Tuesday, May 1, 2012

LESSON PLAN WEEK 16 (16 APRIL 2012 – 21 APRIL 2012)

Hari

ISNIN

Tarikh

16 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D (43 pelajar)

Masa

02:00 – 03:10 ( 2 masa)

Tajuk

SUMBER TENAGA DI MALAYSIA

Konsep

SUMBER TENAGA

Hasil Pembelajaran

Memahami pelbagai penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

ARAS 1:

Menyenaraikan sumber tenaga yang dugunakan di Negara Malaysia

  • Petroleum dan gas asli
  • Kuasa hidoelektrik
  • Suria
  • Arang batu
  • Nuclear biomas/biojisim

Menamakan sumber tenaga dan taburannya di Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  1. Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat tentang penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia
  2. Membincangkan perubahan penggunaan sumber tenaga mengikut kepentingan teknologi dan perubahan semasa berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet
  3. Mengadakan tayangan video

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Day

Monday

Date

16 APRIL 2012

Subject

English Language

Time

12:50 -02:00 (2 periods)

04:35-05:10 (1 PERIOD)

Form

3F (43students)

3l (38 STUDENTS)

Topic

REPORTS

Theme

NEWS PAPER REPORTS

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Use the format of newspaper report

Lesson Development

Introduction:

SERIAN-MON....

-a pilot, flying instructors and fiancé flying towards Taman Negara

Content/body:

-caught at drainage cable

-wave their hand before crashed

-their bodies sent to hospital for post moterm

Conclusion:

-the case still under investigation

Post Activity

Write a composition on report of newspaper in 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak

Reflections

Need extra work!


 

17.04.2012 (SELASA) – PEMBELAJARAN DITANGGUHKAN

MENGHADIRI MESYUARAT PENYELARASAN TUGASAN GEOGRAFI (23/2) PERINGKAT BAHAGIAN SAMARAHAN DI PPD SAMARAHAN

Hari

SELASA

Tarikh

16 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

002:00 -03:10 ( 2 masa)

Tajuk

KESAN PERUBAHAN PENDUDUK TERHADAP ALAM SEKITAR

Konsep

1. AIR

2. HUTAN

3. TANAH

Hasil Pembelajaran

Memahami kesan – kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan –kesan penduduk terhadap penerokaan sumber

1. Tanih

2.Hutan

3. Air

Aras 2:

Menghuraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber

Aras 3:

Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber secara terancang

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media(akhbar/majalah/internet)
  • Melukis rajah tentang kesan-kesan perubahan penduduk tentang alam sekitar

Unsur Patriotisme

Mencintai Alam Sekitar

-Bertanggungjawab memelihara dan memulihara alam sekitar

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah.


 

Hari

SELASA

Tarikh

16 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (30 pelajar)

Masa

04:35 – 05:10 ( 1 masa)

Tajuk

SUMBER TENAGA DI MALAYSIA

Konsep

SUMBER TENAGA

Hasil Pembelajaran

Memahami pelbagai penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

ARAS 1:

Menyenaraikan sumber tenaga yang dugunakan di Negara Malaysia

  • Petroleum dan gas asli
  • Kuasa hidoelektrik
  • Suria
  • Arang batu
  • Nuclear biomas/biojisim

Menamakan sumber tenaga dan taburannya di Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  1. Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat tentang penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia
  2. Membincangkan perubahan penggunaan sumber tenaga mengikut kepentingan teknologi dan perubahan semasa berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet
  3. Mengadakan tayangan video

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.


 

Day

Tuesday

Date

17 APRIL 2012

Subject

English Literature

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

05:45 – 06:20 (1 period)

Topic

Around the World In 80 days (Characters)

3L (Chapter 5) – Phileas Fogg travels across the Red Sea and the Indian ocean

3F(Chapter 5) –

Theme

Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (characteristic)

Post Activity

Describing character in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around the world in 80 days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

Wednesday

Date

18 APRIL 2012

Subject

English Language

Time

12:50 – 02:00 (2 periods)

04:35-05:10 (1 period)

Form

3L (38 students)

3F (43 students)

Topic

REPORTS

Theme

NEWS PAPER REPORTS

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Use the format of newspaper report

Lesson Development

Introduction:

SERIAN-MON....

-a pilot, flying instructors and fiancé flying towards Taman Negara

Content/body:

-caught at drainage cable

-wave their hand before crashed

-their bodies sent to hospital for post moterm

Conclusion:

-the case still under investigation

Post Activity

Write a composition on report of newspaper in 120 words.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak

Reflections

Need extra work!


 

Hari

RABU

Tarikh

18 April 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3D(43 pelajar)

Masa

003:35 – 04:35 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Perniagaan Runcit Di kawasan Kajian

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perniagaan Runcit Di kawasan kajian

1. Menyatakan contoh perniagaan runcit

2. Faktor-faktor yang mempengaruhi

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi

5. Kesan-kesan negative/positif

6. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1.Tajuk : Perniagaan Runcit Di kawasan kajian

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan
  • Kepentingan
  • Kesan perkembangan
  • Cadangan mengurangkan kesan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Day

Thursday

Date

19 APRIL 2012

Subject

English Literature

Form

3L (38 students)

3F(43 students)

Time

04:35 – 05:10 (1 period)

05:10-06:20 (2 periods)

Topic

Novel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Character)

3D(Chapter 9) – The Face At The Window

Theme

Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (characteristic)

Post Activity

Describing character in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around the world in 80 days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

KHAMIS

Tarikh

19 April 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N(30 pelajar)

Masa

12:50-02:00 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Perniagaan Runcit Di kawasan Kajian

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perniagaan Runcit Di kawasan kajian

1. Menyatakan contoh perniagaan runcit

2. Faktor-faktor yang mempengaruhi

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi

5. Kesan-kesan negative/positif

6. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1.Tajuk : Perniagaan Runcit Di kawasan kajian

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan
  • Kepentingan
  • Kesan perkembangan
  • Cadangan mengurangkan kesan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Hari

KHAMIS

Tarikh

20 April 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N(30 pelajar)

Masa

03:10-03:45 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

1. Perniagaan Runcit Di kawasan Kajian

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan February hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perniagaan Runcit Di kawasan kajian

1. Menyatakan contoh perniagaan runcit

2. Faktor-faktor yang mempengaruhi

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasi

5. Kesan-kesan negative/positif

6. Cara / cadangan mengatasi

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1.Tajuk : Perniagaan Runcit Di kawasan kajian

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan
  • Kepentingan
  • Kesan perkembangan
  • Cadangan mengurangkan kesan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Hari

JUMAAT

Tarikh

20 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

2A (29 pelajar)

Masa

04:00 – 05:10 ( 2 masa)

Tajuk

KESAN PERUBAHAN PENDUDUK TERHADAP ALAM SEKITAR

Konsep

1. AIR

2. HUTAN

3. TANAH

Hasil Pembelajaran

Memahami kesan – kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Menyenaraikan kesan –kesan penduduk terhadap penerokaan sumber

1. Tanih

2.Hutan

3. Air

Aras 2:

Menghuraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber

Aras 3:

Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber secara terancang

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media(akhbar/majalah/internet)
  • Melukis rajah tentang kesan-kesan perubahan penduduk tentang alam sekitar

Unsur Patriotisme

Mencintai Alam Sekitar

-Bertanggungjawab memelihara dan memulihara alam sekitar

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Masih ada para pelajar yang lemah.


 

KELAS GANTI SEMPENA HARI RAYA PUASA

Day

SATURDAY

Date

21 April 2012

Class/Form

3L (38 students)

3F(43 STUDENTS)

Time

04:35-05:10 (1 PERIOD)

05:10 – 06:20 (2 periodS)

Topic

Summary Writing /NILAM

Theme

Health

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary "Health" in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to "suddenly"

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

UJIAN SERAGAM JPN - SARAWAK

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

SABTU

Tarikh

21 APRIL 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3N (30 pelajar)

Masa

11:30 – 12:30 ( 2 masa)

Tajuk

SUMBER TENAGA DI MALAYSIA

Konsep

SUMBER TENAGA

Hasil Pembelajaran

Memahami pelbagai penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-Murid dapat:

ARAS 1:

Menyenaraikan sumber tenaga yang dugunakan di Negara Malaysia

  • Petroleum dan gas asli
  • Kuasa hidoelektrik
  • Suria
  • Arang batu
  • Nuclear biomas/biojisim

Menamakan sumber tenaga dan taburannya di Negara Malaysia

Aktiviti Pembelajaran

  1. Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat tentang penggunaan sumber tenaga Negara Malaysia
  2. Membincangkan perubahan penggunaan sumber tenaga mengikut kepentingan teknologi dan perubahan semasa berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet
  3. Mengadakan tayangan video

Unsur Patriotisme

Berusaha membangunkan Negara Malaysia

-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

ICT

BBM

Jadual/ Graf

Refleksi

Murid-murid mengalami masalah dalam mengingati apa yang telah diajar di Tingkatan 1 dan 2.

No comments: