Sunday, August 18, 2013

LESSON PLAN WEEK 29 (15 JULY 2013 – 19 JULY 2013)

Hari Isnin
Tarikh15 July 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A (29 pelajar)
Masa0325 – 04:25 (2 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
8.4 Kesan Kegiatan Ekonomi terhadp alam sekitar
KonsepKesan rumah hijau/Penipisan lapisan ozon/Pulau haba/hujan asid
Hasil PembelajaranMemahami kesan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan landskap pandang darat
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


Aras 2:
Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia:
  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan pandang darat landskap
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


Aras 3: Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia
Aktiviti Pembelajaran
  • Membincangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha mempertahankan dan bertanggungjawab memelihaara alam sekitar Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Carta
Surat khabar
Majalah
Refleksi
  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia

 

DayMonday
Date15 July 2013
Class/Form3N (25 students)
3D (37 students)
Time12:50 - 02:00 (2 periods)
04:35 – 05:45 (2 periods)
TopicSummary Writing
ThemeThe benefits of having computer
Language OutcomesLanguage For Interpersonal Use
-Listen to dialogue: give important details
-Ask for and listen politely to questions
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)
Lesson Development
  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words
Post ActivityWrite a summary in about 60 words.
Moral ValuesLoving, Caring
Language ContentWords substitution:
Example: all of sudden – substitute to "suddenly"
Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....
Pedagogical StrategiesCX and MI
Resource MaterialsReference Book – Best Techniques in PMR
Reflections Objectives achieved!

 

Hari Selasa
Tarikh16 July 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A (29 pelajar)
Masa05:10-05:45 (1 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
8.4 Kesan Kegiatan Ekonomi terhadp alam sekitar
KonsepKesan rumah hijau/Penipisan lapisan ozon/Pulau haba/hujan asid
Hasil PembelajaranMemahami kesan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan landskap pandang darat
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


Aras 2:
Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia:
  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan pandang darat landskap
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


Aras 3: Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia
Aktiviti Pembelajaran
  • Membincangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha mempertahankan dan bertanggungjawab memelihaara alam sekitar Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Carta
Surat khabar
Majalah
Refleksi
  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia

 

DayTuesday
Date16 July 2013
SubjectEnglish Literature
Form3D (37 students)
3N (25 students)
Time12:50-02:00 (2 periods)
04:35-05:45 (2 periods)
Topic

Revision –around The World In 80 Days
ThemeThemes of the story
Language OutcomesLanguage For Aesthetics Use
  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)/themes
Post ActivityDescribing the story and writing a simple paragraph of each other.
Moral ValuesResponsibility/Caring
Language ContentGrammar – Simple Past Tense
Resource MaterialsNovel- Themes of Around The World In 80 Days
Pedagogical StrategiesMI
CCTS
CX
ReflectionsNeed extra work!

 

DayWEDNESDAY
Date17 July 2013
Class/Form3D (37 students)
3N (25 students)
Time12:50 -02:00 (2 periods)
04:25-05:45 (2 periods)
TopicSummary Writing
ThemeThe benefits of computer
Language OutcomesLanguage For Interpersonal Use
-Listen to dialogue: give important details
-Ask for and listen politely to questions
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)
Lesson Development
  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words
Post ActivityWrite a summary in about 60 words.
Moral ValuesLoving, Caring
Language ContentWords substitution:
Example: all of sudden – substitute to "suddenly"
Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....
Pedagogical StrategiesCX and MI
Resource MaterialsReference Book – Best Techniques in PMR
Reflections Objectives achieved!

 

Hari Rabu
Tarikh17 July 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3L(30 pelajar)
Masa03:25-04:25 (2 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
8.4 Kesan Kegiatan Ekonomi terhadp alam sekitar
KonsepKesan rumah hijau/Penipisan lapisan ozon/Pulau haba/hujan asid
Hasil PembelajaranMemahami kesan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan landskap pandang darat
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


Aras 2:
Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia:
  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan pandang darat landskap
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


Aras 3: Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia
Aktiviti Pembelajaran
  • Membincangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha mempertahankan dan bertanggungjawab memelihaara alam sekitar Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Carta
Surat khabar
Majalah
Refleksi
  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia

 

DayThursday
Date18 July 2013
SubjectEnglish Language
Form3D(37 students)
Time04:25-05:45 (2 periods)
TopicProcesses and Procedures – How to cook Soya Bean Jelly
ThemeEssay Writing (Letter writing)
Language OutcomesLanguage For Interpersonal Use
-Ask for question and respond politely to question)
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
Write an essay based on the pie-charts given
Lesson DevelopmentIntroduction :
  • Ingredients needed
Body:
  • Process of cooking

     
Conclusion:
  • served
Post ActivityBased on the notes given below, write a composition of less than 120 words.
Moral ValueResponsibility
Language ContentSimple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore
:walk straight/ next to/
Pedagogical StrategiesMI
CCTS
ReflectionsNeed Extra work!

 

Hari Khamis
Tarikh18 July 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A(29 pelajar)
Masa05:10-05:45 (1 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
8.4 Kesan Kegiatan Ekonomi terhadp alam sekitar
KonsepKesan rumah hijau/Penipisan lapisan ozon/Pulau haba/hujan asid
Hasil PembelajaranMemahami kesan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan landskap pandang darat
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


Aras 2:
Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia:
  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan pandang darat landskap
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


Aras 3: Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia
Aktiviti Pembelajaran
  • Membincangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha mempertahankan dan bertanggungjawab memelihaara alam sekitar Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Carta
Surat khabar
Majalah
Refleksi
  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia

 

Hari Jumaat
Tarikh19 July 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3L (30 pelajar)
Masa02:30-03:45 (2 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
8.4 Kesan Kegiatan Ekonomi terhadp alam sekitar
KonsepKesan rumah hijau/Penipisan lapisan ozon/Pulau haba/hujan asid
Hasil PembelajaranMemahami kesan kegiatan ekonomi Terhadap Pembangunan Negara Malaysia
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia:
  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan landskap pandang darat
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


Aras 2:
Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Malaysia:
  • Kepupusan sumber
  • Pencemaran
  • Perubahan pandang darat landskap
  • Kesan rumah hijau
  • Penipisan lapisan ozon
  • Pulau haba
  • Hujan asid


Aras 3: Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia
Aktiviti Pembelajaran
  • Membincangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan Negara Malaysia
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha mempertahankan dan bertanggungjawab memelihaara alam sekitar Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Carta
Surat khabar
Majalah
Refleksi
  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia
  • Objektif tercapai

 


No comments: