Thursday, March 5, 2015

RPT GEOGRAFI TINGKATAN 3



 
 

 

 

 


 


 


 


 

 

 


RANCANGAN  PELAJARAN TAHUNAN &


PANDUAN PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN MURID


PBS 2015


 


GEOGRAFI TINGKATAN 3


 

Disediakan Oleh :

PN. HJH. NORAINI BT. HASBOLLAH

GURU CEMERLANG GEOGRAFI

SMK SERI PERAK,

TELUK INTAN.

(ainihass@gmail.com)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN

 

“Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."

 

 

MATLAMAT KURIKULUM GEOGRAFI

 

Kurikulum Geografi membolehkan murid memahami fenomena geografi berfokus kepada negara Malaysia dan hubungannya dengan negara-negara lain supaya dapat melahirkan murid yang berilmu, bertanggungjawab, bersyukur dan mengenali serta mencintai negara Malaysia.

 

 

 

OBJEKTIF KURIKULUM GEOGRAFI

 

Kurikulum Geografi  Sekolah Menengah membolehkan murid:

1.       Menghubungkaitkan aspek kedudukan, arah, skala, dan jarak dalam organisasi ruangan.

2.       Mengumpul, menyusun, menganalisis dan menyampaikan data geografi berbentuk kuantitatif dan kualitatif.

3.       Memberi pendapat secara kreatif dan kritis, mengenal pasti dan mengkaji masalah semasa daripada aspek geografi serta membuat  keputusan dengan bertanggungjawab.

4.       Menjelaskan fenomena alam dan saling kaitannya dengan manusia berasaskan taburan dan pola-pola yang wujud di negara Malaysia dan negara-negara lain

5.       Mengenal pasti cara hidup dan budaya pelbagai komuniti di negara lain serta menghargai ciri-ciri persamaan dan kelainannya dengan negara Malaysia.

6.       Memerihalkan keadaan saling memerlukan dalam sistem alam, kegiatan ekonomi, sosial dan politik antara satu negara dengan negara lain.

7.       Menerangkan kesan kegiatan manusia ke atas alam sekitar serta penting menguruskan alam dan sumber dengan bertanggungjawab dan bijaksana.

8.       Mengenali, menghargai  dan berbangga terhadap ciri-ciri geografi negara Malaysia yang istimewa dan unik.

9.       Menggabungjalin pelbagai fakta geografi dan dapat membuat kesimpulan yang rasional.

10.    Mensyukuri dan mencintai alam, bersederhana dan bertanggungjawab ke atas sebarang tindakan dan peka terhadap perasaan serta keperluan orang lain.

         

 

 

 

PENDAHULUAN

 

 

Dokumen Standard Prestasi bagi mata pelajaran Kurikulum Baru  Sekolah Menengah (KBSM) dibina sebagai panduan untuk guru menambahbaik Pentaksiran Sekolah sejajar dengan pelaksanaan Pentaksiran Rujukan Standard.

 

Pentaksiran Rujukan Standard merupakan proses mendapatkan maklumat tentang sejauh mana murid tahu dan boleh buat atau telah menguasai apa yang dipelajari mengikut tahap-tahap pencapaian seperti yang dihasratkan oleh kurikulum mata pelajaran ini.

 

Adalah diharapkan dokumen ini dapat memberi maklumat yang lengkap dan tepat kepada guru tentang hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menekankan tentang pembinaan modal insan yang berteraskan kepada pembangunan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.

 

 

TAFSIRAN

o       Band ialah satu label yang digunakan untuk menunjukkan tanda aras tertentu yang disusun secara hierarki digunakan bagi tujuan pelaporan individu.

 

o       Standard ialah satu pernyataan tentang sesuatu domain merujuk kepada tanda aras tertentu dan bersifat generik  bagi memberi gambaran holistik tentang individu.

 

o       Standard Prestasi ialah pernyataan tentang tahap perkembangan pembelajaran murid yang diukur berdasarkan standard dan menunjukkan di mana kedudukan murid dalam perkembangan  atau kemajuan pembelajarannya. Perkembangan dalam standard itu terbahagi kepada dua iaitu perkembangan secara mendatar (konstruk) dan perkembangan menegak (band). Pertumbuhan murid dijelaskan dengan satu atau lebih qualifier menggunakan perkataan atau rangkai kata yang betul menggambarkan standard dalam bentuk hasil pembelajaran.

 

o       Deskriptor ialah pernyataan yang menerangkan apa yang murid tahu dan boleh buat berdasarkan standard di mana kualiti boleh ditaksir dan dicapai.

 

o       Evidens

 

             Murid                       :               Pernyataan yang menerangkan tentang bagaimana murid melaksanakan apa yang dia tahu dan boleh buat berdasarkan deskriptor.

Instrumen              :               Bahan atau apa-apa bentuk bukti yang dapat ditunjukkan oleh murid yang melaksanakan sesuatu tugasan dalam bentuk produk atau proses seperti foto, grafik, artifak, laporan dan lain-lain.

 

o       Instrumen ialah alat yang digunakan untuk menguji penguasaan atau pencapaian murid bagi sesuatu domain seperti ujian bertulis, ujian secara lisan, demonstrasi, ujian amali.

 

 


 

 

 

 

  TAFSIRAN BAND GEOGRAFI TINGKATAN 3

 

BAND
PERNYATAAN BAND
PERNYATAAN STANDARD  / TAFSIRAN
1
TAHU
Mengetahui konsep, prinsip geografi dan kemahiran geografi.
2
TAHU  DAN FAHAM
Mengetahui  dan memahami konsep, prinsip geografi dan kemahiran geografi.
3
TAHU, FAHAM DAN
BOLEH BUAT
Memahami dan mengapplikasikan konsep,  prinsip geografi dan kemahiran geografi.
4
TAHU, FAHAM DAN
BOLEH BUAT
DENGAN BERADAB

Mengaplikasikan pengetahuan geografi dan kemahiran geografi  untuk menganalisis, mensintesis dan menilai maklumat geografi.

5
TAHU, FAHAM
DAN BOLEH BUAT DENGAN BERADAB TERPUJI
Menggabungjalin pengetahuan dan kemahiran geografi untuk membuat penilaian / kesimpulan yang rasional dan boleh menganalisis impak kegiatan manusia terhadap alam sekitar serta mengamalkan penjagaannya secara bijaksana.
6
TAHU, FAHAM
DAN BOLEH BUAT DENGAN BERADAB MITHALI
Mengkaji dengan mengumpul, menyusun, menganalisis dan menyampaikan data dan maklumat geografi berbentuk kuantitatif dan kualitatif.

 

 

 

Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/KBAT/
i-THINK
 
M3 – M4
 
12 - 23
Jan. 2015
 
 
 
1.  Kedudukan
 
 
 
Kedudukan
 
Mengenal pasti kedudukan dengan menggunakan Rujukan Grid berasaskan peta topografi.
 
U/PATRIOTISME
Mencintai negara
 
NILAI
Ketepatan
 
Band
1
 
Menyatakan asas kemahiran geografi yang berkaitan Rujukan Grid  dengan betul.
Peta
Topografi
Nota animasi
Internet
Lembaran kerja
Buku teks
KBAT
- Aplikasi
 
i-THINK
- Peta pokok
- Peta Titi
Mengenal pasti dan menyatakan Garisan Timuran dan Garisan Utaraan berasaskan peta topografi
Band
2
Menjelaskan asas kemahiran geografi yang berkaitan dengan rujukan grid dengan betul.
Menyata dan menamakan ciri Geografi berdasarkan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka
 
 
Menunjuk cara penggunaan dan membanding bezakan penggunaan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka berdasarkan ciri Geografi.
 
 
M5
 
26 - 30
Jan. 2015
 
Ketinggian
 
 
 
Menentukan Ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi.
 
 
Menyatakan cara mengenal dan menentu ketinggian  dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi
 
 
Membanding dan membezakan ciri-ciri simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi.
 
 
Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi.
 
 
M6
 
02  - 06 Jan
 
 
 
 
Kontur dan Keratan Rentas
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mengenal pasti bentuk muka bumi berdasarkan garisan kontur.
Menamakan bentuk muka bumi berdasarkan ciri-ciri garisan kontur.
a)       Cerun curam
b)       Cerun landai
c)        Cerun bertangga
 
U/PATRIOTISME
Mencintai negara
 
NILAI
Ketepatan
 
 
 
Peta
Topografi
Nota animasi
Lembaran kertas
Pembaris
Jangka sudut
Buku teks
KBAT
- Aplikasi
 
i-THINK
- Peta pokok
 -Peta Dakap
 
 
 
Melukis  ciri keratan rentas berdasarkan garisan kontur yang diberi
 
 
Menjelaskan ciri-ciri bentuk muka bumi berdasarkan ciri keratan rentas yang dilukis.
 
 
M7 – M8
 
9 -18 February
 
Arah
 
 
 
 
Bearing Arah
Menentukan  bearing dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berasaskan peta topografi.
Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berdasarkan peta topografi.
Band
1
 
Band
2
 
Band 3
Menyatakan asas kemahiran geografi yang berkaitan Bearing dengan betul.
 
Menjelaskan asas kemahiran geografi yang berkaitan bearing dengan betul.
 
Mengaplikasi kemahiran geografi untuk menentukan bearing dengan tepat.
 
Cuti Hari Thaipusam
 

 

 

 

Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/KBAT/
i-THINK
 
M7-M8
 
16-27
 Feb 2015
 
Skala
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jarak Keluasan
 
Menggunakan skala untuk menentukan jarak dan keluasan di atas peta lakar berasaskan peta topografi.
Menyatakan jenis-jenis skala :
-Skala lurus ,
-Skala penyata
-Skala pecahan wakilan
 
U/PATRIOTISME
Mencintai negara
 
NILAI
Bersyukur
Ketepatan.
 
 
Peta
Topografi
Nota animasi
Benang
Jaluran kertas
Kertas surih
Buku teks
 
KBAT
- Aplikasi
 
i-THINK
- Peta pokok
 -Peta  buih berganda
 
-Mengukur jarak dan mengira keluasan dengan menggunakan skala dalam peta.
Band
2
 
Band
3
Menjelaskan asas kemahiran geografi yang berkaitan jarak dengan betul.
 
Mengaplikasi kemahiran geografi untuk menentukan mengukur jarak dengan tepat.
 
-Menukar dan menghubungkaitkan setiap skala.
  Skala lurus , Skala penyata
  Skala pecahan wakilan
 
 
-Mengira keluasan berpandukan skala peta.           
Band
3
Mengaplikasi kemahiran geografi untuk menentukan mengira keluasan dengan tepat.
 
18 – 20 Feb. 2015 : Cuti Tahun Baru Cina
 
 
 
 
 
M9
 
2-6 Mac
2015
 
Peta
 
 
 
 
 
 
 
 
Pandangan Darat Fizikal
Pandangan Darat Budaya
 
Mengenal pasti pandangan darat fizikal dan budaya dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi.
-Menyenaraikan pandangan darat fizikal dan budaya berdasarkan simbol-simbol dalam peta lakar.
-Menghubungkaitkan pandangan darat fizikal dan budaya dalam peta lakar.
 
Mencintai negara Malaysia,
berbangga terhadap kepelbagaian ciri-ciri pandang darat fizikal dan budaya negara Malaysia.
 
 
 
 
Band
4
 
 
 
 
 
 
 
 
Mentafsir peta lakar yang berasaskan peta topografi.
 
 
 
Peta
Topografi
Internet
Nota animasi
Foto
Buku teks KBAT
- Aplikasi
 
i-THINK
- Peta pokok
 -Peta Alir
 
 
-Mentafsir peta lakar.
 
 

 

 

 

 

 

Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/KBAT/
i-THINK
 
M10-M11
 
9 - 27  Mac 2015
 
Graf, Carta dan Rajah
 
 
 
 
Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta, & rajah.
Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual.
Melukis dan melengkapkan dan membaca graf majmuk.
Melukis dan melengkapkan dan membaca graf gabungan.
Melukis dan melengkapkan dan membaca carta pai.
 
Mencintai negara Malaysia
berbangga terhadap kepelbagaian ciri-ciri pandang darat fizikal dan budaya negara Malaysia.
 
 
 
 
 
Band
3
 
 
 
 
 
Mengaplikasi kemahiran geografi untuk membina graf serta carta dengan tepat.
 
 
Carta
Jadual data
Kertas graf
Jangka sudut
Jangka lukis
Excell
Buku teks KBAT
- Aplikasi
 
i-THINK
- Peta pokok
 -Peta Alir
 
Melukis dan melengkapkan dan membaca rajah aliran.
Band
4
Mentafsir bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat dari data.
 
Mentafsir dan merumus graf, carta dan rajah.
Band
4
Mentafsir bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat dari graf .
 
 
Band
4
Mentafsir bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat dari carta pai.
 
Band
4
Mentafsir bahan grafik dengan tepat berdasarkan maklumat dari rajah.
 
Band
5
Mempersembahkan maklumat geografi daripada pelbagai sumber yang releven dan dapat membuat interpretasi berdasarkan maklumat tersebut melalui kajian geografi tempatan.
 
Band
6
Mengemukakan dan mempersembahkan idea / pendapat / cadangan yang bernas untuk kesejahteraan persekitaran dengan menggunakan kemahiran geogarafi yang sesuai.
 
CUTI PENGGAL PERTENGAHAN PENGGAL 1 :  14 MAC   22 MAC  2015

 

 

 

 

 

 

 

 

Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/KBAT/
i-THINK
M12
 
30 Mac –
3 Apr.
2015
Sumber Utama
Sumber
Memahami jenis-jenis sumber utama.
-Mentakrif sumber boleh diperbaharui dan tidak boleh diperbaharui.
-Menyenarai jenis sumber-sumber utama:
 Mineral, hutan, air , tanih, dan cahaya matahari/solar.
-Mengelaskan jenis-jenis sumber utama:
 Boleh diperbaharui dan tidak boleh diperbaharui.
Mencintai negara Malaysia
-bersyukur terhadap kepelbagaian sumber negara.
-bersyukur terhadap sumber mineral.
-bersyukur terhadap kepelbagaian sumber hutan.
-berusaha membangunkan Malaysia.  
-menghargai usaha-usaha yang diambil memajukan sumber tenaga di Malaysia.
 
Band
1
 
Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama dengan betul:
·         Boleh diperbaharui
·         Tidak boleh diperbaharui
Atlas
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Akhbar
Majalah
Peta dunia
Peta Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran kerja
 
KBAT
-analisis
-Menilai
 
i-THINK
-Peta pokok
-Peta Titi
 
M13
 
6-9
Apr. 2015
 
Taburan Pelbagai Sumber:
Sumber mineral
 
Memahami taburan sumber mineral negara Malaysia.
-Menyenarai jenis mineral logam dan bukan logam
 
 
 
Menanda dan menamakan taburan mineral di atas peta negara Malaysia.
Band 2
Menanda dan menamakan lokasi taburan mineral diatas peta Malaysia.
 
Menamakan jenis dan kawasan mineral di negara Malaysia: Petroleum dan gas asli, kaolin, bauksit, emas, batu kapur, bijih timah, arang batu, dan kuprum.
10.4.2015
Cuti Peristiwa 1 – Hari Anugerah Kecemerlangan Kali Ke-45
 
M14
 
13-17
Apr. 2015
Sumber Hutan
 
Memahami taburan hutan di negara Malaysia.
-Menamakan jenis dan kawasan hutan negara Malaysia.
-Menyenarai sumber hutan negara Malaysia : Hutan hujan tropika, hutan paya, hutan pantai, dan hutan gunung.
-Menandakan dan menamakan taburan hutan di atas peta negara Malaysia.
 
 
 
 
Band
2
 
 
 
 
Menanda dan menamakan lokasi taburan hutan di atas peta Malaysia.
M15
 
20- 24
 Apr. 2015
Sumber Tenaga
 
 
 
 
 
 
Memahami pelbagai penggunaan sumber tenaga negara Malaysia.
-Menyenarai, menamakan, dan menunjukkan taburan  sumber tenaga di Malaysia:
Petroleum , gas asli, kuasa hidro elektrik, suria, arang batu, nuklear, dan boimass/ biojisim.
-Menanda, menamakan taburan sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga di negara Malaysia:
Petroleum, gas asli , kuasa hidro elektrik, suria, arang batu, nuklear dan biomass/biojisim.
-Membuat kesimpulan tentang penggunaan sumber tenaga negara Malaysia pada masa depan seperti: Kemajuan teknologi dan kitar semula.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Band
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Menghuraikan jenis-jenis tenaga gantian dengan memberi contoh yang tepat.

 

 

 

 

 

Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/KBAT/
i-THINK
 
M16-M17
 
27 Apr. –
8 Mei
2015
 
Sumber Tenaga di Negara Lain
 
 
 
 
 
 
Memahami jenis sumber tenaga negara lain.
·         Menyenarai jenis sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga suria di Jepun.
·         Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga ombak di Perancis.
·         Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga pasang surut di China.
·         Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga angin di Belanda.
·         Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga biomas/biojisim di India
·         Menyenaraikan jenis sumber tenaga dan menghuraikan penggunaan sumber tenaga geoterma di Iceland
 
Mencintai negara Malaysia
·         berbangga dengan kepelbagaian sumber Malaysia.
·         berusaha membangunkan Malaysia.
·         menghargai usaha-usaha yang diambil memajukan sumber tenaga negara Malaysia.
 
Mencintai negara Malaysia
·      menghargai sumbangan sumber kepada pembangunan negara Malaysia.
 
 
 
Atlas
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Akhbar
Majalah
Peta dunia
Peta Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran kerja
 
KBAT
-analisis
-Menilai
-mencipta
 
i-THINK
-peta bulatan
-Peta pokok
-peta titi
30.4.2015
Cuti Peristiwa 2 : Kejohanan Balapan Dan Padang Kali Ke 48
 
1.5.2015
Cuti Hari Pekerja
 
4.5.2015
Cuti Ganti Hari Wesak
 
 
M18
 
11-15
Mei 2015
 
Kepentingan Pelbagai sumber
 
 
 
 
 
 
 
 
Memahami kepentingan penerokaan pelbagai sumber Negara Malaysia
-Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia seperti  bahan mentah,pekerjaan,pendapatan negara,pembukaan kawasan baru dan infrasturuktur.
 
 
Band
4
 
 
Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber dengan memberi contoh yang sesuai terhadap pembangunan negara Malaysia.
 
Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malsysia seperti bahan mentah,pekerjaan,pendapatan negara,pembukaan kawasan baru dan infrasturuktur
 
 
Menghubungkaitkan kepentingan  penerokaan pelbagai  sumber kepada pembangunan negara Malaysia  seperti pembandaran,perindustrian dan infrastruktur
 
 
M19-M20
18 - 29 Mei 2015
UJIAN  SUMATIF  :  18 – 22 Mei 2015
Pembetulan Ujian  Sumatif
Persediaan PT3 dan Taklimat  PT3  2015
CUTI PENGGAL PERTENGAHAN :  30 MEI    14 JUN 2015

 

 

 

 

 

Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/KBAT/
i-THINK
M21 : 15 – 19 Jun 2015
Persediaan dan Taklimat PT3
M22 – M23 : 22 Jun – 3 Julai 2015    UJIAN PELBAGAI  INSTRUMEN  GEOGRAFI
 
M24
 
6 – 10
Julai 2015
 
Kesan Penerokaan Sumber Terhadap alam sekitar
 
Pandang darat
 
Memahami kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara  Malaysia.
·         Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia : Perubahan pandang darat, kepupusan,peningkatan suhu, hakisan, banjir dan pencemaran udara serta air.
·         Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia: Perubahan pandang darat kepupusan,peningkatan suhu, hakisan. 
·         Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia:hakisan,banjir dan pencemaran udara serta air.
 
 
 
Mempertahankan negara Malaysia
 
·         prihatin terhadap kesan penerokaan sumber.
 
 
 
Band
5
 
 
 
 
Mengkaji dan menilai dengan jelas kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar di Malaysia.
Atlas
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Akhbar
Majalah
Peta dunia
Peta Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran kerja
 
KBAT
-analisis
-Aplikasi
-Menilai
-mencipta
 
i-THINK
-peta bulatan
-peta alir
-Peta pokok
 
M25-26
 
13 – 24
Julai
2015
 
Pengurusan Sumber
 
 
 
 
 
 
 
Kepupusan  Ekosistem
Pemeliharaan
Pemuliharaan
Pembangunan Lestari
 
Memahami kepentingan dan langkah-langkah pengurusan sumber:
Menyatakan kepentingan pengurusan  sumber  seperti mengelakkan kepupusan, menjamin bekalan sumber berterusan dan keseimbangan ekosistem
 
Mempertahankan negara Malaysia
·         bertanggung jawab memelihara  alam sekitar negara Malaysia.
 
 
Menyenaraikan langkah-langkah pengurusan sumber yang dapat  mengurangkan kesan negatif penerokan sumber.
Menghuraikan kepentingan pengurusan sumber:
Mengelakkan kepupusan ,menjamin bekalan sumber berterusan dan  keseimbangan ekosistem.
Menghuraikan langkah-langkah pengurusan sumber: pemeliharaan dan pemuliharaan
Menghuraikan  langkah-langkah pengurusan sumber air di Jepun.
 
 
Mencadangkan langkah-langkah  yang boleh  diambil  dalam pengurusan sumber untuk kegunaan masa depan   
Band
6
Mencadangkan langkah-langkah pengurusan sumber yang  berkesan untuk mengekalkan penggunaanya pada masa hadapan.
M25-M26
Cuti Hari Raya Puasa (16 – 21 Julai 2015)

 

 

 

 

Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/KBAT/
i-THINK
4 OGOS – 28 OGOS  : UJIAN LISAN BERTUTUR BAHASA MELAYU DAN BAHASA INGGERIS
 
M27-28
 
27 Jul.-
7 Ogos
2015
 
Kegiatan ekonomi Utama
 
 
 
 
 
 
 
Taburan
 
Memahami jenis dan taburan kegiatan ekonomi utama negara Malaysia.
-Menyenaraikan jenis-jenis kgiatan ekonomi utama negara Malaysia:
Perkhidmatan ( pelancongan,  perdagangan, pengangkutan , kewangan dan pendidikan), perindustrian, perlombongan, pertanian, pembalakan dan perikanan.
-Menentukan taburan kegiatan ekonomi utama berdasarkan peta negara Malaysia.
Mencintai negara Malaysia
§  bersyukur kerana negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi.
 
 
Band
1
 
 
Menyatakan jenis-jenis kegiatan ekonomi utama di Malaysia dengan betul.
 
Atlas
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Akhbar
Majalah
Peta dunia
Peta Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran kerja
 
KBAT
-analisis
-Menilai
 
i-THINK
-peta bulatan
-Peta pokok
-peta buih berganda
-peta titi
Menanda dan menamakan taburan kegiatan ekonomi utama di atas peta negara Malaysia
Band
3
Menanda dan menamakan lokasi kegiatan ekonomi utama di Malaysia dengan tepat.
 
 
11 .8.2015 – UJIAN LISAN MENDENGAR  (BAHASA MELAYU)
 
 
12 .8.2015 – UJIAN LISAN MENDENGAR  (BAHASA INGGERIS)
 
 
 
M29-30
 
10-21
Ogos
2015
 
 
Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kegiatan Ekonomi.
 
 
 
 
 
 
Memahami faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi negara Malaysia.
-Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia:
Faktor fizikal:
    Bentuk muka bumi, tanih, iklim dan bahan mentah.
 
Band
2
 
Menerangkan faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi dengan tepat.
 
-Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia:
Faktor kemanusiaan :
 Teknologi, dasar kerajaan, pasaran, modal, 
  infrastruktur dan buruh.
 
Band
4
 
Menghuraikan faktor kegiatan ekonomi yang tepat terhadap pembangunan Malaysia.
M31
 
24-28
Ogos
2015
 
Sumbangan Kegiatan Ekonomi Terhadap Pembangunan Negara.
Saling kaitan.
Memahami kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan ekonomi negara Malaysia.
-Menyenaraikan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia:
Peluang pekerjaan, peningkatan taraf  hidup, pendapatan negara, peningkatan infrastrukur, pengurangan import, pemindahan teknologi dan proses pembandaran.
 
Berusaha membangunkan negara Malaysia.
 
-berbangga dengan pembangunan negara Malaysia.
Band
4
Menghuraikan  kepentingan kegiatan ekonomi yang tepat terhadap pembangunan Malaysia

 

 

 

Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/KBAT/
i-THINK
31 Ogos 2015 : Cuti Hari Kebangsaan Malaysia
M 32
 
31 Ogos-
4 Sept. 2015
Sumbangan Kegiatan Ekonomi Terhadap Pembangunan Negara.
Saling kaitan.
-Menghuraikan dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia:
a.        peluang pekerjaan
b.        peningkatan taraf hidup
c.        pendapatan negara
d.        peningkatan infrastruktur
-Menghuraikan dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia:
a.        pengurangan import
b.        pemindahan teknologi
c.        proses pembandaran
Berusaha membangunkan negara Malaysia.
 
-berbangga dengan pembangunan negara Malaysia.
 
 
Atlas
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Akhbar
Majalah
Peta dunia
Peta Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran kerja
 
KBAT
-analisis
-Menilai
-mencipta
 
i-THINK
-peta bulatan
-Peta pokok
-Peta alir
M32-M33
PEPERIKSAAN PERCUBAAN  PT3 2015
M34
14-18
Sept.
2015
 
 
Kesan Kegiatan
 
Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
 
 
 
 
 
 
Kesan Rumah Hijau, Penipisan Lapisan Ozon, Pulau Haba, Hujan Asid.
Memahami kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia.
-Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia:
-Kepupusan sumber, pencemaran, perubahan pandang darat (landskap, kesan rumah hijau, penipisan lapisan ozon, pulau haba dan hujan asid)
-Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia:
-Kepupusan sumber , pencemaram, perubahan pandang darat ( landskap, kesan rumah hijau, penipisan lapisan ozon, pulau haba dan hujan asid)
-Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia.
Mempertahankan negara Malaysia
·         bertanggung jawab memelihara alam sekitar negara Malaysia.
Band
5
Menjalankan dan menyediakan kajian es/laporan yang lengkap mengenai kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar dikawasan sekitar pelajar
16.9.2015
Cuti Hari Malaysia
CUTI PENGGAL PERTENGAHAN PENGGAL 2 :   19 - 27   SEPTEMBER  2015
M35
 
28 Sept-
2 Okt.
2015
 
Langkah-langkah Mengurangkan Kesan Kegiatan Ekonomi terhadap Alam Sekitar.
Pemeliharaan
Pemuliharaan
Memahami langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar.
-Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia:
-Penghutanan semula, kitar semula, pendidikan alam sekitar, kempen , penguatkuasa undang-undang, penyelidikan dan pembangunan dan penggunaan bahan sumber tenaga mesara alam.
Mencintai negara Malaysia
§  prihatin terhadap penjagaan alam sekitar.
Band
6
Mencadangkan langkah-langkah penjagaan alam sekitar yang kreatif dan inovatif serta boleh dilaksanakan untuk mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar di kawasan kajian.

 

 

 

 

 

Minggu/
Tarikh
Tajuk/
Tema
Konsep
Hasil Pembelajaran/Objektif
Unsur
Patriotisme
Band
Deskriptor / Evidens
MBM/KBAT/
i-THINK
M36
 
5 – 9
Okt.
2015
 
Langkah-langkah Mengurang-kan Kesan Kegiatan Ekonomi terhadap Alam Sekitar.
 
 
 
Pemelihara-an
Pemulihara-an
-Menghurai langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonom terhadap alam sekitar negara Malaysia:
-Penghutanan semula, kitar semula, pendidikan alam sekitar, kempen, penguatkuasa undang-undang, penyuelidikan dan pembangunan dan penggunaan sumber tenaga mesra alam.
-Kitar semula ( Jerman, Denmark, Taiwan)
-Membanding dan membezakan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia dengan negara lain:
-rawat semula air ( Jepun, Singapura, China)
Mencadangkan langkah-langkah lain bagi mengurangkan kesa kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar.
Mencintai negara Malaysia
§  prihatin terhadap penjagaan alam sekitar.
 
 
Atlas
Buku teks
Internet
Power point
Frog VLE
DST
GEOTV
Nota Animasi
Akhbar
Majalah
Peta dunia
Peta Malaysia
Rajah
Foto
Lembaran kerja
 
KBAT
-analisis
-Menilai
-mencipta
 
i-THINK
-peta bulatan
-Peta pokok
M 37 :  12 – 16 Oktober 2015 – PEPERIKSAAN PT3         
14.10.2014  -  Cuti Awal Muharam
M38
 
19 -23
Okt.
2015
 
Kepentingan Kerjasama Ekonomi Antarabangsa.
 
 
 
 
 
 
Saling Bertantung
Saling Kaitan
Memahami kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa.
-Menyatakan kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa:
Pemindahan teknologi, hubungan dagangan, pelaburan/ modal, pasaran, buruh dan bahan mentah.
-Menjelaskan dengan contoah kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa.
-Merumus tentang kesan kerjasama ekonomi antarabangsa pada masa depan.
Berusaha membangunkan negara Malaysia
menghargai usaha kerajaan dalam membangunkan ekonomi negara.
 
 
M39-M40 :- 26 Oktober –  6 November  2015 :  Semakan semua murid  menguasai daripada  Band  1 – 6 (mengikut kemampuan murid)
M 41
Cuti Hari Deepavali  (9 – 12 November 2015)
M 42
Aktiviti Selepas PT3 (16 – 20 November 2015)
CUTI PENGGAL PERTENGAHAN PENGGAL 2 :   21 NOVEMBER  2015    4 JANUARI 2016

*** Tarikh Pelaksanaan Tertakluk perubahan.

 

No comments: