Thursday, July 21, 2011

LESSON PLAN WEEK 29 (18 JULY 2011 – 22 JULY 2011)

Hari

Isnin

Tarikh

18 July 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

8.4 Kesan Kegiatan Ekonomi terhadp alam sekitar

Konsep

Kesan rumah hijau/Penipisan lapisan ozon/Pulau haba/hujan asid

Hasil Pembelajaran

Memahami kesan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:

  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan landskap pandang darat
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


 

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia:

  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan pandang darat landskap
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


 

Aras 3: Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha mempertahankan dan bertanggungjawab memelihaara alam sekitar Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia


 

Day

Monday

Date

18 July 2011

Class/Form

3D (44 students)

Time

03:25 – 04:35 (2 periods)

Topic

Summary Writing

Theme

The benefits of having computer

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

Isnin

Tarikh

18 July 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk


4.5 Hubungan kependuduk dengan sumber

Konsep

Penduduk berlebihan

Kurang penduduk

Penduduk optimum

Hasil Pembelajaran

Memahami hubungan kependudukan dengan sumber serta implikasinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Merntakrifkan konsep penduduk berlebihan, kurang penduduk dan penduduk optimum
  • Menyenaraikan cirri dan contoh penduduk berlebihan dan kurang penduduk
  • Menyatakan kesan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan penduduk:
  • Makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas


     

Aras 2:

  • Menghuraikan dengan contoh cirri:
  • Penduduk berlebihan(Bangladesh)
  • Kurang penduduk (Kanada)
  • Menjelaskan kesan perubahan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan kependudukaan
  • Makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Hari

Selasa

Tarikh

19 July 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3M (37 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

8.4 Kesan Kegiatan Ekonomi terhadp alam sekitar

Konsep

Kesan rumah hijau/Penipisan lapisan ozon/Pulau haba/hujan asid

Hasil Pembelajaran

Memahami kesan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:

  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan landskap pandang darat
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


 

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia:

  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan pandang darat landskap
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


 

Aras 3: Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha mempertahankan dan bertanggungjawab memelihaara alam sekitar Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia


 

Hari

Selasa

Tarikh

19 July 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

03:25-04:00 ( 1 masa)

Tajuk


4.5 Hubungan kependuduk dengan sumber

Konsep

Penduduk berlebihan

Kurang penduduk

Penduduk optimum

Hasil Pembelajaran

Memahami hubungan kependudukan dengan sumber serta implikasinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Merntakrifkan konsep penduduk berlebihan, kurang penduduk dan penduduk optimum
  • Menyenaraikan cirri dan contoh penduduk berlebihan dan kurang penduduk
  • Menyatakan kesan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan penduduk:
  • Makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas


     

Aras 2:

  • Menghuraikan dengan contoh cirri:
  • Penduduk berlebihan(Bangladesh)
  • Kurang penduduk (Kanada)
  • Menjelaskan kesan perubahan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan kependudukaan
  • Makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Day

Tuesday

Date

19 July 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

3L (42 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic


 

Revision – Robinson Crusoe

Theme

Themes of Robinson Crusoe

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)/themes

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Robinson Crusoe

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

WEDNESDAY

Date

20 July 2011

Class/Form

3L (42 students)

Time

12:50 -02:00 (2 periods)

Topic

Summary Writing

Theme

The benefits of computer

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!


 

Day

Wednesday

Date

20 JUNE 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

Time

03:25 -04:00 (1 period)

Topic


 

Revision – Robinson Crusoe

Theme

Themes of Robinson Crusoe

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary of chapter
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Robinson Crusoe

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

20 July 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

04:35-05:10 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

8.4 Kesan Kegiatan Ekonomi terhadp alam sekitar

Konsep

Kesan rumah hijau/Penipisan lapisan ozon/Pulau haba/hujan asid

Hasil Pembelajaran

Memahami kesan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:

  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan landskap pandang darat
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


 

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia:

  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan pandang darat landskap
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


 

Aras 3: Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha mempertahankan dan bertanggungjawab memelihaara alam sekitar Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia


 

Day

Thursday

Date

21 July 2011

Subject

English Language

Form

3D(44 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

Topic

Prosesses and Procedures – How to cook Soya Bean Jelly

Theme

Essay Writing (Letter writing)

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on the pie-charts given

Lesson Development

Introduction :

  • Ingredients needed

Body:

  • Process of cooking


     

Conclusion:

  • served

Post Activity

Based on the notes given below, write a composition of less than 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

:walk straight/ next to/

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Selasa

Tarikh

21 July 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

04:35-05:10 ( 1 masa)

Tajuk


4.5 Hubungan kependuduk dengan sumber

Konsep

Penduduk berlebihan

Kurang penduduk

Penduduk optimum

Hasil Pembelajaran

Memahami hubungan kependudukan dengan sumber serta implikasinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Merntakrifkan konsep penduduk berlebihan, kurang penduduk dan penduduk optimum
  • Menyenaraikan cirri dan contoh penduduk berlebihan dan kurang penduduk
  • Menyatakan kesan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan penduduk:
  • Makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas


     

Aras 2:

  • Menghuraikan dengan contoh cirri:
  • Penduduk berlebihan(Bangladesh)
  • Kurang penduduk (Kanada)
  • Menjelaskan kesan perubahan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan kependudukaan
  • Makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet.
  • Perbincangan dengan pelajar tentang maklumat yang dikumpulkan.
  • Menyalin nota.

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

Bertanggungjawab dan bersedia member sumbangan terhadap pembangunan Negrara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk


 

Day

Thursday

Date

21 July 2011

Subject

English Literature

Form

3L (42 students)

Time

05:45 -06:20 (1 period)

Topic


 

Revision- Robinson Crusoe

Theme

Themes of Robinson Crusoe

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Robinson Crusoe

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

FRIDAY

Date

22 JULY 2011

Subject

English Language

Form

3L(44 students)

Time

02:00-03:10(2 periods)

Topic

Processes and Procedures

Theme

Essay Writing

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on the notes given

Lesson Development

Introduction :

  • Ingredients needed

Body:

  • Process of cooking


     

Conclusion:

  • Keep in the fridge and served

Post Activity

Based on the notes below, write a composition of less than 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

:walk straight/ next to/

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Jumaat

Tarikh

22 July 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

3M (37 pelajar)

Masa

03:10-03:45 (1 masa)

05:10-06:20 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

8.4 Kesan Kegiatan Ekonomi terhadp alam sekitar

Konsep

Kesan rumah hijau/Penipisan lapisan ozon/Pulau haba/hujan asid

Hasil Pembelajaran

Memahami kesan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:

  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan landskap pandang darat
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


 

Aras 2:

Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia:

  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan pandang darat landskap
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


 

Aras 3: Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha mempertahankan dan bertanggungjawab memelihaara alam sekitar Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia


 


 


 

No comments: