Monday, June 25, 2012

LESSON PLAN WEEK 24 (11 JUNE 2012 – 15 JUNE 2012)

Hari  

ISNIN

Tarikh 

11 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3D (43 pelajar)

Masa 

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk 

PEMBETULAN PEPERIKSAAN SEMESTER SATU (PRA-PMR) (2012)

Konsep 

(Membincangkan tajuk 1-30)

Hasil Pembelajaran 

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah

2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal keluar semasa peperiksaan yang sebenar

3. Mengkaji soalan-soalan yang ppopular

Aktiviti Pembelajaran 

  1. Menunjukkan cara membina soalan
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mencari jawapan
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk perbincangan
  4. Menerangkan cara menjawab soalan
  5. Menulis pembetulan di buku Latihan

Unsur Patriotisme 

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM 

Jadual/ Graf

Refleksi 

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2. 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Day 

Monday

Date 

11 JUNE 2012

Subject 

English Language

Time 

03:25 – 04:00 (1 period)

Form 

3F (43students)

2L (38 STUDENTS)

Topic 

Paper 1 (40%) – (PEPERIKSAAN SEMESTER SATU)

Theme 

(PRA-PMR 1 2012)

CORRECTIONS (QUESTION 1-40)

Language Outcomes 

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson 

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Answer the questions in Section A,B,C,D and E.

Lesson Development 

Section A: Graphic and Stimuli

Section B: Grammar

Section C: Closest In meaning

Section D: Comprehension Questions

  1. Advertisement
  2. Passage

Post Activity 

Answer 40 objective questions 1 to 40.

Moral Value 

Responsibility

Language Content 

Grammar items

Pedagogical Strategies 

CCTS

Resource Materials 

Exam Paper

Reflections 

Need extra work!


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari  

Isnin

Tarikh 

11 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

2A (29 pelajar)

Masa 

04:35-05:45 ( 2 masa)

Tajuk 


PEPERIKSAAN SEMESTER SATU

Konsep 

1. Kedudukan – Latitud dan longitude/mengira waktu tempatan/garisan Greenwich

2, Arah – 4 arah utama dan 4 arah sampingan/Bearing sudutan

3. Skala (lurus/pecahan wakilan)

4.Peta pelancongan

5. Penduduk

Hasil Pembelajaran 

Menguji tahap pemahaman dan pencapaian pelajar terhadap tajuk=tajuk yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

1. Membezakan latitude/ lngitud dan mengira waktu

2.Mencari arah dan tahu berapa darjah setiap arah

3.Mencari skala

4. Mengetahui simbol-simbil yang digunakan dalam peta pelancongan

Aktiviti Pembelajaran 

5. Menjawab soalan-soalan objektif (1 – 20)

6. Menjawab soalan objektif (21-40)

Unsur Patriotisme 

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM 

Jadual/ Graf

Refleksi 

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk mengira waktu


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari  

Selasa

Tarikh 

12 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3N (30 pelajar)

Masa 

03:35 -0400 ( 1 masa)

Tajuk 

PEMBETULAN PEPERIKSAAN SEMESTER SATU

Konsep 

(Membincangkan tajuk 1-30)

Hasil Pembelajaran 

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah

2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal kelu

ar semasa peperiksaan yang sebenar

3. Mengkaji soalan-soalan yang popular

Aktiviti Pembelajaran 

  1. Menunjukkan cara membina soalan
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mencari jawapan
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk perbincangan
  4. Menerangkan cara menjawab soalan
  5. Menulis pembetulan di buku Latihan

Unsur Patriotisme 

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM 

Jadual/ Graf

Refleksi 

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2. 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Day

Tuesday

Date

12 JUNE 2012

Subject

English Literature

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Time

02:00-03:10 (2 periods)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

CORRECTIONS PAPER 2 (SEMESTER 1 EXAMINATION)

NOVEL – AROUND THE WORLD IN 80 DAYS (MORAL VALUES)

Theme

MORAL VALUES IN THE STORY

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)

Post Activity

Describing moral value in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Day 

WEDNESDAY

Date 

13 JUNE 2012

Subject 

English Language

Time 

02:00 – 03:10 (2 periods)

Form 

3L (42 students)

Topic 

Paper 1 (40%) – (Question 1-40)

Theme 

(PMR 2011) – Semester 1 Examination

Language Outcomes 

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson 

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Answer the questions in Section A,B,C,D and E.

Lesson Development 

Section A: Graphic and Stimuli

Section B: Grammar

Section C: Closest In meaning

Section D: Comprehension Questions

  1. Advertisement
  2. Passage

Post Activity 

Answer 40 objective questions 1 to 40.

Moral Value 

Responsibility

Language Content 

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials 

Exam Paper

Reflections 

Need extra work!


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari  

RABU

Tarikh 

13 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3D(43 pelajar)

Masa 

03;25-04:35 ( 2 masa)

Tajuk 

Kerja Kursus Geografi

Konsep 

1. PERNIAGAAN RUNCIT (PASAR MALAM)

Hasil Pembelajaran 

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Pencemaran Alam Sekitar

1. Menyatakan jenis-jenis perniagaan runcit

2. Faktor-faktor perniagaan runcit

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi masalah

Aktiviti Pembelajaran 

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Perniagaan Runcit

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis perniagaan runcit
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan
  • Kepentingan
  • Kesan perkembangan
  • Cadangan mengurangkan kesan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

7. Kaedah Kajian

8. Dapatan Kajian

9. Rumusan

Unsur Patriotisme 

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

BBM 

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi 

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Day

WEDNESDAY

Date

13 JUNE 2012

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

Topic

SECTION C

CORRECTIONS – (SEMESTER 1 EXAMINATION)

Theme

Chapter One – Chapter 13

(Moral Values from Around the world in 80 days)

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (moral values)

Post Activity

List out in about 8 to 10 moral values in the story and writing a simple paragraph of each other. Give evidences for each character to support your answer.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Day

THURSDAY 

Date

14 JUNE 2012

Form

3L(38 students)

Time

04:35 -05:10 (1period)

Subject

English Language

Topic/Theme

Guided Writing (Corrections)

Speech – Give a speech to the new students on Rules and Regulations of the school

Language Outcomes

Language for Personal Use

(Read the questions carefully)

  • Listen to dialogue : Give important details)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write an essay/ composition based on the notes and pictures given.

Lesson Development

  1. Introduction: Pre – writing (Brainstorming technique: Listing)
  • Welcome all new students
  • Rules and regulations in school to be followed
  1. Content: Planning
  • School uniform – a must
  • No jewellery, colourful hairbands or other accessories
  • Proper attire for PE lessons
  • Being punctual – important – latecomers fined – caught more than three times – detention class
  • No eating in the classrooms
  • No talking in the library
  1. Writing (write the draft)
  2. Editing (check the grammar and spelling error)
  3. Rewriting (write the final draft)

Conclusion:

Students are not allowed to bring walkmans, handheld telephones and comics

Activity

Write an essay/composition based on the notes and pictures given not less than 120 words. 

Moral Values

Be polite/responsibility 

Language Content

Grammar

Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense

Pedagogical Strategies

CCTS

MI 

Resource Materials

PMR Examination  

Reflections

Students lack of vocabulary. Need more reading. 


 


 


 

Day 

THURSDAY

Date 

14 JUNE 2012

Class/Form 

3L (42 students)

Time 

05:10 – 06:20 (2 periods)

Topic 

Summary Writing Corrections (SEMESTER 1 EXAMINATION)

Theme 

The users of computers

Language Outcomes 

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions 

Objectives of the lesson 

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity 

Write a summary in about 60 words.

Moral Values 

Loving, Caring 

Language Content 

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies 

CX and MI 

Resource Materials 

KOLEKSI SOALAN PEPERIKSAAN

Reflections  

Objectives achieved! 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari  

Khamis

Tarikh 

14 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3D(43 pelajar)

3N (30 pelajar)

Masa 

02:00-03:10 (2 masa)

03;25-04:35 ( 1 masa)

Tajuk 

Kerja Kursus Geografi

Konsep 

1. PERNIAGAAN RUNCIT (PASAR MALAM)

Hasil Pembelajaran 

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Pencemaran Alam Sekitar

1. Menyatakan jenis-jenis perniagaan runcit

2. Faktor-faktor perniagaan runcit

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi masalah

Aktiviti Pembelajaran 

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Perniagaan Runcit

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis perniagaan runcit
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan
  • Kepentingan
  • Kesan perkembangan
  • Cadangan mengurangkan kesan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

7. Kaedah Kajian

8. Dapatan Kajian

9. Rumusan

Unsur Patriotisme 

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

BBM 

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi 

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari  

Jumaat

Tarikh 

15 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

2A (29 pelajar)

Masa 

0400 -05:10 ( 2 masa)

Tajuk 

PEMBETULAN
PEPERIKSAAN SEMESTER 1 (SOALAN 21-40)

Konsep 

1. Kedudukan – Latitud dan longitude/mengira waktu tempatan/garisan Greenwich

2, Arah – 4 arah utama dan 4 arah sampingan/Bearing sudutan

3. Skala (lurus/pecahan wakilan)

4.Peta pelancongan

5. SUMBER

Hasil Pembelajaran 

Menguji tahap pemahaman dan pencapaian pelajar terhadap tajuk=tajuk yang telah diajar

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

1. Membezakan latitude/ lngitud dan mengira waktu

2.Mencari arah dan tahu berapa darjah setiap arah

3.Mencari skala

4. Mengetahui simbol-simbil yang digunakan dalam peta pelancongan

Aktiviti Pembelajaran 

5. Menjawab soalan-soalan objektif (1 – 20)

6. Menjawab soalan subjektif (21-40)

Unsur Patriotisme 

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM 

Jadual/ Graf

Refleksi 

Masih ada para pelajar yang lemah terutama dalam menukar skala/keluasan


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari  

ISNIN

Tarikh 

15 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3D (43 pelajar)

Masa 

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk 

PEMBETULAN PEPERIKSAAN SEMESTER SATU (PRA-PMR) (2012)

Konsep 

(Membincangkan tajuk 31 -60)

Hasil Pembelajaran 

Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah.

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

1. membuat pembetulan bagi soalan – soalan yang salah

2. pelajar dapat memahami bentuk-bentuk soalan yang bakal keluar semasa peperiksaan yang sebenar

3. Mengkaji soalan-soalan yang ppopular

Aktiviti Pembelajaran 

  1. Menunjukkan cara membina soalan
  2. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mencari jawapan
  3. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk perbincangan
  4. Menerangkan cara menjawab soalan
  5. Menulis pembetulan di buku Latihan

Unsur Patriotisme 

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM 

Jadual/ Graf

Refleksi 

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2. 


 


 


 


 


 


 


 

No comments: