Friday, June 8, 2012

LESSON PLAN WEEK 20 (14 MAY 2012 – 18 MAY 2012)

Hari

ISNIN

Tarikh

14 May 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D(43 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

TINGKATAN 1,2,3

Konsep

Sumber Tenaga Di Negara Lain (ULANGKAJI)

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama di Negara lain

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Menyenaraikan jenis sumber tenaga Negara lain

  • Suria(Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas /Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aras 2: Menghuraikan penggunaan sumber tenaga di Negara lain:

  • Suria (Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas/Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui DI Negara Lain

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)

  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Hari

ISNIN

Tarikh

15 May 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

03:35 – 05:45 ( masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Perubahan Penduduk

Konsep

Hubungan Kependudukan Dengan Sumber

ULANGKAJI TINGKATAN 1 DAN 2

Hasil Pembelajaran

Penduduk Berlebihan/Kurang Penduduk/Penduduk Optimum

Memahami hubungan kependudukan dengan sumber serta implikasinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mentakrifkan konsep penduduk berlebihan/kurang penduduk/penduduk optimum
  • Menyenaraikan cirri-ciri dan contoh (penduduk berlebihan/kurang/optimum
  • Menyatakan kesan berlebihan/kurang/optimum terhad sumber untuk memenuhi keperluan pddk:
  • Makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas

Aktiviti Pembelajaran

  • Simulasi tentang perubahan penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk
  • Meramalkan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa hadapan

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bertanggungjawab mengekalkan keamanan negara

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah membaca tentang isu-isu semasa di majalah dan suratkhabar


 

Day

MONDAY

Date

07 May 2012

Form

3F (43 students)

3L (38 STUDENTS)

Subject

English Literature /ULBS

Time

04:25-05:10 (1 period)

05:45 -06:20 (1 PERIOD)

Topic

Novel- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS (Characteristic)

Theme

Chapter NINE : /ULBS/NILAM

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

TUESDAY

Date

08 May 2012

Form

3L (38 students)

3F(43 STUDENTS)

Time

02:00 -03:10 (2 PERIODS)

05:45 -06:20: (1 period)

Subject

English Literature/ULBS

Topic

Novel- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

Theme

Chapter NINE : / ULBS/NILAM

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel-

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

SELASA

Tarikh

15 May 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N(30 pelajar)

Masa

04:35-05:10 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber Tenaga Di Negara Lain (ULANGKAJI) TINGKATAN 1,2,3

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama di Negara lain

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Menyenaraikan jenis sumber tenaga Negara lain

  • Suria(Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas /Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aras 2: Menghuraikan penggunaan sumber tenaga di Negara lain:

  • Suria (Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas/Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui DI Negara Lain

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi


 

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

WEDNESDAY

Date

16 May 2012

Subject

English Language

Form

3F(43 students)

3L(38 STUDENTS)

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

05:10-06:20 (2 PERIODS)

Topic

Argumentative Essay/REVISION/LETTER WRITING/SPEECHES/REPORTS

Theme

Schoolchildren should be given more holidays

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write "pro" and "cons" about the topic

Lesson Development

Pro:

1. Working – can earn some money

2. Help their family in doing housework

3.Go for tuition


 

Cons:

1. Boring

2. Forget about their studies

3. Involve with gangsters/drugs...

4. Lazy

Post Activity

Debating between groups

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/simple present tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Good efforts! Expose the students to involve in debates.


 

Hari

Rabu

Tarikh

16 May 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (43 pelajar)

Masa

03:25 - 04:35 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. PASAR TANI/PASAR MALAM

2. KEMUSNAHAN HUTAN MENGGANGGU EKOSISTEM

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1:

1. Menyatakan jenis-jenis

2. Faktor-faktor

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Tajuk 2:

1. Apakah JENIS- JENIS HUTAN

2. HUTAN BELUKAR

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : PASAR TANI/PASAR MALAM

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis
  • Faktor yang mempengaruhi
  • Kepentingan
  • Kesan perkembangan
  • Cadangan mengurangkan kesan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

PEPERIKSAAN SEMESTER 1 MEI 2011 (TINGKATAN 1,2,3)

17 MAY 2012

BAHASA MELAYU 1

1 JAM

(KHAMIS)

(0100 – 0200)

 
 

BAHASA MELAYU 2

2 JAM

 

(0230 – 0430)

 
 

PJK

1 JAM

 

(0445 – 05:45)

 
   

18 MAY 2012

BAHASA INGGERIS 2

1 JAM 30 MINIT

(JUMAAT)

(02:30 -04:00)

 
 

BAHASA INGGERIS 1

1 JAM

 

(04:30 -05:30)

 


 

No comments: