Monday, June 25, 2012

LESSON PLAN WEEK 26 (25 JUNE 2012 – 29 JUNE 2012)

Hari  

Isnin

Tarikh 

25 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3D(43 pelajar)

Masa 

0335 -0435 (2 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep 

7.4 Kesan Penerokaan Sumber terhadap Alam Sekitar (Pandang Darat)

Hasil Pembelajaran

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia:

  • Perubahan pandang Darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia

  • Perubahan pandang darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aktiviti Pembelajaran 

  • Membincangkan kesan –kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media
  • Pelajar meninjau ke luar bilik darjah fenomena alam yang berlaku

Unsur Patriotisme 

  • Mempertahankan Negara Malaysia
  • Perihatin terhadap kesan ePenerokaan Sumber

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Objektif tercapai. 


 

Day 

Monday

Date 

25 JUNE 2012

Class/Form 

3L (38 students)

3F (43 students)

Time 

03:25 – 04;00 (1 period)

05:45-06:20 (1 period)

Topic 

Summary Writing

Theme 

Fraser Hill

Language Outcomes 

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions 

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development 

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity 

Write a summary in about 60 words.

Moral Values 

Loving, Caring 

Language Content 

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies 

CX and MI 

Resource Materials 

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections  

Objectives achieved! 


 

Hari  

ISNIN

Tarikh 

25 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

2A (29 pelajar)

Masa 

04:35 – 05:45 ( 2 masa)

Tajuk 


Perubahan Penduduk

Konsep 

Kadar Kelahiran / Kadar Kematian / Migrasi

Hasil Pembelajaran 

Memahami perubahan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mendefinisikan perubahab penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi:
  • Kadar kematian
  • Kadar kelahiran
  • Migrasi

Aras 2:

  • Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi :
  • Kadar kelahiran
  • Kadar kematian
  • migrasi

Aktiviti Pembelajaran

Simulasi tentang perubahan penduduk

Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk

Meramaklan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa depan

Unsur Patriotisme 

Bersatu dalam kepelbagaian – berbangga dengan perpaduan penduduk Negara Malaysia yang bertanggungjawab untuk mengekalkannya.

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM 

Jadual/ Graf

Refleksi 

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk  


 

Hari  

Selasa

Tarikh 

26 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3N (30 pelajar)

Masa 

04:00 -04:35 (1 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep 

7.4 Kesan Penerokaan Sumber terhadap Alam Sekitar (Pandang Darat)

Hasil Pembelajaran 

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia:

  • Perubahan pandang Darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia

  • Perubahan pandang darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aktiviti Pembelajaran 

  • Membincangkan kesan –kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media
  • Pelajar meninjau ke luar bilik darjah fenomena alam yang berlaku

Unsur Patriotisme 

  • Mempertahankan Negara Malaysia
  • Perihatin terhadap kesan ePenerokaan Sumber

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Murid-murid terpaksa menggunakan pendekatan berbeza kerana lemah. 


 

Day

Tuesday

Date

26 JUNE 2012

Subject

English Literature

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Time

02:00 – 03:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic


 

Novel- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

Theme

CHAPTER 10: THE VOYAGE FROM INDIA TO HONG KONG

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Day 

WEDNESDAY

Date 

27 JUNE 2012

Class/Form 

3L (38 students)

3F (43 STUDENTS)

Time 

02:00 – 03:10 (2 periods)

05:10-06:20 (2 PERIODS)

Topic 

Summary Writing

Theme 

Fraser Hill

Language Outcomes 

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions 

Objectives of the lesson 

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development 

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values 

Loving, Caring 

Language Content 

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that .... 

Pedagogical Strategies 

CX and MI 

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections  

Objectives achieved! 


 

Day

Wednesday

Date

27 JUNE 2012

Subject

English Literature

Form

3L (38 students)

3F (43 STUDENTS)

Time

02:00 -03:10 (2 periods)

05:10 -06:20 (2 PERIODS)

Topic


 

Novel- AROUND THE WORLD IN 80 DAYS

Theme

CHAPTER 10: THE VOYAGE FROM INDIA TO HONG KONG

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary of chapter 10
  4. Answer the questions based on the text given

Post Activity

Describing the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari  

Rabu

Tarikh 

28 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3D (43 pelajar)

Masa 

03:25 – 04:35 (2 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep 

7.4 Kesan Penerokaan Sumber terhadap Alam Sekitar (Pandang Darat)

Hasil Pembelajaran 

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia:

  • Perubahan pandang Darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia

  • Perubahan pandang darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aktiviti Pembelajaran 

  • Membincangkan kesan –kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media
  • Pelajar meninjau ke luar bilik darjah fenomena alam yang berlaku

Unsur Patriotisme 

  • Mempertahankan Negara Malaysia
  • Perihatin terhadap kesan ePenerokaan Sumber

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Pelajar 3D tiada masalah dalam memahami pelajaran diatas.


 

Hari  

Khamis

Tarikh 

28 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3M (30 pelajar)

Masa 

12:50-02:00 (2 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep 

7.4 Kesan Penerokaan Sumber terhadap Alam Sekitar (Pandang Darat)

Hasil Pembelajaran 

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia:

  • Perubahan pandang Darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia

  • Perubahan pandang darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aktiviti Pembelajaran 

  • Membincangkan kesan –kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media
  • Pelajar meninjau ke luar bilik darjah fenomena alam yang berlaku

Unsur Patriotisme 

  • Mempertahankan Negara Malaysia
  • Perihatin terhadap kesan ePenerokaan Sumber

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Pelajar 3D tiada masalah dalam memahami pelajaran diatas.


 

Day

Thursday 

Date

28 JUNE 2012

Subject

English Language  

Form

3L(38 students)

3F(43 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:10 – 06:20 (2 periods)

Topic

Pictorial Maps 

Theme

Essay Writing 

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question) 

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Write an essay based on the picture given

Lesson Development

Introduction :

  • Family Day carried out on a grand scale

Body:

  • Bought tickets near entrance
  • Watched show on stage – games stall
  • Taste different types of food
  • Canteen area full of interesting stalls


     

Conclusion:

  • Look forward to the next family day

Post Activity

Based on the notes and pictures given below, write a composition of less than 120 words. 

Moral Value

Responsibility 

Language Content

Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore

:walk straight/ next to/

Pedagogical Strategies

MI

CCTS 

Reflections 

Need Extra work! 


 

Hari  

Jumaat

Tarikh 

29 JUN 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

2C (37 pelajar)

Masa 

04:00 – 05:10 ( 2 masa)

Tajuk 


Perubahan Penduduk

Konsep 

Kadar Kelahiran / Kadar Kematian / Migrasi

Hasil Pembelajaran 

Memahami perubahan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mendefinisikan perubahab penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi:
  • Kadar kematian
  • Kadar kelahiran
  • Migrasi

Aras 2:

  • Menghuraikan factor-faktor yang mempengaruhi :
  • Kadar kelahiran
  • Kadar kematian
  • migrasi

Aktiviti Pembelajaran 

Simulasi tentang perubahan penduduk

Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk

Meramaklan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa depan

Unsur Patriotisme 

Bersatu dalam kepelbagaian – berbangga dengan perpaduan penduduk Negara Malaysia yang bertanggungjawab untuk mengekalkannya.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM 

Jadual/ Graf

Refleksi 

Masih ada para pelajar yang lemah dalam tajuk 


 

Hari  

JUMAAT

Tarikh 

29 JUly 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan 

3N (37 pelajar)

Masa 

03:10 – 03:45 (1 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Konsep 

7.4 Kesan Penerokaan Sumber terhadap Alam Sekitar (Pandang Darat)

Hasil Pembelajaran

Memahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia:

  • Perubahan pandang Darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aras 2:

Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar Negara Malaysia

  • Perubahan pandang darat (landskap)
  • Kepupusan
  • Peningkatan suhu
  • Hakisan
  • Banjir
  • Pencemaran udara dan air

Aktiviti Pembelajaran 

  • Membincangkan kesan –kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media
  • Pelajar meninjau ke luar bilik darjah fenomena alam yang berlaku

Unsur Patriotisme 

  • Mempertahankan Negara Malaysia
  • Perihatin terhadap kesan ePenerokaan Sumber

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Pelajar lemah sangat-sangat memerlukan bimbingan dan perkayakan aktiviti.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments: