Tuesday, November 4, 2014

LESSON PLAN WEEK 28 (2014)


Hari
Isnin
Tarikh
07 July 2014
Mata Pelajaran
Geografi
Tingkatan
3A (34 pelajar)
3K (27 pelajar)
Masa
0230 - 0310 (1 masa)
05:45-06:20 (1 masa)
Tajuk
Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
 
Konsep
8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi Kegiatan ekonomi
Hasil Pembelajaran
Memahami factor-faktor mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia
Objektif Tingkahlaku
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi  kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia.
·         Faktor fizikal
-bentuk muka bumi
-tanih
-iklim
-bahan mentah
·         Faktor kemanusiaan
-teknologi
-dasar kerajaan
-pasaran
-modal
-infrastruktur
-buruh
Aras 2:
Menerangkan dengan contoh factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia:
·         Faktor fizikal
-bentuk muka bumi
-tanih
-iklim
·         Faktor kemanusiaan:
-teknilogi
-dasar kerajaan
-pasaran
-modal
-insfrastruktur
Aktiviti Pembelajaran
·         Membincangkan factor-faktor utama yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia dengan berpandukan pelbagai media
·         Menghasilkan peta minta
·         Menyalin nota
Unsur Patriotisme
·         Mencintai Negara Malaysia
·         Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
Nilai Murni
Berdikari dan Berdisiplin
Pendekatan
KMD
BCB
BBM
Buku Teks
Lembaran Kerja
Carta
Surat khabar
Majalah
Refleksi
 
-          Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
-          Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
-          Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)



 

Day

Monday

Date

07  July 2014

Class/Form

3G (34 students)

3E (34 students)

Time

1250-02:00 (2 periods)

03:25-04:25 (2 periods)

Topic

Summary Writing

Theme

Beethoven

Language Outcomes

 Language For Interpersonal Use

-Listen to dialogue: give important details

-Ask for and listen politely to questions

Objectives of the lesson

By the end of the lesson, students should be able to:

1.       Test their ability in extracting points from the passage

2.       Summarize the passage into one paragraph

3.       Make a summary not more than 60 words (use own words without changing the original meaning)

Lesson Development

1.       Ask the students read true the whole text

2.       Ask students list out words they could not understand

3.       Make the lines where you pick points to write your summary

4.       Pick out main ideas

5.       Search for secondary ideas

6.       Important to separate the relevant e irrelevant details

7.       Substitute long expressions with single words

Post Activity

Write a summary in about 60 words.

Moral Values

Loving, Caring

Language Content

Words substitution:

Example: all of sudden – substitute to “suddenly”

Sequence Connectors: Firstly, next, after that ....

Pedagogical Strategies

CX and MI

Resource Materials

Reference Book – Best Techniques in PMR

Reflections

Objectives achieved!

Hari
Selasa
Tarikh
08 July 2014
Mata Pelajaran
Geografi
Tingkatan
3A (37 pelajar)
Masa
0200 - 0310 (2 masa)
Tajuk
Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
 
Konsep
8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi Kegiatan ekonomi
Hasil Pembelajaran
Memahami factor-faktor mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia
Objektif Tingkahlaku
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi  kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia.
·         Faktor fizikal
-bentuk muka bumi
-tanih
-iklim
-bahan mentah
·         Faktor kemanusiaan
-teknologi
-dasar kerajaan
-pasaran
-modal
-infrastruktur
-buruh
Aras 2:
Menerangkan dengan contoh factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia:
·         Faktor fizikal
-bentuk muka bumi
-tanih
-iklim
·         Faktor kemanusiaan:
-teknilogi
-dasar kerajaan
-pasaran
-modal
-insfrastruktur
Aktiviti Pembelajaran
·         Membincangkan factor-faktor utama yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia dengan berpandukan pelbagai media
·         Menghasilkan peta minta
·         Menyalin nota
Unsur Patriotisme
·         Mencintai Negara Malaysia
·         Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
Nilai Murni
Berdikari dan Berdisiplin
Pendekatan
KMD
BCB
BBM
Buku Teks
Lembaran Kerja
Carta
Surat khabar
Majalah
Refleksi
 
-          Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
-          Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
-          Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Day
Tuesday
Date
08 July 2014
Subject
English Literature
Form
3G (34 students)
3E (32 students)
Time
04:35 – 05:10 (1 period)
05:45 – 06:20 (1 period)
Topic
 
Novel- Around The World In 80 Days
 
Theme
CHAPTER 9: Phileas Fogg spends A Lot oF Money
 
Language Outcomes
Language For Aesthetics Use
·         Talk about elements of a novel (summary, characteristic, theme, moral values, plot, and setting of the novel)
Objectives of the lesson
By the end of the lesson, students should be able to:
(a)    Understanding and telling in one’s own words the story band giving one’s opinion
(b)   Recognizing elements in a story (MORAL VALUE)
Post Activity
Describing the story and writing a simple paragraph of each other.
Moral Values
Responsibility/Caring
Language Content
Grammar – Simple Past Tense
Resource Materials
Novel-
Pedagogical Strategies
MI
CCTS
CX
Reflections
Need extra work!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hari
Wednesday
Tarikh
09 July 2014
Mata Pelajaran
Geografi
Tingkatan
3K (27 pelajar)
3A (34 pelajar)
Masa
1250-0200 (2 masa)
03:25-04:00 (1 masa)
Tajuk
Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
 
Konsep
8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi Kegiatan ekonomi
Hasil Pembelajaran
Memahami factor-faktor mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia
Objektif Tingkahlaku
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi  kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia.
·         Faktor fizikal
-bentuk muka bumi
-tanih
-iklim
-bahan mentah
·         Faktor kemanusiaan
-teknologi
-dasar kerajaan
-pasaran
-modal
-infrastruktur
-buruh
Aras 2:
Menerangkan dengan contoh factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia:
·         Faktor fizikal
-bentuk muka bumi
-tanih
-iklim
·         Faktor kemanusiaan:
-teknilogi
-dasar kerajaan
-pasaran
-modal
-insfrastruktur
Aktiviti Pembelajaran
·         Membincangkan factor-faktor utama yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia dengan berpandukan pelbagai media
·         Menghasilkan peta minta
·         Menyalin nota
Unsur Patriotisme
·         Mencintai Negara Malaysia
·         Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
Nilai Murni
Berdikari dan Berdisiplin
Pendekatan
KMD
BCB
BBM
Buku Teks
Lembaran Kerja
Carta
Surat khabar
Majalah
Refleksi
 
-          Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
-          Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
-          Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Day
Thursday
Date
10 July 2014
Subject
English Language
Form
3E(44 students)
Time
05:10-06:20 (2 periods)
Topic
Comic Strip
Theme
Essay Writing
Language Outcomes
Language For Interpersonal Use
-Ask for question and respond politely to question)
Objectives of the lesson
By the end of the lesson, students should be able to:
Write an essay based on the picture given
Lesson Development
Introduction :
·          
Body:
·          
 
Conclusion:
·          
 
Post Activity
Based on the notes and pictures given below, write a composition of less than 120 words.
Moral Value
Responsibility
Language Content
Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore
:walk straight/ next to/
Pedagogical Strategies
MI
CCTS
Reflections
Need Extra work!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hari
Jumaat
Tarikh
11 July 2014
Mata Pelajaran
Geografi
Tingkatan
3K (27 pelajar)
Masa
05:10-05:45 (1 masa)
Tajuk
Bahagian B: Geografi Fizikal dan Kemanusiaan
Tema B: Sumber
 
Konsep
8.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi Kegiatan ekonomi
Hasil Pembelajaran
Memahami factor-faktor mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia
Objektif Tingkahlaku
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Menyenaraikan factor-faktor yang mempengaruhi  kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia.
·         Faktor fizikal
-bentuk muka bumi
-tanih
-iklim
-bahan mentah
·         Faktor kemanusiaan
-teknologi
-dasar kerajaan
-pasaran
-modal
-infrastruktur
-buruh
Aras 2:
Menerangkan dengan contoh factor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi Negara Malaysia:
·         Faktor fizikal
-bentuk muka bumi
-tanih
-iklim
·         Faktor kemanusiaan:
-teknilogi
-dasar kerajaan
-pasaran
-modal
-insfrastruktur
Aktiviti Pembelajaran
·         Membincangkan factor-faktor utama yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama Negara Malaysia dengan berpandukan pelbagai media
·         Menghasilkan peta minta
·         Menyalin nota
Unsur Patriotisme
·         Mencintai Negara Malaysia
·         Bersyukur kerana Negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi
Nilai Murni
Berdikari dan Berdisiplin
Pendekatan
KMD
BCB
BBM
Buku Teks
Lembaran Kerja
Carta
Surat khabar
Majalah
Refleksi
 
-          Para pelajar peka terhadap isu-isu alam sekitar (Earth Hour)
-          Peka terhadap kesan dan akibat hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar
-          Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar (Global Warming)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Day
Friday
Date
11 July 2014
Subject
English Language
Form
3E(34 students)
3G (34 students)
Time
):00 -02:30 (1 PERIOD)
05:45-06:20 (1 period)
Topic
Comic Strip
Theme
Essay Writing
Language Outcomes
Language For Interpersonal Use
-Ask for question and respond politely to question)
Objectives of the lesson
By the end of the lesson, students should be able to:
Write an essay based on the picture given
Lesson Development
Introduction :
·          
Body:
·          
 
Conclusion:
·          
 
Post Activity
Based on the notes and pictures given below, write a composition of less than 120 words.
Moral Value
Responsibility
Language Content
Simple Past Tense/sentence connectors - :Besides/Consequently/Furthermore
:walk straight/ next to/
Pedagogical Strategies
MI
CCTS
Reflections
Need Extra work!
 

 



No comments: