Sunday, August 18, 2013

LESSON PLAN WEEK 30 (22 JULY 2013 – 2 JULY 2013)

Hari Isnin
Tarikh22 July 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A (29 pelajar)
Masa03:25-04:25 (2 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
8.5 Langkah-langkah mengurangkan Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
KonsepPemeliharaan
Pemuliharaan
Hasil PembelajaranMemahami langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan langkah –langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia:
  • Penghutanan semula
  • Kitar semula
  • Pendidikan alam sekitar
  • Kempen
  • Penguatkuasaan undang-undang
  • Penyelidikan dan pembangunan (R&D)
  • Pengunaan bahan sumber tenaga mesra alam


Aras 2:
Menghuraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia:
  • Penghutanan semula
  • Kitar semula
  • Pendidikan alam sekitar
  • Kempen
  • Penguatkuasan undang-undang
  • Penyelidikan dan pembangunan (R&D)
  • Penggunaan bahan sumber tenaga mesra alam
Aktiviti Pembelajaran
  • Membincangkan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha mempertahankan dan bertanggungjawab memelihaara alam sekitar Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Refleksi
  • Pelajar peka dengan pembangunan dan perubahan Negara Malaysia

 

DayMonday
Date22 July 2013
Class/Form3N (25 students)
3D (37 students)
Time12:50-02:00 (2 periods)
04:35-05:45 (2 periods)
TopicSummary Writing
ThemeHow we can control our weight
Language OutcomesLanguage For Interpersonal Use
-Listen to dialogue: give important details
-Ask for and listen politely to questions
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)
Lesson Development
  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words
Post ActivityWrite a summary in about 60 words.
Moral ValuesLove yourself
Language ContentWords substitution:
Example: all of sudden – substitute to "suddenly"
Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....
Pedagogical StrategiesCX and MI
Resource MaterialsReference Book – Best Techniques in PMR
Reflections Objectives achieved!

 

Hari Selasa
Tarikh23 July 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A (29 pelajar)
Masa05:10 -05:45 (1 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
8.5 Langkah-langkah mengurangkan Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
KonsepPemeliharaan
Pemuliharaan
Hasil PembelajaranMemahami langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan langkah –langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia:
  • Penghutanan semula
  • Kitar semula
  • Pendidikan alam sekitar
  • Kempen
  • Penguatkuasaan undang-undang
  • Penyelidikan dan pembangunan (R&D)
  • Pengunaan bahan sumber tenaga mesra alam


Aras 2:
Menghuraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia:
  • Penghutanan semula
  • Kitar semula
  • Pendidikan alam sekitar
  • Kempen
  • Penguatkuasan undang-undang
  • Penyelidikan dan pembangunan (R&D)
  • Penggunaan bahan sumber tenaga mesra alam
Aktiviti Pembelajaran
  • Membincangkan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha mempertahankan dan bertanggungjawab memelihaara alam sekitar Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Refleksi
  • Objektif tercapai

 

DayTuesday
Date26 July 2011
SubjectEnglish Literature
Form3D (37 students)
3N (25 students)
Time12:50 – 02:00 (2 periods)
04:25-05:45 (2 periods)
Topic

Revision – Around The World In 80 Days
ThemeEnding of the story
Language OutcomesLanguage For Aesthetics Use
  • Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
  1. Understanding and telling in one's own words the story band giving one's opinion
  2. Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)/themes
Post ActivityDescribing the story and writing a simple paragraph of each other.
Moral ValuesResponsibility/Caring
Language ContentGrammar – Simple Past Tense
Resource MaterialsNovel- Robinson Crusoe
Pedagogical StrategiesMI
CCTS
CX
ReflectionsNeed extra work and exercises

 

DayWEDNESDAY
Date24 July 2013
Class/Form3N (25 students)
3D (37 students)
Time12:50 -02:00 (2 periods)
04:25-05:45 (2 periods)
TopicSummary Writing
ThemeHow we can control our weight
Language OutcomesLanguage For Interpersonal Use
-Listen to dialogue: give important details
-Ask for and listen politely to questions
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
  1. Test their ability in extracting points from the passage
  2. Summarize the passage into one paragraph
  3. Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)
Lesson Development
  1. Ask the students read true the whole text
  2. Ask students list out words they could not understand
  3. Make the lines where you pick points to write your summary
  4. Pick out main ideas
  5. Search for secondary ideas
  6. Important to separate the relevant e irrelevant details
  7. Substitute long expressions with single words
Post ActivityWrite a summary in about 60 words.
Moral ValuesLoving, Caring
Language ContentWords substitution:
Example: all of sudden – substitute to "suddenly"
Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....
Pedagogical StrategiesCX and MI
Resource MaterialsReference Book – Best Techniques in PMR
Reflections Objectives achieved!

 

Hari Rabu
Tarikh24 July 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3L (30 pelajar)
Masa03:25-04:35 (2 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
8.5 Langkah-langkah mengurangkan Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
KonsepPemeliharaan
Pemuliharaan
Hasil PembelajaranMemahami langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan langkah –langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia:
  • Penghutanan semula
  • Kitar semula
  • Pendidikan alam sekitar
  • Kempen
  • Penguatkuasaan undang-undang
  • Penyelidikan dan pembangunan (R&D)
  • Pengunaan bahan sumber tenaga mesra alam


Aras 2:
Menghuraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia:
  • Penghutanan semula
  • Kitar semula
  • Pendidikan alam sekitar
  • Kempen
  • Penguatkuasan undang-undang
  • Penyelidikan dan pembangunan (R&D)
  • Penggunaan bahan sumber tenaga mesra alam
Aktiviti Pembelajaran
  • Membincangkan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha mempertahankan dan bertanggungjawab memelihaara alam sekitar Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Refleksi
  • Objektif tercapai

 

DayThursday
Date25 July 2013
SubjectEnglish Language
Form3D(37 students)
Time12:50-02:00 (2 periods)
TopicProcesses and Procedures – How to make French Roasted
ThemeEssay Writing (Picture series)
Language OutcomesLanguage For Interpersonal Use
-Ask for question and respond politely to question)
Objectives of the lessonBy the end of the lesson, students should be able to:
Write an essay based on the pie-charts given
Lesson DevelopmentIntroduction :
  • Ingredients needed
Body:
  • Process of cooking

     
Conclusion:
  • served
Post ActivityBased on the notes given below, write a composition of less than 120 words.
Moral ValueResponsibility
Language ContentSimple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore
:walk straight/ next to/
Pedagogical StrategiesMI
CCTS
ReflectionsNeed Extra work!

 

Hari Khamis
Tarikh25 July 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3A (29 pelajar)
Masa05:10 -05:45 (1 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
8.5 Langkah-langkah mengurangkan Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
KonsepPemeliharaan
Pemuliharaan
Hasil PembelajaranMemahami langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan langkah –langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia:
  • Penghutanan semula
  • Kitar semula
  • Pendidikan alam sekitar
  • Kempen
  • Penguatkuasaan undang-undang
  • Penyelidikan dan pembangunan (R&D)
  • Pengunaan bahan sumber tenaga mesra alam


Aras 2:
Menghuraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia:
  • Penghutanan semula
  • Kitar semula
  • Pendidikan alam sekitar
  • Kempen
  • Penguatkuasan undang-undang
  • Penyelidikan dan pembangunan (R&D)
  • Penggunaan bahan sumber tenaga mesra alam
Aktiviti Pembelajaran
  • Membincangkan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha mempertahankan dan bertanggungjawab memelihaara alam sekitar Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Refleksi
  • Objektif tercapai.

 

Hari Jumaat
Tarikh26 July 2013
Mata PelajaranGeografi
Tingkatan3L (30 pelajar)
Masa02:30-03:45 (2 masa)
TajukBahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
8.5 Langkah-langkah mengurangkan Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
KonsepPemeliharaan
Pemuliharaan
Hasil PembelajaranMemahami langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
Objektif TingkahlakuPada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan langkah –langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia:
  • Penghutanan semula
  • Kitar semula
  • Pendidikan alam sekitar
  • Kempen
  • Penguatkuasaan undang-undang
  • Penyelidikan dan pembangunan (R&D)
  • Pengunaan bahan sumber tenaga mesra alam


Aras 2:
Menghuraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar Negara Malaysia:
  • Penghutanan semula
  • Kitar semula
  • Pendidikan alam sekitar
  • Kempen
  • Penguatkuasan undang-undang
  • Penyelidikan dan pembangunan (R&D)
  • Penggunaan bahan sumber tenaga mesra alam
Aktiviti Pembelajaran
  • Membincangkan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
  • Menghasilkan peta minta
  • Menyalin nota
Unsur Patriotisme
  • Mencintai Negara Malaysia
  • Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
  • Berusha mempertahankan dan bertanggungjawab memelihaara alam sekitar Negara Malaysia
  • Berbangga dengan pembangunan Negara Malaysia
Nilai MurniBerdikari dan Berdisiplin
Pendekatan KMD
BCB
BBMBuku Teks
Lembaran Kerja
Refleksi
  • Objektif tercapai.

 


 


 


 


 


 


 


 


No comments: