Tuesday, May 1, 2012

LESSON PLAN WEEK 17 (23 APRIL 2012 – 27 APRIL 2012)

Hari

ISNIN

Tarikh

23 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D(43 pelajar) –

Masa

02:00-03:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber Tenaga Di Negara Lain

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama di Negara lain

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Menyenaraikan jenis sumber tenaga Negara lain

  • Suria(Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas /Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aras 2: Menghuraikan penggunaan sumber tenaga di Negara lain:

  • Suria (Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas/Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui DI Negara Lain

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah walaupun pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar


 

Day

MONDAY

Date

23 APRIL 2012

Form

3F (43 students)

3L (38 STUDENTS)

Subject

English Literature

Time

12:50-02:00 (2 periods)

04:35-05:10 (1 period)

Topic

Around the World In 80 days

Theme

Chapter Six : Phileas Fogg rides an elephant/ULBS/NILAM

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around the world in 80 days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Selasa

Tarikh

24 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

02:00 -03:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Perubahan Penduduk

Konsep

Hubungan Kependudukan Dengan Sumber

Hasil Pembelajaran

Penduduk Berlebihan/Kurang Penduduk/Penduduk Optimum

Memahami hubungan kependudukan dengan sumber serta implikasinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mentakrifkan konsep penduduk berlebihan/kurang penduduk/penduduk optimum
  • Menyenaraikan cirri-ciri dan contoh (penduduk berlebihan/kurang/optimum
  • Menyatakan kesan berlebihan/kurang/optimum terhad sumber untuk memenuhi keperluan pddk:
  • Makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas

Aktiviti Pembelajaran

  • Simulasi tentang perubahan penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk
  • Meramalkan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa hadapan

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bertanggungjawab mengekalkan keamanan negara

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah membaca tentang isu-isu semasa di majalah dan suratkhabar


 

Day

TUESDAY

Date

24 APRIL 2012

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Subject

English Literature

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

05:45-06:20 (1 period)

Topic

Novel – Around The World In 80 days

Theme

Chapter SIX : Phileas Fogg, Passepartout and Sir Francis have an adventure/ULBS/NILAM

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around the world in 80 days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

SELASA

Tarikh

24 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N(30 pelajar) – Pelajar lemah

Masa

02:00-03:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber Tenaga Di Negara Lain

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama di Negara lain

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Menyenaraikan jenis sumber tenaga Negara lain

  • Suria(Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas /Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aras 2: Menghuraikan penggunaan sumber tenaga di Negara lain:

  • Suria (Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas/Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui DI Negara Lain

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah walaupun pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar


 

Day

WEDNESDAY

Date

25 APRIL 2012

Subject

English Language

Form

3L(38 students)

3F(43 Students)

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

0435 – 05:10 (1 period)

Topic

Argumentative Essay

Theme

Schoolchildren should be given more holidays

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Write "pro" and "cons" about the topic

Lesson Development

Pro:

1. Working – can earn some money

2. Help their family in doing housework

3.Go for tuition


 

Cons:

1. Boring

2. Forget about their studies

3. Involve with gangsters/drugs...

4. Lazy

Post Activity

Debating between groups

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense/simple present tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Good efforts! Expose the students to involve in debates.


 

Hari

RABU

Tarikh

25 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D(43 pelajar)

Masa

02:00-03:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber Tenaga Di Negara Lain

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama di Negara lain

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Menyenaraikan jenis sumber tenaga Negara lain

  • Suria(Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas /Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aras 2: Menghuraikan penggunaan sumber tenaga di Negara lain:

  • Suria (Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas/Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui DI Negara Lain

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah walaupun pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar


 

Day

KHAMIS

Date

26 APRIL 2012

Form

3L (38 students)

3F(42 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:10 – 06:20 (2 periods)

Subject

English Literature

Topic

Novel- Around the world in 80 days

Theme

Chapter Six : The Letter/ULBS/NILAM

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around the world in 80 days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Khamis

Tarikh

26 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N(30 pelajar)

Masa

12:50 – 02:00 ( 1 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Pencemaran Alam Sekitar

2. Perkembangan Sistem Perhubungan

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perniagaan Runcit

1. Menyatakan jenis-jenis perniagaan runcit

2. Faktor-faktor perniagaan runcit

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi:

Tajuk 2: Ekosistem Hutan

2. Contah hutan dikawasan kajian

3. Kesan-kesan negative/positif

4. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk : Perniagaan runcit

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis
  • Faktor yang mempengaruhi
  • Kepentingan
  • Kesan perkembangan
  • Cadangan mengurangkan kesan negatif
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Hari

Jumaat

Tarikh

27 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

04:00 – 05:10 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Perubahan Penduduk

Konsep

Hubungan Kependudukan Dengan Sumber

Hasil Pembelajaran

Penduduk Berlebihan/Kurang Penduduk/Penduduk Optimum

Memahami hubungan kependudukan dengan sumber serta implikasinya

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

  • Mentakrifkan konsep penduduk berlebihan/kurang penduduk/penduduk optimum
  • Menyenaraikan cirri-ciri dan contoh (penduduk berlebihan/kurang/optimum
  • Menyatakan kesan berlebihan/kurang/optimum terhad sumber untuk memenuhi keperluan pddk:
  • Makanan
  • Tempat tinggal
  • Pekerjaan
  • Pendidikan
  • Perubatan
  • Kemudahan asas

Aktiviti Pembelajaran

  • Simulasi tentang perubahan penduduk
  • Menghasilkan peta minda tentang factor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk
  • Meramalkan perubahan penduduk Negara Malaysia pada masa hadapan

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bertanggungjawab mengekalkan keamanan negara

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah membaca tentang isu-isu semasa di majalah dan suratkhabar


 

Hari

JUMAAT

Tarikh

27 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N(30 pelajar)

Masa

03:10-03:45 (1 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber Tenaga Di Negara Lain

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama di Negara lain

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Menyenaraikan jenis sumber tenaga Negara lain

  • Suria(Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas /Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aras 2: Menghuraikan penggunaan sumber tenaga di Negara lain:

  • Suria (Jepun)
  • Ombak (Perancis)
  • Pasang Surut (China)
  • Angin (Belanda)
  • Biomas/Biojisim (India)
  • Geoterma (Iceland)

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui DI Negara Lain

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah walaupun pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

  • Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
  • Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar


 

Day

FRIDAY

Date

27 APRIL 2012

Subject

English Language

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

Topic

Corrections/PLBS/NILAM

Theme

ORAL TALK

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  • Talk spontaneously about any topics
  • Encourage them to be independent
  • Be confident in themselves
  • Motivates them to face the real world

Lesson Development

Introduction:

  • Greeting teacher in-charge and fellow friends
  • Introduce about their topic

Content/Body:

  • Able to elaborate and give a speech spontaneously

Conclusion:

  • Conclude the whole topic and give the moral values/advices

Post Activity

Be prepare for topic of speech

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need more reading so that the students not lack of knowledge!


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments: