan hujan tropika
  • Hutan paya
  • Hutan pantai
  • Hutan gunung
  • Menyenaraikan sumber hutan Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  • Memadankan jenis-jenis hutan dengan lokasinya di atas peta Negara Malaysia
  • Menghasilkan buku skrap tentang jenis-jenis hutan
    • Permainan kad imbasan.

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysian Negara Malaysia.
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

Thursday

Date

04 APRIL 2013

Form

3N (28 students)

Subject

English Literature

Time

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

Novel-

Theme

Chapter Six :

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other/Fill in the blank with the correct answers.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel-

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

THURSDAY

Date

04 APRIL 2013

Subject

English Language

Form

3D (37 students)

Time

04:00 -05:45 (2 periods)

Topic

PLBS/NILAM

Theme

ORAL TALK

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  • Talk spontaneously about any topics
  • Encourage them to be independent
  • Be confident in themselves
  • Motivates them to face the real world

Lesson Development

Introduction:

  • Greeting teacher in-charge and fellow friends
  • Introduce about their topic

Content/Body:

  • Able to elaborate and give a speech spontaneously

Conclusion:

  • Conclude the whole topic and give the moral values/advices

Post Activity

Be prepare for topic of speech

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need more reading so that the students not lack of knowledge!


 

Hari

Khamis

Tarikh

04 APRIL 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A (29 pelajar)

Masa

05:45 – 06:20 ( 1 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Pengangkutan Awam

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Pengangkutan Awam

1. Menyatakan jenis-jenis pengangkutan awam

2. Faktor-faktor yang menyebab

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Pengangkutan Awam di Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis pengangkutan awam
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan system pengangkutan awam
  • Kepentingan system pengangkutan awam
  • Kesan perkembangan pengangkutan awam
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan pengangkutan awam
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Hari

Jumaat

Tarikh

05 APRIL 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3AL(29 pelajar)

Masa

02:30 – 03:45 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Pengangkutan Awam

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Pengangkutan Awam

1. Menyatakan jenis-jenis pengangkutan awam

2. Faktor-faktor yang menyebab

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Pengangkutan Awam di Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis pengangkutan awam
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan system pengangkutan awam
  • Kepentingan system pengangkutan awam
  • Kesan perkembangan pengangkutan awam
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan pengangkutan awam
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.

No comments: