RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN &
PANDUAN PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN
MURID
PBS 2015
GEOGRAFI TINGKATAN 3
Disediakan Oleh :
PN.
HJH. NORAINI BT. HASBOLLAH
GURU CEMERLANG GEOGRAFI
SMK SERI PERAK,
TELUK INTAN.
(ainihass@gmail.com)
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
|
“Pendidikan di Malaysia
adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan
harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi
melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga,
masyarakat dan negara."
MATLAMAT KURIKULUM GEOGRAFI
|
Kurikulum Geografi
membolehkan murid memahami fenomena geografi berfokus kepada negara Malaysia
dan hubungannya dengan negara-negara lain supaya dapat melahirkan murid yang
berilmu, bertanggungjawab, bersyukur dan mengenali serta mencintai negara
Malaysia.
OBJEKTIF KURIKULUM GEOGRAFI
|
Kurikulum Geografi Sekolah Menengah membolehkan murid:
1. Menghubungkaitkan aspek kedudukan, arah,
skala, dan jarak dalam organisasi ruangan.
2. Mengumpul, menyusun, menganalisis dan
menyampaikan data geografi berbentuk kuantitatif dan kualitatif.
3. Memberi pendapat secara kreatif dan kritis,
mengenal pasti dan mengkaji masalah semasa daripada aspek geografi serta
membuat keputusan dengan
bertanggungjawab.
4. Menjelaskan
fenomena alam dan saling kaitannya dengan manusia berasaskan taburan dan
pola-pola yang wujud di negara Malaysia dan negara-negara lain
5. Mengenal pasti cara
hidup dan budaya pelbagai komuniti di negara lain serta menghargai ciri-ciri
persamaan dan kelainannya dengan negara Malaysia.
6. Memerihalkan
keadaan saling memerlukan dalam sistem alam, kegiatan ekonomi, sosial dan
politik antara satu negara dengan negara lain.
7. Menerangkan kesan
kegiatan manusia ke atas alam sekitar serta penting menguruskan alam dan sumber
dengan bertanggungjawab dan bijaksana.
8. Mengenali,
menghargai dan berbangga terhadap
ciri-ciri geografi negara Malaysia yang istimewa dan unik.
9. Menggabungjalin pelbagai
fakta geografi dan dapat membuat kesimpulan yang rasional.
10. Mensyukuri dan mencintai alam,
bersederhana dan bertanggungjawab ke atas sebarang tindakan dan peka terhadap
perasaan serta keperluan orang lain.
PENDAHULUAN
|
Dokumen Standard Prestasi bagi mata pelajaran Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM) dibina sebagai
panduan untuk guru menambahbaik Pentaksiran Sekolah sejajar dengan pelaksanaan
Pentaksiran Rujukan Standard.
Pentaksiran Rujukan Standard merupakan proses mendapatkan maklumat
tentang sejauh mana murid tahu dan boleh buat atau telah menguasai apa yang
dipelajari mengikut tahap-tahap pencapaian seperti yang dihasratkan oleh
kurikulum mata pelajaran ini.
Adalah diharapkan dokumen ini dapat memberi maklumat yang lengkap dan
tepat kepada guru tentang hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menekankan
tentang pembinaan modal insan yang berteraskan kepada pembangunan jasmani,
emosi, rohani, intelek dan sosial.
TAFSIRAN
o
Band
ialah satu label yang digunakan untuk menunjukkan tanda aras tertentu yang
disusun secara hierarki digunakan bagi tujuan pelaporan individu.
o
Standard ialah satu pernyataan tentang sesuatu domain merujuk kepada tanda aras
tertentu dan bersifat generik bagi
memberi gambaran holistik tentang individu.
o
Standard Prestasi ialah pernyataan tentang tahap perkembangan pembelajaran murid yang
diukur berdasarkan standard dan menunjukkan di mana kedudukan murid dalam
perkembangan atau kemajuan
pembelajarannya. Perkembangan dalam standard itu terbahagi kepada dua iaitu
perkembangan secara mendatar (konstruk) dan perkembangan menegak (band).
Pertumbuhan murid dijelaskan dengan satu atau lebih qualifier menggunakan perkataan atau rangkai kata yang betul
menggambarkan standard dalam bentuk hasil pembelajaran.
o
Deskriptor ialah pernyataan yang menerangkan apa yang murid tahu dan boleh buat
berdasarkan standard di mana kualiti boleh ditaksir dan dicapai.
o
Evidens
Murid : Pernyataan
yang menerangkan tentang bagaimana murid melaksanakan apa yang dia tahu dan
boleh buat berdasarkan deskriptor.
Instrumen : Bahan atau apa-apa bentuk bukti
yang dapat ditunjukkan oleh murid yang melaksanakan sesuatu tugasan dalam
bentuk produk atau proses seperti foto, grafik, artifak, laporan dan lain-lain.
o
Instrumen ialah alat yang digunakan untuk menguji penguasaan atau pencapaian
murid bagi sesuatu domain seperti ujian bertulis, ujian secara lisan,
demonstrasi, ujian amali.
TAFSIRAN BAND GEOGRAFI TINGKATAN 3
BAND
|
PERNYATAAN BAND
|
PERNYATAAN
STANDARD / TAFSIRAN
|
1
|
TAHU
|
Mengetahui
konsep, prinsip geografi dan kemahiran geografi.
|
2
|
TAHU DAN FAHAM
|
Mengetahui dan memahami
konsep, prinsip geografi
dan kemahiran geografi.
|
3
|
TAHU, FAHAM DAN
BOLEH BUAT
|
Memahami dan
mengapplikasikan konsep, prinsip geografi dan kemahiran geografi.
|
4
|
TAHU, FAHAM DAN
BOLEH BUAT
DENGAN BERADAB
|
Mengaplikasikan
pengetahuan geografi dan kemahiran geografi
untuk menganalisis, mensintesis dan menilai maklumat geografi.
|
5
|
TAHU, FAHAM
DAN BOLEH BUAT
DENGAN BERADAB TERPUJI
|
Menggabungjalin
pengetahuan dan kemahiran geografi untuk membuat penilaian / kesimpulan yang
rasional dan boleh menganalisis impak kegiatan manusia terhadap alam sekitar
serta mengamalkan penjagaannya secara bijaksana.
|
6
|
TAHU, FAHAM
DAN BOLEH BUAT
DENGAN BERADAB MITHALI
|
Mengkaji
dengan mengumpul, menyusun, menganalisis dan menyampaikan data dan maklumat
geografi berbentuk kuantitatif dan kualitatif.
|
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/KBAT/
i-THINK
|
M3 – M4
12 - 23
Jan. 2015
|
1. Kedudukan
|
Kedudukan
|
Mengenal
pasti kedudukan dengan menggunakan Rujukan Grid
berasaskan peta topografi.
|
U/PATRIOTISME
Mencintai negara
NILAI
Ketepatan
|
Band
1
|
Menyatakan asas kemahiran geografi
yang berkaitan Rujukan Grid dengan
betul.
|
Peta
Topografi
Nota
animasi
Internet
Lembaran
kerja
Buku
teks
KBAT
-
Aplikasi
i-THINK
- Peta pokok
- Peta Titi
|
Mengenal
pasti dan menyatakan Garisan Timuran dan Garisan Utaraan berasaskan peta
topografi
|
Band
2
|
Menjelaskan asas kemahiran geografi
yang berkaitan dengan rujukan grid dengan betul.
|
|||||
Menyata
dan menamakan ciri Geografi berdasarkan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka
|
|
|
|||||
Menunjuk
cara penggunaan dan membanding bezakan penggunaan Rujukan Grid 4 angka dan 6
angka berdasarkan ciri Geografi.
|
|
|
|||||
M5
26 - 30
Jan. 2015
|
Ketinggian
|
|
Menentukan
Ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta
topografi.
|
|
|
||
Menyatakan
cara mengenal dan menentu ketinggian
dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi
|
|
|
|||||
Membanding
dan membezakan ciri-ciri simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan
peta topografi.
|
|
|
|||||
Mengira
ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta
topografi.
|
|
|
|||||
M6
02 - 06 Jan
|
Kontur
dan Keratan Rentas
|
|
Mengenal
pasti bentuk muka bumi berdasarkan garisan kontur.
Menamakan
bentuk muka bumi berdasarkan ciri-ciri garisan kontur.
a) Cerun
curam
b) Cerun
landai
c)
Cerun bertangga
|
U/PATRIOTISME
Mencintai negara
NILAI
Ketepatan
|
|
|
Peta
Topografi
Nota
animasi
Lembaran
kertas
Pembaris
Jangka
sudut
Buku
teks
KBAT
- Aplikasi
i-THINK
- Peta pokok
-Peta Dakap
|
Melukis ciri keratan rentas berdasarkan garisan
kontur yang diberi
|
|
|
|||||
Menjelaskan
ciri-ciri bentuk muka bumi berdasarkan ciri keratan rentas yang dilukis.
|
|
|
|||||
M7 – M8
9 -18
February
|
Arah
|
Bearing
Arah
|
Menentukan bearing dengan menggunakan jangka sudut di
atas peta lakar berasaskan peta topografi.
Mengukur
bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar
berdasarkan peta topografi.
|
Band
1
Band
2
Band 3
|
Menyatakan asas kemahiran geografi
yang berkaitan Bearing dengan betul.
Menjelaskan asas kemahiran geografi
yang berkaitan bearing dengan betul.
Mengaplikasi kemahiran geografi
untuk menentukan bearing dengan tepat.
|
||
|
Cuti Hari
Thaipusam
|
|
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/KBAT/
i-THINK
|
M7-M8
16-27
Feb 2015
|
Skala
|
Jarak
Keluasan
|
Menggunakan
skala untuk menentukan jarak dan keluasan di atas peta lakar berasaskan peta
topografi.
Menyatakan
jenis-jenis skala :
-Skala
lurus ,
-Skala
penyata
-Skala
pecahan wakilan
|
U/PATRIOTISME
Mencintai negara
NILAI
Bersyukur
Ketepatan.
|
|
|
Peta
Topografi
Nota
animasi
Benang
Jaluran
kertas
Kertas
surih
Buku
teks
KBAT
-
Aplikasi
i-THINK
- Peta pokok
-Peta buih berganda
|
-Mengukur
jarak dan mengira keluasan dengan menggunakan skala dalam peta.
|
Band
2
Band
3
|
Menjelaskan asas kemahiran geografi
yang berkaitan jarak dengan betul.
Mengaplikasi kemahiran geografi
untuk menentukan mengukur jarak dengan tepat.
|
|||||
-Menukar
dan menghubungkaitkan setiap skala.
Skala lurus , Skala penyata
Skala pecahan wakilan
|
|
|
|||||
-Mengira
keluasan berpandukan skala peta.
|
Band
3
|
Mengaplikasi kemahiran geografi
untuk menentukan mengira keluasan dengan tepat.
|
|||||
18
– 20 Feb. 2015 : Cuti Tahun Baru Cina
|
|
|
|
|
|||
M9
2-6 Mac
2015
|
Peta
|
Pandangan
Darat Fizikal
Pandangan
Darat Budaya
|
Mengenal
pasti pandangan darat fizikal dan budaya dalam peta lakar yang berasaskan
peta topografi.
-Menyenaraikan
pandangan darat fizikal dan budaya berdasarkan simbol-simbol dalam peta
lakar.
-Menghubungkaitkan
pandangan darat fizikal dan budaya dalam peta lakar.
|
Mencintai
negara Malaysia,
berbangga
terhadap kepelbagaian ciri-ciri pandang darat fizikal dan budaya negara
Malaysia.
|
Band
4
|
Mentafsir
peta lakar yang berasaskan peta topografi.
|
Peta
Topografi
Internet
Nota
animasi
Foto
Buku
teks KBAT
-
Aplikasi
i-THINK
- Peta pokok
-Peta Alir
|
-Mentafsir
peta lakar.
|
|
|
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/KBAT/
i-THINK
|
M10-M11
9 - 27 Mac 2015
|
Graf,
Carta dan Rajah
|
|
Menyusun
maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta,
& rajah.
Menyusun
maklumat dan data dalam bentuk jadual.
Melukis
dan melengkapkan dan membaca graf majmuk.
Melukis
dan melengkapkan dan membaca graf gabungan.
Melukis
dan melengkapkan dan membaca carta pai.
|
Mencintai
negara Malaysia
berbangga
terhadap kepelbagaian ciri-ciri pandang darat fizikal dan budaya negara
Malaysia.
|
Band
3
|
Mengaplikasi kemahiran geografi
untuk membina graf serta carta dengan tepat.
|
Carta
Jadual
data
Kertas
graf
Jangka
sudut
Jangka
lukis
Excell
Buku
teks KBAT
-
Aplikasi
i-THINK
- Peta pokok
-Peta Alir
|
Melukis
dan melengkapkan dan membaca rajah aliran.
|
Band
4
|
Mentafsir
bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat dari data.
|
|||||
Mentafsir
dan merumus graf, carta dan rajah.
|
Band
4
|
Mentafsir
bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat dari graf .
|
|||||
|
Band
4
|
Mentafsir
bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat dari carta pai.
|
|||||
Band
4
|
Mentafsir
bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat dari rajah.
|
||||||
Band
5
|
Mempersembahkan
maklumat geografi daripada pelbagai sumber yang releven dan dapat membuat
interpretasi berdasarkan maklumat tersebut melalui kajian geografi tempatan.
|
||||||
Band
6
|
Mengemukakan
dan mempersembahkan idea / pendapat / cadangan yang bernas untuk
kesejahteraan persekitaran dengan menggunakan kemahiran geogarafi yang
sesuai.
|
||||||
CUTI
PENGGAL PERTENGAHAN PENGGAL 1 : 14
MAC – 22 MAC
2015
|
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/KBAT/
i-THINK
|
M12
30 Mac –
3 Apr.
2015
|
Sumber
Utama
|
Sumber
|
Memahami
jenis-jenis sumber utama.
-Mentakrif
sumber boleh diperbaharui dan tidak boleh diperbaharui.
-Menyenarai
jenis sumber-sumber utama:
Mineral, hutan, air , tanih, dan cahaya
matahari/solar.
-Mengelaskan
jenis-jenis sumber utama:
Boleh diperbaharui dan tidak boleh
diperbaharui.
|
Mencintai
negara Malaysia
-bersyukur
terhadap kepelbagaian sumber negara.
-bersyukur
terhadap sumber mineral.
-bersyukur
terhadap kepelbagaian sumber hutan.
-berusaha
membangunkan Malaysia.
-menghargai
usaha-usaha yang diambil memajukan sumber tenaga di Malaysia.
|
Band
1
|
Menyenaraikan
jenis-jenis sumber utama dengan betul:
·
Boleh diperbaharui
·
Tidak boleh diperbaharui
|
Atlas
Buku
teks
Internet
Power
point
Frog
VLE
DST
GEOTV
Nota
Animasi
Akhbar
Majalah
Peta
dunia
Peta
Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran
kerja
KBAT
-analisis
-Menilai
i-THINK
-Peta pokok
-Peta Titi
|
M13
6-9
Apr. 2015
|
Taburan
Pelbagai Sumber:
Sumber
mineral
|
|
Memahami
taburan sumber mineral negara Malaysia.
-Menyenarai
jenis mineral logam dan bukan logam
|
|
|
||
|
Menanda
dan menamakan taburan mineral di atas peta negara Malaysia.
|
Band 2
|
Menanda dan menamakan
lokasi taburan mineral diatas peta Malaysia.
|
||||
|
Menamakan
jenis dan kawasan mineral di negara Malaysia: Petroleum dan gas asli, kaolin,
bauksit, emas, batu kapur, bijih timah, arang batu, dan kuprum.
|
||||||
10.4.2015
|
Cuti Peristiwa 1 – Hari Anugerah Kecemerlangan
Kali Ke-45
|
|
|||||
M14
13-17
Apr. 2015
|
Sumber
Hutan
|
|
Memahami
taburan hutan di negara Malaysia.
-Menamakan
jenis dan kawasan hutan negara Malaysia.
-Menyenarai
sumber hutan negara Malaysia : Hutan hujan tropika, hutan paya, hutan pantai,
dan hutan gunung.
-Menandakan
dan menamakan taburan hutan di atas peta negara Malaysia.
|
Band
2
|
Menanda dan menamakan lokasi taburan hutan
di atas peta Malaysia.
|
||
M15
20- 24
Apr. 2015
|
Sumber
Tenaga
|
|
Memahami
pelbagai penggunaan sumber tenaga negara Malaysia.
-Menyenarai,
menamakan, dan menunjukkan taburan
sumber tenaga di Malaysia:
Petroleum ,
gas asli, kuasa hidro elektrik, suria, arang batu, nuklear, dan boimass/
biojisim.
-Menanda,
menamakan taburan sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga di
negara Malaysia:
Petroleum,
gas asli , kuasa hidro elektrik, suria, arang batu, nuklear dan
biomass/biojisim.
-Membuat
kesimpulan tentang penggunaan sumber tenaga negara Malaysia pada masa depan
seperti: Kemajuan teknologi dan kitar semula.
|
Band
3
|
Menghuraikan
jenis-jenis tenaga gantian dengan memberi contoh yang tepat.
|
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/KBAT/
i-THINK
|
M16-M17
27 Apr. –
8 Mei
2015
|
Sumber
Tenaga di Negara Lain
|
|
Memahami
jenis sumber tenaga negara lain.
·
Menyenarai jenis sumber tenaga dan
menghuraikan penggunaan sumber tenaga suria di Jepun.
·
Menyenaraikan jenis sumber tenaga
dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga ombak di Perancis.
·
Menyenaraikan jenis sumber tenaga
dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga pasang surut di China.
·
Menyenaraikan jenis sumber tenaga
dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga angin di Belanda.
·
Menyenaraikan jenis sumber tenaga
dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga biomas/biojisim di India
·
Menyenaraikan jenis sumber tenaga
dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga geoterma di Iceland
|
Mencintai
negara Malaysia
·
berbangga dengan kepelbagaian sumber
Malaysia.
·
berusaha membangunkan Malaysia.
·
menghargai usaha-usaha yang diambil
memajukan sumber tenaga negara Malaysia.
Mencintai
negara Malaysia
· menghargai
sumbangan sumber kepada pembangunan negara Malaysia.
|
|
|
Atlas
Buku
teks
Internet
Power
point
Frog
VLE
DST
GEOTV
Nota
Animasi
Akhbar
Majalah
Peta
dunia
Peta
Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran
kerja
KBAT
-analisis
-Menilai
-mencipta
i-THINK
-peta bulatan
-Peta pokok
-peta titi
|
30.4.2015
|
Cuti Peristiwa 2 : Kejohanan Balapan Dan Padang
Kali Ke 48
|
|
|||||
1.5.2015
|
Cuti
Hari Pekerja
|
|
|||||
4.5.2015
|
Cuti
Ganti Hari Wesak
|
|
|||||
M18
11-15
Mei 2015
|
Kepentingan
Pelbagai sumber
|
|
Memahami
kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia
-Menerangkan
kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia seperti bahan mentah,pekerjaan,pendapatan
negara,pembukaan kawasan baru dan infrasturuktur.
|
Band
4
|
Menghubungkaitkan
kepentingan penerokaan pelbagai sumber dengan memberi contoh yang sesuai
terhadap pembangunan negara Malaysia.
|
||
Menjelaskan
dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malsysia seperti
bahan mentah,pekerjaan,pendapatan negara,pembukaan kawasan baru dan
infrasturuktur
|
|
|
|||||
Menghubungkaitkan
kepentingan penerokaan pelbagai sumber kepada pembangunan negara
Malaysia seperti
pembandaran,perindustrian dan infrastruktur
|
|
|
|||||
M19-M20
18 - 29 Mei 2015
|
UJIAN SUMATIF
: 18 – 22 Mei 2015
|
||||||
Pembetulan
Ujian Sumatif
Persediaan PT3 dan Taklimat PT3 2015
|
|||||||
CUTI PENGGAL
PERTENGAHAN : 30 MEI – 14
JUN 2015
|
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/KBAT/
i-THINK
|
M21 : 15 – 19 Jun 2015
|
Persediaan
dan Taklimat PT3
|
||||||
M22 – M23 : 22 Jun – 3 Julai 2015 UJIAN PELBAGAI INSTRUMEN
GEOGRAFI
|
|||||||
M24
6 – 10
Julai 2015
|
Kesan
Penerokaan Sumber Terhadap alam sekitar
|
Pandang
darat
|
Memahami
kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia.
·
Menyenaraikan kesan penerokaan
sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia : Perubahan pandang darat,
kepupusan,peningkatan suhu, hakisan, banjir dan pencemaran udara serta air.
·
Menghuraikan dengan contoh kesan
penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia: Perubahan pandang
darat kepupusan,peningkatan suhu, hakisan.
·
Menghuraikan dengan contoh kesan
penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia:hakisan,banjir dan
pencemaran udara serta air.
|
Mempertahankan
negara Malaysia
·
prihatin terhadap kesan penerokaan
sumber.
|
Band
5
|
Mengkaji dan menilai dengan jelas kesan
penerokaan sumber terhadap alam sekitar di Malaysia.
|
Atlas
Buku
teks
Internet
Power
point
Frog
VLE
DST
GEOTV
Nota
Animasi
Akhbar
Majalah
Peta
dunia
Peta
Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran
kerja
KBAT
-analisis
-Aplikasi
-Menilai
-mencipta
i-THINK
-peta bulatan
-peta alir
-Peta pokok
|
M25-26
13 – 24
Julai
2015
|
Pengurusan
Sumber
|
Kepupusan Ekosistem
Pemeliharaan
Pemuliharaan
Pembangunan
Lestari
|
Memahami
kepentingan dan langkah-langkah pengurusan sumber:
Menyatakan
kepentingan pengurusan sumber seperti mengelakkan kepupusan, menjamin
bekalan sumber berterusan dan keseimbangan ekosistem
|
Mempertahankan
negara Malaysia
·
bertanggung jawab memelihara alam sekitar negara Malaysia.
|
|
|
|
Menyenaraikan
langkah-langkah pengurusan sumber yang dapat
mengurangkan kesan negatif penerokan sumber.
Menghuraikan
kepentingan pengurusan sumber:
Mengelakkan
kepupusan ,menjamin bekalan sumber berterusan dan keseimbangan ekosistem.
Menghuraikan
langkah-langkah pengurusan sumber: pemeliharaan dan pemuliharaan
Menghuraikan langkah-langkah pengurusan sumber air di
Jepun.
|
|
|
|||||
Mencadangkan
langkah-langkah yang boleh diambil
dalam pengurusan sumber untuk kegunaan masa depan
|
Band
6
|
Mencadangkan
langkah-langkah pengurusan sumber yang
berkesan untuk mengekalkan penggunaanya pada masa hadapan.
|
|||||
M25-M26
|
Cuti
Hari Raya Puasa (16 – 21 Julai 2015)
|
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/KBAT/
i-THINK
|
4 OGOS – 28 OGOS
: UJIAN LISAN BERTUTUR BAHASA MELAYU DAN BAHASA INGGERIS
|
|||||||
M27-28
27 Jul.-
7 Ogos
2015
|
Kegiatan
ekonomi Utama
|
Taburan
|
Memahami
jenis dan taburan kegiatan ekonomi utama negara Malaysia.
-Menyenaraikan
jenis-jenis kgiatan ekonomi utama negara Malaysia:
Perkhidmatan
( pelancongan, perdagangan,
pengangkutan , kewangan dan pendidikan), perindustrian, perlombongan,
pertanian, pembalakan dan perikanan.
-Menentukan
taburan kegiatan ekonomi utama berdasarkan peta negara Malaysia.
|
Mencintai
negara Malaysia
§ bersyukur
kerana negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi.
|
Band
1
|
Menyatakan jenis-jenis
kegiatan ekonomi utama di Malaysia dengan betul.
|
Atlas
Buku
teks
Internet
Power
point
Frog
VLE
DST
GEOTV
Nota
Animasi
Akhbar
Majalah
Peta
dunia
Peta
Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran
kerja
KBAT
-analisis
-Menilai
i-THINK
-peta bulatan
-Peta pokok
-peta buih berganda
-peta titi
|
Menanda
dan menamakan taburan kegiatan ekonomi utama di atas peta negara Malaysia
|
Band
3
|
Menanda dan menamakan
lokasi kegiatan ekonomi utama di Malaysia dengan tepat.
|
|||||
|
|
||||||
11
.8.2015 – UJIAN LISAN MENDENGAR
(BAHASA MELAYU)
|
|
|
|||||
12
.8.2015 – UJIAN LISAN MENDENGAR
(BAHASA INGGERIS)
|
|
|
|||||
M29-30
10-21
Ogos
2015
|
Faktor-faktor
yang Mempengaruhi Kegiatan Ekonomi.
|
|
Memahami faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan
ekonomi negara Malaysia.
-Menyenaraikan
faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia:
Faktor
fizikal:
Bentuk muka bumi, tanih, iklim dan bahan
mentah.
|
Band
2
|
Menerangkan faktor yang
mempengaruhi kegiatan ekonomi dengan tepat.
|
||
-Menyenaraikan
faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia:
Faktor
kemanusiaan :
Teknologi, dasar kerajaan, pasaran,
modal,
infrastruktur dan buruh.
|
Band
4
|
Menghuraikan faktor
kegiatan ekonomi yang tepat terhadap pembangunan Malaysia.
|
|||||
M31
24-28
Ogos
2015
|
Sumbangan
Kegiatan Ekonomi Terhadap Pembangunan Negara.
|
Saling
kaitan.
|
Memahami kepentingan kegiatan ekonomi terhadap
pembangunan ekonomi negara Malaysia.
-Menyenaraikan
kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia:
Peluang
pekerjaan, peningkatan taraf hidup,
pendapatan negara, peningkatan infrastrukur, pengurangan import, pemindahan
teknologi dan proses pembandaran.
|
Berusaha
membangunkan negara Malaysia.
-berbangga
dengan pembangunan negara Malaysia.
|
Band
4
|
Menghuraikan kepentingan kegiatan ekonomi yang tepat
terhadap pembangunan Malaysia
|
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/KBAT/
i-THINK
|
31 Ogos 2015 : Cuti Hari Kebangsaan Malaysia
|
|||||||
M 32
31 Ogos-
4 Sept. 2015
|
Sumbangan
Kegiatan Ekonomi Terhadap Pembangunan Negara.
|
Saling
kaitan.
|
-Menghuraikan
dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara
Malaysia:
a.
peluang pekerjaan
b.
peningkatan taraf hidup
c.
pendapatan negara
d.
peningkatan infrastruktur
-Menghuraikan
dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara
Malaysia:
a.
pengurangan import
b.
pemindahan teknologi
c.
proses pembandaran
|
Berusaha
membangunkan negara Malaysia.
-berbangga
dengan pembangunan negara Malaysia.
|
|
|
Atlas
Buku
teks
Internet
Power
point
Frog
VLE
DST
GEOTV
Nota
Animasi
Akhbar
Majalah
Peta
dunia
Peta
Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran
kerja
KBAT
-analisis
-Menilai
-mencipta
i-THINK
-peta bulatan
-Peta pokok
-Peta alir
|
M32-M33
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN PT3 2015
|
||||||
M34
14-18
Sept.
2015
|
Kesan
Kegiatan
Ekonomi
Terhadap Alam Sekitar
|
Kesan
Rumah Hijau, Penipisan Lapisan Ozon, Pulau Haba, Hujan Asid.
|
Memahami
kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia.
-Menyenaraikan
kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia:
-Kepupusan sumber, pencemaran,
perubahan pandang darat (landskap, kesan rumah hijau, penipisan lapisan ozon,
pulau haba dan hujan asid)
-Menjelaskan
dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia:
-Kepupusan sumber , pencemaram,
perubahan pandang darat ( landskap, kesan rumah hijau, penipisan lapisan
ozon, pulau haba dan hujan asid)
-Merumus
tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia.
|
Mempertahankan
negara Malaysia
·
bertanggung jawab memelihara alam
sekitar negara Malaysia.
|
Band
5
|
Menjalankan dan
menyediakan kajian es/laporan yang lengkap mengenai kesan kegiatan ekonomi
terhadap alam sekitar dikawasan sekitar pelajar
|
|
16.9.2015
|
Cuti Hari
Malaysia
|
||||||
CUTI PENGGAL
PERTENGAHAN PENGGAL 2 : 19 - 27 SEPTEMBER
2015
|
|||||||
M35
28 Sept-
2 Okt.
2015
|
Langkah-langkah
Mengurangkan Kesan Kegiatan Ekonomi terhadap Alam Sekitar.
|
Pemeliharaan
Pemuliharaan
|
Memahami
langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar.
-Menyenaraikan
langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
negara Malaysia:
-Penghutanan semula, kitar semula,
pendidikan alam sekitar, kempen , penguatkuasa undang-undang, penyelidikan
dan pembangunan dan penggunaan bahan sumber tenaga mesara alam.
|
Mencintai
negara Malaysia
§ prihatin
terhadap penjagaan alam sekitar.
|
Band
6
|
Mencadangkan
langkah-langkah penjagaan alam sekitar yang kreatif dan inovatif serta boleh
dilaksanakan untuk mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar
di kawasan kajian.
|
Minggu/
Tarikh
|
Tajuk/
Tema
|
Konsep
|
Hasil
Pembelajaran/Objektif
|
Unsur
Patriotisme
|
Band
|
Deskriptor
/ Evidens
|
MBM/KBAT/
i-THINK
|
M36
5 – 9
Okt.
2015
|
Langkah-langkah
Mengurang-kan Kesan Kegiatan Ekonomi terhadap Alam Sekitar.
|
Pemelihara-an
Pemulihara-an
|
-Menghurai
langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonom terhadap alam sekitar
negara Malaysia:
-Penghutanan semula, kitar semula,
pendidikan alam sekitar, kempen, penguatkuasa undang-undang, penyuelidikan
dan pembangunan dan penggunaan sumber tenaga mesra alam.
-Kitar semula ( Jerman, Denmark,
Taiwan)
-Membanding
dan membezakan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap
alam sekitar negara Malaysia dengan negara lain:
-rawat semula air ( Jepun,
Singapura, China)
Mencadangkan
langkah-langkah lain bagi mengurangkan kesa kegiatan ekonomi terhadap alam
sekitar.
|
Mencintai
negara Malaysia
§ prihatin
terhadap penjagaan alam sekitar.
|
|
|
Atlas
Buku
teks
Internet
Power
point
Frog
VLE
DST
GEOTV
Nota
Animasi
Akhbar
Majalah
Peta
dunia
Peta
Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran
kerja
KBAT
-analisis
-Menilai
-mencipta
i-THINK
-peta bulatan
-Peta pokok
|
M 37 : 12
– 16 Oktober 2015 – PEPERIKSAAN PT3
|
|||||||
14.10.2014 -
Cuti Awal Muharam
|
|||||||
M38
19 -23
Okt.
2015
|
Kepentingan
Kerjasama Ekonomi Antarabangsa.
|
Saling
Bertantung
Saling
Kaitan
|
Memahami
kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa.
-Menyatakan
kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa:
Pemindahan
teknologi, hubungan dagangan, pelaburan/ modal, pasaran, buruh dan bahan
mentah.
-Menjelaskan
dengan contoah kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa.
-Merumus
tentang kesan kerjasama ekonomi antarabangsa pada masa depan.
|
Berusaha
membangunkan negara Malaysia
menghargai
usaha kerajaan dalam membangunkan ekonomi negara.
|
|
|
|
M39-M40 :- 26 Oktober – 6 November 2015 :
Semakan semua murid menguasai
daripada Band 1 – 6 (mengikut kemampuan murid)
|
|||||||
M 41
|
Cuti Hari Deepavali (9 – 12 November 2015)
|
||||||
M 42
|
Aktiviti Selepas PT3 (16 – 20 November 2015)
|
||||||
CUTI PENGGAL
PERTENGAHAN PENGGAL 2 : 21
NOVEMBER 2015 – 4
JANUARI 2016
|
***
Tarikh Pelaksanaan Tertakluk perubahan.
No comments:
Post a Comment