Monday, November 3, 2014

LESSON PLAN WEEK 5 (2014)


Day
Monday
Date
27  January 2014
Form
3G (27 students)
Time
03:25 – 04:35 (2 periods)
Subject
English Language
Theme
They Touch Your Lives
Topic
ESSAY WRITING/COMPOSITION
Malaysia’s Fourth Prime Minister – Tun Mahathir Mohammad
Learning Outcomes
Language For Interpersonal Use
-          Ask for and listen politely to questions
Objectives of the lesson
By the end of the lesson, students should be able to:
1.       Name the Malaysian leaders in the photographs shown by teacher
2.       Talk about their characters and their personalities
3.       Answer the comprehension questions orally
4.       Write an essay based on the notes given
Lesson Development
1.       Teacher shows the photographs of famous leaders and asked the
Students to guess who they are
2.       Read an article on an prominent personality – Malaysia’s Third Prime Minister
3.       Discuss about fourth Prime Minister based on the notes given
Post Activity
Write an essay about Tun Mahathir Mohammad based on the notes given not less than 120 words.
Moral Values
Friendly and Equally
Language Content
Grammar “Simple Past Tense”
Studied, graduated...
Resource materials
English Text book (Form 3)
Reflections
Objectives achieved! Students managed to differentiate simple present and simple past.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hari
Isnin
Tarikh
27  Januari  2014
Tingkatan
3A
Mata Pelajaran
Geografi
Masa
02:00 – 03:10 ( 2 masa)
Tajuk
Arah
Konsep
Bearing Arah
 
 
Hasil Pembelajaran
Menentukan bearing dengan menggunakan jangka susut di atas peta lakar berdasarkan peta topografi
Objektif Tingkahlaku
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berasaskan peta topografi
Unsur Patriotisme
-
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
1.       Menunjuk cara mengukur bearing dengan menggunakan jangka sudut
2.       Perbincangan kumpulan cara-cara menggunakan jangka sudut untuk mengukur bearing
3.       Mengukur bearing antara dua tempat dengan menggunakan jangka sudut
Pendekatan
Pembelajaran Masteri
BBM
Peta Topo
Alat-alat Geometri
Refleksi
Objektif belum tercapai sepenuhnya memandangkan masa tidak mencukupi untuk guru menunjuk cara secara individu kepada pelajar. Masa hanya diperuntukkan 1  masa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hari
ISNIN
Tarikh
27 Januari 2014
Kelas
3A (33 pelajar)
Masa
02:30 – 03:10 (1 masa)
 
Mata Pelajaran
Geografi
PBS
1. KEDUDUKAN – JENIS2 RUJUKAN GRID
                             - JENIS2 KETINGGIAN
                             - KONTUR DAN BENTUK MUKA BUMI
Tajuk
·         Rujukan Grid- Rujukan Grid 4 angka dan rujukan grid 6 angka
·         Ketinggian (Kemahiran Geografi)
·         Kontur dan Bentuk Muka Bumi (pelana, susuh bukit, Lurah bentuk ‘V’, kol, genting, Cerun curam, cerun landai, cerun cekung, cerun cembung, dataran, dsb
Hasil Pembelajaran
Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berterusan berasaskan peta topografi
Objektif Tingkahlaku
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:-menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi
-menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta Topografi
Aras 2: -membandingkan dan membezakan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar berasaskan peta topografi
Aras 3- Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi
Unsur Patriotisme
Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat
Aktiviti
a). Membincangkan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi
b). Menjelaskan maksud selang kontur @ sela kontur
c). Melengkapkan pengurusan grafik tentang symbol-simbol ketinggian dalam peta topografi
Pendekatan
KBKK (Aplikasi)
BBM
Buku Teks, Kertas Graf
Refleksi
Objektif tercapai. Pelajar dapat menjawab setiap aktiviti yang diberikan dengan aktif.

 

Hari
Selasa
Tarikh
28  Januari  2014
Tingkatan
3A
Mata Pelajaran
Geografi
Masa
02:00 – 03:10 ( 2 masa)
Tajuk
Arah
Konsep
Bearing Arah
BNAD 3 (B3) B3D1
B3D1E2 – Mengukur  Bearing sudutan / azimut
Hasil Pembelajaran
Menentukan bearing dengan menggunakan jangka susut di atas peta lakar berdasarkan peta topografi
Objektif Tingkahlaku
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berasaskan peta topografi
Unsur Patriotisme
-
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
1.       Menunjuk cara mengukur bearing dengan menggunakan jangka sudut
2.       Perbincangan kumpulan cara-cara menggunakan jangka sudut untuk mengukur bearing
3.       Mengukur bearing antara dua tempat dengan menggunakan jangka sudut
Pendekatan
Pembelajaran Masteri
BBM
Peta Topo
Alat-alat Geometri
Refleksi
Objektif belum tercapai sepenuhnya memandangkan masa tidak mencukupi untuk guru menunjuk cara secara individu kepada pelajar. Masa hanya diperuntukkan 1  masa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Day
Tuesday
Date
28  January 2014
Form
3G(27 students)
3E (33 STUDENTS)
Time
03:25-04:00 (1 period)
04:30-05:10 (1 PERIOD)
Subject
English (Literature Component)
Topic
Novel- around The World In 80 days
Band
1
Performance Standard
Know fundamental skills in listening ,speaking, reading and writing
Descriptor
B1DB1 – Reading and following sequence of ideas
Evidence
B1DB1 E1 – Able to recognize ideas in chronological order
Language aspect
Plot – the story in the novel
-          Revolved around Mr. Fogg’s journey around the world
Chapter 3: Phileas Fogg shocks his new butler
Skills
1.       Listen to, read, view and respond to literary works by:
a). Understanding and telling in one’s own words the story and giving one’ opinion
               b). Recognizing elements in the story such as characters and setting      and discussing how it relates to one’s life.
               c). Understanding other people’s culture, traditions, customs and beliefs.
Specific Objectives
By the end of the lesson, students should be able to:
1.       Finding out the meaning of un familiar words using contextual clues or dictionary
2.       Retelling the story in one own words
3.       Describing the place where the story took place and writing a simple paragraph on it
4.       Describing characters in the story and writing simple paragraph on each character
Activities
1.       Identify at least 8 out of 12 main ideas from the summary chapter three and four in 20 minutes time
2.       Rearrange the following events in correct sequence in about 8 out of 10 events
CCTS
Identify main ideas and supporting details
Moral Values
Kindness, Concerned, Human decency, sympathy, pity, justice and civic minded
Teaching Materials
Text book and reference books
Reflections
The objectives Achieved. 

 

 

 

 

Hari
Rabu
Tarikh
29  Januari 2014
Kelas
3K (27 pelajar)
Masa
12:50-02:00 ( 2 masa)
Mata Pelajaran
Geografi
PBS
1. KEDUDUKAN – JENIS2 RUJUKAN GRID
                             - JENIS2 KETINGGIAN
                             - KONTUR DAN BENTUK MUKA BUMI
Tajuk
·         Rujukan Grid- Rujukan Grid 4 angka dan rujukan grid 6 angka
·         Ketinggian (Kemahiran Geografi)
·         Kontur dan Bentuk Muka Bumi (pelana, susuh bukit, Lurah bentuk ‘V’, kol, genting, Cerun curam, cerun landai, cerun cekung, cerun cembung, dataran, dsb
Hasil Pembelajaran
Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berterusan berasaskan peta topografi
Objektif Tingkahlaku
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:-menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi
-menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta Topografi
Aras 2: -membandingkan dan membezakan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar berasaskan peta topografi
Aras 3- Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi
Unsur Patriotisme
Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat
Aktiviti
a). Membincangkan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi
b). Menjelaskan maksud selang kontur @ sela kontur
c). Melengkapkan pengurusan grafik tentang symbol-simbol ketinggian dalam peta topografi
Pendekatan
KBKK (Aplikasi)
BBM
Buku Teks, Kertas Graf
Refleksi
Belum dapat mencapai objektif. Pelajar lemah.

 

 

 

 

 

 

 

Day
Wednesday
Date
29  January 2014
Subject
English Language
Time
 04:35-05:10(1 period)
05:10 -06;20(2 periods)
Form
3G (27 students)
3E (33 students)
Topic
Grammar
Theme
Subject – Verb Agreement (Concord)
Performance Standard
Know fundamental skills in listening ,speaking, reading and writing
Descriptor
B1DB1 – Reading and following sequence of ideas
Evidence
B1DB1 E1 – Able to recognize ideas in chronological order
Language Outcomes
Language For Interpersonal Use
Ask for questions and respond politely to question
Objectives of the lesson
By the end of the lesson, students should be able to:
Use proper subject Verb-Agreement
Lesson Development
v  Every sentence has a subject and a verb. The subject and the verb must agree with other.
v  A singular subject takes a singular verb
Example:  A baby (singular subject) is hungry (singular verb).
                  Rashid (singular subject) is doing his home.
v  A plural subject, subject takes a plural verb.
Example: Those men (plural subject) are (plural verb) famous politicians.
Siong Cheng, Hamzah and Siti (plural subject) want to do research on marine animals.
Post Activity
Write in about 10 sentences about subject – verb agreements.
Moral Value
Responsibility
Language Content
Grammar items
Pedagogical Strategies
CCTS
Resource Materials
Common error in Grammar
Reflections
Objectives achieved!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hari
Khamis
Tarikh
30  Februari 2014
Tingkatan
3A (33 pelajar)
Masa
03:25-04:00   ( 1 masa)
Tajuk
Arah
Konsep
Bearing Arah
-          Bearing sudutan (azimuth)
-          Bearing Sukuan
Hasil Pembelajaran
Menentukan bearing dengan menggunakan jangka susut di atas peta lakar berdasarkan peta topografi
Objektif Tingkahlaku
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berasaskan peta topografi
Unsur Patriotisme
-
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
4.       Menunjuk cara mengukur bearing dengan menggunakan jangka sudut
5.       Perbincangan kumpulan cara-cara menggunakan jangka sudut untuk mengukur bearing
6.       Mengukur bearing antara dua tempat dengan menggunakan jangka sudut
Pendekatan
Pembelajaran Masteri
BBM
Peta Topo
Alat-alat Geometri
Refleksi
Dibatalkan  (Cuti Tahun Baru Cina)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Day
Friday
Date
31  January 2014
Subject
English Language
Time
04:00 – 04:30 (1 period)
05:10 – 06:20 (1 period)
Form
3E (37 students)
3G(27 students)
Topic
Grammar
Theme
Subject – Verb Agreement (Concord)
Language Outcomes
Language For Interpersonal Use
Ask for questions and respond politely to question
Objectives of the lesson
By the end of the lesson, students should be able to:
Use proper subject Verb-Agreement
Lesson Development
v  Every sentence has a subject and a verb. The subject and the verb must agree with other.
v  A singular subject takes a singular verb
Example:  A baby (singular subject) is hungry (singular verb).
                  Rashid (singular subject) is doing his home.
v  A plural subject, subject takes a plural verb.
Example: Those men (plural subject) are (plural verb) famous politicians.
Siong Cheng, Hamzah and Siti (plural subject) want to do research on marine animals.
Post Activity
Write in about 10 sentences about subject – verb agreements.
Moral Value
Responsibility
Language Content
Grammar items
Pedagogical Strategies
CCTS
Resource Materials
Common error in Grammar
Reflections
Postponed (Chinese New Year Holiday)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hari
Jumaat
Tarikh
31  Januari 2014
Mata Pelajaran
Geografi
Tingkatan
3K  (27 students)
Masa
 05:10 -05:45 (1 period)
Tajuk
Arah
Konsep
Bearing Arah
Hasil Pembelajaran
Menentukan bearing dengan menggunakan jangka susut di atas peta lakar berdasarkan peta topografi
Objektif Tingkahlaku
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berasaskan peta topografi
Unsur Patriotisme
-
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
1.       Menunjuk cara mengukur bearing dengan menggunakan jangka sudut
2.       Perbincangan kumpulan cara-cara menggunakan jangka sudut untuk mengukur bearing
3.       Mengukur bearing antara dua tempat dengan menggunakan jangka sudut.
4.       Ada 2 jenis bearing:
1.       Bearing sudutan @ azimuth
2.       Bearing sukuan
Pendekatan
Pembelajaran Masteri
BBM
Peta Topo
Alat-alat Geometri
Refleksi
Ditangguhkan sempena Tahun baru Cina…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No comments: