Day
|
Monday
|
Date
|
27 January 2014
|
Form
|
3G (27 students)
|
Time
|
03:25 – 04:35 (2 periods)
|
Subject
|
English Language
|
Theme
|
They Touch Your Lives
|
Topic
|
ESSAY WRITING/COMPOSITION
Malaysia’s Fourth Prime Minister – Tun Mahathir Mohammad
|
Learning Outcomes
|
Language For Interpersonal Use
-
Ask for and listen politely to questions
|
Objectives of the lesson
|
By the end of the lesson, students should be able to:
1. Name
the Malaysian leaders in the photographs shown by teacher
2. Talk
about their characters and their personalities
3. Answer
the comprehension questions orally
4. Write
an essay based on the notes given
|
Lesson Development
|
1. Teacher
shows the photographs of famous leaders and asked the
Students to guess who they are
2. Read
an article on an prominent personality – Malaysia’s Third Prime Minister
3. Discuss
about fourth Prime Minister based on the notes given
|
Post Activity
|
Write an essay about Tun Mahathir Mohammad based on the notes given
not less than 120 words.
|
Moral Values
|
Friendly and Equally
|
Language Content
|
Grammar “Simple Past Tense”
Studied, graduated...
|
Resource materials
|
English Text book (Form 3)
|
Reflections
|
Objectives achieved! Students managed to differentiate simple present
and simple past.
|
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
27 Januari 2014
|
Tingkatan
|
3A
|
Mata Pelajaran
|
Geografi
|
Masa
|
02:00 – 03:10 ( 2 masa)
|
Tajuk
|
Arah
|
Konsep
|
Bearing Arah
|
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Menentukan bearing dengan menggunakan jangka susut di atas peta lakar
berdasarkan peta topografi
|
Objektif Tingkahlaku
|
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di
atas peta lakar berasaskan peta topografi
|
Unsur Patriotisme
|
-
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
1. Menunjuk
cara mengukur bearing dengan menggunakan jangka sudut
2. Perbincangan
kumpulan cara-cara menggunakan jangka sudut untuk mengukur bearing
3. Mengukur
bearing antara dua tempat dengan menggunakan jangka sudut
|
Pendekatan
|
Pembelajaran Masteri
|
BBM
|
Peta Topo
Alat-alat Geometri
|
Refleksi
|
Objektif belum tercapai sepenuhnya memandangkan masa tidak mencukupi
untuk guru menunjuk cara secara individu kepada pelajar. Masa hanya
diperuntukkan 1 masa.
|
Hari
|
ISNIN
|
Tarikh
|
27 Januari 2014
|
Kelas
|
3A (33 pelajar)
|
Masa
|
02:30 – 03:10 (1 masa)
|
Mata Pelajaran
|
Geografi
PBS
1. KEDUDUKAN – JENIS2 RUJUKAN GRID
- JENIS2 KETINGGIAN
- KONTUR DAN BENTUK MUKA BUMI
|
Tajuk
|
·
Rujukan Grid- Rujukan Grid 4 angka dan rujukan
grid 6 angka
·
Ketinggian (Kemahiran Geografi)
·
Kontur dan Bentuk Muka Bumi (pelana, susuh
bukit, Lurah bentuk ‘V’, kol, genting, Cerun curam, cerun landai, cerun
cekung, cerun cembung, dataran, dsb
|
Hasil Pembelajaran
|
Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berterusan berasaskan
peta topografi
|
Objektif Tingkahlaku
|
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:-menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang
berasaskan peta topografi
-menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta
Topografi
Aras 2: -membandingkan dan membezakan symbol-simbol ketinggian dalam
peta lakar berasaskan peta topografi
Aras 3- Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar
yang berasaskan peta topografi
|
Unsur Patriotisme
|
Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan
kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat
|
Aktiviti
|
a). Membincangkan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang
berasaskan peta topografi
b). Menjelaskan maksud selang kontur @ sela kontur
c). Melengkapkan pengurusan grafik tentang symbol-simbol ketinggian
dalam peta topografi
|
Pendekatan
|
KBKK (Aplikasi)
|
BBM
|
Buku Teks, Kertas Graf
|
Refleksi
|
Objektif tercapai. Pelajar dapat menjawab setiap aktiviti yang
diberikan dengan aktif.
|
Hari
|
Selasa
|
Tarikh
|
28 Januari 2014
|
Tingkatan
|
3A
|
Mata Pelajaran
|
Geografi
|
Masa
|
02:00 – 03:10 ( 2 masa)
|
Tajuk
|
Arah
|
Konsep
|
Bearing Arah
|
BNAD 3 (B3) B3D1
|
B3D1E2 – Mengukur Bearing sudutan / azimut
|
Hasil Pembelajaran
|
Menentukan bearing dengan menggunakan jangka susut di atas peta lakar
berdasarkan peta topografi
|
Objektif Tingkahlaku
|
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di
atas peta lakar berasaskan peta topografi
|
Unsur Patriotisme
|
-
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
1. Menunjuk
cara mengukur bearing dengan menggunakan jangka sudut
2. Perbincangan
kumpulan cara-cara menggunakan jangka sudut untuk mengukur bearing
3. Mengukur
bearing antara dua tempat dengan menggunakan jangka sudut
|
Pendekatan
|
Pembelajaran Masteri
|
BBM
|
Peta Topo
Alat-alat Geometri
|
Refleksi
|
Objektif belum tercapai sepenuhnya memandangkan masa tidak mencukupi
untuk guru menunjuk cara secara individu kepada pelajar. Masa hanya
diperuntukkan 1 masa.
|
Day
|
Tuesday
|
Date
|
28 January 2014
|
Form
|
3G(27 students)
3E (33 STUDENTS)
|
Time
|
03:25-04:00 (1 period)
04:30-05:10 (1 PERIOD)
|
Subject
|
English (Literature Component)
|
Topic
|
Novel- around The World In 80 days
|
Band
|
1
|
Performance Standard
|
Know fundamental skills in
listening ,speaking, reading and writing
|
Descriptor
|
B1DB1 – Reading and following
sequence of ideas
|
Evidence
|
B1DB1 E1 – Able to recognize
ideas in chronological order
|
Language aspect
|
Plot – the story in the novel
-
Revolved around Mr. Fogg’s journey around the
world
Chapter 3: Phileas Fogg shocks his new butler
|
Skills
|
1. Listen
to, read, view and respond to literary works by:
a). Understanding and telling
in one’s own words the story and giving one’ opinion
b). Recognizing
elements in the story such as characters and setting and discussing how it relates to one’s
life.
c).
Understanding other people’s culture, traditions, customs and beliefs.
|
Specific Objectives
|
By the end of the lesson, students should be able to:
1. Finding
out the meaning of un familiar words using contextual clues or dictionary
2. Retelling
the story in one own words
3. Describing
the place where the story took place and writing a simple paragraph on it
4. Describing
characters in the story and writing simple paragraph on each character
|
Activities
|
1. Identify
at least 8 out of 12 main ideas from the summary chapter three and four in 20
minutes time
2. Rearrange
the following events in correct sequence in about 8 out of 10 events
|
CCTS
|
Identify main ideas and supporting details
|
Moral Values
|
Kindness, Concerned, Human decency, sympathy, pity, justice and civic
minded
|
Teaching Materials
|
Text book and reference books
|
Reflections
|
The objectives Achieved.
|
Hari
|
Rabu
|
Tarikh
|
29 Januari 2014
|
Kelas
|
3K (27 pelajar)
|
Masa
|
12:50-02:00 ( 2 masa)
|
Mata Pelajaran
|
Geografi
PBS
1. KEDUDUKAN – JENIS2 RUJUKAN GRID
- JENIS2 KETINGGIAN
- KONTUR DAN BENTUK MUKA BUMI
|
Tajuk
|
·
Rujukan Grid- Rujukan Grid 4 angka dan rujukan
grid 6 angka
·
Ketinggian (Kemahiran Geografi)
·
Kontur dan Bentuk Muka Bumi (pelana, susuh
bukit, Lurah bentuk ‘V’, kol, genting, Cerun curam, cerun landai, cerun
cekung, cerun cembung, dataran, dsb
|
Hasil Pembelajaran
|
Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berterusan berasaskan
peta topografi
|
Objektif Tingkahlaku
|
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:-menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang
berasaskan peta topografi
-menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta
Topografi
Aras 2: -membandingkan dan membezakan symbol-simbol ketinggian dalam
peta lakar berasaskan peta topografi
Aras 3- Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar
yang berasaskan peta topografi
|
Unsur Patriotisme
|
Berbangga dengan kedudukan Malaysia di kawasan iklim bencana alam dan
kedudukan ditengah-tengah jalan laut dan darat
|
Aktiviti
|
a). Membincangkan symbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang
berasaskan peta topografi
b). Menjelaskan maksud selang kontur @ sela kontur
c). Melengkapkan pengurusan grafik tentang symbol-simbol ketinggian
dalam peta topografi
|
Pendekatan
|
KBKK (Aplikasi)
|
BBM
|
Buku Teks, Kertas Graf
|
Refleksi
|
Belum dapat mencapai objektif. Pelajar lemah.
|
Day
|
Wednesday
|
Date
|
29 January 2014
|
Subject
|
English Language
|
Time
|
04:35-05:10(1 period)
05:10 -06;20(2 periods)
|
Form
|
3G (27 students)
3E (33 students)
|
Topic
|
Grammar
|
Theme
|
Subject – Verb Agreement (Concord)
|
Performance Standard
|
Know fundamental skills in
listening ,speaking, reading and writing
|
Descriptor
|
B1DB1 – Reading and following
sequence of ideas
|
Evidence
|
B1DB1 E1 – Able to recognize
ideas in chronological order
|
Language Outcomes
|
Language For Interpersonal Use
Ask for questions and respond politely to question
|
Objectives of the lesson
|
By the end of the lesson, students should be able to:
Use proper subject Verb-Agreement
|
Lesson Development
|
v Every
sentence has a subject and a verb. The subject and the verb must agree with
other.
v A
singular subject takes a singular verb
Example: A baby (singular subject) is hungry
(singular verb).
Rashid (singular subject)
is doing his home.
v
A plural subject, subject takes a plural verb.
Example: Those men (plural
subject) are (plural verb) famous politicians.
Siong Cheng, Hamzah and
Siti (plural subject) want to do research on marine animals.
|
Post Activity
|
Write in about 10 sentences about subject – verb agreements.
|
Moral Value
|
Responsibility
|
Language Content
|
Grammar items
|
Pedagogical Strategies
|
CCTS
|
Resource Materials
|
Common error in Grammar
|
Reflections
|
Objectives achieved!
|
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
30 Februari 2014
|
Tingkatan
|
3A (33 pelajar)
|
Masa
|
03:25-04:00 ( 1 masa)
|
Tajuk
|
Arah
|
Konsep
|
Bearing Arah
-
Bearing sudutan (azimuth)
-
Bearing Sukuan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menentukan bearing dengan menggunakan jangka susut di atas peta lakar
berdasarkan peta topografi
|
Objektif Tingkahlaku
|
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di
atas peta lakar berasaskan peta topografi
|
Unsur Patriotisme
|
-
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
4. Menunjuk
cara mengukur bearing dengan menggunakan jangka sudut
5. Perbincangan
kumpulan cara-cara menggunakan jangka sudut untuk mengukur bearing
6. Mengukur
bearing antara dua tempat dengan menggunakan jangka sudut
|
Pendekatan
|
Pembelajaran Masteri
|
BBM
|
Peta Topo
Alat-alat Geometri
|
Refleksi
|
Dibatalkan (Cuti Tahun Baru
Cina)
|
Day
|
Friday
|
Date
|
31 January 2014
|
Subject
|
English Language
|
Time
|
04:00 – 04:30 (1 period)
05:10 – 06:20 (1 period)
|
Form
|
3E (37 students)
3G(27 students)
|
Topic
|
Grammar
|
Theme
|
Subject – Verb Agreement (Concord)
|
Language Outcomes
|
Language For Interpersonal Use
Ask for questions and respond politely to question
|
Objectives of the lesson
|
By the end of the lesson, students should be able to:
Use proper subject Verb-Agreement
|
Lesson Development
|
v Every
sentence has a subject and a verb. The subject and the verb must agree with
other.
v A
singular subject takes a singular verb
Example: A baby (singular subject) is hungry
(singular verb).
Rashid (singular subject)
is doing his home.
v
A plural subject, subject takes a plural verb.
Example: Those men (plural
subject) are (plural verb) famous politicians.
Siong Cheng, Hamzah and
Siti (plural subject) want to do research on marine animals.
|
Post Activity
|
Write in about 10 sentences about subject – verb agreements.
|
Moral Value
|
Responsibility
|
Language Content
|
Grammar items
|
Pedagogical Strategies
|
CCTS
|
Resource Materials
|
Common error in Grammar
|
Reflections
|
Postponed (Chinese New Year Holiday)
|
Hari
|
Jumaat
|
Tarikh
|
31 Januari 2014
|
Mata Pelajaran
|
Geografi
|
Tingkatan
|
3K (27 students)
|
Masa
|
05:10 -05:45 (1 period)
|
Tajuk
|
Arah
|
Konsep
|
Bearing Arah
|
Hasil Pembelajaran
|
Menentukan bearing dengan menggunakan jangka susut di atas peta lakar
berdasarkan peta topografi
|
Objektif Tingkahlaku
|
Pada akhir pengajaran murid-murid dapat:
Aras 1:
Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di
atas peta lakar berasaskan peta topografi
|
Unsur Patriotisme
|
-
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
1. Menunjuk
cara mengukur bearing dengan menggunakan jangka sudut
2. Perbincangan
kumpulan cara-cara menggunakan jangka sudut untuk mengukur bearing
3. Mengukur
bearing antara dua tempat dengan menggunakan jangka sudut.
4. Ada
2 jenis bearing:
1.
Bearing sudutan @ azimuth
2.
Bearing sukuan
|
Pendekatan
|
Pembelajaran Masteri
|
BBM
|
Peta Topo
Alat-alat Geometri
|
Refleksi
|
Ditangguhkan sempena Tahun baru Cina…
|
No comments:
Post a Comment