Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
10 March 2014
|
Mata Pelajaran
|
Geografi
|
Tingkatan
|
3A (34 pelajar
|
Masa
|
02:30 – 03:10 ( 1 masa)
|
Tajuk
|
Sumber
|
Konsep
|
Sumber-sumber Utama
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengetahui Sumber yang boleh diperbaharui dan sumber yang tidak boleh
diperbaharui
|
Objektif Tingkahlaku
|
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1: Menghuraikan
-
Sumber alam yang digunakan secara berterusan
-
Contoh sumber yg boleh diperbaharui
-
Air/Tanih/Hutan/suria/ Cahaya Matahari
-
Sumber Hutan (haiwan dan tumbuh-tumbuhan)
-
Sumber Air (laut/paya/tasik/sungai)
-
Tanih (bahan mentah/kws pertanian)
-
Suria (tenaga haba/tenaga elektrik)
Aras 2: Menghuraikan:
-
Sumber alam yang tidak boleh diganti semula
selepas digunakan:
-
Contoh sumber yang tidak boleh diperbaharui
(gas asli/bijih besi/petroleum/bijih timah/arang batu)
-
Mineral jenis logam (emas/
bauksit/kuprum/bijih besi/bijih timah)
-
Mineral jenis bukan logam (kaolin/ gas asli/
petroleum/batu kapur/ arang batu)
Aras 3:
-
Menyenaraikan
|
Aktiviti Pembelajaran
|
1. Menunjukkan
lokasi2 galian di peta
2. Menjalankan
aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat
3. Menjalankan
aktiviti kumpulan
4. Menerangkan
5. Pembentangan
hasil kerja secara berkumpulan.
|
Unsur Patriotisme
|
Berusaha membangunkan Negara Malaysia
-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara
Malaysia.
|
Nilai Murni
|
Berdikari dan Berdisiplin
|
Pendekatan
|
KBKK (Aplikasi)
ICT
|
BBM
|
Jadual/ Graf
|
Refleksi
|
Murid-murid perlu menumpukan perhatian kerana ini merupakan topic
baru bagi mereka. Perlu usaha lebih terutama memahami peta.
|
Day
|
MONDAY
|
Date
|
24 February 2014
|
Subject
|
English Literature
|
Form
|
3G (27 students)
|
Time
|
05:10 -06:20 (2 periods)
|
Topic
|
Novel- Around The World In 80 Days
|
Theme
|
Chapter Seven : Phileas Fogg , Passepartout, And sir Francis Have An
adventure
|
Language Outcomes
|
Language For Aesthetics Use
·
Talk about elements of a novel (summary,
characteristic, theme, moral values, plot, and
·
setting of the novel)
|
Objectives of the lesson
|
By the end of the lesson, students should be able to:
(a) Understanding
and telling in one’s own words the story band giving one’s opinion
(b) Recognizing
elements in a story (characteristic)
(c) Matching
– new words
|
Post Activity
|
Match The words to the meaning of words
|
Moral Values
|
Responsibility/Caring
|
Language Content
|
Grammar – Simple Past Tense
|
Resource Materials
|
Novel- Around The World In 80 Days
|
Pedagogical Strategies
|
MI
CCTS
CX
|
Reflections
|
Students should read the chapter in order to understand the story.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
11 March 2014
|
Mata Pelajaran
|
Geografi
|
Tingkatan
|
3A (34 pelajar
|
Masa
|
02:00 – 03:10 ( 2 masa)
|
Tajuk
|
Sumber
|
Konsep
|
Sumber-sumber Utama
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengetahui Sumber yang boleh diperbaharui dan sumber yang tidak boleh
diperbaharui
|
Objektif Tingkahlaku
|
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1: Menghuraikan
-
Sumber alam yang digunakan secara berterusan
-
Contoh sumber yg boleh diperbaharui
-
Air/Tanih/Hutan/suria/ Cahaya Matahari
-
Sumber Hutan (haiwan dan tumbuh-tumbuhan)
-
Sumber Air (laut/paya/tasik/sungai)
-
Tanih (bahan mentah/kws pertanian)
-
Suria (tenaga haba/tenaga elektrik)
Aras 2: Menghuraikan:
-
Sumber alam yang tidak boleh diganti semula
selepas digunakan:
-
Contoh sumber yang tidak boleh diperbaharui
(gas asli/bijih besi/petroleum/bijih timah/arang batu)
-
Mineral jenis logam (emas/
bauksit/kuprum/bijih besi/bijih timah)
-
Mineral jenis bukan logam (kaolin/ gas asli/
petroleum/batu kapur/ arang batu)
Aras 3:
-
Menyenaraikan
|
Aktiviti Pembelajaran
|
6. Menunjukkan
lokasi2 galian di peta
7. Menjalankan
aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat
8. Menjalankan
aktiviti kumpulan
9. Menerangkan
10. Pembentangan
hasil kerja secara berkumpulan.
|
Unsur Patriotisme
|
Berusaha membangunkan Negara Malaysia
-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara
Malaysia.
|
Nilai Murni
|
Berdikari dan Berdisiplin
|
Pendekatan
|
KBKK (Aplikasi)
ICT
|
BBM
|
Jadual/ Graf
|
Refleksi
|
Murid-murid perlu menumpukan perhatian kerana ini merupakan topic
baru bagi mereka. Perlu usaha lebih terutama memahami peta.
|
Day
|
Tuesday
|
Date
|
11 March 2014
|
Subject
|
English Literature
|
Form
|
3E (34 students)
|
Time
|
04:35 -05:10 (1 period)
|
Topic
|
Novel- Around The World In 80 Days
|
Theme
|
Chapter Seven : Phileas Fogg , Passepartout, And sir Francis Have An
adventure
|
Language Outcomes
|
Language For Aesthetics Use
·
Talk about elements of a novel (summary,
characteristic, theme, moral values, plot, and
·
setting of the novel)
|
Objectives of the lesson
|
By the end of the lesson, students should be able to:
(d) Understanding
and telling in one’s own words the story band giving one’s opinion
(e) Recognizing
elements in a story (characteristic)
(f) Matching
– new words
|
Post Activity
|
Match The words to the meaning of words
|
Moral Values
|
Responsibility/Caring
|
Language Content
|
Grammar – Simple Past Tense
|
Resource Materials
|
Novel- Around The World In 80 Days
|
Pedagogical Strategies
|
MI
CCTS
CX
|
Reflections
|
Students should read the chapter in order to understand the story.
|
Day
|
Wednesday
|
Date
|
12 March 2014
|
Form
|
3G (27 students)
3E (33 students)
|
Time
|
04:35-05:10 (1 period)
0 5:10-06:20(2 periods)
|
Subject
|
English Language
|
Theme
|
ESSAY WRITING – Speeches (welcome Speech)
|
Language Outcomes
|
Language For Interpersonal Use
-
Ask for and respond politely to questions
|
Objectives of the lesson
|
By the end of the lesson, students should be able to:
-
Talks delivered in public on formal and
informal occasions.
-
Types of speeches – welcome speech/thank you
speech/ farewell speech
-
To begin, you have to address your audience in
correct manner. (consider who they are first before you address them)
Examples:
-
The principal, teachers and fellow friends/
students…(at officials school functions)
-
Mr. Chairman, ladies and gentlemen…(at an
official function or society meeting)
-
Yang Berhormat Datuk/Tan Sri, ladies and
gentlemen…(if there is a distinguished guest)
|
Lesson Development
|
1. Introduction
(Brief Details)
-
Welcome or greeting (Good morning/Afternoon) –
school function
-
On behalf of the school – extended a warm
welcome to school
-
Come from?
-
They are (introduce six foreign students)
2. Body/Content:
-
Just arrived in Malaysia – staying for one
year
-
Staying with their foster families
-
They will be placed with the Form 3 students
-
Objective for their stay – to experience – the
Malaysian way of live (food and culture)
-
To study the curriculum adopted in school
-
To get accepted into the exchange students
programme all the six students had to undergo a series of test (there were
-
many applications)
-
so very honored to have students who excel
academically and also in sports,
3. Conclusion:
-
They had make certain sacrifices
-
Not make their efforts be in vain
-
Join hands in making their stay happy
- memorable
|
Post Activity
|
You are the head prefect of your school. You have been asked by your
school principal to give a welcome speech to six foreign exchange students in
your school during assembly. Write more than 120 words based on the notes
given.
|
Moral Values
|
Brave, Honest
|
Language Content
|
Grammar – 1. Simple Present (come, study…)
2.
Sequence Connectors (firstly, next, than, after that...)
|
Resource Materials
|
Text Book (Form 3)
|
Reflections
|
Objectives achieved for 3E! Students managed to construct their
sentences using their own ideas. For
3G students, teacher needs to guide them.
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
12 March 2014
|
Mata Pelajaran
|
Geografi
|
Tingkatan
|
3K (27 pelajar)
|
Masa
|
02:00 – 03:10 ( 2 masa)
|
Tajuk
|
Sumber
|
Konsep
|
Sumber-sumber Utama
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengetahui Sumber yang boleh diperbaharui dan sumber yang tidak boleh
diperbaharui
|
Objektif Tingkahlaku
|
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1: Menghuraikan
-
Sumber alam yang digunakan secara berterusan
-
Contoh sumber yg boleh diperbaharui
-
Air/Tanih/Hutan/suria/ Cahaya Matahari
-
Sumber Hutan (haiwan dan tumbuh-tumbuhan)
-
Sumber Air (laut/paya/tasik/sungai)
-
Tanih (bahan mentah/kws pertanian)
-
Suria (tenaga haba/tenaga elektrik)
Aras 2: Menghuraikan:
-
Sumber alam yang tidak boleh diganti semula
selepas digunakan:
-
Contoh sumber yang tidak boleh diperbaharui
(gas asli/bijih besi/petroleum/bijih timah/arang batu)
-
Mineral jenis logam (emas/
bauksit/kuprum/bijih besi/bijih timah)
-
Mineral jenis bukan logam (kaolin/ gas asli/
petroleum/batu kapur/ arang batu)
Aras 3:
-
Menyenaraikan
|
Aktiviti Pembelajaran
|
11. Menunjukkan
lokasi2 galian di peta
12. Menjalankan
aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat
13. Menjalankan
aktiviti kumpulan
14. Menerangkan
15. Pembentangan
hasil kerja secara berkumpulan.
|
Unsur Patriotisme
|
Berusaha membangunkan Negara Malaysia
-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara
Malaysia.
|
Nilai Murni
|
Berdikari dan Berdisiplin
|
Pendekatan
|
KBKK (Aplikasi)
ICT
|
BBM
|
Jadual/ Graf
|
Refleksi
|
Murid-murid perlu menumpukan perhatian kerana ini merupakan topic
baru bagi mereka. Perlu usaha lebih terutama memahami peta.
|
Day
|
THURSDAY
|
Date
|
13 March 2014
|
Subject
|
English Language
|
Form
|
3G (28 students)
3E ( 34 students)
|
Time
|
04:35 -05:10 (1 period)
05:10-06:20 (2 periods)
|
Topic
|
Poem
|
Theme
|
The Fighter’s Lines (Fight for Independence/Fight for Freedom)
|
Language Outcomes
|
Language For Interpersonal Use
-Ask for question and respond politely to question)
|
Objectives of the lesson
|
By the end of the lesson, students should be able to:
-
Recite the poem
-
Understand the meaning line by line
|
Lesson Development
|
1. Ask
the students to read silently
2. Ask
the student to recite the poem
3. Discuss
the meaning of the poem
4. Practice
|
Post Activity
|
Answer te comprehension Questions based on the Poem given.
|
Moral Value
|
Responsibility
|
Language Content
|
Simple Past Tense
|
Pedagogical Strategies
|
MI
CCTS
|
Reflections
|
Need more reading so that the students not lack of knowledge!
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
13 March 2014
|
Mata Pelajaran
|
Geografi
|
Tingkatan
|
3A (34 pelajar)
|
Masa
|
04:30-05:10 ( 1 masa)
|
Tajuk
|
Sumber
|
Konsep
|
Sumber-sumber Utama
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengetahui Sumber yang boleh diperbaharui dan sumber yang tidak boleh
diperbaharui
|
Objektif Tingkahlaku
|
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1: Menghuraikan
-
Sumber alam yang digunakan secara berterusan
-
Contoh sumber yg boleh diperbaharui
-
Air/Tanih/Hutan/suria/ Cahaya Matahari
-
Sumber Hutan (haiwan dan tumbuh-tumbuhan)
-
Sumber Air (laut/paya/tasik/sungai)
-
Tanih (bahan mentah/kws pertanian)
-
Suria (tenaga haba/tenaga elektrik)
Aras 2: Menghuraikan:
-
Sumber alam yang tidak boleh diganti semula
selepas digunakan:
-
Contoh sumber yang tidak boleh diperbaharui
(gas asli/bijih besi/petroleum/bijih timah/arang batu)
-
Mineral jenis logam (emas/
bauksit/kuprum/bijih besi/bijih timah)
-
Mineral jenis bukan logam (kaolin/ gas asli/
petroleum/batu kapur/ arang batu)
Aras 3:
-
Menyenaraikan
|
Aktiviti Pembelajaran
|
16. Menunjukkan
lokasi2 galian di peta
17. Menjalankan
aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat
18. Menjalankan
aktiviti kumpulan
19. Menerangkan
20. Pembentangan
hasil kerja secara berkumpulan.
|
Unsur Patriotisme
|
Berusaha membangunkan Negara Malaysia
-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara
Malaysia.
|
Nilai Murni
|
Berdikari dan Berdisiplin
|
Pendekatan
|
KBKK (Aplikasi)
ICT
|
BBM
|
Jadual/ Graf
|
Refleksi
|
Murid-murid perlu menumpukan perhatian kerana ini merupakan topic
baru bagi mereka. Perlu usaha lebih terutama memahami peta.
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
14 March 2014
|
Mata Pelajaran
|
Geografi
|
Tingkatan
|
3K (34 pelajar)
|
Masa
|
04:30-05:10 ( 1 masa)
|
Tajuk
|
Sumber
|
Konsep
|
Sumber-sumber Utama
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengetahui Sumber yang boleh diperbaharui dan sumber yang tidak boleh
diperbaharui
|
Objektif Tingkahlaku
|
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1: Menghuraikan
-
Sumber alam yang digunakan secara berterusan
-
Contoh sumber yg boleh diperbaharui
-
Air/Tanih/Hutan/suria/ Cahaya Matahari
-
Sumber Hutan (haiwan dan tumbuh-tumbuhan)
-
Sumber Air (laut/paya/tasik/sungai)
-
Tanih (bahan mentah/kws pertanian)
-
Suria (tenaga haba/tenaga elektrik)
Aras 2: Menghuraikan:
-
Sumber alam yang tidak boleh diganti semula
selepas digunakan:
-
Contoh sumber yang tidak boleh diperbaharui
(gas asli/bijih besi/petroleum/bijih timah/arang batu)
-
Mineral jenis logam (emas/
bauksit/kuprum/bijih besi/bijih timah)
-
Mineral jenis bukan logam (kaolin/ gas asli/
petroleum/batu kapur/ arang batu)
Aras 3:
-
Menyenaraikan
|
Aktiviti Pembelajaran
|
21. Menunjukkan
lokasi2 galian di peta
22. Menjalankan
aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat
23. Menjalankan
aktiviti kumpulan
24. Menerangkan
25. Pembentangan
hasil kerja secara berkumpulan.
|
Unsur Patriotisme
|
Berusaha membangunkan Negara Malaysia
-Berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport Negara
Malaysia.
|
Nilai Murni
|
Berdikari dan Berdisiplin
|
Pendekatan
|
KBKK (Aplikasi)
ICT
|
BBM
|
Jadual/ Graf
|
Refleksi
|
Murid-murid perlu menumpukan perhatian kerana ini merupakan topic
baru bagi mereka. Perlu usaha lebih terutama memahami peta.
|
Day
|
Friday
|
Date
|
14 March 2014
|
Subject
|
English Language
|
Form
|
3G(28 students)
3E(33 students)
|
Time
|
04:00 -04:30 (1 period)
05:10-05:45(1 period)
|
Topic
|
Writing –Summary Writing
|
Theme
|
Banana Tree
|
Language Outcomes
|
Language For Interpersonal Use
-Ask for question and respond politely to question)
|
Objectives of the lesson
|
By the end of the lesson, students should be able to:
1. Write
a summary based on the format given.
2. Test
their ability to extracting important points from the passage
3. Summarize
into 60 words without changing original meaning
|
Lesson Development
|
1. Mark the line where you
pick the point
2. pick out the main ideas and search for the secondary ideas
3. Separate the relevant from irrelevant details and substitute long
expressions with single words.
|
Post Activity
|
Write a summary into 60 words.
|
Moral Value
|
Responsibility
|
Language Content
|
Simple Past Tense
|
Pedagogical Strategies
|
MI
CCTS
|
Reflections
|
Need Extra work!
|
Sabtu – 15 March 2014 Sambutan Jubli Emas SMK Serian
(Dirasmikan oleh Tan Sri Datuk Richard
Riot)
No comments:
Post a Comment