Tuesday, February 7, 2012

LESSON PLAN WEEK 1 (03 JANUARY 2012 – 06 JANUARY 2012


 


 


 


 

  • Pelajar-pelajar (Tingkatan Satu) dan Pelajar Asrama melaporkan diri di SMK Serian


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Minggu : 1     (WEDNESDAY)                    Tarikh: 04 Januari 2012

Masa :     12:50-02:00 (2 periods) Form : 3F (38 students)

05:10-06:20 (2 periods) Form : 3L (42 students)

Subjeject : English Language


 

- berkenalan dengan pelajar-pelajar 3L,dan 3F

- memberitahu bilangan buku latihan yang diperlukan

1. Composition

2. Literature –

3. Grammar


 

-mengenalpasti murid-murid yang melanggar peraturan

1. tidak memekai tag nama

2. tidak menggunakan pakaian seragam yang lengkap

3.tidak memakai stokin dan kasut putih

Memastikan pelajar tidak mewarnakan rambut


 

Getting to know the level of students by giving them tasks. Asked them to write about themselves based on their knowlwdge in 30 minutes time.

Reflection:    Most of them take time to think of what they want to write. Need more attention and more work on essay writing.

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Masa : 02:00- 03:10 (2 masa)                    Subjek: Geografi

Tingkatan :2A (28 pelajar)                 Hari : Rabu (04 January 2012)

  • Berkenalan dengan pelajar
  • Memberitahu peralatan-peralatan yang mesti dibawa semasa pembelajaran geografi
  • Pelajar mesti menyediakan satu buku nota
  • Kerja kursus akandiperkenalkan pada bulan Februari (digubal oleh Kementerian Pendidikan (bahagian Peperiksaan)
  • Wajib untuk pelajar Tingkatan 2 dan tugasan dibuat secara individu
  • Mengenalpasti tajuk-tajuk yang diajar dalam Tingkatan 2
  • Pelajar diuji tajuk-tajuk yamg telah dipelajari dalam Tingkatan 1


 

Refleksi: Pelajar amat aktif dan memberansangkan dalam memberikan jawapan.


 


 


 


 


 

Hari:    KHAMIS                        Tarikh:    05 Januari 2012

Kelas:    3D (43 orang)                     Masa:    04:35 – 05:45 (2 masa)

3N (30 orang) Masa:    03:25-04:00 (1 masa)

Mata Pelajaran :    Geografi

Tema:        Kemahiran Geografi

Tajuk:        Kedudukan Geografi (Rujukan Grid)

Konsep:    Kedudukan

Hasil Pembelajaran:    Mengenalpasti kedudukan dengan menggunakan Rujukan Grid berasaskan Peta Topografi

Objektif Tingkahlaku:    Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:        - mengenalpasti kedudukan Garisan Timuran dan Garisan Utaraan berasaskan peta Topografi

        -menyatakan rujukan grid 4 angka dan 6 angka berasaskan cirri-ciri geografi yang diberi

        - menamakan cirri-ciri geografi berasaskan Grid 4 angka dan 6 angka

        - pelajar dapat menentukan kedudukan daerah, negeri, Negara dan benua.

Aktiviti:        1. Menjelaskan garisan Timuran dan Garisan Utaraan

        2. Menunjukcara membaca grid 4 angka dan 6 angka

        3.Mengenalpasti kedudukan Malaysia dalam peta dunia

Unsur Patriotisme:    Berbangga dengan kedudukan Malaysia di Iklim yang sesuai jauh dari bencana alam dan kedudukan di tengah-tengah jalan laut dan udara

Pendekatan:    Kecerdasan Pelbagai

ABM:        Peta Dunia/Glob dan Buku Teks

Refleksi:    Objektif Tercapai! Tiada masalah untuk pelajar-pelajar cerdas.    


 


 


 

Day    : Thursday                    Date    : 05 Januari 2012         

Class : 3L (42 students) Time : 02:00 -03:10 (2 periods)


 

Subjects: English Language

  • Getting to know the level of students by giving them tanks. Asked them to write about themselves based their own idea/knowledge in 30 minutes time.

Reflections:     1. Most of them still confuse when to use 'simple past tense, and 'simple present'

         E.g: I is born in Serian.

         I was born in Serian.

        2. Cannot use proper 'singular' and 'plural'

         He/she/It - is

They/We/Ali and Ahmad     - are


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Tarikh

06 January 2012

Hari

Jumaat

Masa

05:10-06:20 (2 masa)

Mata Melajaran

Geografi

Tingkatan

2A (28 pelajar)

Tajuk Pelajaran

Kedudukan

Tema

Kemahiran Geografi

Konsep

  • Kedudukan Garisan Tarikh Antarabangsa (GTA)
  • Garisan Meridian Pangkal (GMP)
  • Latitud dan Longitud

Aspek Pembelajaran

Memahami Kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud serta mengenali zon waktu

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Mengenal latitud dan longitud
  • Menyatakan kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud

Penerapan Nilai

Nilai Kecintaan Terhadap Alam Semulajadi

Aktiviti

Menunjuk cara:

  • Menentukan kedudukan latitud dan longitud pada glob
  • Menentukan kedudukan latitud dan longitud berdasarkan peta
  • Menentukan kedudukan sesuatu tempat berdasarkan titik persilangan

Pendekatan

KBKK/Pengajaran Masteri

Rujukan

Buku Teks Tingkatan 3 dan Buku Rujukan

Refleksi

Pelajar-pelajar masih ramai belum menguasai konsep latitud dan longitud


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments: