Sunday, August 18, 2013

LESSON PLAN WEEK 19 (06 MAY 2013 – 10 MAY 2013)

Hari

Isnin

Tarikh

06 MAY 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A (29 pelajar)

Masa

03:25-04:35 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber (ULANGKAJI)

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Pelajar2 membuat ulangkaji soalan-soalan ulangkaji Tingkatan 1 dan 2. Mereka masih lemah dalam tajuk di Tingkatan 1.


 

Day

Monday

Date

06 MAY 2013

Subject

English Language – Revision (Paper 1)

Form

3N (24 students)

3D (37 students)

Time

12:50-02:00(2 periods)

04:25-05:45(2 periods)

Topic

Answering objectives question (1-40)

Theme

Paper One –Past Year Questions

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

Answering objectives question

Lesson Development

Section A : Graphic and stimuli

Section B : Choose the best meaning

Section C : Best meaning

Section D : Article

Passage

Post Activity

Answering the 40 objectives question.

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need Extra work!


 

Hari

Selasa

Tarikh

07 May 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A (29 pelajar)

Masa

05:45-06:20 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber (Ulangkaji)

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid membuat ulangkaji Tajuk-tajuk dari Tingkatan 2. Pelajar perlu berusaha bersunguh2 dan jangan bergantung kepada guru semata2.


 

Day

TUESDAY

Date

07 May 2013

Form

3N (24 students)

Subject

English Literature

Time

12:50-02:00 (2 periods)

Topic

Novel – Around The World In 80 Days- (Character)

Theme

Revision – Characters in the Novel (Phileas Fogg/Passepartout/ Aouda

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around The World In 8 Days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Day

WEDNESDAY

Date

08 May 2013

Form

3D (37 students)

Time

04:25 – 05:45 (2 periods)

Subject

English Literature

Topic

Novel- around The World In 80 Days (Characters)

Theme

Interestng Characters (Phileas Fogg/Passepartout/Aouda)

Language Outcomes

Language For Aesthetics Use

  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  1. Listen to read, view and respond to literary works by:

    (a). Understanding and telling in one's own words the story and giving one's words and giving one's opinion

    (b). Recognizing elements in a story (character/ setting)

Lesson Development

  1. Retelling the story or content of the novel in one's own words.
  2. Telling the sequence of events in the story
  3. Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it.

Post Activity

Describing elements in the story and writing a simple paragraph of each other.

Moral Values

Responsibility/Caring

Language Content

Grammar – Simple Past Tense

Resource Materials

Novel- Around The World In 80 Days

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

CX

Reflections

Need extra work!


 

Hari

Rabu

Tarikh

08 May 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3L (29 pelajar)

Masa

03:25-04:35 (2 masa)

Tajuk

Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan

Tema B: Sumber

Sumber-sumber Utama

Konsep

Sumber (Ulangkaji)

Hasil Pembelajaran

Memahami jenis-jenis sumbar utama

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Aras 1: Mentakrifkan sumber

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama

  • Mineral
  • Hutan
  • Air
  • Tanih
  • Cahaya matahari/solar

Mengatakan jenis sumber-sumber yang boleh

  • Boleh diperbaharui
  • Tidak boleh diperbaharui

Aktiviti Pembelajaran

  • Mengklasifikasikan sumber-sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui
  • Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul artikel atau gambar tentang jenis-jenis sumber untuk membuat buku skrap tentang sumber yang boleh diperbaharui dan yang tidak boleh diperbaharui

Unsur Patriotisme

  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KMD

BCB

BBM

Buku Teks

Lembaran Kerja

Carta

Surat khabar

Majalah

Refleksi

Murid-murid membuat ulangkaji Tajuk-tajuk dari Tingkatan 2. Pelajar perlu berusaha bersunguh2 dan jangan bergantung kepada guru semata2.


