Tuesday, May 1, 2012

LESSON PLAN WEEK 15 (09 APRIL 2012 – 13 APRIL 2012)

CUTI PERISTIWA – ESTER MONDAY (09.04.2012)

Hari

Selasa

Tarikh

10 April 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (30 pelajar)

Masa

04:00 – 04:35 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1Memahami Taburan Minaral Negara Malaysia

  • Menyenaraikan jenis-jenis mineral logam dan logam
  • Menamakan jenis dan kawasan mineral di Negara Malaysia
    • Petroleum dan gas asli
    • Kaolin (tanah liat)
    • Bauksit
    • Emas
    • Batu kapur
    • Bijih timah
    • Arang batu
    • Tembaga(kuprum)
  • Menandakan dan menamakan taburan mineral di atas peta Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan taburan mineral berpandukan pelbagai media spt: atlas dan internet
    • mengadakan kuiz tentang taburan mineral Negara Malaysia.
    • Mengarahkan pelajar mengklasifikasikan bahan maujud(minyak petrol)
    • Permainan kad imbasan.

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

Tuesday

Date

10 April 2012

Subject

English Language

Form

3L(38 students)

3F(43 students)

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

05:45-06:20 (1 period)

Topic

Writing –Summary Writing

Theme

How to prepare For a Presentation

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write a summary based on the format given.
  2. Test their ability to extracting important points from the passage
  3. Summarize into 60 words without changing original meaning

Lesson Development

1. Mark the line where you pick the point

2. pick out the main ideas and search for the secondary ideas

3. Separate the relevant from irrelevant details and substitute long expressions with single words.

Post Activity

Write a summary into 60 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Selasa

Tarikh

10 April 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

04:35 – 05:45 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Perubahan Penduduk

Konsep

Migrasi penduduk sebagai tindakbalas terhadap factor (ekonomi/politik(governan)/social,dan polotik)

Hasil Pembelajaran

Memahami migrasi penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menerangkan migrasi penduduk
  • Menerangkan pola migrasi penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi migrasi
  • Luar Bandar ke Bandar
  • Luar Bandar ke luar Bandar

Contoh:

Ekonomi :

  • Kadar upah
  • Pekerjaan

Politik:

  • Kestabilan dasar

 

Aktiviti Pembelajaran

  • Sumbangsaran factor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi penduduk
  • Meramalkan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa hadapan

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bertanggungjawab mengekalkan keamanan negara

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah membaca tentang isu-isu semasa di majalah dan suratkhabar


 

11.04.2012 (RABU) HARI PERTABALAN YANG DIPERTUAN AGONG

Hari

KHAMIS

Tarikh

12 April 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (30 pelajar)

Masa

12:50-02:00 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1Memahami Taburan Minaral Negara Malaysia

  • Menyenaraikan jenis-jenis mineral logam dan logam
  • Menamakan jenis dan kawasan mineral di Negara Malaysia
    • Petroleum dan gas asli
    • Kaolin (tanah liat)
    • Bauksit
    • Emas
    • Batu kapur
    • Bijih timah
    • Arang batu
    • Tembaga(kuprum)
  • Menandakan dan menamakan taburan mineral di atas peta Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  • Membincangkan taburan mineral berpandukan pelbagai media spt: atlas dan internet
    • mengadakan kuiz tentang taburan mineral Negara Malaysia.
    • Mengarahkan pelajar mengklasifikasikan bahan maujud(minyak petrol)
    • Permainan kad imbasan.

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

THURSDAY

Date

12 April 2012

Form

3D (42 students)

Subject

English Literature

Time

04:35 -05:10 (1 PERIOD)

05:10 – 06:20 (2 period)

Topic

Around the world In 80 days

Theme

Chapter Four: Introducing Detective Fix

Chapter Five :Phileas Fogg across the Red Sea and The Indian Ocean

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Jumaat

Tarikh

13 April 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (43 pelajar)

Masa

03:10 -03:45 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber Hutan

Hasil Pembelajaran

Memahami taburan hutan Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menamakan jenis dan kawasan hutan Negara Malaysia
  • Hutan hujan tropika
  • Hutan paya
  • Hutan pantai
  • Hutan gunung
  • Menyenaraikan sumber hutan Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  • Memadankan jenis-jenis hutan dengan lokasinya di atas peta Negara Malaysia
  • Menghasilkan buku skrap tentang jenis-jenis hut
    • Permainan kad imbasan.

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysian Negara Malaysia.
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Hari

Jumaat

Tarikh

13 April 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

04:25 – 05:10 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Perubahan Penduduk

Konsep

Migrasi penduduk sebagai tindakbalas terhadap factor (ekonomi/politik(governan)/social,dan polotik)

Hasil Pembelajaran

Memahami migrasi penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Menerangkan migrasi penduduk
  • Menerangkan pola migrasi penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi migrasi
  • Luar Bandar ke Bandar
  • Luar Bandar ke luar Bandar

Contoh:

Ekonomi :

  • Kadar upah
  • Pekerjaan

Politik:

  • Kestabilan dasar

 

Aktiviti Pembelajaran

  • Sumbangsaran factor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi penduduk
  • Meramalkan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa hadapan

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bertanggungjawab mengekalkan keamanan negara

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah membaca tentang isu-isu semasa di majalah dan suratkhabar


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments: