Friday, June 8, 2012

LESSON PLAN WEEK 18 (30 APRIL 2012 – 04 MAY 2012)

Hari

Isnin

Tarikh

30 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (43 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber (ULANGKAJI)

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

Monday

Date

30 APRIL 2012

Subject

English Language

Form

3F(43 students)

3L (38 students)

Time

03:25 – 04:00 (1 period)

05:45-06:20 (1 period)

Topic

Answering objectives question (1-40)

Theme

Paper One

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Answering objectives question

Lesson Development

Section A : Graphic and stimuli

Section B : Choose the best meaning

Section C : Best meaning

Section D : Article – Tioman Island

Passage – Camp Promote Volunteerism

Post Activity

Answering the 40 objectives question.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Isnin

Tarikh

30 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (30 pelajar)

Masa

04:35 – 05:45 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Perubahan Penduduk

Konsep

Kadar Kelahiran (Ulangkaji bersama topic- topic lain)

Hasil Pembelajaran

Memahami perubahan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mendefinasikan perubahan penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi

    1. Kadar Kelahiran

    2.Kadar Kemiskinan

    3.Migrasi

Aktiviti Pembelajaran

  • Simulasi tentang perubahan penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk
  • Meramalkan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa hadapan

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bertanggungjawab mengekalkan keamanan negara

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah membaca tentang isu-isu semasa di majalah dan suratkhabar


 

Hari

Selasa

Tarikh

01 May 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N(30 pelajar) – Pelajar Lemah

Masa

04:35 – 05:10 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber (Ulangkaji)

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah walaupun pernah belajar

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 


 

Day

TUESDAY

Date

01 May 2012

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Subject

English Literature

Time

05:45 -06:20 (1 period)

02:00 – 03:10 (2 periods)

Topic

Novel- Around the world in 80 days (Characteristic)

Theme

Chapter Nine :

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel-

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

Wednesday

Date

02 MAY 2011

Subject

English Language (Corrections)

Form

3L(38 students)

3F(43 students)

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

05:45-06:20 (1period)

Topic

Answering objectives question (1-40)

Theme

Paper One

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Answering objectives question

Lesson Development

Section A : Graphic and stimuli

Section B : Choose the best meaning

Section C : Best meaning

Section D : Article – Tioman Island

Passage – Camp Promote Volunteerism

 

Post Activity

Answering the 40 objectives question.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

02 May 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D(37 pelajar) –

Masa

03:25-04:35 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber (Ulangkaji)

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi


 


 

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)

Day

THURSDAY

Date

03 May 2011

Subject

English Language

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Time

04:35-05:10 (1 period)

05:10-06:20 (2 periods)

Topic

PLBS/NILAM

Theme

ORAL TALK

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  • Talk spontaneously about any topics
  • Encourage them to be independent
  • Be confident in themselves
  • Motivates them to face the real world

Lesson Development

Introduction:

  • Greeting teacher in-charge and fellow friends
  • Introduce about their topic

Content/Body:

  • Able to elaborate and give a speech spontaneously

Conclusion:

  • Conclude the whole topic and give the moral values/advices

Post Activity

Be prepare for topic of speech

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need more reading so that the students not lack of knowledge!


 

Hari

Khamis

Tarikh

03 May 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N(30 pelajar) –

Masa

12:50 -02:00 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber (Ulangkaji)

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi


 


 

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Hari

Jumaat

Tarikh

04 May 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

04:00 – 05:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Perubahan Penduduk

Konsep

Kadar Kelahiran (Ulangkaji)

Hasil Pembelajaran

Memahami perubahan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mendefinasikan perubahan penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi

    1. Kadar Kelahiran

    2.Kadar Kemiskinan

    3.Migrasi

Aktiviti Pembelajaran

  • Simulasi tentang perubahan penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk
  • Meramalkan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa hadapan

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bertanggungjawab mengekalkan keamanan negara

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah membaca tentang isu-isu semasa di majalah dan suratkhabar


 

Hari

JUMAAT

Tarikh

04 May 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (30 pelajar)

3D (43 PELAJAR)

Masa

03:10 – 03:45 (1masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Pasar Tani/Pasar Malam

2. Perhutanan

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Pasar Tani/Pasar Malam

1. Menyatakan jenis-jenis

2. Faktor-faktor .

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Tajuk 2: Perhutanan

1. Apakah jenis perhutanan yang terdapat dikawasan dikaji

2. Pasar tani/pasar malam

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Pencemaran Alam Sekitar di Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis
  • Faktor yang mempengaruhi
  • Kepentingan
  • Kesan
  • Cadangan mengurangkan kesan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

7. Kaedah Kajian

  • Pemerhatian
  • Soal selidik
  • Rujukan

8.0 Dapatan Kajian

8.1 Konsep dan Jenis

8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi

8.3 Kepentingan perkembangan di Kawasan Kajian

8.4 Kesan- kesan negative

8.5 Cadangan mengurangkan kesan Negatif

9. Penutup

10. Lampiran

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

No comments: