Tuesday, May 1, 2012

LESSON PLAN WEEK (02 APRIL 2012 – 06 APRIL 2012)

Hari  

Isnin

Tarikh 

02 APRIL 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3D (43 pelajar)

Masa 

02:00 – 03:10(2 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep 

Sumber

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran 

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme 

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

Monday 

Date

02 APRIL 2012 

Subject

English Language

Form

3F(43 students)

3L (38 students) 

Time

03:25 – 04:00 (1 period)

05:45-06:20 (1 period) 

Topic

Essay Writing – In Formal Letter 

Theme

Letter of Advice 

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write a letter based on the format given- Letter of advice

Lesson Development

Introduction:

  • Asked about his condition
  • Happy to hear your cousin passed in his PMR examination with flying colours

Content/Body:

  • asked for advised
  • how he divided his time
  • asked about his diet before exam
  • do's and don'ts (before and during examination

Conclusion:

Send regards to your aunty and hope a nice day!

Post Activity

Write a letter to your cousin and asked for advice before exam

Moral Value

Responsibility 

Language Content

Simple Past Tense 

Pedagogical Strategies

MI

CCTS 

Reflections 

Need Extra work! 


 

Hari  

Isnin

Tarikh 

02 APRIL 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

2A (37 pelajar)

Masa 

04:35 – 05:45 (2 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Perubahan Penduduk

Konsep 

Kadar Kelahiran

Hasil Pembelajaran 

Memahami perubahan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mendefinasikan perubahan penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi

    1. Kadar Kelahiran

    2.Kadar Kemiskinan

    3.Migrasi

Aktiviti Pembelajaran 

  • Simulasi tentang perubahan penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk
  • Meramalkan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa hadapan

Unsur Patriotisme 

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bertanggungjawab mengekalkan keamanan negara

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Murid-murid tiada masalah kerana pernah membaca tentang isu-isu semasa di majalah dan suratkhabar 


 


 


 


 


 

Hari  

Selasa

Tarikh 

03 April 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3N(37 pelajar) – Pelajar Lemah

Masa 

04:35-05:10 (1 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep 

Sumber

Hasil Pembelajaran 

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran 

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme 

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Murid-murid mengalami masalah walaupun pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

TUESDAY

Date

03 APRIL 2012

Form

3L (38 students)

3F(43 students)

Subject 

English Literature 

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

Novel- Around The World In 80 days

Theme

Chapter Four: Detective Fix

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development 

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around the world in 80 days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

Wednesday 

Date

04 APRIL 2012 

Subject

English Language  

Form

3F (43 students)

3L (38 students) 

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

05:10-06:20 (2 periods) 

Topic

Essay Writing – Reports 

Theme

Reports on English Language Society 

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question) 

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write a letter based on the format given

Lesson Development

Introduction:

  • Reports on English Language Society for activities that carried out during visited to Kuching for English teacher advisor
  • How many students going
  • Teacher in-charge

Content/Body:

  • Places the students visited:
  • Jong's Crocodile Farm
  • Semenggok (Orang Utan)
  • Museum
  • Public Library

Conclusion:

  • Reported by (hope)

Post Activity

Write a report on English Language Society. 

Moral Value

Responsibility 

Language Content

Simple Past Tense 

Pedagogical Strategies

MI

CCTS 

Reflections

Need Extra work! 


 

Hari  

Rabu

Tarikh 

04 APRIL 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3D(37 pelajar)

Masa 

03:35-04:35 (2 masa)

Tajuk 

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep 

Sumber

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran 

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme 

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KMD

BCB

BBM 

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi 

Murid-murid mengalami masalah walaupun pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)

Day

THURSDAY 

Date

05 APRIL 2012 

Subject

English Language

Form

3F (43 students)

3L (38 students) 

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:45-06:20 (2 periods) 

Topic

PLBS/NILAM 

Theme

ORAL TALK 

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question) 

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  • Talk spontaneously about any topics
  • Encourage them to be independent
  • Be confident in themselves
  • Motivates them to face the real world

Lesson Development

Introduction:

  • Greeting teacher in-charge and fellow friends
  • Introduce about their topic

Content/Body:

  • Able to elaborate and give a speech spontaneously

Conclusion:

  • Conclude the whole topic and give the moral values/advices

Post Activity

Be prepare for topic of speech 

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense 

Pedagogical Strategies

MI

CCTS 

Reflections 

Need more reading so that the students not lack of knowledge! 


 

Hari  

Khamis

Tarikh 

05 APRIL 2012

Mata Pelajaran 

Geografi

Tingkatan 

3N (30 PELAJAR)

Masa 

12:50 – 02:00 ( 2 masa)

Tajuk 

Kerja Kursus Geografi

Konsep 

1. Perniagaan Runcit

2. Masalah Perhutanan

Hasil Pembelajaran 

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku 

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perniagaan Runcit

1. Menyatakan jenis-jenis perniagaan runcit

2. Faktor-faktor yang penggalak

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Tajuk 2: Masalah Perhutanan

1. Apakah jenis masalah

2. penebangan berleluasa/pembakaran

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran 

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Perniagaan Runcit di Kawasan Kajian

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis
  • Faktor yang mempengaruhi
  • Kepentingan
  • Kesan
  • Cadangan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme 

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni 

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan  

KBKK (Aplikasi)

BBM 

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi 

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan. 


 

TIADA AKTIVITI PEMBELAJARAN HARI JUMAAT (06 APRIL 2012)

CUTI UMUM – GOOD FRIDAY

No comments: