Tuesday, May 1, 2012

LESSON PLAN WEEK 12 (26 MARCH 2012 – 30 MARCH 2012)

Hari

Isnin

Tarikh

26 March 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (43 pelajar)

Masa

0200 - 0310 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Hari

Isnin

Tarikh

26 March 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (30 pelajar)

Masa

04:35 -05:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Perubahan Penduduk

Konsep

Kadar Perubahan penduduk

  1. Penduduk Padat
  2. Sederhana penduduk
  3. Kurang Penduduk

Hasil Pembelajaran

Memahami perubahan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mendefinasikan perubahan penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi

    1. Kadar Kelahiran

    2.Kadar Kemiskinan

    3.Migrasi

Aktiviti Pembelajaran

  • Simulasi tentang perubahan penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk
  • Meramalkan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa hadapan

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bertanggungjawab mengekalkan keamanan negara

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah membaca tentang isu-isu semasa di majalah dan suratkhabar


 

Day

Monday

Date

26 MARCH 2012

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Subject

English Literature

Time

03:25-04:00 (1 period)

05:45-06:20 (1period)

Topic

Novel- Around the world in 80 days

Theme

Chapter Four: Mr. Fix

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around the world in 80 days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Selasa

Tarikh

27 March 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N(37 pelajar) – Pelajar Lemah

Masa

04:35 – 05:10 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah walaupun pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)


 

Day

TUESDAY

Date

27 MARCH 2012

Form

3L (38 students)

3F (42 students)

Subject

English Literature

Time

02:00 -03:10 (2 periods)

05:45 – 06:20 ( 1 period)

Topic

Novel- Around The World In 80 days

Theme

Chapter Four: Detective Fix

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

Wednesday

Date

28 March 2012

Subject

English Language

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

05:10 – 06:20 (2 periods)

Topic

Reports

Theme

Newspaper Reports

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write a reports based on the information given

Lesson Development

Introduction:

  • Mr. Raju family of four escaped from injured – car crashed into their bedroom

Content/Body:

  • His family was watching television in the sitting room
  • Eye witness was his neighbours's Mr. Kumar
  • A driver was a woman – lucky to be escaped
  • She wanted to avoid a cyclist – hit the divider – crashed into the bedroom

Conclusion:

  • The bedroom- estimated – RM50,000

Post Activity

Write a report for a newspaper about the accident not less than 120 words

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

28 March 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D(37 pelajar)

Masa

03:25 – 04:35 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah walaupun pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
  • Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)

Day

THURSDAY

Date

29 March 2012

Subject

English Language

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:10 – 06:20 (2 periods)

Topic

PLBS/NILAM

Theme

ORAL TALK

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  • Talk spontaneously about any topics
  • Encourage them to be independent
  • Be confident in themselves
  • Motivates them to face the real world

Lesson Development

Introduction:

  • Greeting teacher in-charge and fellow friends
  • Introduce about their topic

Content/Body:

  • Able to elaborate and give a speech spontaneously

Conclusion:

  • Conclude the whole topic and give the moral values/advices

Post Activity

Be prepare for topic of speech

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need more reading so that the students not lack of knowledge!


 

Hari

JUMAAT

Tarikh

30 March 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (30 PELAJAR)

Masa

03:10 – 03:45 (1 MASA)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Perniagaan Runcit

2. Perhutanan

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perniagan Runcit

1. Menyatakan jenis-jenis perniagaan runcit

2. Faktor-faktor perniagaan runcit

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Tajuk 2: Perhutanan

1. Apakah masalah perhutanan

2. contoh-contoh

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Perniagaan Runcit

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis perniagaan runcit
  • Faktor yang mempengaruhi perkembanga perniagaan runcit
  • Kepentingan perniagan runcit
  • Kesan perkembangan perniagaan runcit
  • Cadangan mengurangkan kesan perniagan runcit
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari

Isnin

Tarikh

30 March 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (30 pelajar)

Masa

04:35 -05:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Perubahan Penduduk

Konsep

Penduduk Padat

Sederhana Padat

Kurang Pendudk

Hasil Pembelajaran

Memahami perubahan penduduk Negara Malaysia dan factor-faktor yang mempengaruhinya.

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mendefinasikan perubahan penduduk
  • Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi

    1. Kadar Kelahiran

    2.Kadar Kemiskinan

    3.Migrasi

Aktiviti Pembelajaran

  • Simulasi tentang perubahan penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk
  • Meramalkan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa hadapan

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bertanggungjawab mengekalkan keamanan negara

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah membaca tentang isu-isu semasa di majalah dan suratkhabar

No comments: