Sunday, August 18, 2013

LESSON PLAN WEEK 26 ( 24 JUNE 2013 – 28 JUNE 2013)

Hari Isnin
Tarikh24 JUN 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A (37 pelajar)
Masa03:25-04:25 (2 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
Konsep7.3 KEPENTINGAN PELBAGAI SUMBER (tanih/mineral/air/tenaga dan hutan)
Hasil PembelajaranMemahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia seperti:
  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur
Aras 2:
Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia:
  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur
Aras 3:
Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan sumber kepada pembangunan Negara Malaysia seperti:
  • Perbandaran
  • Perindustrian
  • Insfrastruktur
Aktiviti Pembelajaran
  • Melabelkan jenis-jenis tanih berdasarkan tanaman di Malaysia
  • Mengumpul maklumat tentang pelbagai jenis mineral dan kepentingannya
  • Membincangkan kepentingan penerokaan sumber air /tenaga dan hutan di Malaysia
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Carta
Surat khabar
Majalah
RefleksiMurid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

 

DayMonday
Date24 JUNE 2013
SubjectEnglish Language
Form3D(37 students)
Time03:25 – 04:25 (2 periods)
TopicAnswering objectives question (1-40)
ThemePaper One
Language OutcomesLanguage For Interpersonal Use
-Ask for question and respond politely to question)
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
Answering objectives question
Lesson DevelopmentSection A : Graphic and stimuli
Section B : Choose the best meaning
Section C : Best meaning
Section D : Article
Passage
Post ActivityAnswering the 40 objectives question.
Moral ValueResponsibility
Language ContentSimple Past Tense
Pedagogical StrategiesMI
CCTS
ReflectionsNeed Extra work!

 

Hari Selasa
Tarikh25 JUN 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A (29 pelajar)
Masa05:10 – 05:45 (1 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
Konsep7.3 KEPENTINGAN PELBAGAI SUMBER (tanih/mineral/air/tenaga dan hutan)
Hasil PembelajaranMemahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia seperti:
  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur
Aras 2:
Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia:
  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur
Aras 3:
Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan sumber kepada pembangunan Negara Malaysia seperti:
  • Perbandaran
  • Perindustrian
  • Insfrastruktur
Aktiviti Pembelajaran
  • Melabelkan jenis-jenis tanih berdasarkan tanaman di Malaysia
  • Mengumpul maklumat tentang pelbagai jenis mineral dan kepentingannya
  • Membincangkan kepentingan penerokaan sumber air /tenaga dan hutan di Malaysia
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Carta
Surat khabar
Majalah
RefleksiMurid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

 

DayTuesday
Date25 JUNE 2013
SubjectEnglish Literature
Form3N (25 students)
Time12:50 – 02:00 (2 periodS)
Topic

Novel- Around The World In 80 Days
ThemeCHAPTER 11:
Language OutcomesLanguage For Aesthetics Use
  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)
Post ActivityDescribing the story and writing a simple paragraph of each other.
Moral ValuesResponsibility/Caring
Language ContentGrammar – Simple Past Tense
Resource MaterialsNovel- around The World In 80 Days
Pedagogical StrategiesMI
CCTS
CX
ReflectionsNeed extra work!

 

DayWednesday
Date26 JUNE 2013
SubjectEnglish Language
Form3N (25 students)
Time12:50-02:00 (2 periods)
TopicAnswering objective questions (1-40)
ThemePaper One
Language OutcomesLanguage For Interpersonal Use
-Ask for question and respond politely to question)
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
Answering objectives question
Lesson DevelopmentSection A : Graphic and stimuli
Section B : Choose the best meaning
Section C : Best meaning
Section D : Article
Passage
Post ActivityAnswering the 40 objectives question.
Moral ValueResponsibility
Language ContentSimple Past Tense
Pedagogical StrategiesMI
CCTS
ReflectionsNeed Extra work!

 

DayWednesday
Date26 JUNE 2013
SubjectEnglish Literature
Form3D (37 students)
Time03:25-04:25 (2 periods)
Topic

Novel- around The world In 80 Days
ThemeCHAPTER 11:
Language OutcomesLanguage For Aesthetics Use
  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story
  3. Write a summary of chapter 10
  4. Answer the questions based on the text given
Post ActivityDescribing the story and writing a simple paragraph of each other.
Moral ValuesResponsibility/Caring
Language ContentGrammar – Simple Past Tense
Resource MaterialsNovel- Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Pedagogical StrategiesMI
CCTS
CX
ReflectionsNeed extra work!

 

Hari Rabu
Tarikh26 JUN 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3L (30 pelajar)
Masa03:25-03:25 (2 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
Konsep7.3 KEPENTINGAN PELBAGAI SUMBER (tanih/mineral/air/tenaga dan hutan)
Hasil PembelajaranMemahami KEPENTINGAN PENEROKAAN PELBAGAIAN SUMBER Negara Malaysia
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia seperti:
  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur
Aras 2:
Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia:
  • Bahan mentah
  • Pekerjaan
  • Pendapatan
  • Pendapatan Negara
  • Pembukaan Tanah Baru
  • Insfrastruktur
Aras 3:
Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan sumber kepada pembangunan Negara Malaysia seperti:
  • Perbandaran
  • Perindustrian
  • Insfrastruktur
Aktiviti Pembelajaran
  • Melabelkan jenis-jenis tanih berdasarkan tanaman di Malaysia
  • Mengumpul maklumat tentang pelbagai jenis mineral dan kepentingannya
  • Membincangkan kepentingan penerokaan sumber air /tenaga dan hutan di Malaysia
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia-
  • Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber Negara Malaysia.
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Carta
Surat khabar
Majalah
RefleksiMurid-murid tiada masalah kerana pernah belajar dan membuat kerja kursus tajuk tersebut di Tingkatan 2.

 

DayThursday
Date27 JUNE 2013
SubjectEnglish Language
Form3D(37 students)
3N(25 stuudents)
Time12:50-02:00 (2 periods)
03:25-04:25 (2 periods)
TopicPicture Series
ThemeEssay Writing
Language OutcomesLanguage For Interpersonal Use
-Ask for question and respond politely to question)
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
Write an essay based on the picture given
Lesson DevelopmentIntroduction :
  • Saw a lorry carrying cages of live chickens
  • In trying to avoid an oncoming car – crashed into lamp – post
Body:
  • Cages of chickens flung out
  • Lorry driver ran after his chickens
  • Ran after boy trying to run off with a cage full of chicken
  • Managed to get back all the chickens
Conclusion:
  • Lorry driver -grateful
Post ActivityBased on the notes and pictures given below, write a composition of nt less than 120 words.
Moral ValueResponsibility
Language ContentSimple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore
Pedagogical StrategiesMI
CCTS
ReflectionsNeed Extra work!

 

Hari JUMAAT
Tarikh28 JUN 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A/3L(37 pelajar)
Masa02:10 -03:45 ( 2 masa)
TajukKerja Kursus Geografi (Final Touch sebelum penghantaran)
Konsep1. Perkembangan Sistem Perhubungan
Hasil PembelajaranMenyiapkan Kerja Kursus Dalam Tempoh masa yang ditetapkan Februari hingga Mei
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Tajuk 2: Perkembangan Sistem Pengangkutan
1. Apakah system pengangkutan yang terdapat dikawasan dikaji
2. Bas/Van
3. Kesan-kesan negative/positif
4. Cara / cadangan mengatasi
Aktiviti PembelajaranPelajar dikehendaki membuat Kerja Kursus secara berperingkat mengikut kandungan:
1. Tajuk : Perkembangan system pengangkutan di Kawasan Kajian pelajar
2. Senarai Kandungan – Perkara/butiran dan halaman
3. Penghargaan:
  • Kepada Pengetua Sekolah
  • Kepada Guru mata Pelajaran
  • Kepada Ibu Bapa
  • Rakan-rakan pelajar
  • Pihak Luar/ Responden-responden
4. Pendahuluan: Menamakan tajuk kajian/sebab-sebab pemilihan kawasan kajian/tempoh masa kajian dijalankan
5.Objektif Kajian:
  • Konsep dan jenis system pengangkutan
  • Faktor yang mempengaruhi perkembangan systempenmgangkutan
  • Kepentingan system penangkutan
  • Kesan perkembangan system pengangkutan
  • Cadangan mengurangkan kesan perkembangan system pengangkutan
  • Penerapan nilai atau unsure patriotism dalam dapatan kajian
6. Kawasan kajian:
  • Nama kawasan kajian
  • Latar belakang/ sejarah kawasan kajian
  • Lokasi kawasan kajian
  • Pandang darat fizikal kawasan kajian
  • Jarak dari Bandar/pecan terdekat
7. Kaedah Kajian
8. Dapatan Kajian
9. Rumusan
Unsur PatriotismeMencintai Negara Malaysia (Menghargai Ciri-ciri Fizikal dan BUdaya di Kawasan Sekitar)
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KBKK (Aplikasi)
BBMPembaris, Jangka Tolok, Benang, Pita Ukur
RefleksiMurid-murid tiada masalah kerana pernah belajar cara membuat kerja kursus tersebut di Tingkatan 2 walaupun tajuk tidak sama. Walau bagaimanapun mereka perlu lebih banyak bimbingan.

 


No comments: