Sunday, July 10, 2011

LESSON PLAN WEEK 25 (20 JUNE 2011 – 24 JUNE 2011)

Hari

Isnin

Tarikh

20 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep

7.3 KEPENTINGAN PELBAGAI SUMBER (tanih/mineral/air/tenaga dan hutan)

Hasil Pembelajaran

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia seperti:

  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia:

  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur

Aras 3:

Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan sumber kepada pembangunan Negara Malaysia seperti:

  • Perbandaran
  • Perindustrian
  • Insfrastruktur

Aktiviti Pembelajaran

  • Melabelkan jenis-jenis tanih berdasarkan tanaman di Malaysia
  • Mengumpul maklumat tentang pelbagai jenis mineral dan kepentingannya
  • Membincangkan kepentingan penerokaan sumber air /tenaga dan hutan di Malaysia

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

Monday

Date

20 JUNE 2011

Subject

English Language

Form

3D(37 students)

Time

03:25 – 04:25 (2 periods)

Topic

Answering objectives question (1-40)

Theme

Paper One

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Answering objectives question

Lesson Development

Section A : Graphic and stimuli

Section B : Choose the best meaning

Section C : Best meaning

Section D : Article

Passage

Section E: Poem – The Lake Isle of Innesfree

Short stories – How Dalat Got It's Name

Post Activity

Answering the 40 objectives question.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Isnin

Tarikh

20 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk


Dinamik penduduk

Konsep

Kepadatan Taburan

Hasil Pembelajaran

Mengenal pasti taburan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Mengenalpasti taburan penduduk Negara Malaysia

  • Padat
  • Sederhana
  • Jarang

Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Aras 2:

Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

Membincangkan taburan penduduk Negara Malaysia melalui peta

Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Unsur Patriotisme

Bersatu dalam kepelbagaian – berbangga dengan perpaduan penduduk Negara Malaysia yang bertanggungjawab untuk mengekalkannya.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk mengira waktu


 

Hari

Selasa

Tarikh

21 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3M (37 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep

7.3 KEPENTINGAN PELBAGAI SUMBER (tanih/mineral/air/tenaga dan hutan)

Hasil Pembelajaran

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia seperti:

  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia:

  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur

Aras 3:

Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan sumber kepada pembangunan Negara Malaysia seperti:

  • Perbandaran
  • Perindustrian
  • Insfrastruktur

Aktiviti Pembelajaran

  • Melabelkan jenis-jenis tanih berdasarkan tanaman di Malaysia
  • Mengumpul maklumat tentang pelbagai jenis mineral dan kepentingannya
  • Membincangkan kepentingan penerokaan sumber air /tenaga dan hutan di Malaysia

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Hari

Selasa

Tarikh

21 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

03:25-04:00 ( 1 masa)

Tajuk


Dinamik penduduk

Konsep

Kepadatan Taburan

Hasil Pembelajaran

Mengenal pasti taburan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Mengenalpasti taburan penduduk Negara Malaysia

  • Padat
  • Sederhana
  • Jarang

Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Aras 2:

Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

Membincangkan taburan penduduk Negara Malaysia melalui peta

Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Unsur Patriotisme

Bersatu dalam kepelbagaian – berbangga dengan perpaduan penduduk Negara Malaysia yang bertanggungjawab untuk mengekalkannya.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk mengira waktu


 

Day

Tuesday

Date

21 JUNE 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

3L (42 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic


 

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Theme

CHAPTER 10: THE DISAPEARRANCE

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

Wednesday

Date

22 JUNE 2011

Subject

English Language

Form

3L(37 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

Topic

Answering objective questions (1-40)

Theme

Paper One

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Answering objectives question

Lesson Development

Section A : Graphic and stimuli

Section B : Choose the best meaning

Section C : Best meaning

Section D : Article

Passage

Section E: Poem – The Lake Isle of Innesfree

Short stories – How Dalat Got It's Name

Post Activity

Answering the 40 objectives question.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Day

Wednesday

Date

22 JUNE 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

Time

03:25-04:00 (1 period)

Topic


 

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Theme

CHAPTER 10: THE DISAPEARRANCE

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary of chapter 10
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

22 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

04:35 – 05:10 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep

7.3 KEPENTINGAN PELBAGAI SUMBER (tanih/mineral/air/tenaga dan hutan)

Hasil Pembelajaran

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia seperti:

  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia:

  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur

Aras 3:

Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan sumber kepada pembangunan Negara Malaysia seperti:

  • Perbandaran
  • Perindustrian
  • Insfrastruktur

Aktiviti Pembelajaran

  • Melabelkan jenis-jenis tanih berdasarkan tanaman di Malaysia
  • Mengumpul maklumat tentang pelbagai jenis mineral dan kepentingannya
  • Membincangkan kepentingan penerokaan sumber air /tenaga dan hutan di Malaysia

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

Thursday

Date

23 JUNE 2011

Subject

English Language

Form

3D(44 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

Topic

Picture Series

Theme

Essay Writing

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on the picture given

Lesson Development

Introduction :

  • Saw a lorry carrying cages of live chickens
  • In trying to avoid an oncoming car – crashed into lamp – post

Body:

  • Cages of chickens flung out
  • Lorry driver ran after his chickens
  • Ran after boy trying to run off with a cage full of chicken
  • Managed to get back all the chickens

Conclusion:

  • Lorry driver -grateful

Post Activity

Based on the notes and pictures given below, write a composition of nt less than 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Khamis

Tarikh

23 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

04:35 – 05:10 ( 1 masa)

Tajuk


Dinamik penduduk

Konsep

Kepadatan Taburan

Hasil Pembelajaran

Mengenal pasti taburan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Mengenalpasti taburan penduduk Negara Malaysia

  • Padat
  • Sederhana
  • Jarang

Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Aras 2:

Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

Membincangkan taburan penduduk Negara Malaysia melalui peta

Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk Negara Malaysia

Unsur Patriotisme

Bersatu dalam kepelbagaian – berbangga dengan perpaduan penduduk Negara Malaysia yang bertanggungjawab untuk mengekalkannya.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk mengira waktu


 

Day

Thursday

Date

23 JUNE 2011

Subject

English Literature

Form

3L (42 students)

Time

05:45 -06:20 (1 period)

Topic


 

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Theme

CHAPTER 10: THE DISAPEARRANCE

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary of chapter 10
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

Friday

Date

24 JUNE 2011

Subject

English Language

Form

3L(42 students)

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

Topic

Picture Series

Theme

Essay Writing

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on the picture given

Lesson Development

Introduction :

  • Saw a lorry carrying cages of live chickens
  • In trying to avoid an oncoming car – crashed into lamp – post

Body:

  • Cages of chickens flung out
  • Lorry driver ran after his chickens
  • Ran after boy trying to run off with a cage full of chicken
  • Managed to get back all the chickens

Conclusion:

  • Lorry driver -grateful

Post Activity

Based on the notes and pictures given below, write a composition of nt less than 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

JUMAAT

Tarikh

14 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C(37 pelajar)

3M

Masa

03:10 -03:45 ( 1 masa)

05:10 – 06:20 (2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi (Final Touch sebelum penghantaran)

Konsep

1. Pencemaran Alam Sekitar

2. Perkembangan Sistem Perhubungan

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Pencemaran Alam Sekitar

1. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.

2. Faktor-faktor yang menyebabkan pencemaran.

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Tajuk 2: Perkembangan Sistem Perhubungan

1. Apakah alat perhunungan yang terdapat dikawasan dikaji

2. Internet/Telefon

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Pencemaran Alam Sekitar di Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis system perhubungan
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan system perhubungan
  • Kepentingan system perhubungan
  • Kesan perkembangan system perhubungan
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan system perhubungan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

7. Kaedah Kajian

8. Dapatan Kajian

9. Rumusan

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments: