Sunday, July 10, 2011

LESSON PLAN WEEK 26 (27 JUNE 2011 – 01 JULY 2011)

Hari

Isnin

Tarikh

27 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep

7.4 Kesan Penerokaan Sumber terhadap Alam Sekitar (Pandang Darat)

Hasil Pembelajaran

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia:

  • Perubahan pandang Darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia

  • Perubahan pandang darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kesan –kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media
  • Pelajar meninjau ke luar bilik darjah fenomena alam yang berlaku

Unsur Patriotisme

  • Mempertahankan Negara Malaysia
  • Perihatin terhadap kesan ePenerokaan Sumber

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

Monday

Date

27 JUNE 2011

Class/Form

3D (44 students)

Time

03:25 – 04:35 (2 periods)

Topic

Summary Writing

Theme

Fraser Hill

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

Isnin

Tarikh

27 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk


Perubahan Penduduk

Konsep

Kadar Kelahiran / Kadar Kematian / Migrasi

Hasil Pembelajaran

Memahami perubahan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mendefinisikan perubahab penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi:
  • Kadar kematian
  • Kadar kelahiran
  • Migrasi

Aras 2:

  • Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi :
  • Kadar kelahiran
  • Kadar kematian
  • migrasi

Aktiviti Pembelajaran

Simulasi tentang perubahan penduduk

Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk

Meramaklan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa depan

Unsur Patriotisme

Bersatu dalam kepelbagaian – berbangga dengan perpaduan penduduk Negara Malaysia yang bertanggungjawab untuk mengekalkannya.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Hari

Selasa

Tarikh

28 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3M (37 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep

7.4 Kesan Penerokaan Sumber terhadap Alam Sekitar (Pandang Darat)

Hasil Pembelajaran

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia:

  • Perubahan pandang Darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia

  • Perubahan pandang darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kesan –kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media
  • Pelajar meninjau ke luar bilik darjah fenomena alam yang berlaku

Unsur Patriotisme

  • Mempertahankan Negara Malaysia
  • Perihatin terhadap kesan ePenerokaan Sumber

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Hari

Selasa

Tarikh

28 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

03:25 – 04:00 ( 1 masa)

Tajuk


Perubahan Penduduk

Konsep

Kadar Kelahiran / Kadar Kematian / Migrasi

Hasil Pembelajaran

Memahami perubahan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mendefinisikan perubahab penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi:
  • Kadar kematian
  • Kadar kelahiran
  • Migrasi

Aras 2:

  • Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi :
  • Kadar kelahiran
  • Kadar kematian
  • migrasi

Aktiviti Pembelajaran

Simulasi tentang perubahan penduduk

Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk

Meramaklan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa depan

Unsur Patriotisme

Bersatu dalam kepelbagaian – berbangga dengan perpaduan penduduk Negara Malaysia yang bertanggungjawab untuk mengekalkannya.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Day

Tuesday

Date

28 JUNE 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

3L (42 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic


 

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Theme

CHAPTER 11: THE LAST NIGHT

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

WEDNESDAY

Date

29 JUNE 2011

Class/Form

3l (42 students)

Time

12:50 -02:00 (2 periods)

Topic

Summary Writing

Theme

Fraser Hill

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Day

Wednesday

Date

29 JUNE 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

Time

03:25 -04:00 (1 period)

Topic


 

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Theme

CHAPTER 10: THE DISAPEARRANCE

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary of chapter 10
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

29 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

04:35 – 05:10 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep

7.4 Kesan Penerokaan Sumber terhadap Alam Sekitar (Pandang Darat)

Hasil Pembelajaran

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia:

  • Perubahan pandang Darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia

  • Perubahan pandang darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kesan –kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media
  • Pelajar meninjau ke luar bilik darjah fenomena alam yang berlaku

Unsur Patriotisme

  • Mempertahankan Negara Malaysia
  • Perihatin terhadap kesan ePenerokaan Sumber

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi


 

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

Thursday

Date

30 JUNE 2011

Subject

English Language

Form

3D(44 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

Topic

Pictorial Maps

Theme

Essay Writing

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on the picture given

Lesson Development

Introduction :

  • Family Day carried out on a grand scale

Body:

  • Bought tickets near entrance
  • Watched show on stage – games stall
  • Taste different types of food
  • Canteen area full of interesting stalls


     

Conclusion:

  • Look forward to the next family day

Post Activity

Based on the notes and pictures given below, write a composition of less than 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

:walk straight/ next to/

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari

Khamis

Tarikh

30 JUN 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

04:35 – 05:10 ( 1 masa)

Tajuk


Perubahan Penduduk

Konsep

Kadar Kelahiran / Kadar Kematian / Migrasi

Hasil Pembelajaran

Memahami perubahan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mendefinisikan perubahab penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi:
  • Kadar kematian
  • Kadar kelahiran
  • Migrasi

Aras 2:

  • Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi :
  • Kadar kelahiran
  • Kadar kematian
  • migrasi

Aktiviti Pembelajaran

Simulasi tentang perubahan penduduk

Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk

Meramaklan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa depan

Unsur Patriotisme

Bersatu dalam kepelbagaian – berbangga dengan perpaduan penduduk Negara Malaysia yang bertanggungjawab untuk mengekalkannya.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Day

Thursday

Date

30 JUNE 2011

Subject

English Literature

Form

3L (42 students)

Time

05:45 -06:20 (1 period)

Topic


 

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Theme

CHAPTER 11: THE LAST NIGHT

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary of chapter 10
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

FRIDAY

Date

01 JULY 2011

Subject

English Language

Form

3L(44 students)

Time

02:00-03:10(2 periods)

Topic

Pictorial Maps

Theme

Essay Writing

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on the picture given

Lesson Development

Introduction :

  • Family Day carried out on a grand scale

Body:

  • Bought tickets near entrance
  • Watched show on stage – games stall
  • Taste different types of food
  • Canteen area full of interesting stalls


     

Conclusion:

  • Look forward to the next family day

Post Activity

Based on the notes and pictures given below, write a composition of less than 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

:walk straight/ next to/

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

JUMAAT

Tarikh

01 JUly 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

3M

Masa

03:10 – 03:45 (1 masa)

05:10 – 06:20 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep

7.4 Kesan Penerokaan Sumber terhadap Alam Sekitar (Pandang Darat)

Hasil Pembelajaran

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia:

  • Perubahan pandang Darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia

  • Perubahan pandang darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kesan –kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media
  • Pelajar meninjau ke luar bilik darjah fenomena alam yang berlaku

Unsur Patriotisme

  • Mempertahankan Negara Malaysia
  • Perihatin terhadap kesan ePenerokaan Sumber

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi


 

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

02 june 2011 (SABTU) – larian satu Malaysi


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments: