Tuesday, February 7, 2012

LESSON PLAN WEEK 5 (30 JANUARY 2012- 03 FEBRUARY 2012)

Tarikh

30 January 2012

Hari

ISNIN

Masa

04:35 – 05:45 (2 masa)

Mata Melajaran

Geografi

Tingkatan

2A (28 pelajar)

Tajuk Pelajaran

Kedudukan

Tema

Kemahiran Geografi

Ujian Topikal

Konsep

  • Kedudukan Garisan Tarikh Antarabangsa (GTA)
  • Garisan Meridian Pangkal (GMP)
  • Latitud dan Longitud

Aspek Pembelajaran

Memahami Kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud serta mengenali zon waktu

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Menguji pelajar untuk mengetahui setakat mana pemahaman mereka tentang tajuk kedudukan
  • Mengenal latitud dan longitud
  • Menyatakan kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud

Penerapan Nilai

Nilai Kecintaan Terhadap Alam Semulajadi

Aktiviti

Menunjuk cara/Pelajar menjawab soalan-soalan dari Bab 1: Kedudukan

  • Soalan objektif dan soalan subjektif
  • Menentukan kedudukan latitud dan longitud pada glob
  • Menentukan kedudukan latitud dan longitud berdasarkan peta
  • Menentukan kedudukan sesuatu tempat berdasarkan titik persilangan
  • Waktu Tempatan, Zon Waktu dan Waktu Piawai

Pendekatan

KBKK/Pengajaran Masteri

Rujukan

Buku Teks Tingkatan 3 dan Buku Rujukan

Refleksi

Pelajar-pelajar masih ramai belum menguasai konsep latitud dan longitud. Perlu penerangan yang mendalam serta latihan tambahan diperlukan.

Tajuk mengira waktu diperkenalkan. Walau bagaimanapun pelajar keliru dengan arah yang mana harus ditolak dan ditambah.


 

Day

MONDAY

Date

30 January 2012

Subject

English Language

Time

03:25 – 04:00 (1 period)

05:45 – 06:20 (1 Period)

Form

3F (42 students)

3L (42 students)

Topic

Paper 1 (40%) – They Touch Our Lives

Theme

People (TOPICAL TEST 1)

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Answer the questions in Section A,B,C, and D

Lesson Development

Section A: Graphic and Stimuli

Section B: Grammar

Section C: Closest In meaning

Section D: Comprehension Questions

  1. Passage – Tunku Abdul Rahman
  2. Passage

Post Activity

Write corrections on paper 1.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Exam Paper from Jabatan Negeri Sarawak

Reflections

Need extra work!


 

Hari

MONDAY

Tarikh

30 January 2012

Tingkatan

3D

Masa

12:50 -02:00 (2 masa)

Tajuk

Arah

Konsep

Bearing Arah

  • Bearing sudutan (azimuth)
  • Bearing Sukuan

Hasil Pembelajaran

Menentukan bearing dengan menggunakan jangka susut di atas peta lakar berdasarkan peta topografi

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berasaskan peta topografi

Unsur Patriotisme

-

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran

  1. Menunjuk cara mengukur bearing dengan menggunakan jangka sudut
  2. Perbincangan kumpulan cara-cara menggunakan jangka sudut untuk mengukur bearing
  3. Mengukur bearing antara dua tempat dengan menggunakan jangka sudut

Pendekatan

Pembelajaran Masteri

BBM

Peta Topo

Alat-alat Geometri

Refleksi

Objektif belum tercapai sepenuhnya memandangkan masa tidak mencukupi untuk guru menunjuk cara secara individu kepada pelajar. Masa hanya diperuntukkan 1 masa.(Bersambung)


 

Day

TUESDAY

Date

31 January 2012

Form

3L(43 students)

3F(42 students)

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

05:45 – 06:20 (1 period)

Subject

English Language

Theme

They Touch Your Lives

Topic

ESSAY WRITING/COMPOSITION

Malaysia's Second Prime Minister – Tun Abdul Razak

Learning Outcomes

Language For Interpersonal Use

  • Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Name the Malaysian leaders in the photographs shown by teacher
  2. Talk about their characters and their personalities
  3. Answer the comprehension questions orally
  4. Write an essay based on the notes given

Lesson Development

  1. Teacher shows the photographs of famous leaders and asked the

    Students to guess who they are

  2. Read an article on an prominent personality – Malaysia's Second Minister
  3. Discuss about second Prime Minister based on the notes given

Post Activity

Write an essay about Tun Abdul Razak based on the notes given not less than 120 words.

Moral Values

Friendly and Equally

Language Content

Grammar "Simple Past Tense"

Studied, graduated...

Resource materials

English Text book (Form 3)

Reflections

Objectives achieved! Students managed to differentiate simple present and simple past.


 

Hari

Selasa

Tarikh

31 January 2012

Tingkatan

3N

Masa

04:35 – 05:10 (1 masa)

Tajuk

Arah

Konsep

Bearing Arah

  • Bearing sudutan (azimuth)
  • Bearing Sukuan

Hasil Pembelajaran

Menentukan bearing dengan menggunakan jangka susut di atas peta lakar berdasarkan peta topografi

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:

Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berasaskan peta topografi

Unsur Patriotisme

-

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran

  1. Menunjuk cara mengukur bearing dengan menggunakan jangka sudut
  2. Perbincangan kumpulan cara-cara menggunakan jangka sudut untuk mengukur bearing
  3. Mengukur bearing antara dua tempat dengan menggunakan jangka sudut

Pendekatan

Pembelajaran Masteri

BBM

Peta Topo

Alat-alat Geometri

Refleksi

Objektif belum tercapai sepenuhnya memandangkan masa tidak mencukupi untuk guru menunjuk cara secara individu kepada pelajar. Masa hanya diperuntukkan 1 masa.(Bersambung)


 

Hari

Rabu

Tarikh

01 Februari 2012

Kelas

3D (43 pelajar)

Masa

03:25 – 04:35 (2 masa)

Mata Pelajaran

Geografi

UJIAN TOPIKAL

1. KEDUDUKAN – JENIS2 RUJUKAN GRID

- JENIS2 KETINGGIAN

- KONTUR DAN BENTUK MUKA BUMI

Tajuk

  • Rujukan Grid- Rujukan Grid 4 angka dan rujukan grid 6 angka
  • Ketinggian (Kemahiran Geografi)
  • Kontur dan Bentuk Muka Bumi (pelana, susuh bukit, Lurah bentuk 'V', kol, genting, Cerun curam, cerun landai, cerun cekung, cerun cembung, dataran, dsb

Hasil Pembelajaran

Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berterusan berasaskan peta topografi

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:-menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

-menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta Topografi

Aras 2: -membandingkan dan membezakan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar berasaskan peta topografi

Aras 3- Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

Unsur Patriotisme

Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat

Aktiviti

a). Membincangkan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

b). Menjelaskan maksud selang kontur @ sela kontur

c). Melengkapkan pengurusan grafik tentang symbol-simbol ketinggian dalam peta topografi

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Buku Teks, Kertas Graf

Refleksi

Objektif tercapai. Pelajar dapat menjawab setiap aktiviti yang diberikan dengan aktif.


 

Day

Wednesday

Date

01 February 2012

Form

3F(42 students)

3L(42 students)

Time

02:00 – 03:10 (2 periods)

05:45 – 06:20 (2periods)

Subject

English (Literature Component)

Topic

Novel- Around The World In 80 days

Language aspect

Chapter One: Phileas Fogg Finds a new Butler

Skills

  1. Listen to, read, view and respond to literary works by:

    a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one' opinion

b). Recognizing elements in the story such as characters and setting and discussing how it relates to one's life.

c). Understanding other people's culture, traditions, customs and beliefs.

Specific Objectives

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Finding out the meaning of un familiar words using contextual clues or dictionary
  2. Retelling the story in one own words
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it
  4. Describing characters in the story and writing simple paragraph on each character

Activities

  1. Identify at least 8 out of 12 main ideas from the summary chapter one in 20 minutes time
  2. Rearrange the following events in correct sequence in about 8 out of 10 events

CCTS

Identify main ideas and supporting details

Moral Values

Kindness, Concerned, Human decency, sympathy, pity, justice and civic minded

Teaching Materials

Text book and reference books

Reflections

The objectives not Achieved. Some students in 3L need extra explanations. The novel is quite tough. Teacher needs to explain in Bahasa Malaysia.


 

Hari

Khamis

Tarikh

02 February 2012

Kelas

3N (30 pelajar)

Masa

12:50 – 02:00 (2 masa)

Mata Pelajaran

Geografi

UJIAN TOPIKAL

1. KEDUDUKAN – JENIS2 RUJUKAN GRID

- JENIS2 KETINGGIAN

- KONTUR DAN BENTUK MUKA BUMI

Tajuk

  • Rujukan Grid- Rujukan Grid 4 angka dan rujukan grid 6 angka
  • Ketinggian (Kemahiran Geografi)
  • Kontur dan Bentuk Muka Bumi (pelana, susuh bukit, Lurah bentuk 'V', kol, genting, Cerun curam, cerun landai, cerun cekung, cerun cembung, dataran, dsb

Hasil Pembelajaran

Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berterusan berasaskan peta topografi

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:-menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

-menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta Topografi

Aras 2: -membandingkan dan membezakan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar berasaskan peta topografi

Aras 3- Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

Unsur Patriotisme

Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat

Aktiviti

a). Membincangkan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

b). Menjelaskan maksud selang kontur @ sela kontur

c). Melengkapkan pengurusan grafik tentang symbol-simbol ketinggian dalam peta topografi

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Buku Teks, Kertas Graf

Refleksi

Objektif tercapai. Pelajar dapat menjawab setiap aktiviti yang diberikan dengan aktif.


 

Day

THURSDAY

Date

02 February 2012

Subject

English Language

Time

04:35 -05:10 (1 period)

05:10 – 06:20 (2 periods)

Form

3L (42 students)

3F (42 students)

Topic

Grammar

Theme

Subject – Verb Agreement (Concord)

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask for questions and respond politely to question

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Use proper subject Verb-Agreement

Lesson Development

  • Every sentence has a subject and a verb. The subject and the verb must agree with other.
  • A singular subject takes a singular verb

    Example: A baby (singular subject) is hungry (singular verb).

    Rashid (singular subject) is doing his home.

  • A plural subject, subject takes a plural verb.

    Example: Those men (plural subject) are (plural verb) famous politicians.

    Siong Cheng, Hamzah and Siti (plural subject) want to do research on marine animals.

Post Activity

Write in about 10 sentences about subject – verb agreements.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Grammar items

Pedagogical Strategies

CCTS

Resource Materials

Common error in Grammar

Reflections

Students need more reading and communicate with their friends in English in order to improve their speaking skill/grammar


 

Hari

Jumaat

Tarikh

03 Februari 2012

Kelas

3N (28 pelajar)

Masa

03:25 – 04:35 (1 masa)

Mata Pelajaran

Geografi (Pembetulan)

UJIAN TOPIKAL

1. KEDUDUKAN – JENIS2 RUJUKAN GRID

- JENIS2 KETINGGIAN

- KONTUR DAN BENTUK MUKA BUMI

Tajuk

  • Rujukan Grid- Rujukan Grid 4 angka dan rujukan grid 6 angka
  • Ketinggian (Kemahiran Geografi)
  • Kontur dan Bentuk Muka Bumi (pelana, susuh bukit, Lurah bentuk 'V', kol, genting, Cerun curam, cerun landai, cerun cekung, cerun cembung, dataran, dsb

Hasil Pembelajaran

Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berterusan berasaskan peta topografi

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:-menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

-menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta Topografi

Aras 2: -membandingkan dan membezakan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar berasaskan peta topografi

Aras 3- Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

Unsur Patriotisme

Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat

Aktiviti

a). Membincangkan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

b). Menjelaskan maksud selang kontur @ sela kontur

c). Melengkapkan pengurusan grafik tentang symbol-simbol ketinggian dalam peta topografi

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Buku Teks, Kertas Graf

Refleksi

Objektif tercapai. Pelajar dapat menjawab setiap aktiviti yang diberikan dengan aktif.


 

Hari

Jumaat

Tarikh

03 Februari 2012

Kelas

2A (28 pelajar)

Masa

04:00 – 05:10 (2 masa)

Mata Pelajaran

Geografi

Tajuk

Arah

Hasil Pembelajaran

Menentukan arah dengan menggunakan bearing sudutan

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat: Arah 1:

  • Menyatakan bearing sudutan
  • Mengukur bearing sudutan


 

  • Utara (0 - 360 darjah)
  • Timurlaut (45 darjah)
  • Timur (90 darjah)
  • Tenggara (135 darjah)
  • Selatan (180 darjah)
  • Barat Daya (225 darjah)
  • Barat (270 darjah)
  • Barat Laut (315 darjah)

Unsur Patriotisme

Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat.

Aktiviti

a). Menunjuk cara mengukur bearing dengan menggunakan jangka sudut

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)/Konstruktivisme

BBM

Buku Teks, Peta Topografi

Refleksi

Tiada masalah bagi pelajar cemerlang dalam mempelajari tjuk ini.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments: