Tuesday, February 7, 2012

LESSON PLAN WEEK 2 (08 JANUARY 2012 – 13 JANUARY 2012)

Day/Date

Monday (09 January 2012)

Class/Time

3L (44 students) 02:35-03:10 (1 period)

3F (40 students) 04:35-05:10 (1 period)

Subject

English Language – People that touch our lives

Theme

People- "A Noble work of MERCY Malaysia"

Topic

Famous People and their Achievements

Learning Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask For and response politely to questions

Objectives Of The Lesson

At the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to and understand a conversation
  2. Read an article on "The noble work of MERCY Malaysia"
  3. Find out the main ideas and details

Lesson Development

  1. Find out people who have contributed to the nation: e.g Hijjas Kasturi (architect),Dato' Dr. Jemilah Mahmood (Doctor), Datuk Lee Chong Wei (Badminton), Datuk Nichole David(Squash), Datuk Dr. Muzaffar Mansur(astronaut)
  2. Read an article "The Noble Work of MERCY Malaysia"
  3. Ask and respond politely to questions

Post Activities

  1. Answer the comprehension questions
  2. Statements true or false

Moral Values

Love and Caring

Language Content

Use Simple present tense and adjectives

Resources Materials

English Textbook (Form 3)

Picture of famous people that

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

Isnin

Tarikh

09 Januari 2012

Kelas

3D (43 pelajar)

3N (30 pelajar)

Masa

03:25-04:35 (2 masa)

05:45-06:20 (1 masa)

Mata Pelajaran

Geografi

Tajuk

  • Rujukan Grid- Rujukan Grid 4 angka dan rujukan grid 6 angka
  • Ketinggian (Kemahiran Geografi)
  • Kontur dan Bentuk Muka Bumi (pelana, susuh bukit, Lurah bentuk 'V', kol, genting, Cerun curam, cerun landai, cerun cekung, cerun cembung, dataran, dsb

Hasil Pembelajaran

Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berterusan berasaskan peta topografi

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:-menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

-menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta Topografi

Aras 2: -membandingkan dan membezakan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar berasaskan peta topografi

Aras 3- Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

Unsur Patriotisme

Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat

Aktiviti

a). Membincangkan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

b). Menjelaskan maksud selang kontur @ sela kontur

c). Melengkapkan pengurusan grafik tentang symbol-simbol ketinggian dalam peta topografi

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Buku Teks, Kertas Graf

Refleksi

Objektif tercapai. Pelajar dapat menjawab setiap aktiviti yang diberikan dengan aktif.


 

Day/Date

Tuesday (10 January 2012)

Class/Time

3L (44 students) 03:25 – 0400 (1 period)

3F(42 students) 04:45 – 05:45 (2 periods)

Subject

English Language – People that touch our lives

Theme

People- "A Noble work of MERCY Malaysia"

Topic

Famous People and their Achievements

Learning Outcomes

Language For Interpersonal Use

Ask For and response politely to questions

Objectives Of The Lesson

At the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to and understand a conversation
  2. Read an article on "The noble work of MERCY Malaysia"
  3. Find out the main ideas and details

Lesson Development

  1. Find out people who have contributed to the nation: e.g Hijjas Kasturi (architect),Dato' Dr. Jemilah Mahmood (Doctor), Datuk Lee Chong Wei (Badminton), Datuk Nichole David(Squash), Datuk Dr. Muzaffar Mansur(astronaut)
  2. Read an article "The Noble Work of MERCY Malaysia"
  3. Ask and respond politely to questions

Post Activities

  1. Answer the comprehension questions
  2. Statements true or false

Moral Values

Love and Caring

Language Content

Use Simple present tense and adjectives

Resources Materials

English Textbook (Form 3)

Picture of famous people that

Reflections

Objectives achieved!


 

Hari

Selasa

Tarikh

10 Januari 2012

Kelas

3N (30 pelajar)

Masa

02:00-03:10 (2 masa)

Mata Pelajaran

Geografi

Tajuk

  • Rujukan Grid- Rujukan Grid 4 angka dan rujukan grid 6 angka
  • Ketinggian (Kemahiran Geografi)
  • Kontur dan Bentuk Muka Bumi (pelana, susuh bukit, Lurah bentuk 'V', kol, genting, Cerun curam, cerun landai, cerun cekung, cerun cembung, dataran, dsb

Hasil Pembelajaran

Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berterusan berasaskan peta topografi

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:-menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

-menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta Topografi

Aras 2: -membandingkan dan membezakan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar berasaskan peta topografi

Aras 3- Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

Unsur Patriotisme

Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat

Aktiviti

a). Membincangkan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

b). Menjelaskan maksud selang kontur @ sela kontur

c). Melengkapkan pengurusan grafik tentang symbol-simbol ketinggian dalam peta topografi

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Buku Teks, Kertas Graf

Refleksi

Objektif tercapai. Pelajar dapat menjawab setiap aktiviti yang diberikan dengan aktif.


 

Tarikh

11 January 2012

Hari

Rabu

Masa

02:00 -03:10 (2 masa)

Mata Melajaran

Geografi

Tingkatan

2A (28 pelajar)

Tajuk Pelajaran

Kedudukan

Tema

Kemahiran Geografi

Konsep

  • Kedudukan Garisan Tarikh Antarabangsa (GTA)
  • Garisan Meridian Pangkal (GMP)
  • Latitud dan Longitud

Aspek Pembelajaran

Memahami Kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud serta mengenali zon waktu

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Mengenal latitud dan longitud
  • Menyatakan kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud

Penerapan Nilai

Nilai Kecintaan Terhadap Alam Semulajadi

Aktiviti

Menunjuk cara:

  • Menentukan kedudukan latitud dan longitud pada glob
  • Menentukan kedudukan latitud dan longitud berdasarkan peta
  • Menentukan kedudukan sesuatu tempat berdasarkan titik persilangan

Pendekatan

KBKK/Pengajaran Masteri

Rujukan

Buku Teks Tingkatan 3 dan Buku Rujukan

Refleksi

Pelajar-pelajar masih ramai belum menguasai konsep latitud dan longitud. Perlu penerangan yang mendalam serta latihan tambahan diperlukan.


 

Day

Wednesday

Date

11 Januari 2012

Form

3F (42 students)

3L (42 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

05:10-06:20 (2 periods)

Subject

English Language

Theme

People

Topic

They Touch Our Lives

Learning Outcomes

  1. Language For Interpersonal Use

    -ask for and response politely to questions

    -listen to a conversation and give important details

    -read an article : scan for details

Language aspects

Grammar

Simple present tense for habitual: "Tom studies everyday"

*The Simple present says that something was true in the present, and will be true in the future. It expresses general statements of facts and timeless truths.

Pedagogical Strategies

Preparation For the real world

Specific Objectives

  1. Read an article an fined main ideas
  2. Answer 'wh' questions based on the article given
  3. Give 5 out of 6 important details from the people mentioned.

Teaching Materials

Text book (English Form 3)

Reflections

Objectives Achieves for Form 3F but not for Form 3L. They need more explanations.


 

Hari

Khamis

Tarikh

12 Januari 2012

Kelas

3N (30 pelajar)

3D (43 pelajar)

Masa

03:25-04:00 (1 masa)

04:35 – 05:45 (2 masa)

Mata Pelajaran

Geografi

Tajuk

  • Rujukan Grid- Rujukan Grid 4 angka dan rujukan grid 6 angka
  • Ketinggian (Kemahiran Geografi)
  • Kontur dan Bentuk Muka Bumi (pelana, susuh bukit, Lurah bentuk 'V', kol, genting, Cerun curam, cerun landai, cerun cekung, cerun cembung, dataran, dsb

Hasil Pembelajaran

Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berterusan berasaskan peta topografi

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1:-menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

-menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta Topografi

Aras 2: -membandingkan dan membezakan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar berasaskan peta topografi

Aras 3- Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

Unsur Patriotisme

Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat

Aktiviti

a). Membincangkan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi

b). Menjelaskan maksud selang kontur @ sela kontur

c). Melengkapkan pengurusan grafik tentang symbol-simbol ketinggian dalam peta topografi

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Buku Teks, Kertas Graf

Refleksi

Objektif tercapai. Pelajar dapat menjawab setiap aktiviti yang diberikan dengan aktif. Walau bagaimanapun pelajar 3N perlu diberi banyak bimbingan dan tunjukajar.


 

Day

Thursday

Date

12 January 2012

Class/Form

3L (44 students)

Time

12:50 -02:00 (2 periods)

Subject

English Language – They Touch Our Lives

Topic

Summary Writing

Theme

Ludwig Von Beethoven

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue : give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting important points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words. (use own words without changing its original meaning)

Lesson Development

  1. First, mark the lines where you pick points to write your summary
  2. Then, pick out the main ideas
  3. Next, search for secondary ideas
  4. Important to separate the relevant from irrelevant details
  5. You have to substitute long expressions with single works

Post Activity

Write a summary about Ludwig Von Beethoven into 60 words (Count the number of words used)

Moral Values

Loving and Caring

Language Contents

Word substitution

e.g: All of a sudden – substitute with 'suddenly'

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Soalan Ramalan (PMR)

Reflections

Objectives achieved!


 

Tarikh

13 January 2012

Hari

Jumaat

Masa

05:10-06:20 (2 masa)

Mata Melajaran

Geografi

Tingkatan

2A (8 pelajar)

Tajuk Pelajaran

Kedudukan

Tema

Kemahiran Geografi

Konsep

  • Kedudukan Garisan Tarikh Antarabangsa (GTA)
  • Garisan Meridian Pangkal (GMP)
  • Latitud dan Longitud

Aspek Pembelajaran

Memahami Kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud serta mengenali zon waktu

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

  • Mengenal latitud dan longitud
  • Menyatakan kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud

Penerapan Nilai

Nilai Kecintaan Terhadap Alam Semulajadi

Aktiviti

Menunjuk cara:

  • Menentukan kedudukan latitud dan longitud pada glob
  • Menentukan kedudukan latitud dan longitud berdasarkan peta
  • Menentukan kedudukan sesuatu tempat berdasarkan titik persilangan

Pendekatan

KBKK/Pengajaran Masteri

Rujukan

Buku Teks Tingkatan 3 dan Buku Rujukan

Refleksi

Pelajar-pelajar sudah menguasai konsep latitud dan longitud. Perlu penerangan yang mendalam serta latihan tambahan diperlukan.

Dalam Tajuk mengira waktu, pelajar masih perlu tunjukajar dan latihan.


 

Day

Friday

Date

13 January 2012

Class/Form

3F (42 students)

Time

03:10 -03:45 (1 period)

Subject

English Language – They Touch Our Lives

Topic

Summary Writing

Theme

Ludwig Von Beethoven

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue : give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Test their ability in extracting important points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words. (use own words without changing its original meaning)

Lesson Development

  1. First, mark the lines where you pick points to write your summary
  2. Then, pick out the main ideas
  3. Next, search for secondary ideas
  4. Important to separate the relevant from irrelevant details
  5. You have to substitute long expressions with single works

Post Activity

Write a summary about Ludwig Von Beethoven into 60 words (Count the number of words used)

Moral Values

Loving and Caring

Language Contents

Word substitution

e.g: All of a sudden – substitute with 'suddenly'

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Soalan Ramalan (PMR)

Reflections

Objectives achieved!


 


 


 


 


 


 


 

No comments: