Hari | ISNIN |
Tarikh | 13 Januari 2012 |
Kelas | 3D (43 pelajar) |
Masa | 02:00 – 03:10 (2 masa) |
Mata Pelajaran | Geografi UJIAN TOPIKAL 1. KEDUDUKAN – JENIS2 RUJUKAN GRID - JENIS2 KETINGGIAN - KONTUR DAN BENTUK MUKA BUMI |
Tajuk |
|
Hasil Pembelajaran | Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berterusan berasaskan peta topografi |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1:-menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi -menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta Topografi Aras 2: -membandingkan dan membezakan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar berasaskan peta topografi Aras 3- Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi |
Unsur Patriotisme | Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat |
Aktiviti | a). Membincangkan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi b). Menjelaskan maksud selang kontur @ sela kontur c). Melengkapkan pengurusan grafik tentang symbol-simbol ketinggian dalam peta topografi |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Buku Teks, Kertas Graf |
Refleksi | Objektif tercapai. Pelajar dapat menjawab setiap aktiviti yang diberikan dengan aktif. |
Hari | ISNIN |
Tarikh | 13 Februari 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 2A (29 pelajar) |
Masa | 04:35 – 05:45 ( 2 masa) |
Tajuk | Skala Dan Jarak |
Konsep | Jarak – Skala Lurus |
Hasil Pembelajaran | Menggunakan skala untuk menentukan jarak dan keluasan di atas peta lakar yang berasaskan peta topografi Mengenal skala dan jarak |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1: Mengukur jarak di antara dua tempat di atas peta dengan menggunakan skala lurus.
Aras 2: Mengukur jarak dilapangan kepada jarak diatas peta dengan menggunakan skala lurus. |
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal di Kawasan Sekitar) |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur |
Refleksi | Objektif pembelajaran tercapai. Walau bagaimanapun pelajar perlu diberi lebih banyak pendedahan. |
Day | MONDAY |
Date | 13 February 2012 |
Subject | English Literature |
Form | 3F (44 students) 3L (42 students) |
Time | 03:25 – 04:00 (1 period) 05:45 – 06:20 (1 period) |
Topic | Poem – A Fighter's Lines |
Theme | Patriotism / Being courage / Unity |
Language Outcomes | Language For Aesthetics Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Post Activity | Read the poem and then answer the questions based on Stanza 1 – Stanza 4 |
Moral Values | Responsibility |
Language Content | Grammar – Simple Past Tense |
Resource Materials | Poem – A Fighter's Lines |
Pedagogical Strategies | MI CCTS CX |
Reflections | Students read the poem before lesson. Objectives achieved! |
Day | Tuesday |
Date | 14 February 2012 |
Form | 3L (42 students) 3F (44 students) |
Time | 12:50 – 02:00 (2 periods) 05:45 – 06:20 ( 1 period) |
Subject | English Languages |
Theme | Helping Hands |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development |
|
Post Activity | Write a short composition about Mother Theresa not less than 120 words based on the notes given. |
Moral Values | Brave, Honest |
Language Content | Grammar – 1. Simple Past Tense (died, studied...) 2. Sequence Connectors (firstly, next, than, after that...) |
Resource Materials | Text Book (Form 3) |
Reflections | Objectives achieved! Students managed to construct their sentences using their own ideas. |
Hari | Selasa |
Tarikh | 14 Februari 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3N(32 pelajar) |
Masa | 04:35 – 05:10 (1 masa) |
Tajuk | Skala |
Konsep | Jarak Keluasan |
Hasil Pembelajaran | Menggunakan skala untuk menentukan jarak dan keluasan di atas peta lakar yang berasaskan peta topografi |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1: Menyatakan jenis-jenis skala
Mengukur jarak dengan menggunakan skala Mengira keluasan kawasan sekata berpandukan skala peta. Aras 2: Menukarkan dan menghububgkaitkan setiap skala:
Mengira anggaran keluasan tidak sekata berpandukan skala peta |
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal di Kawasan Sekitar) |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar tajuk tersebut di Tingkatan 2. |
Day | WEDNESDAY |
Date | 15 FEBRUARY 2012 |
Subject | English Language |
Time | 02:00 – 03:10 (2 periods) 05:10 – 06:20 (2 periods) |
Form | 3F (44 students) 3L (42 students) |
Topic | Grammar |
Theme | Active and Passive Voice |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use Ask for questions and respond politely to question |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to: Use proper active and passive Voice |
Lesson Development |
|
Post Activity | Write in about 10 sentences can be changed from Active to Passive Voice. 1. Tense 2. Active Voice 3. Passive Voice |
Moral Value | Responsibility |
Language Content | Grammar items |
Pedagogical Strategies | CCTS |
Resource Materials | Common error in Grammar |
Reflections | Need extra work! |
Hari | Rabu |
Tarikh | 15 Februari 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3D (44 pelajar) |
Masa | 03:25 – 4:35 ( 2 masa) |
Tajuk | Kerja Kursus Geografi |
Konsep |
|
Hasil Pembelajaran | Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan Febuary hingga Mei |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Tajuk 1: Kemusnahan ekosistem 1. Menyatakan jenis-jenis kemusnahan. 2. Faktor-faktor yang menyebabkan kemusnahan. 3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji 4. Faktor-faktor mengatasi.
Tajuk 2: Perniagaan Runcit(Pasar Tani/ malam) 1. Apakah perniagaan yang terdapat dikawasan dikaji 2. pasar malam/pasar Tani 3. Kesan-kesan negative/positif 4. Cara / cadangan mengatasi |
Aktiviti Pembelajaran | Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan: Penghargaan:
|
Unsur Patriotisme | Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan Budaya di Kawasan Sekitar) |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. |
Day | THURSDAY |
Date | 16 January 2012 |
Form | 3L (44 students) 3F (44 students) |
Time | 12:50 – 02:00 (2 periods) |
Subject | English Language |
Theme | Famous Person |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use
|
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to:
|
Lesson Development |
|
Post Activity | Write a short composition about Mother Theresa not less than 120 words based on the notes given. |
Moral Values | Brave, Honest |
Language Content | Grammar – 1. Simple Past Tense (died, studied...) 2. Sequence Connectors (firstly, next, than, after that...) |
Resource Materials | Text Book (Form 3) |
Reflections | Objectives achieved! Students managed to construct their sentences using their own ideas. |
Hari | Khamis |
Tarikh | 16 Februari 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3N (32 pelajar) |
Masa | 12:50 – 02 :00 ( 2 masa) |
Tajuk | Kerja Kursus Geografi |
Konsep |
|
Hasil Pembelajaran | Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan Febuary hingga Mei |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Tajuk 1: Kemusnahan ekosistem 1. Menyatakan jenis-jenis kemusnahan. 2. Faktor-faktor yang menyebabkan kemusnahan. 3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji 4. Faktor-faktor mengatasi.
Tajuk 2: Perniagaan Runcit(Pasar Tani/ malam) 1. Apakah perniagaan yang terdapat dikawasan dikaji 2. pasar malam/pasar Tani 3. Kesan-kesan negative/positif 4. Cara / cadangan mengatasi |
Aktiviti Pembelajaran | Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan: Penghargaan:
|
Unsur Patriotisme | Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan Budaya di Kawasan Sekitar) |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. |
Hari | Jumaat |
Tarikh | 17 Februari 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 2A (28 pelajar) |
Masa | 02:00 – 02:35 ( 1 masa) |
Tajuk | Skala Dan Jarak |
Konsep | Jarak – Skala Lurus |
Hasil Pembelajaran | Menggunakan skala untuk menentukan jarak dan keluasan di atas peta lakar yang berasaskan peta topografi Mengenal skala dan jarak |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Aras 1: Mengukur jarak di antara dua tempat di atas peta dengan menggunakan skala lurus.
Aras 2: Mengukur jarak dilapangan kepada jarak diatas peta dengan menggunakan skala lurus. |
Aktiviti Pembelajaran |
|
Unsur Patriotisme | Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal di Kawasan Sekitar) |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur |
Refleksi | Objektif pembelajaran tercapai. Walau bagaimanapun pelajar perlu diberi lebih banyak pendedahan. |
Day | THURSDAY |
Date | 16 FEBRUARY 2012 |
Subject | English Language |
Time | 05:45 – 06:20 (1 period) |
Form | 3L (45 students) |
Topic | Grammar |
Theme | Active and Passive Voice |
Language Outcomes | Language For Interpersonal Use Ask for questions and respond politely to question |
Objectives of the lesson | By the end of the lesson, students should be able to: Use proper active and passive Voice |
Lesson Development |
|
Post Activity | Write in about 10 sentences can be changed from Active to Passive Voice. 1. Tense 2. Active Voice 3. Passive Voice |
Moral Value | Responsibility |
Language Content | Grammar items |
Pedagogical Strategies | CCTS |
Resource Materials | Common error in Grammar |
Reflections | Need extra work! |
Hari | Jumaat |
Tarikh | 17 Februari 2012 |
Mata Pelajaran | Geografi |
Tingkatan | 3N(35 pelajar) |
Masa | 02:00 – 02:35 (1 masa) |
Tajuk | Kerja Kursus Geografi |
Konsep | 1. Masalah Ekosistem Perhutanan 2. Perniagaan Runcit |
Hasil Pembelajaran | Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan Febuary hingga Mei |
Objektif Tingkahlaku | Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Tajuk 1: Masalah Ekosistem Perhutanan 1. Menyatakan jenis-jenis maslalah 2. Faktor-faktor yang menyebabkan masalah ekosistem 3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji 4. Faktor-faktor mengatasi.
Tajuk 2: Perkembangan Perniagaan Runcit 1. Apakah perniagaan runcit yang terdapat dikawasan dikaji 2. pasar tani/ pasar malam 3. Kesan-kesan negative/positif 4. Cara / cadangan mengatasi |
Aktiviti Pembelajaran | Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan: Penghargaan:
|
Unsur Patriotisme | Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar) |
Nilai Murni | Berdikari dan Berdisiplin |
Pendekatan | KBKK (Aplikasi) |
BBM | Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur |
Refleksi | Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. |
No comments:
Post a Comment