 

Day

Wednesday

Date

18 May 2013

Subject

English Language

Form

3N (24 students)

Time

12:50-02:00 (2 periods)

Topic

PLBS/NILAM

Theme

ORAL TALK

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  • Talk spontaneously about any topics
  • Encourage them to be independent
  • Be confident in themselves
  • Motivates them to face the real world

Lesson Development

Introduction:

  • Greeting teacher in-charge and fellow friends
  • Introduce about their topic

Content/Body:

  • Able to elaborate and give a speech spontaneously

Conclusion:

  • Conclude the whole topic and give the moral values/advices

Post Activity

Be prepare for topic of speech

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need more reading so that the students and they lack of knowledge!


 

Day

Thursday

Date

09 May 2013

Subject

English Language

Form

3D(37 students)

Time

03:25-04:35 (2 periods)

Topic

PLBS/NILAM

Theme

ORAL TALK

Language Outcomes

Language For Interpersonal Use

-Ask for question and respond politely to question)

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

  • Talk spontaneously about any topics
  • Encourage them to be independent
  • Be confident in themselves
  • Motivates them to face the real world

Lesson Development

Introduction:

  • Greeting teacher in-charge and fellow friends
  • Introduce about their topic

Content/Body:

  • Able to elaborate and give a speech spontaneously

Conclusion:

  • Conclude the whole topic and give the moral values/advices

Post Activity

Be prepare for topic of speech

Moral Value

Responsibility

Language Content

Simple Past Tense

Pedagogical Strategies

MI

CCTS

Reflections

Need more reading!


 

Hari

Khamis

Tarikh

09 May 2012

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3A (29 pelajar)

Masa

05:45 – 06:20 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

Perkembangan Sistem Penangkutan

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan Februari hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perkembangan Sistm Pengangkutan

1. Menyatakan jenis-jenis pengangkutan

2. Faktor-faktor pengangkutan

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasimasalah system pengangkutan

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk :Perkembangan Sistem Pengangkutdi Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis system pengangkutan
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan system pengangkuta
  • Kepentingan system pengangkutan
  • Kesan perkembangan system pengangkutan
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan system penangkutan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

7. Kaedah Kajian

  • Pemerhatian
  • Soal selidik
  • Rujukan

8.0 Dapatan Kajian

8.1 Konsep dan Jenis Sistem Pengangkutan

8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan system pengangkutan

8.3 Kepentingan perkembangan system pengangkutan di Kawasan Kajian

8.4 Kesan- kesan negative perkembangan system pengangkutan

8.5 Cadangan mengurangkan kesan Negatif

9. Penutup

10. Lampiran

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 

Hari

Jumaat

Tarikh

10 May 2013

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

3L (29 pelajar)

Masa

02:25 -03:45 ( 2 masa)

Tajuk

Kerja Kursus Geografi

Konsep

Perkembangan Sistem Penangkutan

Hasil Pembelajaran

Menyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan Februari hingga Mei

Objektif Tingkahlaku

Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:

Tajuk 1: Perkembangan Sistm Pengangkutan

1. Menyatakan jenis-jenis pengangkutan

2. Faktor-faktor pengangkutan

3.Contoh yang terdapat dikws yang dikaji

4. Faktor-faktor mengatasimasalah system pengangkutan

Aktiviti Pembelajaran

Pelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:

1. Tajuk :Perkembangan Sistem Pengangkutdi Kawasan Kajian pelajar

2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman

3. Penghargaan:

  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden

4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan

5.Objektif Kajian:

  • Konsep dan jenis system pengangkutan
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan system pengangkuta
  • Kepentingan system pengangkutan
  • Kesan perkembangan system pengangkutan
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan system penangkutan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian

6. Kawasan kajian:

  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat

7. Kaedah Kajian

  • Pemerhatian
  • Soal selidik
  • Rujukan

8.0 Dapatan Kajian

8.1 Konsep dan Jenis Sistem Pengangkutan

8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan system pengangkutan

8.3 Kepentingan perkembangan system pengangkutan di Kawasan Kajian

8.4 Kesan- kesan negative perkembangan system pengangkutan

8.5 Cadangan mengurangkan kesan Negatif

9. Penutup

10. Lampiran

Unsur Patriotisme

Mencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)

Nilai Murni

Berdikari dan Berdisiplin

Pendekatan

KBKK (Aplikasi)

BBM

Pembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur

Refleksi

Murid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments: