Sunday, August 15, 2010

Week 31 (02 august 2010 – 06 august 2010)

Day

Monday

Date

02 August 2010

Subject

English Literature

Form

3G (39 students)

Time

0200-03:15 (1 periods)

Topic

Novel- Robinson Crusoe

Theme

Interesting Event

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel) – Interesting Events

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story and giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story – interesting events
  3. Giving sequence of events
  4. Talking about interesting events

Post Activity

Write a simple note in about 50 words on interesting events based on Robinson Crusoe novel.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Robinson Crusoe

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari

Isnin

Tarikh

02 August 2010

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

3L (29 pelajar)

Masa

03:25-04:10 (1 masa)

04:35-05:10 (2 masa)

Tajuk

Kegiatan Ekonomi Utama – Faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi

Konsep

  • Kegiatan ekonomi
  • Fungsi interaksi
  • Pergerakan lingkungan pengaruh
  • Saling -kaitan

Hasil Pembelajaran

Memahami factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: - menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia

-Faktor Fizikal (bentuk mula bumi, tanih, iklim, bahan mentah)

-Faktor Kemanusiaan (teknologi, dasar kerajaan, pasaran, modal, infrastruktur dan buruh)

Aras 2: Menerangkan dengan contoh faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia

-Faktor fizikal – bentuk mula bumi, tanih, iklim, dan banhan mentah

-faktor kemanusiaan – teknologi, dasar kerajaan, pasaran, modal, infrastruktur dan buruh

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan factor-faktor utama yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia dangan berpandukan pelbagai media
  • Menghasilkan peta minda

Unsur Patriotisme

  • Berusaha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan tahap kemajuan kegiatan ekonomi Negara Malaysia
  • Mencintai Negara Malaysie – Bersyukur kerana Negara Malaysia ada menjalankan pelbagai jenis kegiatan ekomomi

Nilai Murni

Bersyukur dengan kurniaan Tuhan

Pendekatan

Konstruktisme

Konstektual

Kemahiran berfikir

Kajian masa depan

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Refleksi

Murid-murid boleh menguasai tajuk tersebut kerana telah belajar dalam tajuk terdahulu secara tidak langsung.

Day

Monday

Date

03 August 2010

Subject

English Literature

Form

3D (35 students)

3G (39 students)

Time

02:00-031:15 (2 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

Novel- Robinson Crusoe

Theme

Interesting Event

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel) – Interesting Events

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story and giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story – interesting events
  3. Giving sequence of events
  4. Talking about interesting events

Post Activity

Write a simple note in about 50 words on interesting events based on Robinson Crusoe novel.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Robinson Crusoe

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari

Rabu

Tarikh

04 August 2010

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (36 pelajar)

Masa

05:45-06:20 (1 masa)

Tajuk

Kegiatan Ekonomi Utama – Faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi

Konsep

  • Kegiatan ekonomi
  • Fungsi interaksi
  • Pergerakan lingkungan pengaruh
  • Saling -kaitan

Hasil Pembelajaran

Memahami factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: - menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia

-Faktor Fizikal (bentuk mula bumi, tanih, iklim, bahan mentah)

-Faktor Kemanusiaan (teknologi, dasar kerajaan, pasaran, modal, infrastruktur dan buruh)

Aras 2: Menerangkan dengan contoh faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia

-Faktor fizikal – bentuk mula bumi, tanih, iklim, dan banhan mentah

-faktor kemanusiaan – teknologi, dasar kerajaan, pasaran, modal, infrastruktur dan buruh

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan factor-faktor utama yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia dangan berpandukan pelbagai media
  • Menghasilkan peta minda

Unsur Patriotisme

  • Berusaha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan tahap kemajuan kegiatan ekonomi Negara Malaysia
  • Mencintai Negara Malaysie – Bersyukur kerana Negara Malaysia ada menjalankan pelbagai jenis kegiatan ekomomi

Nilai Murni

Bersyukur dengan kurniaan Tuhan

Pendekatan

Konstruktisme

Konstektual

Kemahiran berfikir

Kajian masa depan

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Refleksi

Murid-murid boleh menguasai tajuk tersebut kerana telah belajar dalam tajuk terdahulu secara tidak langsung.


 


 


 


 


 

Masa

03:25 – 04:35 (2 masa)/ Rabu (04/8/10)

Tingkatan

3F/G

Bidang Pelajaran

5

Nilai

Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

Tajuk

Menghormati Hak Golongan Kurang Berupaya

Objektif

Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:

  • Mengenal pasti sumbangan golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang
  • Menyokong dan membantu usaha golongan berupaya dalam pelbagai bidang
  • Menerima bahawa golongan kurang berupaya juga dapat menyumbang dalam pelbagai bidang

Aktiviti

1. Perbincangan dengan pelajar (sudut perbincangan)

- Apakah sikap yang diamalkan oleh tokoh diatas>

- Bagaimanakah cara untuk menyokong golongan kurang berupaya menceburkan diri dalam pelbagai bidang.

- Terangkan usaha kerajaan untuk menghargai sumbangan golongan kurang berupaya.

Nyatakan 3 contoh kemudahan yang telah disediakan oleh kerajaan untuk golongan kurang berupaya.

2. Menyalin nota dari papan hitam

3. Membuat Latihan

BBM

Buku Rujukan Latih Tubi Minda KBSM Pendidikan Miral Tingkatan 3

Refleksi

Pelajar telah mempunyai pengetahuan sedia ada dan sentiasa dipraktikkan dalam diri mereka.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Date

04 August 2010 / Wednesday

Subject

English Literature

Form

3D (35 students)

3G (39 students)

Time

12:50-0200 (2 periods)

04:35-05:10 (1 period)

Topic

Novel- Robinson Crusoe

Theme

Interesting Event

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel) – Interesting Events

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story and giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story – interesting events
  3. Giving sequence of events
  4. Talking about interesting events

Post Activity

Write a simple notes in about 50 words on interesting events based on Robinson Crusoe novel.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Robinson Crusoe

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 


 


 


 


 

Day

Thursday

Date

05 August 2010

Form

3D(35 students)

3G(39 students)

Time

04:35-05:10 (1 period)

05:45-06:20 (1 period)

Subject

English Language

Topic/Theme

Route Maps/Directions

Language Outcomes

Language for Personal Use

(Read the questions carefully)

  • Listen to dialogue : Give important details)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write an essay/ composition on directions based on the notes give.

    Uncle Mat invited Mrs. Lau to his house to celebrate his daughter birthday

Lesson Development

  1. Introduction: Pre – writing (Brainstorming technique: Listing)
  • Who involved in the incident?
  • What happen in the incident?
  1. Content: Planning
  • Paragraphing
  • Expansion of notes
  1. Writing (write the draft)
  2. Editing (check the grammar and spelling error)
  3. Rewriting (write the final draft)

 

Activity

Write an essay/composition on directions based on the notes and pictures given not less than 120 words.

Moral Values

Be polite/responsibility

Language Content

Grammar

Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense

Pedagogical Strategies

CCTS

MI

Resource Materials

PMR Examination Collections

Reflections

Students lack of vocabulary. Need more reading.


 


 


 


 


 

Hari

Khamis

Tarikh

05 August 2010

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3L (29 pelajar)

3C(36 pelajar)

Masa

12:50-02:00 (2 masa)

02:00- 03 :10 (2 masa)

Tajuk

Kegiatan Ekonomi Utama – Faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi

Konsep

  • Kegiatan ekonomi
  • Fungsi interaksi
  • Pergerakan lingkungan pengaruh
  • Saling -kaitan

Hasil Pembelajaran

Memahami factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: - menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia

-Faktor Fizikal (bentuk mula bumi, tanih, iklim, bahan mentah)

-Faktor Kemanusiaan (teknologi, dasar kerajaan, pasaran, modal, infrastruktur dan buruh)

Aras 2: Menerangkan dengan contoh faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia

-Faktor fizikal – bentuk mula bumi, tanih, iklim, dan banhan mentah

-faktor kemanusiaan – teknologi, dasar kerajaan, pasaran, modal, infrastruktur dan buruh

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan factor-faktor utama yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia dangan berpandukan pelbagai media
  • Menghasilkan peta minda

Unsur Patriotisme

  • Berusaha membangunkan Negara Malaysia
  • Berbangga dengan tahap kemajuan kegiatan ekonomi Negara Malaysia
  • Mencintai Negara Malaysie – Bersyukur kerana Negara Malaysia ada menjalankan pelbagai jenis kegiatan ekomomi

Nilai Murni

Bersyukur dengan kurniaan Tuhan

Pendekatan

Konstruktisme

Konstektual

Kemahiran berfikir

Kajian masa depan

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Refleksi

Murid-murid boleh menguasai tajuk tersebut kerana telah belajar dalam tajuk terdahulu secara tidak langsung.


 

Day

Friday

Date

06 August 2010

Form

3D(35 students)

Time

04:00-05:10 (2 periods)

Subject

English Language

Topic/Theme

Route Maps/Directions

Language Outcomes

Language for Personal Use

(Read the questions carefully)

  • Listen to dialogue : Give important details)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write an essay/ composition on directions based on the notes give.

    Uncle Mat invited Mrs. Lau to his house to celebrate his daughter birthday

Lesson Development

  1. Introduction: Pre – writing (Brainstorming technique: Listing)
  • Who involved in the incident?
  • What happen in the incident?
  1. Content: Planning
  • Paragraphing
  • Expansion of notes
  1. Writing (write the draft)
  2. Editing (check the grammar and spelling error)
  3. Rewriting (write the final draft)

 

Activity

Write an essay/composition on directions based on the notes and pictures given not less than 120 words.

Moral Values

Be polite/responsibility

Language Content

Grammar

Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense

Pedagogical Strategies

CCTS

MI

Resource Materials

PMR Examination Collections

Reflections

Students lack of vocabulary. Need more reading.


 


 


 


 


 


 


 


 

Masa

02:00-03:15 (2 masa)/ Jumaat (04/8/10)

Tingkatan

3F/G

Bidang Pelajaran

5

Nilai

Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

Tajuk

Melindungi Hak Pengguna

Objektif

Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:

  • Berpengetahuan dalam memperoleh hak sebagai pengguna
  • Mengenalpasti hak pengguna
  • Menyedari kepentingan pendidikan kepenggunaan
  • Mengguna pengetahuan kepenggunaan dalam menegakkan hak sebagai pengguna

Aktiviti

1. Perbincangan dengan pelajar (sudut perbincangan)

- Mengapakah kerajaan melancarkan Minggu Pengguna Malaysia?

- Bagaimanakah program tersebut dapat membantu para pengguna?

- Bincangkan aktiviti yang boleh dilaksanakan ketika program tersebut berlangsung.

2. Menyalin nota dari papan hitam

3. Membuat Latihan

BBM

Buku Rujukan Latih Tubi Minda KBSM Pendidikan Miral Tingkatan 3

Refleksi

Pelajar telah mempunyai pengetahuan sedia ada dan sentiasa dipraktikkan dalam diri mereka.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments: