Wednesday, May 4, 2011

LESSON PLAN WEEK 16 (18 APRIL 2011 – 22 APRIL 2011)

Hari

ISNIN

Tarikh

18 APRIL 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C (37 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk

SUMBER TENAGA DI MALAYSIA

Konsep

SUMBER TENAGA

Hasil Pembelajaran

Memahami pelbagai penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

ARAS 1:

Menyenaraikan sumber tenaga yang dugunakan di Negara Malaysia

  • Petroleum dan gas asli
  • Kuasa hidoelektrik
  • Suria
  • Arang batu
  • Nuclear biomas/biojisim

Menamakan sumber tenaga dan taburannya di Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  1. Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat tentang penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia
  2. Membincangkan perubahan penggunaan sumber tenaga mengikut kepentingan teknologi dan perubahan semasa berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet
  3. Mengadakan tayangan video

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Day

Monday

Date

18 APRIL 2011

Subject

English Language

Time

03:25 – 04:35 (2 periods)

Form

3D (44students)

Topic

REPORTS

Theme

NEWS PAPER REPORTS

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Use the format of newspaper report

Lesson Development

Introduction:

SERIAN-MON....

-a pilot, flying instructors and fiancé flying towards Taman Negara

Content/body:

-caught at drainage cable

-wave their hand before crashed

-their bodies sent to hospital for post moterm

Conclusion:

-the case still under investigation

Post Activity

Write a composition on report of newspaper in 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Isnin

Tarikh

18 APRIL 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

05:10 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk

KESAN PERUBAHAN PENDUDUK TERHADAP ALAM SEKITAR

Konsep

1. AIR

2. HUTAN

3. TANAH

Hasil Pembelajaran

Memahami kesan – kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan –kesan penduduk terhadap penerokaan sumber

1. Tanih

2.Hutan

3. Air

Aras 2:

Menghuraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber

Aras 3:

Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber secara terancang

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media(akhbar/majalah/internet)
  • Melukis rajah tentang kesan-kesan perubahan penduduk tentang alam sekitar

Unsur Patriotisme

Mencintai Alam Sekitar

-Bertanggungjawab memelihara dan memulihara alam sekitar

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah.


 

Hari

SELASA

Tarikh

19 APRIL 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3M (37 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk

SUMBER TENAGA DI MALAYSIA

Konsep

SUMBER TENAGA

Hasil Pembelajaran

Memahami pelbagai penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

ARAS 1:

Menyenaraikan sumber tenaga yang dugunakan di Negara Malaysia

  • Petroleum dan gas asli
  • Kuasa hidoelektrik
  • Suria
  • Arang batu
  • Nuclear biomas/biojisim

Menamakan sumber tenaga dan taburannya di Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  1. Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat tentang penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia
  2. Membincangkan perubahan penggunaan sumber tenaga mengikut kepentingan teknologi dan perubahan semasa berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet
  3. Mengadakan tayangan video

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Hari

Selasa

Tarikh

19 APRIL 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

03:25 – 04:00 ( 1 masa)

Tajuk

KESAN PERUBAHAN PENDUDUK TERHADAP ALAM SEKITAR

Konsep

1. AIR

2. HUTAN

3. TANAH

Hasil Pembelajaran

Memahami kesan – kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan –kesan penduduk terhadap penerokaan sumber

1. Tanih

2.Hutan

3. Air

Aras 2:

Menghuraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber

Aras 3:

Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber secara terancang

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media(akhbar/majalah/internet)
  • Melukis rajah tentang kesan-kesan perubahan penduduk tentang alam sekitar

Unsur Patriotisme

Mencintai Alam Sekitar

-Bertanggungjawab memelihara dan memulihara alam sekitar

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah.


 

Day

Tuesday

Date

19 APRIL 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

3L (42 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Character)

3L (Chapter 8) – The Terror of Dr. Lanyon

3D(Chapter 9) – The Face At The Window

Theme

Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (characteristic)

Post Activity

Describing character in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

Wednesday

Date

20 APRIL 2011

Subject

English Language

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

Form

3L (42 students)

Topic

REPORTS

Theme

NEWS PAPER REPORTS

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Use the format of newspaper report

Lesson Development

Introduction:

SERIAN-MON....

-a pilot, flying instructors and fiancé flying towards Taman Negara

Content/body:

-caught at drainage cable

-wave their hand before crashed

-their bodies sent to hospital for post moterm

Conclusion:

-the case still under investigation

Post Activity

Write a composition on report of newspaper in 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak

Reflections

Need extra work!


 

Hari

RABU

Tarikh

20 April 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3C(37 pelajar)

Masa

05:45 – 06:20 ( 1 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Pencemaran Alam Sekitar

2. Perkembangan Sistem Perhubungan

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Pencemaran Alam Sekitar

1. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.

2. Faktor-faktor yang menyebabkan pencemaran.

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Tajuk 2: Perkembangan Sistem Perhubungan

1. Apakah alat perhunungan yang terdapat dikawasan dikaji

2. Internet/Telefon

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Pencemaran Alam Sekitar di Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis system perhubungan
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan system perhubungan
  • Kepentingan system perhubungan
  • Kesan perkembangan system perhubungan
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan system perhubungan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Day

Wednesday

Date

20 APRIL 2011

Subject

English Literature

Form

3D (44 students)

Time

03:25 – 04:00 (1 period)

Topic

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Character)

3D(Chapter 9) – The Face At The Window

Theme

Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (characteristic)

Post Activity

Describing character in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

*Hari rabu(mengiringi pelajar seramai 15 orang mengikuti pertandingan drama peringkat negeri Sarawak di dewan suarah, samarahan

Day

THURSDAY

Date

21 April 2011

Form

3D(44 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

Subject

English Language

Topic/Theme

Guided Writing

Report - Newspaper

Language Outcomes

Language for Personal Use

(Read the questions carefully)

  • Listen to dialogue : Give important details)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write an essay/ composition based on the notes and pictures given.

Lesson Development

  1. Introduction: Pre – writing (Brainstorming technique: Listing)
  • Share things
  • Love and care
  1. Content: Planning
  • Paragraphing
  • Expansion of notes
  1. Writing (write the draft)
  2. Editing (check the grammar and spelling error)
  3. Rewriting (write the final draft)

 

Activity

Write an essay/composition based on the notes and pictures given not less than 120 words.

Moral Values

Be polite/responsibility

Language Content

Grammar

Simple Present Tense/Simple Past Tense/present Continuous Tense/Past Continuous Tense

Pedagogical Strategies

CCTS

MI

Resource Materials

PMR Examination (Percubaan PMR 1)    - JPN SARAWAK

Reflections

Students lack of vocabulary. Need more reading.


 

Day

THURSDAY

Date

21 April 2011

Class/Form

3L (42 students)

Time

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

Summary Writing

Theme

Health

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary "Health" in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

UJIAN SERAGAM JPN - SARAWAK

Reflections

Objectives achieved!

*pelajar dibenarkan pulang awal 05:45 utk perayaan GOOD FRIDAY...

Hari

Khamis

Tarikh

21 APRIL 2011

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2C (37 pelajar)

Masa

04:35 – 05:10 ( 1 masa)

Tajuk

KESAN PERUBAHAN PENDUDUK TERHADAP ALAM SEKITAR

Konsep

1. AIR

2. HUTAN

3. TANAH

Hasil Pembelajaran

Memahami kesan – kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan –kesan penduduk terhadap penerokaan sumber

1. Tanih

2.Hutan

3. Air

Aras 2:

Menghuraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber

Aras 3:

Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber secara terancang

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media(akhbar/majalah/internet)
  • Melukis rajah tentang kesan-kesan perubahan penduduk tentang alam sekitar

Unsur Patriotisme

Mencintai Alam Sekitar

-Bertanggungjawab memelihara dan memulihara alam sekitar

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah.


 

*public holiday bersempena good Friday

(22 april 2011)/Friday

No comments: