Sunday, July 10, 2011

LESSON PLAN WEEK 24 (13 JUNE 2011 – 17 JUNE 2011)

Hari

ISNIN

Tarikh

13 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk

PEMBETULAN PEPERIKSAAN PRA-PMR 1 (2011)

Konsep

(Membincangkan tajuk 1-30)

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah

2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal keluar semasa peperiksaan yang sebenar

3. Mengkaji soalan-soalan yang ppopular

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina soalan
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mencari jawapan
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk perbincangan
  4. Menerangkan cara menjawab soalan
  5. Menulis pembetulan di buku Latihan

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Day

Monday

Date

13 JUNE 2011

Subject

English Language

Time

03:25 – 04:35 (2 periods)

Form

3D (424students)

Topic

Paper 1 (40%) – (PEPERIKSAAN SEMESTER SATU)

Theme

(PRA-PMR 1 2011)

CORRECTIONS (QUESTION 1-40)

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Answer the questions in Section A,B,C,D and E.

Lesson Development

Section A: Graphic and Stimuli

Section B: Grammar

Section C: Closest In meaning

Section D: Comprehension Questions

  1. Advertisement
  2. Passage

Section E: Literature Component

  1. Poem- The Lake Isle of Innesfree
  2. Short Stories – How Dalat Got Its Name

Post Activity

Answer 40 objective questions 1 to 40.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Isnin

Tarikh

13 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk


PEPERIKSAAN SEMESTER SATU

Konsep

1. Kedudukan – Latitud dan longitude/mengira waktu tempatan/garisan Greenwich

2, Arah – 4 arah utama dan 4 arah sampingan/Bearing sudutan

3. Skala (lurus/pecahan wakilan)

4.Peta pelancongan

5. Penduduk

Hasil Pembelajaran

Menguji tahap pemahaman dan pencapaian pelajar terhadap tajuk=tajuk yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

1. Membezakan latitude/ lngitud dan mengira waktu

2.Mencari arah dan tahu berapa darjah setiap arah

3.Mencari skala

4. Mengetahui simbol-simbil yang digunakan dalam peta pelancongan

Aktiviti Pembelajaran

5. Menjawab soalan-soalan objektif (1 – 20)

6. Menjawab soalan objektif (21-40)

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk mengira waktu


 

Hari

Selasa

Tarikh

14 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3M (35 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk

PEMBETULAN PEPERIKSAAN SEMESTER SATU

Konsep

(Membincangkan tajuk 1-30)

Hasil Pembelajaran

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah

2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal kelu

ar semasa peperiksaan yang sebenar

3. Mengkaji soalan-soalan yang popular

Aktiviti Pembelajaran

  1. Menunjukkan cara membina soalan
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mencari jawapan
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk perbincangan
  4. Menerangkan cara menjawab soalan
  5. Menulis pembetulan di buku Latihan

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Hari

Selasa

Tarikh

14 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

03:25 – 03:10 ( 1 masa)

Tajuk

PEMBETULAN
PEPERIKSAAN SEMESTER SATU (SOALAN 1-20)

Konsep

1. Kedudukan – Latitud dan longitude/mengira waktu tempatan/garisan Greenwich

2, Arah – 4 arah utama dan 4 arah sampingan/Bearing sudutan

3. Skala (lurus/pecahan wakilan)

4.Peta pelancongan

Hasil Pembelajaran

Menguji tahap pemahaman dan pencapaian pelajar terhadap tajuk=tajuk yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

1. Membezakan latitude/ lngitud dan mengira waktu

2.Mencari arah dan tahu berapa darjah setiap arah

3.Mencari skala

4. Mengetahui simbol-simbil yang digunakan dalam peta pelancongan

Aktiviti Pembelajaran

5. Menjawab soalan-soalan objektif (1 – 20)

6. Menjawab soalan OBJEKTIF (21-40)

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk mengira waktu


 

Day

Tuesday

Date

14 JUNE 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

3L (42 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

CORRECTIONS PAPER 2 (SEMESTER 1 EXAMINATION)

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde (MORAL VALUE)

Theme

MORAL VALUE IN THE STORY

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)

Post Activity

Describing moral value in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

WEDNESDAY

Date

15 JUNE 2011

Subject

English Language

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

Form

3L (42 students)

Topic

Paper 1 (40%) – (Question 1-40)

Theme

(PMR 2011) – Semester 1 Examination

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Answer the questions in Section A,B,C,D and E.

Lesson Development

Section A: Graphic and Stimuli

Section B: Grammar

Section C: Closest In meaning

Section D: Comprehension Questions

  1. Advertisement
  2. Passage

Section E: Literature Component

  1. Poem- The Lake Isle of Innesfree
  2. Short Stories

Post Activity

Answer 40 objective questions 1 to 40.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper

Reflections

Need extra work!


 

Hari

RABU

Tarikh

15 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C(37 pelajar)

Masa

05:45 – 06:20 ( 1 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Pencemaran Alam Sekitar

2. Perkembangan Sistem Perhubungan

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Pencemaran Alam Sekitar

1. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.

2. Faktor-faktor yang menyebabkan pencemaran.

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Tajuk 2: Perkembangan Sistem Perhubungan

1. Apakah alat perhunungan yang terdapat dikawasan dikaji

2. Internet/Telefon

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Pencemaran Alam Sekitar di Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis system perhubungan
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan system perhubungan
  • Kepentingan system perhubungan
  • Kesan perkembangan system perhubungan
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan system perhubungan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

7. Kaedah Kajian

8. Dapatan Kajian

9. Rumusan

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Day

WEDNESDAY

Date

15 JUNE 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

Topic

SECTION C

CORRECTIONS – ROBINSON CRUSOE (SEMESTER 1 EXAMINATION)

Theme

Chapter One – Chapter 13

(Moral Value of Robinson Crusoe)

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (moral values)

Post Activity

List out in about 8 to 10 moral valurs of Robinson Crusoe in the story and writing a simple paragraph of each other. Give evidences for each character to support your answer.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

THURSDAY

Date

16 JUNE 2011

Form

3D(44 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

Subject

English Language

Topic/Theme

Guided Writing (Corrections)

Speech – Give a speech to the new students on Rules and Regulations of the school

Language Outcomes

Language for Personal Use

(Read the questions carefully)

  • Listen to dialogue : Give important details)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write an essay/ composition based on the notes and pictures given.

Lesson Development

  1. Introduction: Pre – writing (Brainstorming technique: Listing)
  • Welcome all new students
  • Rules and regulations in school to be followed
  1. Content: Planning
  • School uniform – a must
  • No jewellery, colourful hairbands or other accessories
  • Proper attire for PE lessons
  • Being punctual – important – latecomers fined – caught more than three times – detention class
  • No eating in the classrooms
  • No talking in the library
  1. Writing (write the draft)
  2. Editing (check the grammar and spelling error)
  3. Rewriting (write the final draft)

Conclusion:

Students are not allowed to bring walkmans, handheld telephones and comics

Activity

Write an essay/composition based on the notes and pictures given not less than 120 words.

Moral Values

Be polite/responsibility

Language Content

Grammar

Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense

Pedagogical Strategies

CCTS

MI

Resource Materials

PMR Examination

Reflections

Students lack of vocabulary. Need more reading.


 


 


 

Day

THURSDAY

Date

16 JUNE 2011

Class/Form

3L (42 students)

Time

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

Summary Writing Corrections (SEMESTER 1 EXAMINATION)

Theme

The users of computers

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

KOLEKSI SOALAN PEPERIKSAAN

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

Khamis

Tarikh

16 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

03:25 – 03:10 ( 1 masa)

Tajuk

PEMBETULAN
PEPERIKSAAN SEMESTER 1 (SOALAN 21-40)

Konsep

1. Kedudukan – Latitud dan longitude/mengira waktu tempatan/garisan Greenwich

2, Arah – 4 arah utama dan 4 arah sampingan/Bearing sudutan

3. Skala (lurus/pecahan wakilan)

4.Peta pelancongan

5. SUMBER

Hasil Pembelajaran

Menguji tahap pemahaman dan pencapaian pelajar terhadap tajuk=tajuk yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

1. Membezakan latitude/ lngitud dan mengira waktu

2.Mencari arah dan tahu berapa darjah setiap arah

3.Mencari skala

4. Mengetahui simbol-simbil yang digunakan dalam peta pelancongan

Aktiviti Pembelajaran

5. Menjawab soalan-soalan objektif (1 – 20)

6. Menjawab soalan subjektif (21-40)

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah terutama dalam menukar skala/keluasan


 

Day

FRIDAY

Date

17 JUNE 2011

Form

3L(42 students)

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

Subject

English Language

Topic/Theme

Guided Writing (Corrections)

Speech – Give a speech to the new students on Rules and Regulations of the school

Language Outcomes

Language for Personal Use

(Read the questions carefully)

  • Listen to dialogue : Give important details)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write an essay/ composition based on the notes and pictures given.

Lesson Development

  1. Introduction: Pre – writing (Brainstorming technique: Listing)
  • Welcome all new students
  • Rules and regulations in school to be followed
  1. Content: Planning
  • School uniform – a must
  • No jewellery, colourful hairbands or other accessories
  • Proper attire for PE lessons
  • Being punctual – important – latecomers fined – caught more than three times – detention class
  • No eating in the classrooms
  • No talking in the library
  1. Writing (write the draft)
  2. Editing (check the grammar and spelling error)
  3. Rewriting (write the final draft)

Conclusion:

Students are not allowed to bring walkmans, handheld telephones and comics

Activity

Write an essay/composition based on the notes and pictures given not less than 120 words.

Moral Values

Be polite/responsibility

Language Content

Grammar

Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense

Pedagogical Strategies

CCTS

MI

Resource Materials

PMR Examination

Reflections

Students lack of vocabulary. Need more reading.


 

Hari

JUMAAT

Tarikh

17 JUNE 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

3M(35 PELAJAR)

Masa

03:10 – 03:45( 1 masa)

05:10 – 06:20 (2 Masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Pencemaran Alam Sekitar

2. Perkembangan Sistem Perhubungan

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Pencemaran Alam Sekitar

1. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.

2. Faktor-faktor yang menyebabkan pencemaran.

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Tajuk 2: Perkembangan Sistem Perhubungan

1. Apakah alat perhunungan yang terdapat dikawasan dikaji

2. Internet/Telefon

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Pencemaran Alam Sekitar di Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis system perhubungan
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan system perhubungan
  • Kepentingan system perhubungan
  • Kesan perkembangan system perhubungan
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan system perhubungan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

7.Kaedah Kajian

1. Pemerhatian

2. Soal-selidik

3, Rujukan

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 


 


 

No comments: